Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
En utrustningsfråga så här vid sidan av.

Så, jag har ett par Sidi crossfire dojor och under hösten har jag varit på en del olika ställen och testat andra. Storlekstabellerna är ett gissel…

Tech 7 är mjuk som en toffel men i rätt storlek så släpper hälen i skon, vilket jag gissar inte är särskilt bra. Känns som den skulle kunna bli för stor efter en tids användning, trotts en mindre storlek. Jag har breda fötter och en mindre storlek klämmer på sidorna, både mitt på foten, i hålfoten och på sidan av tårna. Längden är nog inte det största bekymret.

Jämfört med tech 7 så både ser och känns SG12 som en mer solid sko. Till likhet med sidi crossfire. Jag tror jag ligger precis mellan två storlekar då 43 är tajt om hela foten så den domnade i affären. Typ som en ny skridsko första dagarna på säsongen. Tårna tar inte i framme men det är nog inte så mycket spelrum kvar, någon mm kanske. 44 är nog mer perfekt i affären men frågan är hur den kommer att sitta efter 20h? Kommer den att glappa?

SG22 kändes som ett mellanting av tech 7 och SG12. Ser typ ut som en SG12 men är mjuk inuti som en tech7. SG12 passade mina fötter bättre. Dels lite tajtare men även mer en direkt känsla och hårdare fast på ett bra sätt. SG12 satt mycket bättre och höll framförallt om hälen bättre.

Allt lutar åt ett oss SG12 i stil. 44 men jag vill vara lite mer säker innan tomten köper.
Hur mycket viker sig stoppningen efter ett tag?
Hur tajt ska de sitta i affären för att de ska sitta bra efter ett par timmars användning och framöver (inkörda)?
I alpina pjäxor (jag är en aktiv åkare med redigt tryck i plösen) brukar man säga att storleken i längd är rätt om tårna tar i fram om man står rakt upp men de nuddar inte om man ställer sig i ”fart position”, hur kort är för kort i ett par crossdojor?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Vilket är fördelen med vidokurser, man kan köra dem i sin egen takt och ha med sig telefonen med kursen ute i skogen :)
Jo, det är ju en stor fördel. Man kan ju titta när man vill. T ex innan man åker ut på banan och sedan mellan pauserna. En annan fördel är att de alltid finns tillgängliga. Till skillnad från Anders (live kurs) som säger tack och hej efter avslut så får man klara sig själv på egen hand tills nästa gång och försöka komma ihåg alla tips.

Det finns många Youtubers där ute men en del är inte så bra (pedagogiskt). Jag tycker @Two stroke man är inne på det, för det är lätt att börja i fel ände eller så tränar man på det som man själv tror är viktigast och då kan man vara illa ute. Vart börjar man och i vilken ordning ska man ta sig framåt?

I likhet med
I simningen t ex så är det många som bara sprattlar på och tror de blir bättre och snabbare genom fler armrörelser och oftare men de har sällan en aning om att de kanske borde träna mer på att flyta (horisontellt), minska motståndet och vara mer effektiv i sin rörelse.
För att inte ta golf som ett exempel. Varför slår så många slice…. Jo, troligtvis för att hela grunden är fel från början och det är svårt att programmera om en rörelse när den väl blivit en vana. Att väldigt få vill träna på rätt sätt och på rätt saker är en annan fråga. Med rätt grunder blir det enklare att göra rätt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, det är ju en stor fördel. Man kan ju titta när man vill. T ex innan man åker ut på banan och sedan mellan pauserna. En annan fördel är att de alltid finns tillgängliga. Till skillnad från Anders (live kurs) som säger tack och hej efteråt så får man klara på egen hand hädanefter eller tills nästa gång.

Det finns många Youtubers där ute men en del är inte så bra (pedagogiskt). Jag tycker @Two stroke man är inne på det för det är lätt att börja i fel ände eller så tränar man på det som man själv tror är viktigast. Vart börjar man och i vilken ordning ska man ta sig framåt?

I likhet med
I simningen t ex så är det många som bara sprattlar på och tror de blir bättre och snabbare genom fler armrörelser och oftare men de har sällan en aning om att de kanske borde träna mer på att flyta (horisontellt), minska motståndet och vara mer effektiv i sin rörelse.
För att inte ta golf som ett exempel. Varför slår så många slice…. Jo, troligtvis för att hela grunden är fel från början och det är svårt att programmera om en rörelse när den väl blivit en vana. Att väldigt få vill träna på rätt sätt och på rätt saker är en annan fråga. Med rätt grunder blir det enklare att göra rätt.

Man får ju inte glömma bort att ha roligt så du kan väl förslagsvis börja köra på direkten.
Till att börja med kan du ju tänka på att stå upp hela tiden bortsett från kurvorna där man oftast sitter men det finns även kurvor där det är en fördel att stå.

Sen kan du ju ta momenten lite eftersom du känner för det. Titta på youtube och så nästa träning så tänker du på att öva in någon detalj av allt du sett.

Det går inte gärna att läsa böcker och se film i flera veckor och sedan åka ut till banan och tro att man kommer göra allt man sett. Så ta det steg för steg.

Känner du dig osäker på något moment så börja där. Men oftast inser man inte vad man är sämst på förrän man kör tillsammans med någon annan och inser att dom är snabbare på någon del av banan.

Och låt dig inte hetsas av dig att hoppa över alla hoppen så tidigt som möjligt. Det är oftast vid hoppen som folk kör över sin förmåga och skadar sig. Det är lätt att lägga rädslan åt sidan, vrida på rullen och hoppa långt. Men det ökar risken för skador avsevärt och man lär sig ingenting alls när man ligger hemma i soffan och rehabiliterar sig.
Tids nog med att erfarenheten och farten ökar så kommer det helt plötsligt bara kännas naturligt att hoppa över det där platåhoppet du inte vågade för någon månad sedan. Det är då du ska göra det.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Glöm inte att det viktigaste för att lära sig köra är att köra mycket...
Sen får man lära sig allt eftersom.
Visst är det bra med kurser och videos, men man måste ha något att utgå från i sin utvecklingskurva.
Det är INTE enkelt att köra enduro, -det är ju därför det är roligt.
Det är roligt när man känner att man att man utvecklas och när man hittar flytet :banana :2cool
Såklart.
Kanske lite som att gå med i en cykelklubb utan att kunna cykla. Man bör nog ha lite koll på läget innan man sätter igång med lek och hårdträning.

MEN när hockeyskolan startar finns det inget krav på att någon ska kunna åka skridskor. Samma sak när det gäller simnivån inom simningen. Så det är nog olika från idrott till idrott?

Det är oftast lättare att lära upp någon från grunden när de är okunniga (men intresserad). Då får de möjligheten att göra rätt från början och det är till slut svårt att göra fel. Till skillnad mot att låta någon köra på ett tag med alla möjliga briser och faror och verkligen nöta in dem. Då blir det betydligt svårare att träna in rätt och säkert.
Att man inkluderar mycket lek och att det är roligt att träna är en förutsättning för lärandet och långsiktighet.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
@Abrakadabra
En viktig början är ju att justera in reglagen på hojen så att du når dom där du befinner dig på hojen vid olika moment.

När man bromsar så står man upp med rumpan långt bak och aningen över sadeln. Det betyder att bromspedalen ska vara väldigt högt för att du ska nå den.

Väldigt ofta är bromspedalerna på crosshojar justerade för en förare som sitter ner men det gör att du tvingas förflytta kroppen framåt vid inbromsning och där börjar problemen med instabilitet på hojen.

Bromshandtaget likaså använder du när du står med rumpan långt bak, och din kropp ser ju från sidan ut lite som en fällkniv då med överkroppen framåt. Bromshandtaget får man alltså bäst grepp om när det är en aning högt.

Kopplingen och andra sidan använder du oftare vid acceleration då du står framåtlutad med kroppen långt framåt, så följaktligen blir kopplingshandtaget lite lägre justerat.
Det är även från den här positionen det är viktigast att kunna växla uppåt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
En utrustningsfråga så här vid sidan av.

Så, jag har ett par Sidi crossfire dojor och under hösten har jag varit på en del olika ställen och testat andra. Storlekstabellerna är ett gissel…

Tech 7 är mjuk som en toffel men i rätt storlek så släpper hälen i skon, vilket jag gissar inte är särskilt bra. Känns som den skulle kunna bli för stor efter en tids användning, trotts en mindre storlek. Jag har breda fötter och en mindre storlek klämmer på sidorna, både mitt på foten, i hålfoten och på sidan av tårna. Längden är nog inte det största bekymret.

Jämfört med tech 7 så både ser och känns SG12 som en mer solid sko. Till likhet med sidi crossfire. Jag tror jag ligger precis mellan två storlekar då 43 är tajt om hela foten så den domnade i affären. Typ som en ny skridsko första dagarna på säsongen. Tårna tar inte i framme men det är nog inte så mycket spelrum kvar, någon mm kanske. 44 är nog mer perfekt i affären men frågan är hur den kommer att sitta efter 20h? Kommer den att glappa?

SG22 kändes som ett mellanting av tech 7 och SG12. Ser typ ut som en SG12 men är mjuk inuti som en tech7. SG12 passade mina fötter bättre. Dels lite tajtare men även mer en direkt känsla och hårdare fast på ett bra sätt. SG12 satt mycket bättre och höll framförallt om hälen bättre.

Allt lutar åt ett oss SG12 i stil. 44 men jag vill vara lite mer säker innan tomten köper.
Hur mycket viker sig stoppningen efter ett tag?
Hur tajt ska de sitta i affären för att de ska sitta bra efter ett par timmars användning och framöver (inkörda)?
I alpina pjäxor (jag är en aktiv åkare med redigt tryck i plösen) brukar man säga att storleken i längd är rätt om tårna tar i fram om man står rakt upp men de nuddar inte om man ställer sig i ”fart position”, hur kort är för kort i ett par crossdojor?
Domnar du bort i fötterna är stövlarna för trånga.Moderna stövlar med en massa plast överallt ger inte ut sig något särskilt heller till skillnad från gammelvärldens läderstövlar som var typ okörbara nya och som gummistövlar(även skyddsmässigt) "inkörda".
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Domnar du bort i fötterna är stövlarna för trånga.Moderna stövlar med en massa plast överallt ger inte ut sig något särskilt heller till skillnad från gammelväldens läderstövlar som var typ okörbara nya och som gummistövlar(även skyddsmässigt) "inkörda".
Tack.
I de butiker jag har varit så säger de olika saker så det är svårt att veta utan erfarenhet. I en av butikerna sa han att det skulle vara j-igt tajt för det fixar man hemma i badkaret med varmt vatten. Så länge inte tårna tar i där framme. I en annan sa de att det är bra att ligga en bit ifrån med tårna ifall man sparkar i en sten eller stubbe i spåret. För annars blir det blåtå direkt. Svårt att veta va som fungerar i längden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack.
I de butiker jag har varit så säger de olika saker så det är svårt att veta utan erfarenhet. I en av butikerna sa han att det skulle vara j-igt tajt för det fixar man hemma i badkaret med varmt vatten. Så länge inte tårna tar i där framme. I en annan sa de att det är bra att ligga en bit ifrån med tårna ifall man sparkar i en sten eller stubbe i spåret. För annars blir det blåtå direkt. Svårt att veta va som fungerar i längden.

Det är mer som när du testar joggingskor, den ska bara vara så bekväm som möjligt, det är ju inte jämförbart med en pjäxa som där den ska sitta stabilt som gjuten på foten.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det är mer som när du testar joggingskor, den ska bara vara så bekväm som möjligt, det är ju inte jämförbart med en pjäxa som där den ska sitta stabilt som gjuten på foten.
Jo, men svårigheten här tycker jag är att de är ganska hårda i butiken och sedan, först efter 20h så sitter de som de ska för all framtid. Man vill ju inte gärna lägga ut sexochhalvttusen bara för att det känns bra i butik och det blir skit senare.

Ett par löparskor känns lättare på något sätt. De köper man ju nya varje år.

Jag ser vad ni skriver och jag tackar för feedback. Jag vet nog vilka som kommer att passa bäst i längden. Förutsatt att de inte blir för stora gummistövlar av dem.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Och skulle inte stövlarna ge ut sig har du ett par för 6500:- som sitter som skit både i butiken och efteråt...
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jo, men svårigheten här tycker jag är att de är ganska hårda i butiken och sedan, först efter 20h så sitter de som de ska för all framtid. Man vill ju inte gärna lägga ut sexochhalvttusen bara för att det känns bra i butik och det blir skit senare.

Ett par löparskor känns lättare på något sätt. De köper man ju nya varje år.

Jag ser vad ni skriver och jag tackar för feedback. Jag vet nog vilka som kommer att passa bäst i längden. Förutsatt att de inte blir för stora gummistövlar av dem.

Mina har inte töjts nämnvärt. Dessutom brukar fötterna vara härligt varma/fuktiga när man är ute och kör, vilket innebär att de också sväller lite. Sitter stövlarna då tajt när du provar i butiken, så är de långt från bekväma när du blivit varm.

Tittar du på någon modell med justering? Tycker det är viktigt att man kan få till dem lagom tajt beroende på vad man har under.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Såklart.
Kanske lite som att gå med i en cykelklubb utan att kunna cykla. Man bör nog ha lite koll på läget innan man sätter igång med lek och hårdträning.

MEN när hockeyskolan startar finns det inget krav på att någon ska kunna åka skridskor. Samma sak när det gäller simnivån inom simningen. Så det är nog olika från idrott till idrott?

Det är oftast lättare att lära upp någon från grunden när de är okunniga (men intresserad). Då får de möjligheten att göra rätt från början och det är till slut svårt att göra fel. Till skillnad mot att låta någon köra på ett tag med alla möjliga briser och faror och verkligen nöta in dem. Då blir det betydligt svårare att träna in rätt och säkert.
Att man inkluderar mycket lek och att det är roligt att träna är en förutsättning för lärandet och långsiktighet.
Vissa klubbar (t.ex där jag är aktiv, Stenungsunds MS) har ledarledd träning för nybörjare där vi tränare börjar från början med grunderna om att ställa in cykel, position etc. Det blir betydligt roligare än att göra alla misstag som nybörjare normalt gör. Fråga runt till klubbarna i närheten och se vad de erbjuder.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Mina har inte töjts nämnvärt. Dessutom brukar fötterna vara härligt varma/fuktiga när man är ute och kör, vilket innebär att de också sväller lite. Sitter stövlarna då tajt när du provar i butiken, så är de långt från bekväma när du blivit varm.

Tittar du på någon modell med justering? Tycker det är viktigt att man kan få till dem lagom tajt beroende på vad man har under.
Jag klämmer mest på SG12 och den storleken som inte sitter åt så mycket på sidan av fötterna. Längdmässigt fungerar nog båda med undantag för om jag skulle sparka i något när jag kör, då blir den mindre för liten.

Jag har tittat på tonvis av videos och är säker på vilken storlek jag behöver. Min största fot är precis 280 mm och 44 verkar vara den som jag kallar för ”större” när jag provat i butiken. SG12 är en smula långa i sin storlek (men ganska breda framtill) så jag går för den som det står 27.5 på lappen i skon (för stoppar ner ett mätverktyg så visar den på över 28 inne ). Bredden är perfekt om den inte töjer sig så mycket.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
När det gäller stövlar…
Köp de som passar dig, strunta i vad andra har eller tycker.
Köp inte för små men du skall få plats med en raggsocka på vinter.
Undvik stövlar som skyddar dåligt, passform är viktigt.
Bra stövlar är viktigt om man kör crossover/enduro, annars bli det garanterat frakturer 😩
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag klämmer mest på SG12 och den storleken som inte klämmer så mycket på sedan av fötterna. Längdmässigt fungerar nog båda med undantag för om jag skulle sparka i något när jag kör, då blir den mindre för liten.

Jag har tittat på tonvis av videos och är säker på vilken storlek jag behöver. Min största fot är precis 280 mm och 44 verkar vara den som jag kallar för ”större” när jag provat i butiken. SG12 är en smula långa i sin storlek (men ganska breda framtill) så jag går för den som det står 27.5 på lappen i skon (för stoppar ner ett mätverktyg så visar den på över 28 inne ). Bredden är perfekt om den inte töjer sig så mycket.

Det blir nog bra!
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Så…idag var jag inne i ytterligare en (faste det blev 2) affär som jag trodde skulle ha den där SG12 som jag var ute efter. Den första affären jag besökte hade slutat med sånt helt (?) men den andra hade en likande modell som heter endurance.
Den kändes helt annorlunda inne i trots att säljaren sa att det var samma som crossmodellen i själva fotdelen. Efter lite snack kom det fram att det inte var foam i den. I den här endurance modellen kunde jag gå ner till stl. 27 cm fast min fot mäter 28 cm. I endurance modellen var alltså 27.5cm alldeles för stor för mig och glappade massor i hälen. Och det är precis så jag inte vill att de ska bli efter en tids körning. Himla märkligt det här hur det italienska cm-systemet fungerar. Verkar även vara olika för olika modeller från samma tillverkare.
 
Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har själv väldigt breda fötter och under min endurokarriär har jag oftast kört med TCX PR0 2 och 2:1.
Riktigt sköna och passar breda fötter.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
När det gäller stövlar…
Köp de som passar dig, strunta i vad andra har eller tycker.
Köp inte för små men du skall få plats med en raggsocka på vinter.
Undvik stövlar som skyddar dåligt, passform är viktigt.
Bra stövlar är viktigt om man kör crossover/enduro, annars bli det garanterat frakturer 😩
Det är precis så jag tänker. Den ska passa mig och skydda bra. Vad andra har på sig spelar en mindre roll men jag tar såklart emot feedback för vad andra tycker och värderar det med mina tankar.
Fick väldigt bra information igår av en mycket duktig förare som avgjorde valet att leta vidare iaf.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Man får ju inte glömma bort att ha roligt så du kan väl förslagsvis börja köra på direkten.
Till att börja med kan du ju tänka på att stå upp hela tiden bortsett från kurvorna där man oftast sitter men det finns även kurvor där det är en fördel att stå.

Sen kan du ju ta momenten lite eftersom du känner för det. Titta på youtube och så nästa träning så tänker du på att öva in någon detalj av allt du sett.

Det går inte gärna att läsa böcker och se film i flera veckor och sedan åka ut till banan och tro att man kommer göra allt man sett. Så ta det steg för steg.

Känner du dig osäker på något moment så börja där. Men oftast inser man inte vad man är sämst på förrän man kör tillsammans med någon annan och inser att dom är snabbare på någon del av banan.

Och låt dig inte hetsas av dig att hoppa över alla hoppen så tidigt som möjligt. Det är oftast vid hoppen som folk kör över sin förmåga och skadar sig. Det är lätt att lägga rädslan åt sidan, vrida på rullen och hoppa långt. Men det ökar risken för skador avsevärt och man lär sig ingenting alls när man ligger hemma i soffan och rehabiliterar sig.
Tids nog med att erfarenheten och farten ökar så kommer det helt plötsligt bara kännas naturligt att hoppa över det där platåhoppet du inte vågade för någon månad sedan. Det är då du ska göra det.
Tack.
Ja, det verkar vara flera duktiga förare som förespråkar stående körning på träning och efter ett tag, även med en hand. Det här tränar upp många olika saker som gynnar ergonomin och uthålligheten. Det behöver inte ens gå fort för att det ska förbättra körningen.

Skaderisken finns ju alltid med i åkningen och jag vill inte utmana för mycket den första tiden. Kommer nog ta lång tid innan jag tar hela platån. Har en kompis som försökte och han bröt hela axel och skulderpartiet. Så jag vet vad som kan hända och man kör över sin förmåga.

Du beskriver det bra. När man känner sig redo så kommer det naturligt.
 
Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top