Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Då är jag Ingen för jag tränar bägge varianterna. Det är bra för att aktiver fler muskler. Däremot är man helt klart starkast med utvinklade armbågar.

Om man tränar vill man naturligtvis träna alla muskler.
Jag gör vanligtvis mina armhävningar just med armbågarna längs kroppen för om jag boxas så skickar jag inte ut armbågen först och singnalerar slaget.

Men det är ju en annan sak om du ska göra så många armhävningar som möjligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nä, jag håller inte med dig. När jag började med MTB för fem år sen så slogs jag av just likheterna och hur lätt det var att kombinera det jag har lärt mig från enduro och överföra till MTB. Däremot så håller jag med om att MTB folket är en i många bra bit efter mc-körtekniken men jag tror att bägge gängen pratar egentligen om samma saker fast med olika ord.
Det är till exempel lika viktigt att ha bra komfort och inte överanstränga lederna i bägge sporterna, precis som i filmen ovan.
Sen är det ju en ganska stor utveckling över åren på MC-sidan också, där man såklart kollar på hur de snabbaste kör och säger att de har "rätt", så är det ju i alla sporter?
Övergången från sittande till stående inom enduron på 90-talet. Hur mycket mer man jobbar med kopplingen idag mot förr. Hur enduro utvecklats i sin tävlingsform från trad. enduro till varvlopp och extremeduro.

Inom motocrossen håller man på att utveckla körstilen med att till exempel inte lämna fotpinnarna, att inte flytta fram så långt i kurvorna, inte sträcka fram innerbenet och istället använda överkroppen. Hur t ex Jeff Lawrence kör så in i h-vete fort med en körställning som är mer likt enduro än trad motorcoss osv.
Inom Motogp använder man numera ganska raka och breda styren där man kör med armbågarna utåt som i motocross och enduro, en följd av hur aerodynamiken har påtvingat en ny körställning. Och om vi talar om att efterapa de snabbaste förarna så har vi Rossis ide med att slänga ut benet i bromsningarna. Han har ju själv sagt i intervjuer att det inte gav någon som helst skillnad annat än att det psykade konkurrenterna.

Det finns två stora skillnader mellan MTB och MC för mig. Inom MTB har jag inget knäslut att hålla fast mig i, därför blir balansnollan så oerhört viktig. Det andra är att när jag använder kroppsvikten för att manövrera så måste jag vara otroligt mycket noggrannare på en 15 kg cykel jämfört med en 105 kg mc. För mig har det varit oerhört utvecklande för min MC körning att även träna MTB, för det är i grunden samma sak...

Du missförstår mig och slår in en massa öppna dörrar nu.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du missförstår mig och slår in en massa öppna dörrar nu.
Jag läste ditt inlägg igen och du skriver att vi inte kan lära oss av Mtb sporten annat än att den är väldigt modeberoende baserat på breda styren och att de bara "apar efter" den snabbaste?
Jag svarade att det är likadant i alla sporter och att min egen körning har förbättrats avsevärt av att cykla Mtb, jag förstår inte vad du menar med missförstånd och öppna dörrar? :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag läste ditt inlägg igen och du skriver att vi inte kan lära oss av Mtb sporten annat än att den är väldigt modeberoende baserat på breda styren och att de bara "apar efter" den snabbaste?
Jag svarade att det är likadant i alla sporter och att min egen körning har förbättrats avsevärt av att cykla Mtb, jag förstår inte vad du menar med missförstånd och öppna dörrar? :)

Inte kan är väl en drastisk tolkning, jag anser nog att man kan lära av allt och alla men man måste utvärdera informationen olika.

Jag skrev väl att det är nog inte är rätt ställe att söka kunskap. För att förtydliga mig så anser jag att där finns kunskap men sporten är så pass ny ännu att bra kunskap är uppblandad med mycket som är rena villfarelser.
Det krävs en hel del av betraktaren för att sortera fram den bra kunskapen.

Mtb-sporten är relativt ny och kommer helt enkelt ha väldigt mycket nya sanningar om 5-10 år.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
MTB är ett väldigt brett begrepp idag, lite som att tala om motorcykelracing och involvera allt från MotoGP till Supercross. På 90-talet var det landsvägsramar med lite bredare däck och smala styren. Absolut inte optimalt, men ingen visste bättre. Dagens cyklar är långt mer diversiferade och optimerade för sina områden. Därmed hittar du specifika varianter för Marathon, XCO, Enduro och DH. Alla med stor skillnad i geometri, position på cykel, styrposition och bredd etc.

Därmed har revolutionen i princip redan hänt och studier mellan anatomi, effektivitet och hastighet är väl känd. Det är dock i min värld ganska låg "igenkänningsfaktor" mellan XC-cykling och enduro, du måste mer åt downhill för att tänka lika kring spår och balans.

Sedan är cykling i princip under 750W, medan MC är 25 -45 Kwh, därmed är optimeringen mot effektförlust helt dominerande på cykling. Du offrar fjädring och komfort för mera watt ner i marken. Vill man hitta extremerna så titta på landsvägscykling. De flesta borde anatomiskt ha en styrbredd på 42 - 44 cm. Men de flesta proffs åker runt på 36 - 38 cm med handtagen vinklade inåt, det gör ont för oss dödliga, men de vinner några watt i luftmotstånd.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
I huvudsak sker all min träning stående.
Då är min erfarenhet att du behöver se över monteringsvinkeln på tre saker; styret, växelpedalen, och bromspedalen. Dessa blir helt annorlunda när du står.

Styret bör du vinkla lite frammåt för att tillmötesgå dina handleder och handvinkel mot frambroms & koppling. Växelpedalen behöver vinklas uppåt så att din vänsterfot greppar den bättre underifrån, och bromspedalen behöver höjas för att tillmötesgå din högerfot.

Dessa tre moment kommer att kännas 'fel' när du sedan sitter ner. Beroende på hur du från början haft dessa vinklade så kommer du märka att dom har sina två lägen - sittande / stående.

Sen, beroende på vilket framdrev du har (13t eller 14t) så kan du förmodligen märka att växelpedalen skaver mot kedjan och framdrevet, så vinkla växeln så mycket du kan emot framdrevet UTAN att det kommer skava.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Då är min erfarenhet att du behöver se över monteringsvinkeln på tre saker; styret, växelpedalen, och bromspedalen. Dessa blir helt annorlunda när du står.

Styret bör du vinkla lite frammåt för att tillmötesgå dina handleder och handvinkel mot frambroms & koppling. Växelpedalen behöver vinklas uppåt så att din vänsterfot greppar den bättre underifrån, och bromspedalen behöver höjas för att tillmötesgå din högerfot.

Dessa tre moment kommer att kännas 'fel' när du sedan sitter ner. Beroende på hur du från början haft dessa vinklade så kommer du märka att dom har sina två lägen - sittande / stående.

Sen, beroende på vilket framdrev du har (13t eller 14t) så kan du förmodligen märka att växelpedalen skaver mot kedjan och framdrevet, så vinkla växeln så mycket du kan emot framdrevet UTAN att det kommer skava.
Hur lyckas du få en växelpedal att skava mot drevet? Då är något riktigt fel. På all form av offroad skall växelspaken optimeras för stående (ca. 1-2 cm ovanför fotpinnen), då kan du alltid växla oavsett position. Även bromspedal justeras (obs. inte böjs) något ovanför fotpinnen. Faller foten framåt när du bromsar följer knät och därmed kroppen med, vilket är motsatt position mot vad du vill ha när du bromsar.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Hur lyckas du få en växelpedal att skava mot drevet?
Jag vet inte. Det är inte jag som ritat hojen (2022 KTM 350 excf), det är väl nån österrikare ;)

Tror det var att jag satte mitt 14t framdrev på, 13t är mindre så då kanske det inte skaver emot växeln lika lätt.

Även bromspedal justeras (obs. inte böjs) något ovanför fotpinnen.
Precis. Men hur menar du "böjs"? Jag menade att man höjer den lite så att pedalen hamnar lite ovanför peggen.

På all form av offroad skall växelspaken optimeras för stående (ca. 1-2 cm ovanför fotpinnen), då kan du alltid växla oavsett position.
Inte i min offroad. Idag körde jag min 350 sittandes hela tiden på grusvägar och fuktiga små skogsstigar med inslag av lera. Jag tyckte det var skönt att sitta, jag gillar att sitta och sitter ofta när jag är ute och okynneskör. Enda gångerna jag reste mig var när jag tog sats för att köra upp på en lite stenkulle borta vid stenbrottet, och när jag hälsade på fru Ekstrand då jag kom hem och skulle rulla in hojen i hissen.

Om du som följd undrar vilka stövlar jag hade så körde jag i mina timberland kängor idag.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
När du väl kommer ut i endurospåret försök att slappna av och ha kul. Jag menar att inte övertänka. Många saker kommer kännas naturligt efter ett tag all teknik måste inte sitta perfekt. Om du ställer dig och tittar på glada motionärer och dom som tävlar på hobbynivå så får du se många olika stilar.
Tex här hemma hade vi en gubbe som var ganska tjock och som satt i stort sätt hela tiden men fort gick det.

Har 2 kompisar som började köra för något år sedan och som aldrig kört annat än landsväg tidigare. I början så orkade dom knappt ett varv och gnällde på ont överallt och stumma armar. Men efter ett tag så lossnar det och kunde slappna av och då kommer farten av sig själv och armpumpen mycket bättre
Jag håller med.

Det jag försöker just nu är att sätta någon sorts bättre utgångsläge så det inte blir "lära om den gamla hunden". Det kanske det blir iaf men geno alla fina tips och råd från er så kanske jag kommer lite närmare sanningen än om jag skulle träna på egen hand.

Det är ju även så att det ni skrivet här, tolkar jag på mitt sätt och sedan kanske det känns som att jag gör som ni skrivit (som jag har tolkat). Vad det blir i verkligheten har jag ingen aning om. :hihi

Kul är det iaf och det är en av mina högst uppsatta målsättningar.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
En fördel med lite rakare styren är att det trycker ut armbågarna automatiskt, det är bra särskilt när man är lite nybörjare eller av andra skäl vill droppa ner armbågarna.

Ska man göra armhävningar eller köra bänkpress så trycker alla ut armbågarna väljer Ingen att göra dom med armbågarna utmed kroppen.
Så vilket styre bör jag välja?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR

Är det inte bättre att köpa ett annat styre?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj

Sen, beroende på vilket framdrev du har (13t eller 14t) så kan du förmodligen märka att växelpedalen skaver mot kedjan och framdrevet, så vinkla växeln så mycket du kan emot framdrevet UTAN att det kommer skava
Så vilket styre bör jag välja?
Det som passar dig :)

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Du kommer väldigt långt med att rotera styret lite framåt, max 8-10 grader och sen börjar styrändarna se ut som måsvingar...
Vi får väl se hur det blir framöver. I helgen justerade jag om styret en smula men tyvärr fick jag inte tiden att räcka till för en testkörning.

Samtidigt som jag roterade fram styret så kommer ju koppling och handbroms- handtagen ner. Vilken vinkel är optimal för dessa?

Tidigare var styret helt rakt jämfört mot framgaffeln men nu går det förbi en aning. Kanske behövs mer?
styre.jpg

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det som passar dig :)
Haha, det finns alldeles för många varianter och det kostar för mycket att testa alla.
Jag har tittat på många filmer om det här och alla säger samma sak, testa dig fram. :crash

Visst, är man sponsrad så går det väl bra men som amatör så tror jag inte det är möjligt om man inte börjar testa andras hojar. Då bör man också veta (jämfört mot sin egna hoj), är fotpinnarna justerade, är sadeln högre eller lägre. Samtidigt verkar det finnas minst två olika typer av styren som lämpar sig bäst åt olika typer av banor/körning.

Verkar vara lite som en custom fitting i golf. Beroende på hur kroppen ser ut (proportioner) så behöver man ett visst styre. Korta armar - högt styre (rise). Långa armar - lågt styre. Breda axlar - brett styre.. etc. Om forpinnarna justeras så behöver förmodligen styret också justeras, beroende på.
Nu vet jag inte hur många som spelar golf här men det går att slå bollen med i stort sätt vad som helst men det är sååå mycket enklare med rätt förutsättningar (anpassad utrustning).

Samma sak när man går till en custom fitting med den "vanliga" landsvägscykeln. Det går jus att cykla till jobbet med vad som helst men med en rätt anpassar cykel så kanske man inte får lika mycket skavsår och man får ut allt som kroppen kan generera.

När det gäller hojen, i vilken ende börjar man?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
När det gäller hojen, i vilken ende börjar man?
Precis som när du sätter dig i en bil som körts av nån annan börjar du med att justera sätet, ryggstödet, ratten och sedan speglarna. I ditt fall, om du inte är av alltför fysiskt avvikande proportioner så behöver du bara ändra på styrets vinkel och handtagen för frambroms och koppling.

Jag antar att du vill ha en konfiguration för stående.

För mig just nu på min 450 gäller en sittande konfiguration då jag tänker bekanta mig med hojen på grusvägar och landsvägar innan jag beger mig ut bland vildsvinen för att störa deras bökande.

Tänkte visa lite hur jag gör med min nya 450 EXC-F, men inte här då jag inte vill störa utvecklingen, så jag gör en separat tråd om min 450 istället. Så kan du titta in där ibland.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Vi får väl se hur det blir framöver. I helgen justerade jag om styret en smula men tyvärr fick jag inte tiden att räcka till för en testkörning.

Samtidigt som jag roterade fram styret så kommer ju koppling och handbroms- handtagen ner. Vilken vinkel är optimal för dessa?

Tidigare var styret helt rakt jämfört mot framgaffeln men nu går det förbi en aning. Kanske behövs mer?
View attachment 511639
På 90-talet var din position optimal. Numer rekommenderas handtag vara ca. 15 grader under horisontallinjen. Jag skulle absolut inte vinkla styret mer framåt, det kommer göra dig svagare i handlederna, kombinerat med att du redan har ett högt styre. Och glöm idiotin med styrhöjare.

Den enklaste rådet jag kan ge är att flytta ut händerna en cm på handtaget, då kommer armbågarna naturligt i en bättre position och du blir starkare. Kom dessutom ihåg (när du flyttat fram styret) att du skall ha stolt bröst och inte stå som en ostbåge, så kommer det bli bra :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj

View attachment 511639
Du ska inte gå längre fram än sådär. Kolla bakifrån att styrändarna inte vinklas uppåt.

Tänk på att ju längre fram styret kommer desto fladdrigare blir det uppe i fart, men du vinner på att cykeln blir lättare att svänga i låg fart. Det blir alltid en kompromiss.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag vill passa på att länka till en kanal på youtube, snubben kör enduro och har ganska bra tips.

.. och då kan jag lika gärna länka till en snubbe till, som kontrast mot förra snubben. Josh kör supermoto, jag får handsvett av att se hur han, med sina motorvänner, kör på gatorna.

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli