Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
I princip alla på min nivå (medelmotionär) som kommer tillbaks efter att ha lagt 10' på shimsning, revalve och alla andra knep berättar hur otroligt bra det är. Sedan kör de exakt lika fort i exakt samma spår som vanligt...

Läs på om hur du mäter "häng" (sag) och byt bakfjäder vid behov, vilket en nybörjare på 85 Kg inte behöver.

Jag gissade att det var något sånt som shimsning handlade om. Riktigt finlir som kanske kan kännas liiite bättre om det blir helt rätt men något som inte så många kör snabbare tack vare?
Jag var och tittade på mcsport-kåsan igår och vet inte hur pass shimsningen påverkade den körningen och deras tider. De var riktigt blöta och skitiga. 🙈
Det kanske räcker gott för många att sköta den vanliga basservicen och ställa hänget?

Även om jag kan bli riktigt nördig och pedant när det väl kommer till kritan i vissa saker, har jag lagt av med det där riktiga finliret, iaf på den nivån. Vill man bli bäst är det nog nästan tvunget att finlira men det här med min enduro och cross är bara för att det låter fränt och är ett roligare sätt att motionera på. Sedan vet jag ju inte hur det blir framöver. Jag uppskattar även tiden i garaget (jag är bäst på att byta buntband).

Just nu är mitt mål att kunna köra åttan utan att ramla och kunna göra runt-runt-rivare åt båda hållen. Typ så… 🤣

Kort bara, jag väger förmodligen närmare 100 med utrustning på och det är nog troligt att jag behöver byta fjäder bak. Men det kollar man väl när man ställer häng?
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag gissade att det var något sånt som shimsning handlade om. Riktigt finlir som kanske kan kännas liiite bättre om det blir helt rätt men något som inte så många kör snabbare tack vare?
Jag var och tittade på mcsport-kåsan igår och vet inte hur pass shimsningen påverkade den körningen och deras tider. De var riktigt blöta och skitiga. 🙈
Det kanske räcker gott för många att sköta den vanliga basservicen och ställa hänget?

Även om jag kan bli riktigt nördig och pedant när det väl kommer till kritan i vissa saker, har jag lagt av med det där riktiga finliret, iaf på den nivån. Vill man bli bäst är det nog nästan tvunget att finlira men det här med min enduro och cross är bara för att det låter fränt och är ett roligare sätt att motionera på. Sedan vet jag ju inte hur det blir framöver. Jag uppskattar även tiden i garaget (jag är bäst på att byta buntband).

Just nu är mitt mål att kunna köra åttan utan att ramla och kunna göra runt-runt-rivare åt båda hållen. Typ så… 🤣

Kort bara, jag väger förmodligen närmare 100 med utrustning på och det är nog troligt att jag behöver byta fjäder bak. Men det kollar man väl när man ställer häng?
Precis
Först mäter du häng på cykel utan förare, det skall normalt vara 30-40 mm
Sedan mäter du häng med förare (med utrustning), det skall normalt vara 95-105 mm
Båda måtten är viktiga.

Du behöver troligen gå upp 1-2 steg i hårdhet bak. En för mjuk bakfjäder gör cykeln svår att styra och "fladdrig".

Lite mer tips:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kort bara, jag väger förmodligen närmare 100 med utrustning på och det är nog troligt att jag behöver byta fjäder bak. Men det kollar man väl när man ställer häng?

Med tanke å vad du skrivit i tråden så tolkar jag dig som att du är så pass ovan vid cross och enduro att du gott kan köra med original fjäder bak även om den är för mjuk enligt tabellerna.

Så småningom när du börjar hoppa mer kommer du väl börja bottna fjädringen i landningar och då kan du byta fjäder men du kan ju ha hunnit byta hoj innan du blivit så erfaren. Till en början kan det även gå att rädda med lite hårdare högfartskompression.
Förvisso med god erfarenhet av annan idrott kan det gå snabbare innan du fått sådan fart men jag tycker ändå att du kan vänta, du är inte så långt ifrån rätt fjäder trots allt.

På resten av banan kommer du nog inte lida av en något för mjuk bakfjäder i motsats till för mjuk gaffel som ger problem på rakorna men WR har ju förhållandevis styva gaffelfjädrar.

Se bara till att fjädringen är servad och fräsch så kommer du långt. Och börja läsa på om hur man ställer fjädringen för olika symptom på cross-/enduro-banan.
Kumlins har åtminstone tidigare haft ganska bra instruktioner på sin hemsida och den hittar du lätt. Öhlins har bra instruktioner i sina manualer och såna manualer brukar gå att hitta på nätet men du kan få googla några minuter för att hitta en sån manual.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Precis
Först mäter du häng på cykel utan förare, det skall normalt vara 30-40 mm
Sedan mäter du häng med förare (med utrustning), det skall normalt vara 95-105 mm
Båda måtten är viktiga.

Du behöver troligen gå upp 1-2 steg i hårdhet bak. En för mjuk bakfjäder gör cykeln svår att styra och "fladdrig".

Lite mer tips:
Tack.
Ja, det kommer att bli en spännande resa. Håll ut så återkommer jag med min framgång.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Med tanke å vad du skrivit i tråden så tolkar jag dig som att du är så pass ovan vid cross och enduro att du gott kan köra med original fjäder bak även om den är för mjuk enligt tabellerna.

Så småningom när du börjar hoppa mer kommer du väl börja bottna fjädringen i landningar och då kan du byta fjäder men du kan ju ha hunnit byta hoj innan du blivit så erfaren. Till en början kan det även gå att rädda med lite hårdare högfartskompression.
Förvisso med god erfarenhet av annan idrott kan det gå snabbare innan du fått sådan fart men jag tycker ändå att du kan vänta, du är inte så långt ifrån rätt fjäder trots allt.

På resten av banan kommer du nog inte lida av en något för mjuk bakfjäder i motsats till för mjuk gaffel som ger problem på rakorna men WR har ju förhållandevis styva gaffelfjädrar.

Se bara till att fjädringen är servad och fräsch så kommer du långt. Och börja läsa på om hur man ställer fjädringen för olika symptom på cross-/enduro-banan.
Kumlins har åtminstone tidigare haft ganska bra instruktioner på sin hemsida och den hittar du lätt. Öhlins har bra instruktioner i sina manualer och såna manualer brukar gå att hitta på nätet men du kan få googla några minuter för att hitta en sån manual.

Tack.
Ja, det låter som en bra plan.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack.
Ja, det låter som en bra plan.
Det är ju också väldigt stor skillnad beroende på vad man ska köra, och vad man föredrar. Crossåkare tycker att min hoj är jääääääättemjuk i fjädringen, men när de följer med i i skogen och den terräng jag kör i bland stenpartier och rötter så ramlar de av sina hojar eftersom de studsar så mycket, och de har absolut noll grepp och då blir de jättetrötta.
Precis som att jag trillar av min hoj på en crossbana eftersom den är så mjuk och fladdrig när det börjar gå fortare, och då blir jag också fort jättetrött... :)
 
  • Hjärta
Reaktioner: JPT

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju också väldigt stor skillnad beroende på vad man ska köra, och vad man föredrar. Crossåkare tycker att min hoj är jääääääättemjuk i fjädringen, men när de följer med i i skogen och den terräng jag kör i bland stenpartier och rötter så ramlar de av sina hojar eftersom de studsar så mycket, och de har absolut noll grepp och då blir de jättetrötta.
Precis som att jag trillar av min hoj på en crossbana eftersom den är så mjuk och fladdrig när det börjar gå fortare, och då blir jag också fort jättetrött... :)

Du gör nog bara honom mer förvirrad.

@Abrakadabra ut med dig och kör bara och lär dig eftersom.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Du gör nog bara honom mer förvirrad.

@Abrakadabra ut med dig och kör bara och lär dig eftersom.
Håller med om sista meningen. Kör så mycket som möjligt så löser det sig naturligt.

Många ungarna tycker det är jätteviktigt att köpa dyra prylar. Men hålla konditionsträning så inte blir trött efter en kvart är "skit tråkigt"
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Det är ju också väldigt stor skillnad beroende på vad man ska köra, och vad man föredrar. Crossåkare tycker att min hoj är jääääääättemjuk i fjädringen, men när de följer med i i skogen och den terräng jag kör i bland stenpartier och rötter så ramlar de av sina hojar eftersom de studsar så mycket, och de har absolut noll grepp och då blir de jättetrötta.
Precis som att jag trillar av min hoj på en crossbana eftersom den är så mjuk och fladdrig när det börjar gå fortare, och då blir jag också fort jättetrött... :)
Jag förstår hur du menar och jag gissar att det inte är shimsningen (som vi var inne på tidigare) som gör den största skillnaden.

Nu berörs inte jag så speciellt mycket av det här då jag inte kör så avancerat men, byter ni fjädrar beroende på vad ni kör för bana eller gren (enduro eller mc)?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Håller med om sista meningen. Kör så mycket som möjligt så löser det sig naturligt.

Många ungarna tycker det är jätteviktigt att köpa dyra prylar. Men hålla konditionsträning så inte blir trött efter en kvart är "skit tråkigt"
Jag är varken ungdom eller rik, utan mest intresserad av vad man behöver veta och tänka på för att det ska bli så roligt och bekvämt som möjligt när jag kör. Nästa vart man än söker så poppar fjädringen upp som nr 1 att få till bra för att det ska vara dugligt att köra. Min är i behov av service och då, när jag ändå har isär grejerna så kanske det kan vara idé att optimera. Men på en lagom nivå utifrån sin ambitionsnivå. Tycker @Niklasinorr beskriver det bra på en högre nivå som är lätt att förstå.

Nu gissar jag.
Genom att byta ut fjädrar (och annat) gör man väl bara för att optimera så fjädringen jobbar mitt i spannet. Olika förares vikt och terräng påverkar valet. Hårdare fjädring är mer stabil och mjukare gör det lättare att hantera hojen på knixiga banor. Är det inte så man ska tänka?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förstår hur du menar och jag gissar att det inte är shimsningen (som vi var inne på tidigare) som gör den största skillnaden.

Nu berörs inte jag så speciellt mycket av det här då jag inte kör så avancerat men, byter ni fjädrar beroende på vad ni kör för bana eller gren (enduro eller mc)?

Det är annorlunda shimsning på endurohojar och crosshojar.

Jag kör helst crossbana och ibland på vissa banor skulle jag vilja ha mjukare fjädrar men det tar för mycket tid att byta.
Och skulle jag mixa med enduro så skulle jag nog vilja ha en dedikerad hoj för enduro med mjukare fjädring.

Men kompromissen är att ställa dämpningen lite mjukare när jag önskar mer grepp som i enduro eller på hårdbanor. Även på hösten när tjälen satt sig så marken är hård men utan snö och is.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Fick precis veta (telefonsamtal) vad ett ”service kit” kostade från min lokala Yamaha handlare. Det kostar 4000:- för alla packningar (som reservdelar) till båda gafflarna. Orimligt och hutlöst.

Jag ringde direkt till en annan Yamaha handlare som berättade vad jag egentligen behövde byta och som hade helt andra priser på reservdelarna, same-same is different?

Att jämföra med, tror jag det var Kumlins som tar strax över 2k för hela skiten inkl. jobbet med båda gaffelbenen. De är dessutom proffs.

Jag kan förstå att alla har olika priser (lokaler och annat) men att ligga så långt ifrån varandra kräver ju att man behöver göra en mindre marknadsundersökning som kund varje gång man behöver hjälp för att inte behöva betala överpriser. Hålla på och ringa runt så här... snål som man är… 😢
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vidare så innehåller alla dämpare gas eftersom vätska inte kan komprimeras när kolvstången trycks in. Alltså även den enklaste sortens dämpare innehåller gas.
Jag förstår. Men hur svårt är det att själv serva en sådan bakdämpare då? Vad behöver jag för det? Jag gillar göra saker själv, och lära mig av eventuella misstag för att få mer kunskap.

Du är totalt ute och cyklar.

Nej, jag har svurit en helig ed på att aldrig cykla (trampa) igen. Jag tar mig frammåt huvudsakligen med höger handtag ;)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det är annorlunda shimsning på endurohojar och crosshojar.
Det förstås. Jag köpte en 2022 KTM 350 excf, som är en Enduro-hoj. Jag fick veta redan hos handlaren att annat än lampor/ blinker och vägregistreringen så är fjädringen annorlunda.

Mina första livrädda varv med 350in på krossbanan kommer jag ihåg. Jag tyckte att min fjädring var för mjuk direkt, så kom jag också på att jag vägde runt 100 kg. Men var det verkligen därför jag bottnade fjädrarna varje gång jag hoppade? Jo. Jag har sedan dess blivit ganska mycket bättre på både enduro och MX, säkrare på banan och i terrängen, med undantaget att jag inte gillar hoppa. Jag är inte bara höjdrädd utan väldigt 'markberoende', jag gillar att ha kontakt med underlaget. Jag får all min kraft från marken, både när det gäller rullning och spring/gång/arbete.

Så när jag kör, motokross på bana med lera, hopp och whoops, eller enduro i skog med kottar, rötter och stenar, så är jag alltid angelägen om att behålla så mycket kontakt med marken jag kan. Detta anser jag är bra i alla lägen, jag ser ingen som helst mening med att flyga genom luften på en hoj med styv fjädring, som nån slags skidhoppare i vinter-OS. Jag får min kraft och balans från marken, synd bara att alla mx-tävlingar senaste 20 åren verkar använda extremt höga och långa hopp. Så jag kör min egen "mx-enduro" där i Tuvängen på dom olika typer av mark som finns där. Det är skitkul ändå ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förstår. Men hur svårt är det att själv serva en sådan bakdämpare då? Vad behöver jag för det? Jag gillar göra saker själv, och lära mig av eventuella misstag för att få mer kunskap.



Nej, jag har svurit en helig ed på att aldrig cykla (trampa) igen. Jag tar mig frammåt huvudsakligen med höger handtag ;)

Du behöver kvävgas med tryckregulator och adapter som passar din dämpare. Jag skulle gissa på 4-5000 kr investering där.
Och de flesta använder väl även vakuumpump idag men det gjorde ju väl nästan ingen för 20 år sedan. Där har du väl ytterligare en tusing mellan tummen och pekfingret.

Så kan du tillbringa några timmar på youtube. Det finns säkert någon som filmat när dom servat sin WP där. (Jag antar att det är din KTM).

Sen är det ju lite av ett hantverk man blir bättre på desto mer erfarenhet man får.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det förstås. Jag köpte en 2022 KTM 350 excf, som är en Enduro-hoj. Jag fick veta redan hos handlaren att annat än lampor/ blinker och vägregistreringen så är fjädringen annorlunda.

Mina första livrädda varv med 350in på krossbanan kommer jag ihåg. Jag tyckte att min fjädring var för mjuk direkt, så kom jag också på att jag vägde runt 100 kg. Men var det verkligen därför jag bottnade fjädrarna varje gång jag hoppade? Jo. Jag har sedan dess blivit ganska mycket bättre på både enduro och MX, säkrare på banan och i terrängen, med undantaget att jag inte gillar hoppa. Jag är inte bara höjdrädd utan väldigt 'markberoende', jag gillar att ha kontakt med underlaget. Jag får all min kraft från marken, både när det gäller rullning och spring/gång/arbete.

Så när jag kör, motokross på bana med lera, hopp och whoops, eller enduro i skog med kottar, rötter och stenar, så är jag alltid angelägen om att behålla så mycket kontakt med marken jag kan. Detta anser jag är bra i alla lägen, jag ser ingen som helst mening med att flyga genom luften på en hoj med styv fjädring, som nån slags skidhoppare i vinter-OS. Jag får min kraft och balans från marken, synd bara att alla mx-tävlingar senaste 20 åren verkar använda extremt höga och långa hopp. Så jag kör min egen "mx-enduro" där i Tuvängen på dom olika typer av mark som finns där. Det är skitkul ändå ;)

Väger du 100 kg så behöver du styvare fjädrar och särskilt ifall du kör crossbana med en endurohoj.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Väger du 100 kg så behöver du styvare fjädrar och särskilt ifall du kör crossbana med en endurohoj.
Jo tackar. Jag säger det till mig själv varje gång jag kör min KTM. Men jag gillar min något mjuka fjädring ändå, jag vill definitivt inte ha en högre hoj, tycker den är lagom hög för mig.

Jag kör ju ingen Erzberg eller Battle of Vikings eller Kåsan heller.

Nu var det nog ett par år sen jag vägde mig, vet att jag bytte batteri i vågen åt Camilla (som också måste banta), ska prova väga mig idag .. tror jag,.. om jag vågar .. :LOL:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo tackar. Jag säger det till mig själv varje gång jag kör min KTM. Men jag gillar min något mjuka fjädring ändå, jag vill definitivt inte ha en högre hoj, tycker den är lagom hög för mig.

Jag kör ju ingen Erzberg eller Battle of Vikings eller Kåsan heller.

Mjuk i all ära men det är ingen mjuk upplevelse att bottna fjädringen och dessutom är det påfrestande på ramen som till slut blir utmattad och börjar spricka.

Och höjden styr du med hjälp av hänget, inte styvheten på fjädrarna.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Mjuk i all ära men det är ingen mjuk upplevelse att bottna fjädringen och dessutom är det påfrestande på ramen som till slut blir utmattad och börjar spricka.

Och höjden styr du med hjälp av hänget, inte styvheten på fjädrarna.
Tackar, jag hoppar allttså ganska sparsamt och dämpar flyget redan på uppgång med att dra in knäna. Killarna på klubben har lärt mig många anävndbara tips och manövrar. Jag har bra koll på när jag bottnar nu. Sen har jag också fjädrarna på slappaste, gaffeln är på #1 (av 3) och bakfjäderns spänning är väl som från affären.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top