Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om det är typisk svensk nivå på korruption där politiker använder skattekollektivets pengar för att rädda privata kompisar i knipa, varför ska vi då vara rädda för Ryssland ?
1741450583593.png

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Men om det inte finns någon el, ja då upphör alla försäljning ! På grund om lagen om "fungerande kassaregister". En företagare sa till mig vid ett elavbrott i NV Skåne att böterna var 4000kr för 1 brottet, 25000kr för 2:a brottet så det var bara slå igen godis, mjölk, tidningar och tobak kiosken när strömmen gick dan innan.​

1741465192068.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Men om det inte finns någon el, ja då upphör alla försäljning ! På grund om lagen om "fungerande kassaregister". En företagare sa till mig vid ett elavbrott i NV Skåne att böterna var 4000kr för 1 brottet, 25000kr för 2:a brottet så det var bara slå igen godis, mjölk, tidningar och tobak kiosken när strömmen gick dan innan.​

View attachment 511591

Det där är inte sant.

Om kassaregister inte fungerar av någon anledning du inte kan kontrollera som tex strömavbrott så kontaktar man skatteverket och meddelar det så har man rätt att sälja utan kassaregister den tiden.

Du är fortfarande tvungen att erbjuda alla kunder kvitto men det räcker då med ett handskrivet kvitto.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det där är inte sant.

Om kassaregister inte fungerar av någon anledning du inte kan kontrollera som tex strömavbrott så kontaktar man skatteverket och meddelar det så har man rätt att sälja utan kassaregister den tiden.

Du är fortfarande tvungen att erbjuda alla kunder kvitto men det räcker då med ett handskrivet kvitto.
Räcker det med att skriva ett brev?
Räknar ju med att all kommunikationsutrustning ligger nere vid ett större strömavbrott.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det där är inte sant.

Uppenbart kände han inte till detta tobakisten på Köpmansgatan i Höganäs. Faktiskt så var det inte en enda affär i Höganäs som var öppet under elavbrottet. Rubbet var stängda, Citygross, Lidl, ICA så jag åkte in till Biltema i Helsingborg för att handla batterier till radion.
Elavbrottet började ca 20:00 på kvällen och strömmen tillbaka som jag minns på eftermiddagen nästa dag.
Direkt vid avbrottet upphörde möjligheten ringa i mobilen men jag fick iväg ett SMS till en kollega i Jonstorp som bekräftade med SMS att strömmen gått också i Jonstorp. Efter ca 1 timme gick det inte längre skicka SMS i Telias nät. Telias nät som vi hade på jobbet. I Tele 2's nät funkade SMS i ca 12 timmar, upphörde på förmiddagen dagen efter enligt grannar.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Uppenbart kände han inte till detta tobakisten på Köpmansgatan i Höganäs. Faktiskt så var det inte en enda affär i Höganäs som var öppet under elavbrottet. Rubbet var stängda, Citygross, Lidl, ICA så jag åkte in till Biltema i Helsingborg för att handla batterier till radion.
Elavbrottet började ca 20:00 på kvällen och strömmen tillbaka som jag minns på eftermiddagen nästa dag.
Direkt vid avbrottet upphörde möjligheten ringa i mobilen men jag fick iväg ett SMS till en kollega i Jonstorp som bekräftade med SMS att strömmen gått också i Jonstorp. Efter ca 1 timme gick det inte längre skicka SMS i Telias nät. Som vi hade på jobbet. I Tele 2's nät funkade SMS i ca 12 timmar, upphörde på förmiddagen dagen efter enligt grannar.

Svenskar hela bunten gissar jag?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Vilka på forumet har röstat på politiker som ville ha det så här? Inte jag.

Någon som vill uttala sig?

😄

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Vore det inte jävligt skönt om C, L och KD alla hamnade under fyra procent i nästa val…?

De vill ingenting, de representerar tillsammans knappt var tionde svensk men de tar tamejfan upp nittio procent av mediautrymmet…mediautrymme där de dessutom gapar och skriker som att de faktiskt har inflytande.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vore det inte jävligt skönt om C, L och KD alla hamnade under fyra procent i nästa val…?

De vill ingenting, de representerar tillsammans knappt var tionde svensk men de tar tamejfan upp nittio procent av mediautrymmet…mediautrymme där de dessutom gapar och skriker som att de faktiskt har inflytande.
Tycker det vore bra om V och MP följde med under spärren.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
På tal om mediautrymme så är väl det här pinsamt mycket ”Sverige idag”:

Världen står i brand, Ukraina bombas sönder och samman och USA leds av en uppenbar psykopat…medans den svenska kultureliten har en catfight om vad som är rätt och fel inom Melodifestivalen…

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På tal om mediautrymme så är väl det här pinsamt mycket ”Sverige idag”:

Världen står i brand, Ukraina bombas sönder och samman och USA leds av en uppenbar psykopat…medans den svenska kultureliten har en catfight om vad som är rätt och fel inom Melodifestivalen…
Allt är fel inom melodifestivalen. Till vi skickar Raubtier eller Maskinisten till eurovision är det skit.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Du glömde MP (tycker jag) !

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Tycker det vore bra om V och MP följde med under spärren.
Du glömde MP (tycker jag) !

Naturligtvis, men i så fall av rent ideologiska skäl. Inte för att de lider av "vi är försvinnande små men vi irriterar skiten ur dig genom att ändå agera som att vi är en faktor" syndromet som verkar genomsyra nutidens liberalism.

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen