Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
Ett sätt att jobba med snäva kurvor är att kopiera tekniken man använder inom MotoGymkhana, dvs du rör inte kopplingen utan håller uppe varvet och använder bakbromsen, det är nästan magisk hur stabil hojen blir och hur bakbromsen får cykeln att svänga snävare, testa!"Once you try the technique in sharper, more technical turns, be mindful to look farther ahead and squeeze the bike with your legs. This will keep you from dabbing your inside leg."
Lättare sagt än gjort och vi får väl hoppas att det här delarna kommer med tiden och genom mer tid på hojen, precis som du skrev tidigare. Det här verkar f.ö. något alla tränar på, oavsett nivå. I vissa svängar går det ganska bra men i andra, ofta snävare och med djupa spår, går det fn inte alls. När jag väl lyckas (få gånger) så känns det väldigt naturligt och enkelt, synd bara att det inte händer varje gång.
Det som är fetmarkerat (ovan) är en sak som jag jobbar aktivt med just nu men som jag inte riktigt får till. Flera kommenterar det i sin egna körning och jag fortsätter med mina försök att blicka framåt. Jag märker ju en skillnad i körningen när jag väl lyckas släppa allt som ligger precis framför mig och jag inte stirrar mig blind på olika spår. snart så...
Det gäller ju att ha roligt också och inte bara tänka på tekniken. Problemet är att det blir ännu roligare när man kommer på hur man ska göra och lyckas (feel is not real) så det är svårt att hålla sig ifrån det. Utveckling är kul. Hahaha
Tack för all feedback.

Men du måste hålla uppe varvtalet annars är det stor risk att du bromsar motorstopp.