2025 MotoGP #1 PT Grand Prix of Thailand

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Helt sjukt att det ska behöva vara så att han måste släppa fram någon för att däcktrycket blir för lågt pga att han leder för länge. Vad jag förstod av intervjuerna efteråt så visste både Alex och Pecco att det var helt lönlöst att ta MM.
Det är väl inte måste...MM valde väl frivilligt att ligga bakom AM för att höja däcktrycket!!!
Eftersom 60% av racet föraren måste ligga inom rätt däcktryckintervallet annars riskerar att bli straffad med 16 sekunder...

Last edited:

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Det är väl inte måste...MM valde väl frivilligt att ligga bakom AM för att höja däcktrycket!!!
Eftersom 60% av racet föraren måste ligga inom rätt däcktryckintervallet annars riskerar att bli straffad med 16 sekunder...
Jag tolkar det som att det inte finns så mycket att välja på.
Köra till 16 sekunders ledning är nog svårt:)

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Etta i hela världen.
Om jag inte skulle fått för mig att försöka tänka och bara behållit min första rad MotoGP i Fantasy game skulle jag nu vara först på världslistan med 250,5 poäng. Det hade varit något det.
Det där med att använda hjärnan före instinkten har aldrig gynnat mig, undrar varför.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Två saker....

MM justerade tydligen sin körning och det gjorde att trycket förblev lågt så han löste det helt enkelt....

Tydligen så är yamaha på väg att byta fälgleverantör från OZ till marchesini som resten av fältet använder då de både är tyngre och kan vara en del av problemet som gör att yamaha inte hittar tillräckligt kantgrepp.
Tydligen så var det problemet för FQ i helgen som var då hojen hade väldigt dåligt grepp på kanten av däcket.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Två saker....

MM justerade tydligen sin körning och det gjorde att trycket förblev lågt så han löste det helt enkelt....

Tydligen så är yamaha på väg att byta fälgleverantör från OZ till marchesini som resten av fältet använder då de både är tyngre och kan vara en del av problemet som gör att yamaha inte hittar tillräckligt kantgrepp.
Tydligen så var det problemet för FQ i helgen som var då hojen hade väldigt dåligt grepp på kanten av däcket.
Alltså man fattar nivån när ”ännu lättare” inte nödvändigtvis är bäst. Så sjukt komplext hur fysikens lagar påverkar hojkörning på motogp-nivå.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alltså man fattar nivån när ”ännu lättare” inte nödvändigtvis är bäst. Så sjukt komplext hur fysikens lagar påverkar hojkörning på motogp-nivå.
Jag som skrev lite bakvänt OZ är tyngre och Marchesini de lättare. Yamaha är tydligen redan lite tyngre än konkurrenterna pga rad4 men att man använt ofjädrade produkter som är tyngre är förvånande. Dock kan det ju ha att göra med att all data är gjord med den produkten och att byta är således svårt.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Såg just en notis om att Pirelli ska ta över som däckleverantör till MGP 2027.

Kan bli väldigt utslagsgivande då man både ska byta reglemente OCH däck. Det tog ju flera år för tillverkarna att komma på hur man ska utnyttja michelins bakdäck istället för bridgestones framdäck. Dock kan det ju hjälpa att de redan levererar till moto2.
Ser ut som säsongen 2027 kan bli ett redigt kaos då man inte riktigt vet om det är hojen eller däcken som ger problem samt att förarna ska förstå hela paketet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg just en notis om att Pirelli ska ta över som däckleverantör till MGP 2027.
.......Dock kan det ju hjälpa att de redan levererar till moto2.........
Ser ut som säsongen 2027 kan bli ett redigt kaos då man inte riktigt vet om det är hojen eller däcken som ger problem samt att förarna ska förstå hela paketet.
Det blir bra TV för att citera en erfaren TV-programledare.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag saknar att ha någon att tjôta om senaste race-helgen med över middagen, eller lunchen, eller över en bärs. Har inte lyckats indoktrinera några polare att bli intresserade.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag saknar att ha någon att tjôta om senaste race-helgen med över middagen, eller lunchen, eller över en bärs. Har inte lyckats indoktrinera några polare att bli intresserade.
Samma här...

Sambon ska ha cred för att hon försöker men det blir svårt när hon frågar vem som vinner och jag pratar om vilken bana som passar vilken förare och hoj samt vilka uppdateringar som verkar funka vs inte.....

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Samma här...

Sambon ska ha cred för att hon försöker men det blir svårt när hon frågar vem som vinner och jag pratar om vilken bana som passar vilken förare och hoj samt vilka uppdateringar som verkar funka vs inte.....
Ett av mina ex visste inte att MotoGP existerade innan hon och jag träffades men blev ett genuint superfan efter bara några månader, till den nivån att hennes analyser ofta var skarpare än mina egna. Fanns andra saker som inte funkade där men det ömsesidiga motogp-intresset var en oväntad bonus i det förhållandet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ett av mina ex visste inte att MotoGP existerade innan hon och jag träffades men blev ett genuint superfan efter bara några månader, till den nivån att hennes analyser ofta var skarpare än mina egna. Fanns andra saker som inte funkade där men det ömsesidiga motogp-intresset var en oväntad bonus i det förhållandet.
Min särbo är fullkomligt ointresserad av all form av racing.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, det är nog den vanligaste responsen. Inte bara bland romantiska partners utan även befolkningen i stort. Oförståeligt såklart, men det är de som är de konstiga och vi som är normala anser jag.
Jo, så är det helt klart.
Alla med någon sorts smak i underhållning gillar rejsing.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Min fru ska verka ointresserad, men väldigt vilken koll hon hade på förare och hojar när jag släpade med henne till Österrike i fjol:)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har fått en av två döttrar att följa MotoGP. :)

Min äldsta dotter trodde att Spaniens nationalsång var MotoGP-hymnen för spanjorer vann så ofta på den tiden. 😅

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli