Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
"Klubblicens"

Så här såg den ut förra gången (2024):
View attachment 507254

Nu ser den ut såhär (2025) (à 820 pistoler):
View attachment 507255

Förklaring:
https://svemocmspr-7e6a0cba035d817d...ent/uploads/2024/11/licenspriser-2025-4.0.pdf

"Nationellt tävlingstillägg"
Om man vill tävla annat än i KM (nationellt) så behöver man lösa en licens till på 1200:-. Är det rätt uppfattat?
Ja. Klubblicens är krav för träning. Den korta versionen är att du måste ha klubblicens för att klubbarna skall slippa ha en ansvarsförsäkring. Så länge du inte tävlar räcker den, annars måste du ha nationell tävlingslicens, vilket är betydligt dyrare kan jag intyga. Jag betalar min och sonens i cross och motard, den månaden får han knuffa runt hojen för bensinpengarna är slut :)

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Ja. Klubblicens är krav för träning. Den korta versionen är att du måste ha klubblicens för att klubbarna skall slippa ha en ansvarsförsäkring. Så länge du inte tävlar räcker den, annars måste du ha nationell tävlingslicens, vilket är betydligt dyrare kan jag intyga. Jag betalar min och sonens i cross och motard, den månaden får han knuffa runt hojen för bensinpengarna är slut :)
Tack.

I nuläget har jag ingen ambision att tävla på andra klubbar men skulle vilja träna på några fler än min och då borde det här "nya" gälla (precis som den som kallades för "klubblicens").

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det här är ingen permanent lösnig. Jag har en som vill hänga med någon gång på en grusväg för att få känna hur det känns (moppekort på gång)
Jag tycker att det är en rolig tanke det där, men jag undrar samtidigt hur stora / tunga ni är. En klump som jag som väger 100 kg, med eventuell passagerare, är inte riktigt en bra ide på en KTM 350 excf.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag tycker att det är en rolig tanke det där, men jag undrar samtidigt hur stora / tunga ni är. En klump som jag som väger 100 kg, med eventuell passagerare, är inte riktigt en bra ide på en KTM 350 excf.
I mitt fall var det min dotter som ville hänga med och äta glass på Mälaren runt (vi körde inte hela varvet).

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
I mitt fall var det min dotter som ville hänga med och äta glass på Mälaren runt.
Jag misstänkte något sådant. Det hade varit festligt att se, och säkert inte så farligt som man annars kunnat föreställa sig. Själv brukar jag ta min Camilla på min Shotgun 650 och äta glass på Rosenhill. Jag kan väl avslöja att hon vuxit till sig under åren vi varit tillsammans. Hojens tjänstevikt är 240 kg, totalvikten är 428 kg. Jag tror vi överskrider den aningens.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Vart servar man gaffeln och bakdämpare på bästa ställe någonstans i "mallansverige" (åker en del mellan Sthlm och norr om Gbg)?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Vart servar man gaffeln och bakdämpare på bästa ställe någonstans i "mallansverige" (åker en del mellan Sthlm och norr om Gbg)?
Jag brukar åka till Eng Racing, mellan Västerås och Sala typ.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Är det bara service och packboxar så kan de flesta firmor lösa det. Jobbet är enkelt men få av oss har kväve till bakdämparen hemma. Framgaffel fixar du själv på 1h per ben i mycket lugn takt. Skall du bygga om (anpassa) så är ENG bra. Du har även MX Support i Borås och RG3 i Sala (tror jag). Alla är erkända. Räkna med 5' fram och bak för service, 10' om du skall ha ombyggd för dig.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Nu har jag kollat runt lite om gaffel och dämparservice och fått en del svar från olika företag.

En basservice verkar ligga på mellan 1300-1900kr /st. beroende på butik. Alltså, gaffel och dämpare var och en för sig. Detta gäller vid byte av olja och gas som ingår i priset. Sedan tillkommer slitagedelar om +500kr-1500kr.

Att anpassa fjädringen till förarens vikt och byta fjädrar ligger kring +1300kr/1400kr (finns många olika kvalitéer). Också per styck.

En del erbjuder ett grundservicepaket a 3500kr där slitagedelar tillkommer.
En annan tar 6000kr-8000kr och för 6k ingår ombyggnation med slitdelar, olja och gas. För 8k ingår extra allt, inkl. byte av fjädrar som passar förarens vikt. Man får en rek. klickschema för inställningar på olika underlag, fri omshimsning och fri support.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har jag kollat runt lite om gaffel och dämparservice och fått en del svar från olika företag.

En basservice verkar ligga på mellan 1300-1900kr /st. beroende på butik. Alltså, gaffel och dämpare var och en för sig. Detta gäller vid byte av olja och gas som ingår i priset. Sedan tillkommer slitagedelar om +500kr-1500kr.

Att anpassa fjädringen till förarens vikt och byta fjädrar ligger kring +1300kr/1400kr (finns många olika kvalitéer). Också per styck.

En del erbjuder ett grundservicepaket a 3500kr där slitagedelar tillkommer.
En annan tar 6000kr-8000kr och för 6k ingår ombyggnation med slitdelar, olja och gas. För 8k ingår extra allt, inkl. byte av fjädrar som passar förarens vikt. Man får en rek. klickschema för inställningar på olika underlag, fri omshimsning och fri support.

Jag tar 700kr/dämpare plus tätningar. Med skf gaffeltätningar blir det 3095 kr för gaffel och bakdämparen.
Priset på nya fjädrar via mig är gissningsvis runt det priset du fått.

Bakfjädrar har jag gott om beggade hemma med uppmätt styvhet och för dom tar jag 300kr med din gamla fjäder i inbyte.

Frakt t&r lär väl vara under tusingen.

Frågan är väl om du behöver byta fjädrar. Vad väger du? Hur planerar du att använda hojen? Enduro, skogsvägar eller cross? Hur erfaren är du?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Frågan är väl om du behöver byta fjädrar. Vad väger du? Hur planerar du att använda hojen? Enduro, skogsvägar eller cross? Hur erfaren är du?
Jag har ingen aning om jag behöver byta fjädrar, speciellt i gaffeln. Det var prisuppgifter jag fick på min förfrågan.

Hur vet jag att den har rätt grejer och shimsning för mig?

Jag borde nog egentligen ha en matchvikt på 85 men just nu väger ca 90kg (i kallingar) och kör mest enduro och skogsvägar även om crossbanan lockar ibland. Jag är fortfarande nybörjare och är inte modig nog att hoppa långt.

Känner spontant att jag borde klara av att serva gaffeln här hemma i garaget och byta ut alla slitagedelar som behöver bytas. Svårare med vakuumpump och gas i bakdämparen. Där behöver jag nog hjälp från någon som har kunskapen och verktyget.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ingen aning om jag behöver byta fjädrar, speciellt i gaffeln. Det var prisuppgifter jag fick på min förfrågan.

Hur vet jag att den har rätt grejer och shimsning för mig?

Jag borde nog egentligen ha en matchvikt på 85 men just nu väger ca 90kg (i kallingar) och kör mest enduro och skogsvägar även om crossbanan lockar ibland. Jag är fortfarande nybörjare och är inte modig nog att hoppa långt.

Känner spontant att jag borde klara av att serva gaffeln här hemma i garaget och byta ut alla slitagedelar som behöver bytas. Svårare med vakuumpump och gas i bakdämparen. Där behöver jag nog hjälp från någon som har kunskapen och verktyget.

Ingen nybörjare behöver shimsa om fjädringen. Tyvärr verkar det ha blivit ett internetnarrativ särskilt i USA att alla måste shimsa om fjädringen.

Med 85-90 kg och nybörjare så duger original fjädrar också. Jag väger runt samma och har iofs styvare fjädrar än original men så pressar jag nog hojarna lite hårdare än en nybörjare även om jag är gubbe.

Du kan även kolla vilka fjädrar du ska ha på racetech.com.

Bakdämparen lämnar nästan alla bort för service men många servar sin gaffel själv. Det kan nog ta sin tid första gången men sen går det ju snabbare för varje gång du gjort det.
För 20 år sedan servade nog alla sina gafflar själva men jag upplever det som att allt fler lämnar bort även gaffeln numera.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Bakdämparen lämnar nästan alla bort för service
Men finns det inget enklare att ersätta den där dyra avancerade bakdämparen med då? Min 2022 KTM excf har en så där gas-bakdämpare och jag vill byta ut den mot en billigare. Varför ska jag ha en sån där dyr jäkla överkursgrej på min hoj?

Egentligen borde jag köpt en begagnad enduro på blocket, men jag ville ha en ny modern hoj där för ett par år sen.

Jag är också lite 'nybörjare', jag brukar glömma vad jag lärt mig över vintern, så på våren är jag grön igen. Men det känns spännande på det viset, jag njuter av det 🤪

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men finns det inget enklare att ersätta den där dyra avancerade bakdämparen med då? Min 2022 KTM excf har en så där gas-bakdämpare och jag vill byta ut den mot en billigare. Varför ska jag ha en sån där dyr jäkla överkursgrej på min hoj?

Egentligen borde jag köpt en begagnad enduro på blocket, men jag ville ha en ny modern hoj där för ett par år sen.

Jag är också lite 'nybörjare', jag brukar glömma vad jag lärt mig över vintern, så på våren är jag grön igen. Men det känns spännande på det viset, jag njuter av det 🤪

Varför?

Det är billigare att serva din dämpare som är bra än att köpa nya skitstötdämpare.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det är billigare att serva din dämpare som är bra än att köpa nya skitstötdämpare.
Min tanke var väl att en "skitdämpare" inte behöver like omfattande service. Säg t ex att den där gas-kanistern utelämnas helt. Vad är det för fel på en enkel oljedämpare med fjäder? Den måste ju inte vara skit, bara lite enklare. Den där gase läcker ju och gör dämparen till bokstavligen skit om man inte pysslar om den. Ge mig hellre en tub med gele i, lindad med en robust fjäder. Det gör väl jobbet nästan lika bra i alla fall?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min tanke var väl att en "skitdämpare" inte behöver like omfattande service. Säg t ex att den där gas-kanistern utelämnas helt. Vad är det för fel på en enkel oljedämpare med fjäder? Den måste ju inte vara skit, bara lite enklare. Den där gase läcker ju och gör dämparen till bokstavligen skit om man inte pysslar om den. Ge mig hellre en tub med gele i, lindad med en robust fjäder. Det gör väl jobbet nästan lika bra i alla fall?

Du är totalt ute och cyklar.

Den där skitdämparen går inte servas utan måste bytas ut och dess livslängd är garanterat kortare än serviceintervallerna på en premiumdämpare.
Vidare så innehåller alla dämpare gas eftersom vätska inte kan komprimeras när kolvstången trycks in. Alltså även den enklaste sortens dämpare innehåller gas.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
I princip alla på min nivå (medelmotionär) som kommer tillbaks efter att ha lagt 10' på shimsning, revalve och alla andra knep berättar hur otroligt bra det är. Sedan kör de exakt lika fort i exakt samma spår som vanligt...

Läs på om hur du mäter "häng" (sag) och byt bakfjäder vid behov, vilket en nybörjare på 85 Kg inte behöver.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC