Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
så fort man sitter ner så börjar man släppa fötterna från fotpinnarna, och så fort man gör det så tappar man också kontrollen och balansen på hojen.
Jodå, det förstår jag. Jag vet att man behöver en sk "lätt sits" som det heter i hästsporten. Att stå på peggarna så mycket det går, och låta hojen jobba under mig. Och det gör jag så länge jag orkar. Men när jag kört en timme eller två och känner mattheten komma så varvar jag ner och slappnar av, och då sitter jag mer än jag står. Strax rullar jag också hem för då är det inte lika kul längre.

Jag har kört tills jag stupar ett par gånger, det var mest i början när jag hade så kul att jag inte kände att jag blev trött. Då har man liksom haft lite för kul. Ni får inte missförstå mig att jag menar att jag vill sitta, eller att "sitta är bra". Jag kollar ju på youtube och provar på banan och jag hajar solklart att man behöver låta hojen jobba fritt under sig.

Men samtidigt uppskattar jag också att sitta och nöta varv på crossbanan bara för att det låter skönt, dammar och luktar gott. Så länge jag njuter och har bensin i tanken så kör jag runt och runt och runt, och sitter över hoppen, sitter över woopsen, samt sitter på bänken med grabbarna och tjejerna där när krampen infinner sig. Så jag sitter väldigt gärna, och jag tänker fortsätta sitta, men när det gäller och jag behöver flyga fram som en Jarvis över terrängen, jo då gör jag som alla andra världsmästare på youtube så klart ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du har garanterat röven på dynan minst 50%av tiden du också.
Bara när jag stannar och pustar ut eller rullar grusväg för transport. När jag viker av in i terrängen eller stigen så står jag hela tiden, förutom i just snäva svängar. Men som sagt, det tog tid att lära sig och det är jobbigt, speciellt för ryggslutet.
Jag kraschar väldigt sällan, kanske tre-fyra gånger per säsong och det sker bara när jag sitter så jag tvingar upp mig i stående och försöker hitta en vilande körställning även när jag står.
Det handlar bara om teknik och det är viktigt att lära sig och att skaffa sig fysiken för det.
Som sagt, ni är alla välkomna att komma upp och köra med oss i FMCK Boden, vi har ett övningsområde på 6 kvadratmil med precis all terräng som finns. Vi har ett nygjort spår sedan i somras som tar ca 1,5-2h som innehåller precis allt.
Vi är oerhört bortskämda här uppe som slipper nöta samma spår hela tiden som det blir på traditionella klubbar.😊👍
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
ni är alla välkomna att komma upp och köra med oss i FMCK Boden, vi har ett övningsområde på 6 kvadratmil med precis all terräng som finns.
Du Niklas, nu vill jag flytta till Boden! Det låter som mitt land, mitt hem. Men är inte vintrarna väldigt långa där? Det blir ju en jäkla massa hockey för mig i så fall. Hur kort är sommaren? Hur mycket enduro hinner ni köra? Ni kör inte på vintern väl? Kör ni snöskooter på vintern? Finns det mycket knott hos er? Jag blev nämligen uppäten av knott i Åre när jag spelade golf där en gång. Det tog 2 månader innan alla sår läkte. Ursäkta alla frågor.

Och, FMCK, är det inte militärbanan? Får jag åka där som civilist från stockholm?

.. då kanske jag kan passa på och kolla lite vapen där uppe också.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Boden har jag inte besökt efter muck -93 så det kanske är dags då.
Om inte annat för att se Niklas köra snöspår ståendes hela tiden vilket måste vara fullständigt unikt i Sverige(eller världen).
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Boden har jag inte besökt efter muck -93 så det kanske är dags då.
Om inte annat för att se Niklas köra snöspår ståendes hela tiden vilket måste vara fullständigt unikt i Sverige(eller världen).
Nu förutsatte jag att vi pratade om enduro. Här upp kör vi väldigt lite snöspår, för mycket snö, i mitt fall inget snöspår alls för då måste man ju sitta ner :)
Här är det snowbike som gäller, gärna 1000 cc och 180 hästar...


Peter som kör Gixxern bygger alla sina kit själv, och de är världsledande, framförallt är de mycket lättare än alla andras... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du Niklas, nu vill jag flytta till Boden! Det låter som mitt land, mitt hem. Men är inte vintrarna väldigt långa där? Det blir ju en jäkla massa hockey för mig i så fall. Hur kort är sommaren? Hur mycket enduro hinner ni köra? Ni kör inte på vintern väl? Kör ni snöskooter på vintern? Finns det mycket knott hos er? Jag blev nämligen uppäten av knott i Åre när jag spelade golf där en gång. Det tog 2 månader innan alla sår läkte. Ursäkta alla frågor.

Och, FMCK, är det inte militärbanan? Får jag åka där som civilist från stockholm?

.. då kanske jag kan passa på och kolla lite vapen där uppe också.
Vintrarna är inte så mycket längre än i mälardalen, det skiljer ca en månad. Vi börjar köra i skogen så fort snön är borta, vanligtvis i maj. Sen kör vi en bit in i oktober och som i år även i november eftersom snön kom så sent.

FMCK kör på skjutfältet i Boden där vi bokar terrängen precis som vilket regemente som helst. Till 2025 har vi bokat väldigt många helger från och med juni till oktober och du behöver bara vara medlem i någon FMCK kår för att få vara med på våra vanliga träningar.
När vi kör kurser så kan vem som helst anmäla sig och behöver inte vara kårmedlem. Vi kör både gruskurser i SMC:s regi och endurokurser i FMCK:s regi. Vi lägger upp körningarna på FMCK Bodens Facebook.

Jag hittade faktiskt en bild på där jag sitter ner, jag sitter också fast under ett träd så jag kanske är förlåten? :)

453502040_917367033763894_3020771834502756003_n.jpg
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu förutsatte jag att vi pratade om enduro. Här upp kör vi väldigt lite snöspår, för mycket snö, i mitt fall inget snöspår alls för då måste man ju sitta ner :)
Här är det snowbike som gäller, gärna 1000 cc och 180 hästar...


Peter som kör Gixxern bygger alla sina kit själv, och de är världsledande, framförallt är de mycket lättare än alla andras... :)
Snöspår är ju enduro med fördelen att man oftast slipper tvätta efteråt.Bandsats fuskar jag en del med också,tyvärr utan 180hk...
kxf-snowbike-jpg.482130
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
På 60 å 70 talet va fjärdingsvägen nästan noll å sadlarna tjocka å sköna, mot dagens fjädring som är väldigt mycke bättre så är sadlarna mer för syns skull..
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Att uppskatta hur stor del av körningen som sker ståendes på fotpinnarna är väl ungefär som att låta någon på en bandag uppskatta hur stor del av banvarvet som körs på full gas.
De som kör längst sträckor per säsong ståendes på fotpinnarna måste vara ägare av största "offroad"modellerna från BMW och KTM fast då uteslutande genom samhällen och på asfaltsunderlag...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
…och kör du med gamla enduroförare så vet du att de som kör sittande oftast körde sig köra på just 80-talet. Kör du med tex Anders Eriksson så står han mest hela tiden eftersom han kommer från 90-tals generationen.😊
Jag ser samma sak hos mina kompisar. Vi är gamla nog att lära oss sittandet men några av oss har kämpat upp i stående, lär dig stående körställning, det finns egentligen inga nackdelar medans sittandet har väldigt många.
Håller helt med.

Bortsett från kåsans kärr så…
Flertalet av alla videos som jag sett förespråkar stående och jag har inte sett någon där man tycker att man ska sitta. Bortsett från apex och utgången av en del kurvor. Alltså, komma in stående (och ev bromsande) i en kurva, för att sedan gasa, sätta sig (långt fram) ut ur den och sedan komma upp stående igen. I kångt svepande kurvor så verkar alla duktiga förare stå upp. Blir nog generellt väldigt ”guppigt” annars att sitta ner så mycket. Fjädringen och kroppen ”tar väl bort” alla ojämnigheter på banan så huvudet kan vara mer stilla och fokusera på annat. Det är väl svårt att hålla balansen bra annars?
Tror också att de mer vältränade förarna står upp oftare och längre än andra?

Jag kommer nästan ihåg (det var ett tag sedan) när vi var ett gäng från lillcrossbanan som också cyklade mycket BMX i skogarna hemmavid. Vi byggde egna banor för våra cyklar, med både plattå och trapphopp . Vi satt aldrig på cykeln förutom när vi blev trött, tog paus och snackade om hur vi behövde bygga om banan för att göra den ännu coolare. Fanns inga mobiltelefoner då ❤️.

Nu för tiden, med den vanliga cykeln (racer eller MTB) så vet jag helt ärligt inte hur jag gör när jag svänger. Har nog aldrig tänkt på det tidigare men jag antar att jag bara lutar. Med BMX så körde vi ju bara fullt ös, vad jag kommer ihåg iaf. så där jag har jag ingen aning alls. Samma sak när vi hoppade, man tog ju bara i för kung och fosterland för att komma över skiten och tränade på att landa på framhjulet i nerlutet. Vinklade styret, släppte ena handen, lyfte på foten och höll på, jisses 🤣.

Jag tror att vi kan enas om att den stående MX/enduro-körningen är att föredra. Jag lägger in en länk som kanske är något extrem (i dubbel bemärkelse) i ett nybörjarfall men den visar iaf att man inte sitter så ofta när det är stökig terräng. Superenduro

När det gäller just MX och enduro.
Jag kör sällan i några högra hastigheter och man ska väl inte styra med styret, egentligen, utan med kroppen, men hur då?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När det gäller just MX och enduro.
Jag kör sällan i några högra hastigheter och man ska väl inte styra med styret, egentligen, utan med kroppen, men hur då?

Man motstyr väl rimligtvis även med cross och enduro men du ska sträva efter att alltid ha så avslappnade armar som möjligt den där inputen för motstyrning kräver inga muskler.
Hojen ska vara inklämd mellan knäna och det är med knäna du ska styr hojen och sitter man ner finns det inga möjligheter att styra hojen med benen och du förlorar all balans, du tvingas istället använda armarna och det slutar det med att du sitter och paddlar med fötterna för att du tror att det inte går balansera och hantera hojen på nåt annat sätt.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Man motstyr väl rimligtvis även med cross och enduro men du ska sträva efter att alltid ha så avslappnade armar som möjligt den där inputen för motstyrning kräver inga muskler.
Hojen ska vara inklämd mellan knäna och det är med knäna du ska styr hojen och sitter man ner finns det inga möjligheter att styra hojen med benen och du förlorar all balans, du tvingas istället använda armarna och det slutar det med att du sitter och paddlar med fötterna för att du tror att det inte går balansera och hantera hojen på nåt annat sätt.
Min tolkning av ”motstyr” är att man drar i det yttre handtaget mot sig, som man gör med asfaltshojar i högre hastighet (jämfört mot skogskörning), är det samma som du menar? Trodde nog inte att jag skulle kunna göra det även i skogen. Får nog testa det.
Ska man inte trycka med fötterna?
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top