Abrakadabra
Sporthojsnörd
I princip alla på min nivå (medelmotionär) som kommer tillbaks efter att ha lagt 10' på shimsning, revalve och alla andra knep berättar hur otroligt bra det är. Sedan kör de exakt lika fort i exakt samma spår som vanligt...
Läs på om hur du mäter "häng" (sag) och byt bakfjäder vid behov, vilket en nybörjare på 85 Kg inte behöver.
Jag gissade att det var något sånt som shimsning handlade om. Riktigt finlir som kanske kan kännas liiite bättre om det blir helt rätt men något som inte så många kör snabbare tack vare?
Jag var och tittade på mcsport-kåsan igår och vet inte hur pass shimsningen påverkade den körningen och deras tider. De var riktigt blöta och skitiga.
Det kanske räcker gott för många att sköta den vanliga basservicen och ställa hänget?
Även om jag kan bli riktigt nördig och pedant när det väl kommer till kritan i vissa saker, har jag lagt av med det där riktiga finliret, iaf på den nivån. Vill man bli bäst är det nog nästan tvunget att finlira men det här med min enduro och cross är bara för att det låter fränt och är ett roligare sätt att motionera på. Sedan vet jag ju inte hur det blir framöver. Jag uppskattar även tiden i garaget (jag är bäst på att byta buntband).
Just nu är mitt mål att kunna köra åttan utan att ramla och kunna göra runt-runt-rivare åt båda hållen. Typ så…
Kort bara, jag väger förmodligen närmare 100 med utrustning på och det är nog troligt att jag behöver byta fjäder bak. Men det kollar man väl när man ställer häng?
Last edited: