Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jaha. Där ser man. Det där hade jag bara en liten aning om. Man vill alltså ha en större motor.

Men nu får jag lite kval i mina val; jag vill ha en hoj vars motor jag enkelt kan lyfta upp på köksbordet vid behov av renovering, MEN jag vill också ha en tillräckligt stark motor som ger hojen det drag som behövs för "grusbus".

.. det tidigare otänkbara kommer nu som ett brev - jag kanske måste banta.
Oh No!!!!

:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tackar för tipset. Men jag tänker lite mer långsiktigt än så. En 1-cylindrig motor, kanske max cc 450, eller? Min 500cc Honda XL motor var tung som f.....
Så stor du har möjlighet. Minst 500 även om en 450 fungerar.
En modern 500 cc rova från KTM väger 29.5 kg...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Enda anledningen för mig att köra en tyngre hoj är när jag skjutsar Camilla, på våra relativt tama och närliggande små 'fikaturer'. Min Royal Enfield Classic var lite för svag, men min 650 Shotgun kan köra om bilar i uppförsbackarna (med Camilla på) ;)

.. skulle min KLX230 kunna räknas som en grusbushoj? Folk har sagt till mig att "det är en snäll hoj", så jag undrar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enda anledningen för mig att köra en tyngre hoj är när jag skjutsar Camilla, på våra relativt tama och närliggande små 'fikaturer'. Min Royal Enfield Classic var lite för svag, men min 650 Shotgun kan köra om bilar i uppförsbackarna (med Camilla på) ;)

.. skulle min KLX230 kunna räknas som en grusbushoj? Folk har sagt till mig att "det är en snäll hoj", så jag undrar.

Om den roar dig på grusvägar så är det väl en grusbushoj för dig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad räknas dom grusbus? Jag körde 19 mil med KLR:en med en snittfart på 59,3 kn/h roligt GPS:en men det är väl knappast grusbus. Nåt litet ställ här och var nån svävare kurva hade jag väl men hade ju kul ändå, men nåt bus vet jag inte om man kan tala om fast å andra sidan är väl inte heller en KLR650 nån bushoj.

En reflektion är att däckvalet påverkar busigheten, ett Mitas C-02 som jag harvpå nu upplevs mindre busigt än Maxxis 6006 som är mer lättsladdat.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag vill gärna dela med mig av några bra grejer jag köpt till min endurohoj. Bla dessa skivbromsskydd, här nedre gaffelbensskydd med löstagbart bromsskiveskydd, från Polisport.

IMG_2563.JPG


Skydd för bakre skivan, med den grövsta fetaste kompositfena tillgänglig, så nu får stenarna vika sig!

IMG_2565.JPG


Samt detta lilla skydd för ljuddämparen, som för övrigt sitter på mitt nya avgassystem från HGS.

IMG_2568.JPG


Köpte hela röret, tvådelat (original är tredelat), det satt som en smäck. Lätt att installera, bara plug n play, tog 5 minuter .. när jag väl lyckats få tag på en fjäderkrok hos MÖR.

IMG_2571.JPG


Nu har jag skyddat min endurohoj till max från endurobanans förrädiska överraskningar. Drevade också upp hojen så nu sitter ett 48t drev bak, och ett 14t fram (tidigare 52/13). Nu ska jag bara se till att köra lite enduro också och inte bara slita däck mellan södertälje och Almnäs ;)

IMG_2578.JPG

Igår kväll började jag dessutom att experimentera med fjädrings och dämpningsjusteringarna. Kollade en släng i manualen men den ger inte mycket info annat än fabriksinställningarna och antal klick för "comfort - standard - sport". Så jag drog omkring lite på närliggande industriområde i skymningen med några bra mejslar i fickorna. Tågspår, kom jag på, är ypperlig testgrund för fjädringsegenskaperna, fast med risken att hojen blir tågmat. Så det undviker vi tillsvidare ..
 
Last edited:

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Hur är 350n att köra jämnfört med en 450/250 4 takt och kanske 250/300 2 takt om du har testat? Har hört att det känns som en 250 4 takt fast med 450 kraft men är lite tveksam..
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hur är 350n att köra jämnfört med en 450/250 4 takt och kanske 250/300 2 takt om du har testat? Har hört att det känns som en 250 4 takt fast med 450 kraft men är lite tveksam..
Inte så dum jämförelse ändå för 350 känns som en 250f fast med motor.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur är 350n att köra jämnfört med en 450/250 4 takt och kanske 250/300 2 takt om du har testat? Har hört att det känns som en 250 4 takt fast med 450 kraft men är lite tveksam..
Jag kör enduro med en 350 men nästa gång jag byter blir det en 250 4 takt eller testa 2 takt en gång.
Hade en 350 -20 tidigare och bytte till nuvarande 350 -22 för något år sedan. Men upplever den senaste mer känslig för att få tjuvstopp när det är "bökenduro" bland sten och skarpa svängar.

Har hört många som skryter med den senaste ktm 250f som kom förra året.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En kompis köpte nyss en 350 och man får nästan skavsår i öronen av hans hyllningar till den hojen.

Men han kör cross med den, inte grusbus eller bökenduro och han får nog definieras som väldigt crosserfaren gubbe.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag kör enduro med en 350 men nästa gång jag byter blir det en 250 4 takt eller testa 2 takt en gång.
Hade en 350 -20 tidigare och bytte till nuvarande 350 -22 för något år sedan. Men upplever den senaste mer känslig för att få tjuvstopp när det är "bökenduro" bland sten och skarpa svängar.

Har hört många som skryter med den senaste ktm 250f som kom förra året.

Hade liknande problem på min 501 och löste det med mappning och öppnare avgassystem. Andra verkar ha lyckats genom att justera TPS:n.

Sök på 350 flameout så finner du mängder av förare med liknande problem.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur är 350n att köra jämnfört med en 450/250 4 takt och kanske 250/300 2 takt om du har testat? Har hört att det känns som en 250 4 takt fast med 450 kraft men är lite tveksam..
Jag körde först 400 Yamaha i några år, sen blev det en 350 i ytterligare några år, var helt säker på att jag var en 4-takts snubbe...
Sen lurade en kompis mig att prova en 300 2-takt och sen var jag såld. Har haft -17 med förgasare och hatade förgasaren, sen kom -18 med TPI insprutning och det har jag inte lämnat sen dess. Kör den senaste -24 med den nya TBI just nu och den är fantastisk.

Skillnaden då?

Alla 4-taktare är så framtunga jämfört med 2-takt. Balansen är bara så... neutral... på en 300:a, man kör mer med gasen som balanseringen mellan fram och bakhjul. Kör jag uppför en backe och det kommer en stock lyfter jag framhjulet instinktivt med gasen, bara en decimeter. Det gjorde jag med 350:n också men sen "ramlade" den liksom ner. Med 2-taktaren så håller jag framhjulet i luften så länge jag önskar, det är bara så enkelt.

Annars var den stora skillnaden avsaknad av motorbroms. När jag slår av gasen på 350:n så stannade den nästan, jag var tvungen att hålla kvar gasen för att komma någon vart. Med 2-takt så händer ingenting när jag slår av gasen vilket innebär sååå mycket högre fart in i kurvorna. Min hastighet i skogen ökade helt enkelt rejält.

På pappret är det väldigt lite skillnad i vikt men eftersom 4-taktaren är mer framtung så känns den 10kg tyngre. 300:an slänger man omkring hursomhelst med mycket mindre respekt för massan. Jag törs göra mer med 300:an helt enkelt.
Sen stannar den inte, motorn bara tuggar på, idealiskt för brötenduro som jag gillar. Det finns en anledning varför 100 % av världseliten i extrem enduro kör någon form av 2-takt och vanligtvis 300:an eftersom den kännas som en blandning av 4t och 2t, de bästa delarna av varje. En modern 300:a har ingen likhet med exploderande 2-taktare från förr.

Vill man bara köra fort så accar 350 och ännu mer 450 bättre än 300:an. 4T är bättre för snabbare körning, den varvar mer och har ett längre register. GGN är nog bättre på en 350/450, vill man köra Battle of Vikings/Vekling så är en 300:a helt överlägsen.

Just my 2 cents
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag slår av gasen på 350:n så stannade den nästan, jag var tvungen att hålla kvar gasen för att komma någon vart. Med 2-takt så händer ingenting när jag slår av gasen vilket innebär sååå mycket högre fart in i kurvorna. Min hastighet i skogen ökade helt enkelt rejält.

Och det där vågar du säga så att hela mc-sverige kan läsa det.
Jag tror du behöver öva på bromspunkterna man ska ju bromsa och inte rulla in i kurvorna.:7peta

Annars är ju motorbromsen en av ingredienserna som gjorde att 4t blev snabbare, den kan ju utnyttjas som en låsningsfri bakbroms.

Sen håller jag med om vikten, svängmassan i motorn känns mycket tyngre än viktskillnaden på pappret.
 

felix44

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2023
Ort
ume
Hoj
nån
Sen lurade en kompis mig att prova en 300 2-takt och sen var jag såld. Har haft -17 med förgasare och hatade förgasaren, sen kom -18 med TPI insprutning och det har jag inte lämnat sen dess. Kör den senaste -24 med den nya TBI just nu och den är fantastisk.
Testade du en 250 eller hoppade du rakt på 300an? Vet inte riktigt vilken man ska köpa. Har hört att 300 har ett lite tamare powerband och planar av högst uppe i varven men att 250n är mer lik en 2 taktare som man tänker sig dem är, den vill varva mycket och har mer kräm högt uppe i varven? Svårt att förklara på ett forum men hoppas du förstår
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tamare skulle jag inte kalla det då 300 har lika mycket(eller mer)effekt i hela registret.Mer botten och samma på topp=mer linjär.
Ingen av modellerna känns som 4t att köra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och det där vågar du säga så att hela mc-sverige kan läsa det.
Jag tror du behöver öva på bromspunkterna man ska ju bromsa och inte rulla in i kurvorna.:7peta

Annars är ju motorbromsen en av ingredienserna som gjorde att 4t blev snabbare, den kan ju utnyttjas som en låsningsfri bakbroms.

Sen håller jag med om vikten, svängmassan i motorn känns mycket tyngre än viktskillnaden på pappret.
Ärligt talat så skiter jag i vad "hela mc-sverige" säger. Nästan ingen motorbroms hjälpte min kurvhastighet betydligt och det är jag tacksam för :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Testade du en 250 eller hoppade du rakt på 300an? Vet inte riktigt vilken man ska köpa. Har hört att 300 har ett lite tamare powerband och planar av högst uppe i varven men att 250n är mer lik en 2 taktare som man tänker sig dem är, den vill varva mycket och har mer kräm högt uppe i varven? Svårt att förklara på ett forum men hoppas du förstår
Testade bägge och 250:n är mer explosiv vilket gjorde att jag blev betydligt tröttare av att köra den. 300:an är mer linjär med en starkare botten vilket är perfekt för min körning.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Annars var den stora skillnaden avsaknad av motorbroms. När jag slår av gasen på 350:n så stannade den nästan, jag var tvungen att hålla kvar gasen för att komma någon vart. Med 2-takt så händer ingenting när jag slår av gasen vilket innebär sååå mycket högre fart in i kurvorna. Min hastighet i skogen ökade helt enkelt rejält.

Wanna go for a ride?

s-l1600.jpg

Frihjul i skogen är en väldigt speciell upplevelse. Frihjul och blöta trumbromsar i kombination ger kalasbra sträcktider.

Tills man sitter i ett träd.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top