Kurvteknik vad inte göra?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har inte läst allt men här kommer mitt tips. Alla kommer tycka olika men här är min resa.

1: Tog kortet och kunde typ inte köra hoj.
2: SMC och mycket bana, motstyrning grundades, mycket viktigt koncept.
3: SMC bizarra bromsa färdigt innan kurvan och rör inte bromsen samt gasa i kurvan lärdes in, helt galet i efterhand. Sånt oflyt i kurvorna och ej säkert enligt mig.
4: Efter mera bankörning så är det trailbraking som gäller på både gata och bana. Alltid två fingrar på bromsen för beredskap och börja bromsa mjukt in i kurvan om det behövs. Mycket flyt, säkert och mycker roligare körning. Enkelt att justera linjerna med både gas och broms.

Många håller säkert inte med men detta är min bestämda åsikt och upplevelse.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Har inte läst allt men här kommer mitt tips. Alla kommer tycka olika men här är min resa.

1: Tog kortet och kunde typ inte köra hoj.
2: SMC och mycket bana, motstyrning grundades, mycket viktigt koncept.
3: SMC bizarra bromsa färdigt innan kurvan och rör inte bromsen samt gasa i kurvan lärdes in, helt galet i efterhand. Sånt oflyt i kurvorna och ej säkert enligt mig.
4: Efter mera bankörning så är det trailbraking som gäller på både gata och bana. Alltid två fingrar på bromsen för beredskap och börja bromsa mjukt in i kurvan om det behövs. Mycket flyt, säkert och mycker roligare körning. Enkelt att justera linjerna med både gas och broms.

Många håller säkert inte med men detta är min bestämda åsikt och upplevelse.
Instämmer 100%!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kolla på @Hixman mc resor på tuben. Enligt mig en mycket duktig förare som visar grym motstyrning samt trailbraking när han rattar runt duccen i alperna. Motorljudet och qvicksandsShiftern gör juinte saken sämre. Riktig njutning att se. No homo.

Hahha
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Herregud vilka bra svar och tips. Jag uppskattar verkligen att ni orkat lägga ned tid på att förklara på ett väldigt pedagogiskt sätt. Jag har alltid ifrågasatt saker som jag inte förstår och velat testa själv. Kanske beror på min adhd eller ocd ingen aning.
Jag använder mig utav motstyrning, förut tänkte jag mer på det men nu sker det mer "automatiskt"

Jag kommer försöka köra med SMC så mycket jag bara kan samt öva på egen hand.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du får det att låta som att det finns mer än ett sätt att svänga en motorcykel. Kan han idag svänga i över 30km/h förstår han redan motstyrning men kanske omedvetet.
Att kanske eventuellt omedvetet använda motstyrning för att "det är så man svänger" och att aktivt använda konceptet för att förbättra sin kurvteknik ÄR två olika sätt att svänga med motorcykel :fakta Om din förståelse inte går djupare än "vadå, man lutar ju för att svänga??" så kommer du märka stor skillnad väldigt snabbt när du förstår och faktiskt jobbar aktivt med att motstyra.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Att kanske eventuellt omedvetet använda motstyrning för att "det är så man svänger" och att aktivt använda konceptet för att förbättra sin kurvteknik ÄR två olika sätt att svänga med motorcykel :fakta Om din förståelse inte går djupare än "vadå, man lutar ju för att svänga??" så kommer du märka stor skillnad väldigt snabbt när du förstår och faktiskt jobbar aktivt med att motstyra.
Är du SMC guide? Det är också lite på tapeten att istället kalla det "aktiv motstyrning".
Jag har gått några steg och tycker hela konceptet bara förvillar. Det finns fortfarande bara 1 sätt att svänga och eftersom jag vet att jag motstyr när jag svänger så gör jag det aktivt.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
För 30 år sen bromsa jag i kurvan. Hojen gick rakt fram å in i mötandes fil.
Tur det inte kom en bil då.
Nu gör jag som proffsen och bromsar före kurvan
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
För 30 år sen bromsa jag i kurvan. Hojen gick rakt fram å in i mötandes fil.
Tur det inte kom en bil då.
Nu gör jag som proffsen och bromsar före kurvan
Varför gick hojen rakt fram när du bromsade i kurvan? För hög hastighet in oavsett bromsteknik är ju obra.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är du SMC guide? Det är också lite på tapeten att istället kalla det "aktiv motstyrning".
Jag har gått några steg och tycker hela konceptet bara förvillar. Det finns fortfarande bara 1 sätt att svänga och eftersom jag vet att jag motstyr när jag svänger så gör jag det aktivt.
Då är det väl bara att gratulera, måste kännas bra att vara född med en sådan gudagåva att man bara "vet" hur saker och ting fungerar... :Bugar För oss vanliga dödliga som inte föddes med kurvtagning i blodet så ÄR förståelse för motstyrning ett sätt att förbättra kurvtekniken, det är liksom inte öppet för diskussion utan alla som inte medvetet använder sig av motstyrning kan bara vinna på att träna på det för precis som med vilken annan färdighet som helst så är motstyrning något du måste öva på för att kunna använda effektivt till din fördel. Bara för att du råkat upptäcka att hojen svänger höger om du försöker trycka styret åt vänster så innebär det inte att du automagiskt har någon vidare nytta av det om du ändå fortsätter att bara köra på känsla. Att veta hur/varför motstyrning fungerar ökar sannolikheten att vidta rätt åtgärd i en situation där du fått panik och låst dig för att saker och ting är på väg att gå åt helvete.

Tycker den här snubben förklarar det hela ganska bra:
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
3: SMC bizarra bromsa färdigt innan kurvan och rör inte bromsen samt gasa i kurvan lärdes in, helt galet i efterhand. Sånt oflyt i kurvorna och ej säkert enligt mig.
Det kanske är bra i någon slags grundmodell, men jag skulle säga att det beror extremt mycket på vilken sorts kurva det är, spetsig hårnål med skymd sikt eller om det är en lite större svepande kurva med fri sikt tex. Och det är ju där alla tusentals mil i sadeln kommer in i bilden, när man kan välja rätt metod i realtid medan man kör, och som du säger, alltid ha en beredskap för att hantera det oväntade. Men ett första steg är ju att vara medveten om att det finns flera olika sätt att hantera saker på också.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
För 30 år sen bromsa jag i kurvan. Hojen gick rakt fram å in i mötandes fil.
Tur det inte kom en bil då.
Nu gör jag som proffsen och bromsar före kurvan
Nu finns det kurv ABS som ska förhindra att bågen reser upp sig och rätar kurvan.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Man ska inte bromsa eller gasa hårt i en kurva av det enkla skälet att det grepp som däcket har då går till att öka eller minska hastigheten, istället för att motverka centrifugalkraften som man behöver för att inte sladda omkull.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top