Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1741615728454.png
Påminner om svartjobbande städerska hos Statsministern

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Knappast med snigelpost men jag tror det räcker med e-mail till rätt adress hos SKV.
Utan el blir det inga e-mail.
"Electronic mail (usually shortened to email; alternatively hyphenated e-mail) is a method of transmitting and receiving digital messages using electronic devices"
Förresten vilken är rätt e-mail adress hos SKV ? Bra att veta !
Finns det någon e-mail adress ALLS hos SKV i Sverige för den här typen av meddelanden ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"Electronic mail (usually shortened to email; alternatively hyphenated e-mail) is a method of transmitting and receiving digital messages using electronic devices"
Finns det någon e-mail adress ALLS hos SKV i Sverige för den här typen av meddelanden ?

Har du något exempel på när både elnätet och mobilnätet varit utslaget samtidigt? Och om så är fallet så får du väl söka upp en fast telefon.

Beträffande kontaktuppgifter så kan du nog söka själv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det tog 3 minuter att söka upp det.

Men fortsätt du för all del att klicka på skrattgubbar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Har du något exempel på när både elnätet och mobilnätet varit utslaget samtidigt? Och om så är fallet så får du väl söka upp en fast telefon.

Beträffande kontaktuppgifter så kan du nog söka själv.
Har du något exempel på när både elnätet och mobilnätet varit utslaget samtidigt?
Ja. När strömmen gick i Höganäs upphörde mobiltelefoni direkt. Jag ringde en kollega i Jonstorp. Kom inte fram. Men kollegan fick ett SMS om att jag ringt. Varpåhan försökte ringa mig. Varpå jag fick ett SMS om att kollegan ringt mig. Och då skickade jag SMS till honom.
Strömmen har gått i Höganäs, hur är det i Jonstorp ? och fick svaret från kollegan
Strömmen har gått här också, verkar vara hela Kullahalvön. Och ca 1 timme efter avbrottet gick det inte längre skicka SMS.

Helt enligt kraven på mobiloperatörerna från https://pts.se/ vid elavbrott ska batterierna i basstationerna räcka 1 timme.
Jag avstår att söka. Det var du som skrev att man skulle kontakta rätt mailadress.
Och min första fråga var. Finns det någon mailadress till skatteverket ?
så jag sökte
resultat
som du ser finns inte möjligheten anmäla att strömmen har gått, vi skriver kvitton.
Jag är inte förvånad.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det tog 3 minuter att söka upp det.

Men fortsätt du för all del att klicka på skrattgubbar.
Fungerar det här, datatrafik, när strömmen har gått hos mobiloperatörerna ?
Du har 1 timme på dig innan SMS upphör enligt reglerna.
Basstationerna ska kunna hållas i drift i en timme vid strömavbrott.
Mobiltelefoni dör direkt.
Hur länge fungerar Datatrafik ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fungerar det här när strömmen har gått hos mobiloperatörerna ?
Du har 1 timme på dig innan SMS upphör enligt reglerna.
Mobiltelefoni dör direkt.

Hinner du inte uppmärksamma felet och felanmäla inom 1-4 timmar så kan du gott hålla din butik stängd för då har du nog ändå inte många kunder.
eleoperatörerna ansvarar för sina nät och tjänster och är enligt lag skyldiga att följa vissa krav på säkerhet. Kraven innebär bland annat att mobila basstationer ska ha reservkraft för att klara ett strömavbrott.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Hinner du inte uppmärksamma felet och felanmäla inom 1-4 timmar så kan du gott hålla din butik stängd för då har du nog ändå inte många kunder.

Kravet på reservkraft i basstationerna är för 1 timmes drift. Vilket Telia hänvisade till i Höganäs. Under den timmen var telefoni avstängt, SMS-fungerade. Datatrafik ?
Uppmärksamma felet gör du när belysningen går i butiken och då gäller det för större butiker få ut kunderna innan nödbelysningen också gått. Det är mindre än 10 år sedan strömmen gick i Höganäs och då var det totalstopp, alla butiker stängde.
För ungefär 25 år sedan gick strömmen i Gamlestan, Göteborg.
Konsum var förstås stängt direkt men vi kunde köpa tändstickor ljus i en liten affär.
För Sverige var då ca 2000 inte digitalt.

Funderat mera, sonen född 1994, vi var hos andra småbarnsföräldrar, barnen gick som jag minns, elavbrottet i Gamlestaden borde därför varit mellan 1995 och 1998. Någon bättre än jag kan kanske hitta det på intenet.
Orsaken till avbrottet var en brand i en träbro (cykel&gångbana) över Säveån orsakat av överhettning i elkablarna under träbron. Var det överhettning i en kabelskarv ?
Inte säkert det är träbro idag 2025 ....
1741680586771.png

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kravet på reservkraft i basstationerna är för 1 timmes drift. Vilket Telia hänvisade till i Höganäs. Under den timmen var telefoni avstängt, SMS-fungerade. Datatrafik ?
Uppmärksamma felet gör du när belysningen går i butiken och då gäller det för större butiker få ut kunderna innan nödbelysningen också gått. Det är mindre än 10 år sedan strömmen gick i Höganäs och då var det totalstopp, alla butiker stängde.
För ungefär 25 år sedan gick strömmen i Gamlestan, Göteborg.
Konsum var förstås stängt direkt men vi kunde köpa tändstickor ljus i en liten affär.
För Sverige var då ca 2000 inte digitalt.

Säljer butiken ficklampor, pannlampor, batterier? Färskvaror som har kortare hållbarhet än ett normalt strömavbrott?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Säljer butiken ficklampor, pannlampor, batterier? Färskvaror som har kortare hållbarhet än ett normalt strömavbrott?
Vad det gällde Tobakisten i Höganäs hade han 2018 en liten kyldisk med typ mjölk, smör, pålägg och frys för glass, tror inte ficklampor, pannlampor, batterier? Störst utrymme var väl Godis, Chips, Läsk.
Vad det gällde butiken i Gamlestaden, som hade ljus och tändstickor så var vi på besök, det var en vanlig mycket liten Tobaksaffär. Och det var nog inte ca 2000 utan mellan 1995 och 1998 för barnen var små 1 - 4 år högst. Vi hälsade på andra småbarnsföräldrar, ett barns födelsedag ?

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Nja. Alla butiker har ju inte öppet dygnet runt. Det kan ju hända att strömmen går under natten och felet inte blivit avhjälpt när butiken skall öppna. Då kan det mycket väl redan ha gått mer än en timme och man kanske är helt utan elektroniska kommunikationer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad det gällde Tobakisten i Höganäs hade han en kyldisk med typ mjölk, smör, pålägg och frys för glass, tror inte ficklampor, pannlampor, batterier? Störst utrymme är väl Godis, Chips, Läsk. Vad det gällde butiken i Gamlestaden, med ljus och tändstickor så var vi på besök, det var en vanlig mycket liten Tobaksaffär. Och det var nog inte ca 2000 utan mellan 1995 och 1998 för barnen var små 1 - 4 år högst. Vi hälsade på en andra småbarnsföräldrar, födelsedag ?

Att en tobakshandlare får hålla stängt några timmar är knappast förödande för någon.
Vi kan väl gissa att strömavbrottet knappast varade så länge att några färskvaror blev förstörda det har nog inte skett i Sverige om man undantar snöstormen i Gävle.

För Coop var läget annorlunda när deras system låg nere ett par dagar och det dessutom pågick julhandel. Hur mycket färskvaror tvingades Coop kasta bort för att dom inte återgick till traditionella metoder?

Det finns även andra fall när ett bortfall av kassaregister också kan ge stora ekonomiska skador för den enskilda handlaren. Tex runt alla former av evenemang.
Tag tex värdshuset i Pajala, dom har väl gissningsvis 80-90% av sin årsomsättning under 2-3 dagar då det är marknad i byn. Dom sätter upp partytält och säljer nog många kubikmeter öl de dagarna och resten av året kan man nästan räkna kunderna på fingrarna.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Att en tobakshandlare får hålla stängt några timmar är knappast förödande för någon.
Vi kan väl gissa att strömavbrottet knappast varade så länge att några färskvaror blev förstörda det har nog inte skett i Sverige om man undantar snöstormen i Gävle.

För Coop var läget annorlunda när deras system låg nere ett par dagar och det dessutom pågick julhandel. Hur mycket färskvaror tvingades Coop kasta bort för att dom inte återgick till traditionella metoder?

Det finns även andra fall när ett bortfall av kassaregister också kan ge stora ekonomiska skador för den enskilda handlaren. Tex runt alla former av evenemang.
Tag tex värdshuset i Pajala, dom har väl gissningsvis 80-90% av sin årsomsättning under 2-3 dagar då det är marknad i byn. Dom sätter upp partytält och säljer nog många kubikmeter öl de dagarna och resten av året kan man nästan räkna kunderna på fingrarna.
Jag gissar värdshuset i Pajala har pensonärer som lunchgäster. Jämför med ett litet hotell i Höganäs, där vi gick och åt lunch ibland när jag hade en särbo i Höganäs.
Här tex
eller här

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Tag tex värdshuset i Pajala, dom har väl gissningsvis 80-90% av sin årsomsättning under 2-3 dagar då det är marknad i byn.
Sen mina två kunder la ner verksamheten i Pajala får de inte ens mig som kund på värdshuset. Det var nog 2019 den sista elektronikproduktionen slog igen där.

Denna utslagning av små företag på landsbygden är tråkig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gissar värdshuset i Pajala har pensonärer som lunchgäster. Jämför med ett litet hotell i Höganäs, där vi gick och åt lunch ibland när jag hade en särbo i Höganäs.
Här tex
eller här

Dom har säkert sina lunchgäster men om vi gissar seriöst så kanske 100 lunchgäster per dag och luncher har väl inte särskilt stora marginaler och särskilt många öl köper dom knappast heller till lunchen. Hur mycket pengar blir det över i vinst? Vinsten skulle väl antagligen vara minus ifall ägaren tog ut en normal timlön.

Jämför med kanske 500 gäster som två kvällar först betalar inträde på kanske 300kr och sedan köper öl i öltältet för ytterligare några hundralappar. Och under dagtid köper dom väl 5 gånger så många pizzor som en vanlig dag. Där blir det en hel del pengar över på sista raden.

Min poäng från början var att skulle dom av någon som helst anledning inte kunna sälja de kvällarna skulle det nog sluta med konkurs när dom ska betala ordningsvakter, tälthyra etc
Men en vanlig måndag så är det ett lindrigt problem ifall kassasystemet kraschar.

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...