uncletom
Gudomlig sporthojare
Jag vägde mig precis, .. 104 kilO!!?
Ursäkta att jag lägger mig i med en fråga.Hhöjden styr du med hjälp av hänget, inte styvheten på fjädrarna.
Ursäkta att jag lägger mig i med en fråga.
Ahaaa, så det här kan vara en anledning till varför jag tycker att jag sitter lite lågt jämfört mot styret (jag har inte hunnit kolla hänget ännu)?
Jag kan förstå tanken, men det säger väldigt lite om faktisk funktion. Hur står du på fotpinnarna, trycker du med benen eller armarna, repeterbarhet o.s.v.Jag brukar köra förbi stora glasväggar/dörrar och kolla hur hojen och jag ser ut. Det jag kollar är bl a svingarmens vinkel, den får absolut inte vara över 'mitten' dvs när jag sitter på sätet så får svingen maximalt ligga i linje med framdrevet, inte lägre än så. Då vet jag att jag har ungefär halva fjädertoleransen kvar innan jag bottnar bakhjulet.
Sen reser jag mig och står på hojen, och gungar / hoppar med fötterna så att både fram och bak frädrarna jobbar. Här vill jag att båda ska jobba lika djupt och lika trögt/lätt fram som bak, för att behålla lika förhållande med marken när jag far över ojämnheter.
Något jag konstaterat är att när jag sitter ner så belastar jag bakfjädern mer, när jag står upp så blir lasten på bakfjädern mindre. Jag är medveten om dom olika tillfällen jag står eller sitter, beroende på typ av underlag.
MIn cykel är från -04 så det är väl en äldre hoj i din mening?Om du har mycket häng bak och litet fram kanske det möjligen kan upplevas på det viset. Jag har inte testat utan gissar bara.
Jag tycker styret satt högre på hojarna längre tillbaka i tiden.
Sitter det styrhöjare? Väldigt många använder styrhöjare idag, men jag gillar inte såna personligen.
Det man inte mäter vet man inte, mät hänget fram och bak.
När jag står så försöker jag ha 50-50 balans fram-bakåt, så att jag står så icke ansträngt möjligt på hojen om den kör på vågrät mark. Om/när tryck med ben eller armar tillämpas vore det i samband med nåt slags hinder jag skulle behöva ta mig över.Hur står du på fotpinnarna, trycker du med benen eller armarna, repeterbarhet o.s.v.
MIn cykel är från -04 så det är väl en äldre hoj i din mening?
Jag har inga förhöjningar vad jag känner till. Kollar hur der ser ut med infästning av styret när jag är hemma. Då jag även planerar att kontrollera hänget.
Oj, det hade jag ingen aning. Jag var tvungen att googla och hittade den här (nedan) som förklar hur man mäter häng fram. Såg även att man mäter hänget (bak) och räknar med det statiska hänget när man sitter på hojen, tror många missar den detaljen. T ex 600 mm (på pall) - 30 mm (utan förare)- 100 mm (med förare).
https://shop.textalk.se/shop/30014/art59/26332259-f26392-Kontrollerafjadring.pdf
Jag brukar köra förbi stora glasväggar/dörrar och kolla hur hojen och jag ser ut. Det jag kollar är bl a svingarmens vinkel, den får absolut inte vara över 'mitten' dvs när jag sitter på sätet så får svingen maximalt ligga i linje med framdrevet, inte lägre än så. Då vet jag att jag har ungefär halva fjädertoleransen kvar innan jag bottnar bakhjulet.
Sen reser jag mig och står på hojen, och gungar / hoppar med fötterna så att både fram och bak frädrarna jobbar. Här vill jag att båda ska jobba lika djupt och lika trögt/lätt fram som bak, för att behålla lika förhållande med marken när jag far över ojämnheter.
Något jag konstaterat är att när jag sitter ner så belastar jag bakfjädern mer, när jag står upp så blir lasten på bakfjädern mindre. Jag är medveten om dom olika tillfällen jag står eller sitter, beroende på typ av underlag.
Japp, tackar. Det har jag också sett på youtube. Det är mycket bra träning. Jag har inte gjort så på banan än, den är lite för dynamisk. Dock har jag provat ett antal gånger på grusvägar.Träna att köra runt banan med bara en hand på styret så hittar du rätt position på hojen.
Vänster hand han du ha på höften eller bakom ryggen.
Det är inte övervikt, det är underlängd...Jag vägde mig precis, .. 104 kilO!!?
Du får gärna förklara varför det statiska hänget är intressant....Såg även att man mäter hänget (bak) och räknar med det statiska hänget när man sitter på hojen, tror många missar den detaljen...
Häng fram (med utr.)
314 mm (utan förare)
253 mm (med förare)
= 61 mm
Häng bak
625 mm (på pall)
592 mm (på golvet)
= 33 mm
513 mm (förare, utan utr.)
= 112 mm
505 mm (förare med utr.)
= 120 mm
Har jag räknat rätt nu?
Du får gärna förklara varför det statiska hänget är intressant.
Ja, den är fortfarande oservad. Jag pratade med Kumlins igår och funderar fortfarande på om det är värt pengen att skicka iväg grejerna till dem eller serva hemma i garaget. Vad behöver jag byta på gaffeln och hur mycket olja går det åt?Fjädringen är väl fortfarande oservad?
Det borde inte göra så stor skillnad men om den gått länge utan service kan det bli skillnad.
Det är lite besvärligare att justera hänget fram, undantaget WP som kommer med shims så jag föreslår att du ökar förspänningen en aning bak. Men om hojen blir nervös på rakorna så kan du backa tillbaka.
Nervös på rakorna kan det vara redan nu om gaffeln är oservad vilket den sannolikt är på en 20 år gammal hoj.
Kolla även alla lager så dom inte är glapp, hjullager, svinglager, fjädringslänkage, styrlager.
Ja, den är fortfarande oservad. Jag pratade med Kumlins igår och funderar fortfarande på om det är värt pengen att skicka iväg grejerna till dem eller serva hemma i garaget. Vad behöver jag byta på gaffeln och hur mycket olja går det åt?
Känns spontant att hänget fram är stort. Tror kanske att jag tabbade mig när jag kollade gänget fram. Första måttet är med hojen på pall (framhjulet i luften) och det andra är med hojen på golvet med förare och utr. Var det rätt?
Min gissning är att förra ägaren inte har servat gaffeln alls och inte ens tittat på bakdämpare. Möjligen kan han kanske justerat den mjukare för att den skulle kännas skönare att sitta på…
Vicka på hjulet glappar inte.
Lyfta på hjulet när hojen står på pall (typ hänga över hojen och dra hjulet uppåt mot mig) glappar lite…
Hur kollar jag glappet i länkaget?
Jaahap, då är det väl bara att riva isär och kolla då.Vanligtvis behöver du tätningar till gaffeln och strax över en liter olja.
Ibland är styrningarna i gaffeln nötta och behöver bytas men det är mer sällan.
Svårt att beskriva men ifall du märker glapp så byt. Eller ta isär alla lager och känn samt fetta in dom Eller byt vid behov.
Gör ett litet inhopp i tråden när ni ändå pratar fjädring..
Min Honda CRF450L har ett litet glapp i bägge gaffelbenen. Alltså inte i styrlager utan i benen. Är det normalt på en hoj som varit i trafik i 4år och gott 280 mil blandat asfalt, grus och skog? Sitter en Showa 49mm gaffel på dom hojarna.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |