Jodå, det förstår jag. Jag vet att man behöver en sk "lätt sits" som det heter i hästsporten. Att stå på peggarna så mycket det går, och låta hojen jobba under mig. Och det gör jag så länge jag orkar. Men när jag kört en timme eller två och känner mattheten komma så varvar jag ner och slappnar av, och då sitter jag mer än jag står. Strax rullar jag också hem för då är det inte lika kul längre.så fort man sitter ner så börjar man släppa fötterna från fotpinnarna, och så fort man gör det så tappar man också kontrollen och balansen på hojen.
Du har garanterat röven på dynan minst 50%av tiden du också.För mig tog det två år att komma upp från sadeln, nu vill jag inte sitta där igen så mina sadlar ser nya ut
Bara när jag stannar och pustar ut eller rullar grusväg för transport. När jag viker av in i terrängen eller stigen så står jag hela tiden, förutom i just snäva svängar. Men som sagt, det tog tid att lära sig och det är jobbigt, speciellt för ryggslutet.Du har garanterat röven på dynan minst 50%av tiden du också.
Du Niklas, nu vill jag flytta till Boden! Det låter som mitt land, mitt hem. Men är inte vintrarna väldigt långa där? Det blir ju en jäkla massa hockey för mig i så fall. Hur kort är sommaren? Hur mycket enduro hinner ni köra? Ni kör inte på vintern väl? Kör ni snöskooter på vintern? Finns det mycket knott hos er? Jag blev nämligen uppäten av knott i Åre när jag spelade golf där en gång. Det tog 2 månader innan alla sår läkte. Ursäkta alla frågor.ni är alla välkomna att komma upp och köra med oss i FMCK Boden, vi har ett övningsområde på 6 kvadratmil med precis all terräng som finns.
Nu förutsatte jag att vi pratade om enduro. Här upp kör vi väldigt lite snöspår, för mycket snö, i mitt fall inget snöspår alls för då måste man ju sitta nerBoden har jag inte besökt efter muck -93 så det kanske är dags då.
Om inte annat för att se Niklas köra snöspår ståendes hela tiden vilket måste vara fullständigt unikt i Sverige(eller världen).
Vintrarna är inte så mycket längre än i mälardalen, det skiljer ca en månad. Vi börjar köra i skogen så fort snön är borta, vanligtvis i maj. Sen kör vi en bit in i oktober och som i år även i november eftersom snön kom så sent.Du Niklas, nu vill jag flytta till Boden! Det låter som mitt land, mitt hem. Men är inte vintrarna väldigt långa där? Det blir ju en jäkla massa hockey för mig i så fall. Hur kort är sommaren? Hur mycket enduro hinner ni köra? Ni kör inte på vintern väl? Kör ni snöskooter på vintern? Finns det mycket knott hos er? Jag blev nämligen uppäten av knott i Åre när jag spelade golf där en gång. Det tog 2 månader innan alla sår läkte. Ursäkta alla frågor.
Och, FMCK, är det inte militärbanan? Får jag åka där som civilist från stockholm?
.. då kanske jag kan passa på och kolla lite vapen där uppe också.
Snöspår är ju enduro med fördelen att man oftast slipper tvätta efteråt.Bandsats fuskar jag en del med också,tyvärr utan 180hk...Nu förutsatte jag att vi pratade om enduro. Här upp kör vi väldigt lite snöspår, för mycket snö, i mitt fall inget snöspår alls för då måste man ju sitta ner
Här är det snowbike som gäller, gärna 1000 cc och 180 hästar...
Peter som kör Gixxern bygger alla sina kit själv, och de är världsledande, framförallt är de mycket lättare än alla andras...
Ser nästan ut som en Tedesled, Brutalteknik?Snöspår är ju enduro med fördelen att man oftast slipper tvätta efteråt.Bandsats fuskar jag en del med också,tyvärr utan 180hk...
På 60 å 70 talet va fjärdingsvägen nästan noll å sadlarna tjocka å sköna, mot dagens fjädring som är väldigt mycke bättre så är sadlarna mer för syns skull..
Exakt, och den är ju bara där för syns skull ändå så det kan lika gärna vara en plankaDet är svårare att förflytta sig på en mjuk sadel så sadeln ska vara ganska hård oavsett fjädringen.
Exakt, och den är ju bara där för syns skull ändå så det kan lika gärna vara en planka
Japp, i x antal sekunder som svängen tar, sen upp på tå igenMan sitter ju vanligtvis när man svänger.
Håller helt med.…och kör du med gamla enduroförare så vet du att de som kör sittande oftast körde sig köra på just 80-talet. Kör du med tex Anders Eriksson så står han mest hela tiden eftersom han kommer från 90-tals generationen.
Jag ser samma sak hos mina kompisar. Vi är gamla nog att lära oss sittandet men några av oss har kämpat upp i stående, lär dig stående körställning, det finns egentligen inga nackdelar medans sittandet har väldigt många.
När det gäller just MX och enduro.
Jag kör sällan i några högra hastigheter och man ska väl inte styra med styret, egentligen, utan med kroppen, men hur då?
Min tolkning av ”motstyr” är att man drar i det yttre handtaget mot sig, som man gör med asfaltshojar i högre hastighet (jämfört mot skogskörning), är det samma som du menar? Trodde nog inte att jag skulle kunna göra det även i skogen. Får nog testa det.Man motstyr väl rimligtvis även med cross och enduro men du ska sträva efter att alltid ha så avslappnade armar som möjligt den där inputen för motstyrning kräver inga muskler.
Hojen ska vara inklämd mellan knäna och det är med knäna du ska styr hojen och sitter man ner finns det inga möjligheter att styra hojen med benen och du förlorar all balans, du tvingas istället använda armarna och det slutar det med att du sitter och paddlar med fötterna för att du tror att det inte går balansera och hantera hojen på nåt annat sätt.
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |