Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Du ska inte gå längre fram än sådär. Kolla bakifrån att styrändarna inte vinklas uppåt.

Tänk på att ju längre fram styret kommer desto fladdrigare blir det uppe i fart, men du vinner på att cykeln blir lättare att svänga i låg fart. Det blir alltid en kompromiss.
Okej, så styrändarna ska vara horisontala som max?
Jag har för lågt i tak i garaget för att stå och känna efter så att styret hamnar i rätt (skönt) position för mig när jag står.

Om, jag skriver om, styret är för brett (långt utanför axlarna) så borde uppåtvinklade handtag vara rätt. Såklart beroende på körställning men tänk er att ni står med helt raka armar som du sträcker ut framför dig. Då är händerna i ganska rak position. Om du sedan vinklar ut armarna åt sidan så är händerna i en annan position. Det är ju först när du böjer armbågen som det blir krångligt med inställningen. Vi (jag) ska nog inte gå djupare i det här för det kanske inte spelar så stor roll men tanken och inställningen för att det ska bli optimalt finns ju ändå där någonstans. Om man vill justera och ställa in så vill man gärna att det blir perfekt.

I nuläget tänker jag nog mest som en armhävning eller bänkpress. Underarmarna ska väl vara hyggligt raka (böjd armbåge) med framgaffeln, och stötarna ska kunna tas upp m.h.a. att böja armbågarna mer eller mindre, eller?
Det här gör väl att huvudpositionen borde ligga över "fågelpinnen" eller precis framför den?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
På 90-talet var din position optimal. Numer rekommenderas handtag vara ca. 15 grader under horisontallinjen. Jag skulle absolut inte vinkla styret mer framåt, det kommer göra dig svagare i handlederna, kombinerat med att du redan har ett högt styre. Och glöm idiotin med styrhöjare.

Den enklaste rådet jag kan ge är att flytta ut händerna en cm på handtaget, då kommer armbågarna naturligt i en bättre position och du blir starkare. Kom dessutom ihåg (när du flyttat fram styret) att du skall ha stolt bröst och inte stå som en ostbåge, så kommer det bli bra :)
Fn, jag drämde om det här i natt. Hahahaha...

Nu blir det nog mest teoretiskt... :hihi
Så om handbromsen och kopplingen bör vara 15° under så bör väl även underarmarna följa den linjen hela vägen till axeln (ungefär iaf). Oavsett om armbågarna är böjda eller inte?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Hur lång är du? Hur ser din hoj ut?

Jag har lite svårt att leva mig in i skrivtliga beskrivningar, men om jag var du hade jag tagit med mig några verktyg i en ryggsäck, kört ut nånstans i grönsakslandet, och kännt efter.

Kör några åttor i nån vändplats eller vildsvinsåtel, notera hur dina handleder känns efter 5 miniuter, prova vinkla styret lite och känn igen, osv.

Styr-klammrarna ska spännas i 20Nm på min KTM, kolla i din manual för din hoj, men när du testar behöver du bara snabbspänna lite så att styret sitter för tillfället.

Ha även med dig hylsor för kopplings/ broms -handtagen. Sen leker du dig fram bara.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Okej, så styrändarna ska vara horisontala som max?
Jag har för lågt i tak i garaget för att stå och känna efter så att styret hamnar i rätt (skönt) position för mig när jag står.

Om, jag skriver om, styret är för brett (långt utanför axlarna) så borde uppåtvinklade handtag vara rätt. Såklart beroende på körställning men tänk er att ni står med helt raka armar som du sträcker ut framför dig. Då är händerna i ganska rak position. Om du sedan vinklar ut armarna åt sidan så är händerna i en annan position. Det är ju först när du böjer armbågen som det blir krångligt med inställningen. Vi (jag) ska nog inte gå djupare i det här för det kanske inte spelar så stor roll men tanken och inställningen för att det ska bli optimalt finns ju ändå där någonstans. Om man vill justera och ställa in så vill man gärna att det blir perfekt.

I nuläget tänker jag nog mest som en armhävning eller bänkpress. Underarmarna ska väl vara hyggligt raka (böjd armbåge) med framgaffeln, och stötarna ska kunna tas upp m.h.a. att böja armbågarna mer eller mindre, eller?
Det här gör väl att huvudpositionen borde ligga över "fågelpinnen" eller precis framför den?
Du tänker helt rätt. Det viktiga är att du får en naturlig vinkel med handleder mot armar så att du inte får belastning åt något håll. Att ha ont eller i allafall obekväm körställning tar kraft från ditt fokus, och fokus är det viktiga om du ska orka köra länge.
När du tänker på annat (som en taskig körställning) så går det massor med energi där och då blir du fortare trött och när du är trött gör du misstag, som i slutänden gör mer ont och i värsta fall ger skador.
Det är därför det är så viktigt att ha bra kondition, så att du orkar hålla fokus och gör färre misstag och det också därför det är så viktigt att hitta en körställning som gör att du orkar stå och sitta under långa perioder. Tävlingsformen heter enduro som kommer från endurance, dvs uthållighet, vilket är vad det hela går ut på.

Följ Farbror Toms råd här nere och ta med dig verktyg, åk ut på en lämplig plats och testa olika vinklar på styre, placering av styre och vinkel på handtag! :)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har TS någon plan ?
regel nr 1 är att bara ändra en sak i taget , justera, testa , justera, testa osv,

Om man inte ser helt konstig ut så krävs endast lite justering av standard utrustningen.
Börja med att justera reglagen ( broms- och växelspakarna, broms och koppling).- testkör ordentligt.
sen kan man justera vinkeln på styret, om styret skall sitta på långt bak eller fram på kronan.- testkör ordentligt.

Om det skulle visa sig att man inte kan hitta rätt körställing kan man kanske eventuellt fundera på att byta styre etc. men innan man gör något så kör och testa mycket. - inte 5 min på en grusplan ...:va

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Du tänker helt rätt. Det viktiga är att du får en naturlig vinkel med handleder mot armar så att du inte får belastning åt något håll. Att ha ont eller i allafall obekväm körställning tar kraft från ditt fokus, och fokus är det viktiga om du ska orka köra länge.
När du tänker på annat (som en taskig körställning) så går det massor med energi där och då blir du fortare trött och när du är trött gör du misstag, som i slutänden gör mer ont och i värsta fall ger skador.
Det är därför det är så viktigt att ha bra kondition, så att du orkar hålla fokus och gör färre misstag och det också därför det är så viktigt att hitta en körställning som gör att du orkar stå och sitta under långa perioder. Tävlingsformen heter enduro som kommer från endurance, dvs uthållighet, vilket är vad det hela går ut på.

Följ Farbror Toms råd här nere och ta med dig verktyg, åk ut på en lämplig plats och testa olika vinklar på styre, placering av styre och vinkel på handtag! :)
Ni får ursäkta mig ibland men jag har en liten tendens att bli lite väl teoretiskt och jag kommer ofta in på detaljer men som egentligen inte gör något nämnvärt på varvtiderna. Speciellt inte i nuläget när jag bara försöker ta mig runt och komma tillbaka helskinnad.

Känner jag mig själv rätt så gör jag dessa djupdykningar för att förstå och sedan efter ett tag (något år eller så) så förstår jag också att de har en mindre betydelse i sammanhanget. Men att jag iaf förstår och det i sig ger mig mycket.

Någonstans behöver man nog hitta en (sin) nivå på hur noga man vill vara. I vissa fall kan noggrannheten göra en (förare) långsammare men i andra fall så kanske det håller en fri från (belastnings) skador. Har man gjort en "custom fitting" på en landsvägscykel (eller t ex golfutrustning) så vet (och förstår) man hur små justeringar kan göra stora skillnader. Inte minst för komforten. En lagom nivå kan nog oftast att en erfaren förare ser på från sidan och sedan gör man några små justeringar.

På något sätt så inbillar jag mig att jag vill hitta de där 3 positionerna så att de blir rätt i förhållande till varandra. Då kan jag förmodligen och förhållandevis enkelt ställa in en annan (ny) hoj och känna samma sak. Förhållandet mellan fotpinnarna och styrändarna är nog en vild gissning men som jag tror är en bra sak att ha koll på?
Sedan kommer väl vinkeln på själva styret in i bilden.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Har TS någon plan ?
regel nr 1 är att bara ändra en sak i taget , justera, testa , justera, testa osv,

Om man inte ser helt konstig ut så krävs endast lite justering av standard utrustningen.
Börja med att justera reglagen ( broms- och växelspakarna, broms och koppling).- testkör ordentligt.
sen kan man justera vinkeln på styret, om styret skall sitta på långt bak eller fram på kronan.- testkör ordentligt.

Om det skulle visa sig att man inte kan hitta rätt körställing kan man kanske eventuellt fundera på att byta styre etc. men innan man gör något så kör och testa mycket. - inte 5 min på en grusplan ...:va
Bra input.

Nej, jag har ingen plan för egentligen vet jag inte vad jag gett mig in på ännu. Just nu försöker jag bara köra, lära mig och förstå. Alla inställningar handlar nog kanske mest om att torrköra i garaget när vädret är dåligt. :coffee:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nej, jag har ingen plan
Inte jag heller. Idag var jag ute på min nya KTM 450 och lekte som fan. Körde på småvägar, större vägar, runt i södertälje och småvägar hem. Ville köra den varm innan jag skulle byta oljan, det blev kanske 2-3 timmar, sen var jag stelfrusen och var tvungen att pausa och värma mig på utblåset och motorn.

Nu satt jag mest men körde även stående några minuter mellan Vårsta och Zeneca. Hojen känns skön, tror inte jag behöver ändra nånting på den, jag har redan ändrat växel och broms pedalerna för sittande ställning. Enda jag kanske gör blir att vinkla styret lite mot mig då jag kommer köra mest sittandes på just denna hojen. Den har blivit min nya "KLX230" tror jag ;)

.. tänk dig att du ska spela piano i 3 timmar (stående i ditt fall), du behöver en ställning som är så lite ansträngande möjligt.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Inte jag heller. Idag var jag ute på min nya KTM 450 och lekte som fan. Körde på småvägar, större vägar, runt i södertälje och småvägar hem. Ville köra den varm innan jag skulle byta oljan, det blev kanske 2-3 timmar, sen var jag stelfrusen och var tvungen att pausa och värma mig på utblåset och motorn.

Nu satt jag mest men körde även stående några minuter mellan Vårsta och Zeneca. Hojen känns skön, tror inte jag behöver ändra nånting på den, jag har redan ändrat växel och broms pedalerna för sittande ställning. Enda jag kanske gör blir att vinkla styret lite mot mig då jag kommer köra mest sittandes på just denna hojen. Den har blivit min nya "KLX230" tror jag ;)

.. tänk dig att du ska spela piano i 3 timmar (stående i ditt fall), du behöver en ställning som är så lite ansträngande möjligt.
Hur tung är du? Har du kollat hänget? Kör du fortfarande med original fjädrar?

Den nya modellen som kom -24 har mycket bättre gaffel men jag märkte i helgen att min exc250 -25 är för mjuk jag väger ca+80kg. Så ska köra några gånger till och fixa det när ändå ska serva gaffeln

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa