Hur är 350n att köra jämnfört med en 450/250 4 takt och kanske 250/300 2 takt om du har testat? Har hört att det känns som en 250 4 takt fast med 450 kraft men är lite tveksam..
Jag körde först 400 Yamaha i några år, sen blev det en 350 i ytterligare några år, var helt säker på att jag var en 4-takts snubbe...
Sen lurade en kompis mig att prova en 300 2-takt och sen var jag såld. Har haft -17 med förgasare och hatade förgasaren, sen kom -18 med TPI insprutning och det har jag inte lämnat sen dess. Kör den senaste -24 med den nya TBI just nu och den är fantastisk.
Skillnaden då?
Alla 4-taktare är så framtunga jämfört med 2-takt. Balansen är bara så... neutral... på en 300:a, man kör mer med gasen som balanseringen mellan fram och bakhjul. Kör jag uppför en backe och det kommer en stock lyfter jag framhjulet instinktivt med gasen, bara en decimeter. Det gjorde jag med 350:n också men sen "ramlade" den liksom ner. Med 2-taktaren så håller jag framhjulet i luften så länge jag önskar, det är bara så enkelt.
Annars var den stora skillnaden avsaknad av motorbroms. När jag slår av gasen på 350:n så stannade den nästan, jag var tvungen att hålla kvar gasen för att komma någon vart. Med 2-takt så händer ingenting när jag slår av gasen vilket innebär sååå mycket högre fart in i kurvorna. Min hastighet i skogen ökade helt enkelt rejält.
På pappret är det väldigt lite skillnad i vikt men eftersom 4-taktaren är mer framtung så känns den 10kg tyngre. 300:an slänger man omkring hursomhelst med mycket mindre respekt för massan. Jag törs göra mer med 300:an helt enkelt.
Sen stannar den inte, motorn bara tuggar på, idealiskt för brötenduro som jag gillar. Det finns en anledning varför 100 % av världseliten i extrem enduro kör någon form av 2-takt och vanligtvis 300:an eftersom den kännas som en blandning av 4t och 2t, de bästa delarna av varje. En modern 300:a har ingen likhet med exploderande 2-taktare från förr.
Vill man bara köra fort så accar 350 och ännu mer 450 bättre än 300:an. 4T är bättre för snabbare körning, den varvar mer och har ett längre register. GGN är nog bättre på en 350/450, vill man köra Battle of Vikings/Vekling så är en 300:a helt överlägsen.
Just my 2 cents