Kurvteknik vad inte göra?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Smc konceptet utvecklas ständigt och det är numera OK att bromsa i kurva … men det heter inte trailbraking.
För övrigt är Smc kurserna ”hjälp till självhjälp” . Det betyder att deltagarna får öva och prova olika saker för att bli bättre och säkrare förare🙄
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag brukar motorbromsa in i kurvan (om jag måste sänka farten) upplever att hojjen "sugs" in i kurvan, sen smyga på med gasen då hastigheten känns lagom och mer gas då utgången är i sikte, två fingrar på frambroms ifall det behövs. Kör ju inte så våldsamt fort, kan tänka mig att om man ligger precis på gränsen för greppet så kan det vara en fördel att nyttja både fram och bak för att bibehålla en hyfsad balans mellan fram och bak.
Tänker jag helt fel?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hur ska bromsarna kunna förhindra det? Bromsa otroligt mycket mindre? Man förhindrar att hojen reser sig genom att styra emot kursändringen, det har jag svårt att se att bromsarna ska kunna göra.
Verkar vara finnas lite olika avancerade system, men det jag själv har (BMW ABS Pro) använder bl.a. IMU:n (som mäter lutningsvinkel och krafter åt olika håll) för att kunna avgöra den maximala bromskraften som kan appliceras vid olika förhållanden, där lutningsvinkeln bara är en av många faktorer och där systemet också modulerar bromskraften mellan fram- och bakbroms. Systemet modulerar också bromstrycket på ett mjukare sätt så det inte blir det där kraftiga rycket som får hojen att resa sig. Det är lite som en en avancerad DSC, men för bromsning.

Detta innebär att systemet kan reagera på och justera för mer än man normalt kan hinna göra som förare. Funkar som ett skyddsnät som griper in när det behövs.

Kontentan blir både minskad risk att bromsa omkull sig (vilket iofs vanlig ABS också skyddar mot, men då med betydligt mindre data, från framför allt hjulens hastighetssensorer), men också att man kan bromsa fullt utan att hojen reser sig.

Hade möjlighet att testa systemet på bana för ett antal år sedan och jag upplevde verkligen att det fungerade (testade med systemet påslaget och avslaget).

Blev så övertygad att jag uppgraderade min egen hoj till ABS Pro (eftersom jag redan hade DSC och dynamiska dämpare krävdes bara en mjukvaruuppgradering).
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag brukar motorbromsa in i kurvan (om jag måste sänka farten) upplever att hojjen "sugs" in i kurvan, sen smyga på med gasen då hastigheten känns lagom och mer gas då utgången är i sikte, två fingrar på frambroms ifall det behövs. Kör ju inte så våldsamt fort, kan tänka mig att om man ligger precis på gränsen för greppet så kan det vara en fördel att nyttja både fram och bak för att bibehålla en hyfsad balans mellan fram och bak.
Tänker jag helt fel?
Så kör jag också på landsväg. Jag trivs med det körsättet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det går aldrig att lita på ABS eller traction control….
Kör som du inte har några skyddssystem, -de kan inte upphäva naturlagarna bara att du kommer närmare gränsen för det omöjliga.

jag brukar använda både fotbroms och hand broms i kurvor ,-inte för att sänka farten utan för stabiliteten.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag kanske måste förtydliga om alla ska förstå. Låt säga att ett däck har 100% av friktion, som används vid kurvtagning. Om man bromsar så kommer inbromsningen "stjäla" kanske 50 % av greppet, vilket då halverar kurvgreppet och hojen går omkull.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kanske måste förtydliga om alla ska förstå. Låt säga att ett däck har 100% av friktion, som används vid kurvtagning. Om man bromsar så kommer inbromsningen "stjäla" kanske 50 % av greppet, vilket då halverar kurvgreppet och hojen går omkull.
Bara om du använder 51% för att svänga. Det handlar dessutom väldigt mycket om hur du initierar bromsningen, om du bromsar mjukt, eller knycker till. Knycker man till släpper däcket mycket lättare, oavsett om du kör rakt fram eller svänger. Samma sak om du belastar styret med din kroppsvikt, eller om du förankrar dig med benen mot tanken och håller löst i styret.
 

kaninfaan

Medlem
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
2022 KTM RC-390
Man ska inte bromsa eller gasa hårt i en kurva av det enkla skälet att det grepp som däcket har då går till att öka eller minska hastigheten, istället för att motverka centrifugalkraften som man behöver för att inte sladda omkull.
Menar du inte centripetalkraften?
Sidkraften är greppet, centripetalkraften det du motverkar, eller inte, med lutning.
#n00b som är bättre på fysik än att köra motorcykel.

Mer generellt för tråden:
Jag finner allt som sägs i den här videon låta väldigt vettigt och dessutom i linje med den standarversion av newtonsk-mekanik som oftast används för den här typen av diskussioner.

Men det skulle vara väldigt intressant att höra rutinerade motorcyklisters åsikter om vad som sägs i den videon.
#n00b
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Bara om du använder 51% för att svänga. Det handlar dessutom väldigt mycket om hur du initierar bromsningen, om du bromsar mjukt, eller knycker till. Knycker man till släpper däcket mycket lättare, oavsett om du kör rakt fram eller svänger. Samma sak om du belastar styret med din kroppsvikt, eller om du förankrar dig med benen mot tanken och håller löst i styret.
Det är helt riktigt flera faktorer som spelar in. Normalt sett så bör man göra en inbromsning innan kurvan för att anpassa farten till kurvan, och sedan accelererar man mjukt ut ur böjen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Verkar vara finnas lite olika avancerade system, men det jag själv har (BMW ABS Pro) använder bl.a. IMU:n (som mäter lutningsvinkel och krafter åt olika håll) för att kunna avgöra den maximala bromskraften som kan appliceras vid olika förhållanden, där lutningsvinkeln bara är en av många faktorer och där systemet också modulerar bromskraften mellan fram- och bakbroms. Systemet modulerar också bromstrycket på ett mjukare sätt så det inte blir det där kraftiga rycket som får hojen att resa sig. Det är lite som en en avancerad DSC, men för bromsning.

Detta innebär att systemet kan reagera på och justera för mer än man normalt kan hinna göra som förare. Funkar som ett skyddsnät som griper in när det behövs.

Kontentan blir både minskad risk att bromsa omkull sig (vilket iofs vanlig ABS också skyddar mot, men då med betydligt mindre data, från framför allt hjulens hastighetssensorer), men också att man kan bromsa fullt utan att hojen reser sig.

Hade möjlighet att testa systemet på bana för ett antal år sedan och jag upplevde verkligen att det fungerade (testade med systemet påslaget och avslaget).

Blev så övertygad att jag uppgraderade min egen hoj till ABS Pro (eftersom jag redan hade DSC och dynamiska dämpare krävdes bara en mjukvaruuppgradering).
Nu ska du bara ha någon som kör den åt dig också så du slipper det omaket, sa jag helt oallvarligt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Apropå ingenting tror jag inte jag suttit på en hoj med bättre körställning än S1000R.

Det var bara det.
Är benägen att hålla med och misstänker att det bidragit till att jag vägrar göra mig av med den. Är du möjligen också relativt kort?
 

Embargo

Medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Själv har jag märkt att gammal vana är extremt kontraproduktivt. Särskilt när man byter motorcykel.

Exempel. Jag lärde mig köra på en (redan då tio år gamnal och sliten) Kawasaki Z1000R från 83.
Den lärde mig bland annat att bakbromsar är binära när man har frambromsen anlagd. Antingen inget eller låst bakhjul. Vilket har lett till att jag i alla år underanvänt bakbromsen på alla andra motorcyklar. Jag jobbar med det men det sitter hårt...

Samma sak med kurvtagning. Mina flesta hojar har varit 80-talare med diffusa chassin. Alltså, de var ju iofs state of the art som nya men det är så stor skillnad mot en modern hoj att det inte riktigt är ger samma körteknik. Man kan absolut bromsa in i kurvor men med försiktighet. På vissa stor försiktighet. Annars börjar det kännas fel. Däremot är det väldigt viktigt med aktiv motstyrning, utan det blir det hopplöst långsam styrning.

Nu kör jag min första egna moderna (nåja, 2008) motorcykel och försöker lära om lite. Bakbromsen är snäll som en kattunge och väldigt doserbar. Ska bara lära mig lita på det. Bromsa in i kurvor får chassiet att kännas bättre, mer planterat. Inte diffust.
Edit: Plus motstyrningen. En liten kraft ger omedelbart och nyanserat svar.:2cool

Etc etc ad infinitum.

Vad jag försöker säga med min vägg av text är att råd måste förändras över tid i takt med att utrustningen gör det. Inte bara efter hand som föraren utvecklas.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kanske måste förtydliga om alla ska förstå. Låt säga att ett däck har 100% av friktion, som används vid kurvtagning. Om man bromsar så kommer inbromsningen "stjäla" kanske 50 % av greppet, vilket då halverar kurvgreppet och hojen går omkull.
Det där är årets missuppfattning/generalisering. Ett däcks fäste beror på 100-tals faktorer och en av de största är vikt. Mer vikt = mer fäste. När du bromsar så ökar du vikten på framhjulet och därmed fästet, ända fram till den punkt att det fysiska fästet inte längre räcker till.
Det är därför man ska bromsa mjukt förbi svängpunkten och in i kurvan (trailbrake) för då ökar fästet.
 

Embargo

Medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Det där är årets missuppfattning/generalisering. Ett däcks fäste beror på 100-tals faktorer och en av de största är vikt. Mer vikt = mer fäste. När du bromsar så ökar du vikten på framhjulet och därmed fästet, ända fram till den punkt att det fysiska fästet inte längre räcker till.
Det är därför man ska bromsa mjukt förbi svängpunkten och in i kurvan (trailbrake) för då ökar fästet.
Notera att "alla" alltid har förespråkat detta, det är mer att förr ansåg man att efter att man bromsat ihop framfjädringen så räckte det med motorbroms åtminstone fram till apex. Dvs alla har alltid kört trailbrake. Typ.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Notera att "alla" alltid har förespråkat detta, det är mer att förr ansåg man att efter att man bromsat ihop framfjädringen så räckte det med motorbroms åtminstone fram till apex. Dvs alla har alltid kört trailbrake. Typ.
Jodå, vi har testat detta med 25 instruktörer i Uppsala. På frågan om hur många som använde trailbrake aktivt så svarade 2/3-del att de inte gjorde det. Efter att ha skickat ut dem på banan för att analysera sin körning så insåg alla att de faktiskt använde aktiv trailbrake hela tiden, de hade bara inte tänkt på det :)

Är det någon som inte ligger på bromsen i bilen vid t ex en avfart från motorvägen?
Vi kör med trailbrake hela tiden men de flesta tänker inte på det, ungefär som med motstyrning... :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jodå, vi har testat detta med 25 instruktörer i Uppsala. På frågan om hur många som använde trailbrake aktivt så svarade 2/3-del att de inte gjorde det. Efter att ha skickat ut dem på banan för att analysera sin körning så insåg alla att de faktiskt använde aktiv trailbrake hela tiden, de hade bara inte tänkt på det :)

Är det någon som inte ligger på bromsen i bilen vid t ex en avfart från motorvägen?
Vi kör med trailbrake hela tiden men de flesta tänker inte på det, ungefär som med motstyrning... :)

”Bromskontroll” (motsvarande gaskontroll) har föreslagits som beteckning. Finns poänger med det. Flytet och mjukheten (balansen) är det viktiga.
Snacka ihop dig med din Lulekamrat och använd bromskontroll istället. Planeringsbroms blir lite konstigt då jag inte alltid planerar att bromsa in i kurvan. Om jag planerar att bromsa hårt men inte bromsar mjukt blir det fel då jag inte har bromskontroll...

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Snacka ihop dig med din Lulekamrat och använd bromskontroll istället.

Jag svarade just på samma fråga:

Inom SMC kallar vi det Bromskontroll som ett samlingsnamn eftersom vi har många bromsövningar.
Precis som med gaskontroll som också innehåller flera gasövningar

På SMC-språk heter trailbrake "planeringsbroms"

Nästa stora problem för vad vi ska kalla "gasövningarna" när vi har elhojar? :D
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top