Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ursäkta att jag lägger mig i med en fråga.
Ahaaa, så det här kan vara en anledning till varför jag tycker att jag sitter lite lågt jämfört mot styret (jag har inte hunnit kolla hänget ännu)?

Om du har mycket häng bak och litet fram kanske det möjligen kan upplevas på det viset. Jag har inte testat utan gissar bara.

Jag tycker styret satt högre på hojarna längre tillbaka i tiden.
Sitter det styrhöjare? Väldigt många använder styrhöjare idag, men jag gillar inte såna personligen.

Det man inte mäter vet man inte, mät hänget fram och bak.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag brukar köra förbi stora glasväggar/dörrar och kolla hur hojen och jag ser ut. Det jag kollar är bl a svingarmens vinkel, den får absolut inte vara över 'mitten' dvs när jag sitter på sätet så får svingen maximalt ligga i linje med framdrevet, inte lägre än så. Då vet jag att jag har ungefär halva fjädertoleransen kvar innan jag bottnar bakhjulet.

Sen reser jag mig och står på hojen, och gungar / hoppar med fötterna så att både fram och bak frädrarna jobbar. Här vill jag att båda ska jobba lika djupt och lika trögt/lätt fram som bak, för att behålla lika förhållande med marken när jag far över ojämnheter.

Något jag konstaterat är att när jag sitter ner så belastar jag bakfjädern mer, när jag står upp så blir lasten på bakfjädern mindre. Jag är medveten om dom olika tillfällen jag står eller sitter, beroende på typ av underlag.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag brukar köra förbi stora glasväggar/dörrar och kolla hur hojen och jag ser ut. Det jag kollar är bl a svingarmens vinkel, den får absolut inte vara över 'mitten' dvs när jag sitter på sätet så får svingen maximalt ligga i linje med framdrevet, inte lägre än så. Då vet jag att jag har ungefär halva fjädertoleransen kvar innan jag bottnar bakhjulet.

Sen reser jag mig och står på hojen, och gungar / hoppar med fötterna så att både fram och bak frädrarna jobbar. Här vill jag att båda ska jobba lika djupt och lika trögt/lätt fram som bak, för att behålla lika förhållande med marken när jag far över ojämnheter.

Något jag konstaterat är att när jag sitter ner så belastar jag bakfjädern mer, när jag står upp så blir lasten på bakfjädern mindre. Jag är medveten om dom olika tillfällen jag står eller sitter, beroende på typ av underlag.
Jag kan förstå tanken, men det säger väldigt lite om faktisk funktion. Hur står du på fotpinnarna, trycker du med benen eller armarna, repeterbarhet o.s.v.

1. Mät häng
2. Använd indikator på framgaffeln (o-ring eller stripe) för att se hur du använder den

Först då vet du hur fjädringen jobbar. Visst kan det vara "skönt" med mjuk hoj men i praktiken är dålig fjädring det största problemet på banan/ i skogen.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Om du har mycket häng bak och litet fram kanske det möjligen kan upplevas på det viset. Jag har inte testat utan gissar bara.

Jag tycker styret satt högre på hojarna längre tillbaka i tiden.
Sitter det styrhöjare? Väldigt många använder styrhöjare idag, men jag gillar inte såna personligen.

Det man inte mäter vet man inte, mät hänget fram och bak.
MIn cykel är från -04 så det är väl en äldre hoj i din mening?
Jag har inga förhöjningar vad jag känner till. Kollar hur der ser ut med infästning av styret när jag är hemma. Då jag även planerar att kontrollera hänget.

Oj, det hade jag ingen aning. Jag var tvungen att googla och hittade den här (nedan) som förklar hur man mäter häng fram. Såg även att man mäter hänget (bak) och räknar med det statiska hänget när man sitter på hojen, tror många missar den detaljen. T ex 600 mm (på pall) - 30 mm (utan förare)- 100 mm (med förare).
https://shop.textalk.se/shop/30014/art59/26332259-f26392-Kontrollerafjadring.pdf
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hur står du på fotpinnarna, trycker du med benen eller armarna, repeterbarhet o.s.v.
När jag står så försöker jag ha 50-50 balans fram-bakåt, så att jag står så icke ansträngt möjligt på hojen om den kör på vågrät mark. Om/när tryck med ben eller armar tillämpas vore det i samband med nåt slags hinder jag skulle behöva ta mig över.

Sen har jag ställt dämparna (både fram och bak) att tillåta snabbaste möjliga absorbtion, med ungefär medium till trögare återfjädring/rebound.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
MIn cykel är från -04 så det är väl en äldre hoj i din mening?
Jag har inga förhöjningar vad jag känner till. Kollar hur der ser ut med infästning av styret när jag är hemma. Då jag även planerar att kontrollera hänget.

Oj, det hade jag ingen aning. Jag var tvungen att googla och hittade den här (nedan) som förklar hur man mäter häng fram. Såg även att man mäter hänget (bak) och räknar med det statiska hänget när man sitter på hojen, tror många missar den detaljen. T ex 600 mm (på pall) - 30 mm (utan förare)- 100 mm (med förare).
https://shop.textalk.se/shop/30014/art59/26332259-f26392-Kontrollerafjadring.pdf

Nej, 04 så hade dom redan fått lägre placerade styren.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag brukar köra förbi stora glasväggar/dörrar och kolla hur hojen och jag ser ut. Det jag kollar är bl a svingarmens vinkel, den får absolut inte vara över 'mitten' dvs när jag sitter på sätet så får svingen maximalt ligga i linje med framdrevet, inte lägre än så. Då vet jag att jag har ungefär halva fjädertoleransen kvar innan jag bottnar bakhjulet.

Sen reser jag mig och står på hojen, och gungar / hoppar med fötterna så att både fram och bak frädrarna jobbar. Här vill jag att båda ska jobba lika djupt och lika trögt/lätt fram som bak, för att behålla lika förhållande med marken när jag far över ojämnheter.

Något jag konstaterat är att när jag sitter ner så belastar jag bakfjädern mer, när jag står upp så blir lasten på bakfjädern mindre. Jag är medveten om dom olika tillfällen jag står eller sitter, beroende på typ av underlag.

Träna att köra runt banan med bara en hand på styret så hittar du rätt position på hojen.
Vänster hand han du ha på höften eller bakom ryggen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Träna att köra runt banan med bara en hand på styret så hittar du rätt position på hojen.
Vänster hand han du ha på höften eller bakom ryggen.
Japp, tackar. Det har jag också sett på youtube. Det är mycket bra träning. Jag har inte gjort så på banan än, den är lite för dynamisk. Dock har jag provat ett antal gånger på grusvägar.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Häng fram (med utr.)
314 mm (utan förare på pall)
253 mm (med förare på golvet)
= 61 mm

Häng bak
625 mm (på pall)
592 mm (på golvet)
= 33 mm

513 mm (förare, utan utr.)
= 112 mm

505 mm (förare med utr.)
= 120 mm

Har jag räknat rätt nu? 🐶
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Häng fram (med utr.)
314 mm (utan förare)
253 mm (med förare)
= 61 mm

Häng bak
625 mm (på pall)
592 mm (på golvet)
= 33 mm

513 mm (förare, utan utr.)
= 112 mm

505 mm (förare med utr.)
= 120 mm

Har jag räknat rätt nu? 🐶

Fjädringen är väl fortfarande oservad?
Det borde inte göra så stor skillnad men om den gått länge utan service kan det bli skillnad.

Det är lite besvärligare att justera hänget fram, undantaget WP som kommer med shims så jag föreslår att du ökar förspänningen en aning bak. Men om hojen blir nervös på rakorna så kan du backa tillbaka.

Nervös på rakorna kan det vara redan nu om gaffeln är oservad vilket den sannolikt är på en 20 år gammal hoj.
Kolla även alla lager så dom inte är glapp, hjullager, svinglager, fjädringslänkage, styrlager.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Fjädringen är väl fortfarande oservad?
Det borde inte göra så stor skillnad men om den gått länge utan service kan det bli skillnad.

Det är lite besvärligare att justera hänget fram, undantaget WP som kommer med shims så jag föreslår att du ökar förspänningen en aning bak. Men om hojen blir nervös på rakorna så kan du backa tillbaka.

Nervös på rakorna kan det vara redan nu om gaffeln är oservad vilket den sannolikt är på en 20 år gammal hoj.
Kolla även alla lager så dom inte är glapp, hjullager, svinglager, fjädringslänkage, styrlager.
Ja, den är fortfarande oservad. Jag pratade med Kumlins igår och funderar fortfarande på om det är värt pengen att skicka iväg grejerna till dem eller serva hemma i garaget. Vad behöver jag byta på gaffeln och hur mycket olja går det åt?

Känns spontant att hänget fram är stort. Tror kanske att jag tabbade mig när jag kollade gänget fram. Första måttet är med hojen på pall (framhjulet i luften) och det andra är med hojen på golvet med förare och utr. Var det rätt?

Min gissning är att förra ägaren inte har servat gaffeln alls och inte ens tittat på bakdämpare. Möjligen kan han kanske justerat den mjukare för att den skulle kännas skönare att sitta på…

Vicka på hjulet glappar inte.
Lyfta på hjulet när hojen står på pall (typ hänga över hojen och dra hjulet uppåt mot mig) glappar lite…
Hur kollar jag glappet i länkaget?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, den är fortfarande oservad. Jag pratade med Kumlins igår och funderar fortfarande på om det är värt pengen att skicka iväg grejerna till dem eller serva hemma i garaget. Vad behöver jag byta på gaffeln och hur mycket olja går det åt?

Känns spontant att hänget fram är stort. Tror kanske att jag tabbade mig när jag kollade gänget fram. Första måttet är med hojen på pall (framhjulet i luften) och det andra är med hojen på golvet med förare och utr. Var det rätt?

Min gissning är att förra ägaren inte har servat gaffeln alls och inte ens tittat på bakdämpare. Möjligen kan han kanske justerat den mjukare för att den skulle kännas skönare att sitta på…

Vicka på hjulet glappar inte.
Lyfta på hjulet när hojen står på pall (typ hänga över hojen och dra hjulet uppåt mot mig) glappar lite…
Hur kollar jag glappet i länkaget?

Vanligtvis behöver du tätningar till gaffeln och strax över en liter olja.
Ibland är styrningarna i gaffeln nötta och behöver bytas men det är mer sällan.

Svårt att beskriva men ifall du märker glapp så byt. Eller ta isär alla lager och känn samt fetta in dom Eller byt vid behov.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Vanligtvis behöver du tätningar till gaffeln och strax över en liter olja.
Ibland är styrningarna i gaffeln nötta och behöver bytas men det är mer sällan.

Svårt att beskriva men ifall du märker glapp så byt. Eller ta isär alla lager och känn samt fetta in dom Eller byt vid behov.
Jaahap, då är det väl bara att riva isär och kolla då.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Gör ett litet inhopp i tråden när ni ändå pratar fjädring..
Min Honda CRF450L har ett litet glapp i bägge gaffelbenen. Alltså inte i styrlager utan i benen. Är det normalt på en hoj som varit i trafik i 4år och gott 280 mil blandat asfalt, grus och skog? Sitter en Showa 49mm gaffel på dom hojarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gör ett litet inhopp i tråden när ni ändå pratar fjädring..
Min Honda CRF450L har ett litet glapp i bägge gaffelbenen. Alltså inte i styrlager utan i benen. Är det normalt på en hoj som varit i trafik i 4år och gott 280 mil blandat asfalt, grus och skog? Sitter en Showa 49mm gaffel på dom hojarna.

Nej jag skulle inte kalla det normalt men byt både styrningar och tätningar nästa gång det är dags att serva gaffeln.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top