Abrakadabra
Sporthojsnörd
- Gick med
- 1 Apr 2005
- Hoj
- WR, TLR
Okej, så styrändarna ska vara horisontala som max?Du ska inte gå längre fram än sådär. Kolla bakifrån att styrändarna inte vinklas uppåt.
Tänk på att ju längre fram styret kommer desto fladdrigare blir det uppe i fart, men du vinner på att cykeln blir lättare att svänga i låg fart. Det blir alltid en kompromiss.
Jag har för lågt i tak i garaget för att stå och känna efter så att styret hamnar i rätt (skönt) position för mig när jag står.
Om, jag skriver om, styret är för brett (långt utanför axlarna) så borde uppåtvinklade handtag vara rätt. Såklart beroende på körställning men tänk er att ni står med helt raka armar som du sträcker ut framför dig. Då är händerna i ganska rak position. Om du sedan vinklar ut armarna åt sidan så är händerna i en annan position. Det är ju först när du böjer armbågen som det blir krångligt med inställningen. Vi (jag) ska nog inte gå djupare i det här för det kanske inte spelar så stor roll men tanken och inställningen för att det ska bli optimalt finns ju ändå där någonstans. Om man vill justera och ställa in så vill man gärna att det blir perfekt.
I nuläget tänker jag nog mest som en armhävning eller bänkpress. Underarmarna ska väl vara hyggligt raka (böjd armbåge) med framgaffeln, och stötarna ska kunna tas upp m.h.a. att böja armbågarna mer eller mindre, eller?
Det här gör väl att huvudpositionen borde ligga över "fågelpinnen" eller precis framför den?