Dagens Blocket! (mc-relaterat)

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Japp, verkar enkelt...eller?
"Behöver en bestyckning av förgasaren. Behöver någon som orkar göra det sista "

Hoppas i alla fall att vederbörande inte har kört med det där "luftfiltret" :unsure:


View attachment 511032
😅sitter luftfilter på på dom andra bilderna 👌
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Det låter nästan som om säljaren vill mena att lampan släcks bara man byter olja. Att den förmodligen behöver lämnas till auktoriserad verkstad för släckning av "påminnelsen" behöver man såklart inte tänka på.

View attachment 511024
Men det är ju bra att oljan ska bytas, men det följer med ett oljefilter.
Riktigt hyggligt
 

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Japp, verkar enkelt...eller?
"Behöver en bestyckning av förgasaren. Behöver någon som orkar göra det sista "

Hoppas i alla fall att vederbörande inte har kört med det där "luftfiltret" :unsure:


Ni som kan det här med turbokonvertering, det ser ut som att det går en slang från kylare/termostathuset direkt till oljepåfyllnadslocket, ser jag rätt och varför gör man så?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ni som kan det här med turbokonvertering, det ser ut som att det går en slang från kylare/termostathuset direkt till oljepåfyllnadslocket, ser jag rätt och varför gör man så?
Trycket från den blåsta topplockspackningen trycker kylvattnet direkt in i oljan, och kyler ner den. :tummenupp

Men nej, du ser nog fel där, är det inte oljereturen från turbon som går till locket?

Hur som haver, så är väl det bästa man kan säga om den slang/rördragningen att, det ser inte riktigt klart ut?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nej, men på en av 6 bilder, tagna i vid minst tre olika tillfällen.
Men.....han servade den säkert bara, och passade på att fota. :va
Ja luftfilter förutsätter man ju att man kör med men det finns ju folk till allt å en tyrbohoj :hojraketmed fel bestyckning vill man nog inte ha på halsen om man inte har en fetish för kolvar med hål i :död
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp, verkar enkelt...eller?
"Behöver en bestyckning av förgasaren. Behöver någon som orkar göra det sista "

Hoppas i alla fall att vederbörande inte har kört med det där "luftfiltret" :unsure:


View attachment 511032


Är det hål i original ramen där man dragit tryckslangen från turbon? Tycker det ser ut lite hemsnickrat, jag skulle kog vara lite tveksam till egengjorda hål i ramen.

Undra om det är nån returpump för oljan från turbon för annars lär man väl få problem men att olja trycks in i turbon.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäklar vad snyggt det det hade varit på mitt turbobygge om man dragit in slangen för laddtrycket in i "centalröret" på Honda ramen, eller rent av låtit ramen agera plenum. Tror dock att inte på att börja kapa I den redan verkar 80-tals ramen är nog nog dåligt i en modernare ram😉
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jäklar vad snyggt det det hade varit på mitt turbobygge om man dragit in slangen för laddtrycket in i "centalröret" på Honda ramen, eller rent av låtit ramen agera plenum. Tror dock att inte på att börja kapa I den redan verkar 80-tals ramen är nog nog dåligt i en modernare ram😉
Jag har en Honda som suger luften uppe mellan styrkrona och tank, ner genom det centrala ramröret och in i luftburken 😀
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en Honda som suger luften uppe mellan styrkrona och tank, ner genom det centrala ramröret och in i luftburken 😀

Men det gör det inte på en 79:a CB250N 😉
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Inte motorcykel.....ännu.
Men ska man odla en riktig talang, så ska man börja tidigt, det gäller även om man ska lära sig att såga sönder tvåhjulingar.
Så, det här är bara början för någon...

DT_Cafe.png
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Inte motorcykel.....ännu.
Men ska man odla en riktig talang, så ska man börja tidigt, det gäller även om man ska lära sig att såga sönder tvåhjulingar.
Så, det här är bara början för någon...

View attachment 511094
"Häftigt ombyggd till coffieracer" - menar han coffinracer månntro? Ett sådant lik hör onekligen hemma i en kista.
 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Häftigt ombyggd till coffieracer" - menar han coffinracer månntro? Ett sådant lik hör onekligen hemma i en kista.


Jag tänkte att omskrivningen mer var ett medvetet sätt att ducka eld när det visar sig att den inte alls är någon café racer, men när du säger det så.


Hmm... En original, orörd DT 50, vad kan den ha varit värd i moppekretsar, måntro?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hmm... En original, orörd DT 50, vad kan den ha varit värd i moppekretsar, måntro?
En original, orörd är svårt att hitta. Jag tror att jag såg inlägg om en för runt 30.000. Om det var auktoriserade värderingsmän eller the usual DT-nördar på FB kan jag inte säga.

Nu är jag skeptisk och kritisk till vad uppfattningen om värdet på olika motorcyklar. T ex KS125 för 65.000+, CB750 150.000+ eller CBX för uppåt 300.000, RD500, RG500…
Orörda eller ”orörda” eller ”originalrenoverade”. I Sverige, Tyskland eller Pebble Beach.
Jag är ändå inte i målgruppen. Hyggligt bruksskick duger. Hojar ska köras med.

En ”skitfin” DT50MX kan kosta 15-20.000 som då ser ut att vara helt original, renoverad motor enligt uppgift. (Lite olika vad renoverad betyder.) Kanske ”viktkompenserad” med 60-70 cc cylinder mm.
Alltså en DT som jag skulle kalla skitfin. Alla delar och dekaler finns att köpa.

Min egen är inte i närheten men delvis nylackad och nya delar där det behövdes. Motorn är inte öppnad sedan vi köpte den 2004. Alltså inte renoverad alls.
Jag trodde att den kunde vara värd 15.000 men jag vet inte. Skitkul moppe.
RAL-färger hit och dit. Julas Signalröd på ramen och Biltemas fälgfärg på svingen.
It’s not just good - it’s good enough!


IMG_0631.jpeg

Hittade en bild på en DT som är svår att känna igen vid en snabb flukt. Men va fan den är ju rätt snyggt ombyggd även om jag inte är något fan av Rocketstyren XXL. Kul!

IMG_1443.jpeg
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top