Steffo K
3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Den här tråden har tagit en gemytlig vändning där det numera diskuteras levande ljus och luncher på värdshus!
Last edited:
Den här tråden har tagit en gemitlig vändning där det numera diskuteras levande ljus och luncher på värdshus!
Vi har ju skapat ett problemsamhälle och jobbar på det.Jag tror att ämnet fortfarande är havererade kassaregister och konsekvenserna av utebliven försäljning.
Det jag tar med mig från diskussionen är en bekräftelse på vad jag redan vet, att många vägrar acceptera lösningar och bara ser problemen och närmast verkar vilja slippa engagera sig när det blir problem.
Men vi är ju alla olika, själv är jag tvärtom skapad sån att jag blir lat i medgång och motgångarna sätter fart på mig.
Ett resultat av att man köper in utvelkling av tjänster från lägstbjudande och/eller kusinens son."Nationella prov kommer inte att genomföras i provplattformen i vår
Nationella prov kommer inte att kunna genomföras i Skolverkets provplattform i vår eftersom Skolverket har beslutat att stänga provtjänsten för nationella prov våren 2025. Anledningen är att vi har upptäckt flera fel och brister i provplattformen. I stället ska eleverna genomföra ersättningsprov. Vi återkommer med mer information och instruktioner."
Sverige, ett land av och för pajaser.
Det är ofattbart.Ett resultat av att man köper in utvelkling av tjänster från lägstbjudande och/eller kusinens son.
Förr brukade runt 90% av mjukvaruprojekt gå åt helvete. Nuförtiden trycker man upp den trasiga skiten i produktion och låter nåns tackars supportslav försöka hålla liv i skiten istället.Det är ofattbart.
Vi är ett så förlorat land.
Failed nation 100%
Tror jag inte nödvändigtvis stämmer. Fungerar det i Finland eller Japan?Förr brukade runt 90% av mjukvaruprojekt gå åt helvete. Nuförtiden trycker man upp den trasiga skiten i produktion och låter nåns tackars supportslav försöka hålla liv i skiten istället.
Och det är samma skit överallt i världen, så Sverige sticker inte ut på något sätt.
Det är mer generellt för mjukvara, men det är samma skit överallt där mjukvara och staten blandas ihop. Banker är en annan sån smärtpunkt.Tror jag inte nödvändigtvis stämmer. Fungerar det i Finland eller Japan?
Banker hänger väl mer ihop med vilka som har mainframe?Det är mer generellt för mjukvara, men det är samma skit överallt där mjukvara och staten blandas ihop. Banker är en annan sån smärtpunkt.
Finnarna kör med management by fear, så där är det möjligtvis ännu värre men jag har nästna inget med deras IT att göra.
Sluta ta vården för given och gläds åt att heffaklumpen får mer pengar.Vi har ju skapat ett problemsamhälle och jobbar på det.
Fundera på hur lång tid det skulle ta för dig om du var läkare att skriva ett recept
Patientens namn, personnummer
Medicinen namn tex Xarelto 20 mg / 1 gång per dag 400 tabletter, 100 åt gången
Ditt, läkarens nanmteckning
Slå i en stämpel med lakarens namn osv.
På Det här Sättet fick jag ett recept i handen 1993 mot urinvägsinfektion. Antibiotikan funkade !
Idag tar det en läkare i Västra Götaland Regionen 15 minuter att skriva ut ett recept på datorn.
Med det "NYA" systemet Millennium som Västra Götaland Regionen tänkte införa tog det 60 minuter att skriva ut ett recept. Och Regionen tyckte det var OK. Det var läkarna som protesterade.
Citat:Millennium (journalsystem) – Wikipedia
sv.wikipedia.org
View attachment 511693
slut citat
![]()
Skyddsombudet om Millennium: ”Det är synd att vi hade rätt” | Vårdfokus
Efter en knapp vecka pausas arbetet med att införa journalsystemet Millennium vid Södra Älvsborgs sjukhus och närhälsan.www.vardfokus.se
Bankerna har nog ganska mycket lyckats migrerar en del bort från mainframes, men tidigare har allihop haft en egen mainframe som står och tuffar nånstans. Nuförtiden är de nästan alltid körda i en simulerad hårdvara i målnet i de fall de fortfarande finns.Banker hänger väl mer ihop med vilka som har mainframe?
Vad jag vet har de fyra storbankerna kvar sitt mögel medan nya banker inte har det oketBankerna har nog ganska mycket lyckats migrerar en del bort från mainframes, men tidigare har allihop haft en egen mainframe som står och tuffar nånstans. Nuförtiden är de nästan alltid körda i en simulerad hårdvara i målnet i de fall de fortfarande finns.
Men bankerna har jobbat rätt hårt med att bygga bort mainframes eftersom att det är i princip omöjligt att få tag på programmerare till dem. Inte ens de som de utbildar själva stannar mer än ett halvår för det mesta.![]()
Fast när lösningen är att leta upp en fast telefon.....känns inte riktigt 2025! Vet inte var min närmaste fasta telefon finns.Jag tror att ämnet fortfarande är havererade kassaregister och konsekvenserna av utebliven försäljning.
Det jag tar med mig från diskussionen är en bekräftelse på vad jag redan vet, att många vägrar acceptera lösningar och bara ser problemen och närmast verkar vilja slippa engagera sig när det blir problem.
Men vi är ju alla olika, själv är jag tvärtom skapad sån att jag blir lat i medgång och motgångarna sätter fart på mig.
I en motgång med ett längre strömavbrott(/andra probs) så bör ju affärsverksamhet få göra avsteg från "dosan" bara man för nån form av skriftlig kassabok. Så en lösning på ett litet problem är gjort, förutsett att kunderna har cash eller andra värdeföremål...........Jag tror att ämnet fortfarande är havererade kassaregister och konsekvenserna av utebliven försäljning.
I byaffärn i barndomsbyn handlar man på krita som inföding, eller så kan de använda en sån där gammal kreditkortskachunk som tar en stencilkopia på kortet. Om man har ett kort med höjda siffror då.I en motgång med ett längre strömavbrott(/andra probs) så bör ju affärsverksamhet få göra avsteg från "dosan" bara man för nån form av skriftlig kassabok. Så en lösning på ett litet problem är gjort, förutsett att kunderna har cash eller andra värdeföremål...........
Elverket till kassan i molnet eller frysen, knäckfråga.....
Aftenposten.noTror jag inte nödvändigtvis stämmer. Fungerar det i Finland eller Japan?
Fast när lösningen är att leta upp en fast telefon.....känns inte riktigt 2025! Vet inte var min närmaste fasta telefon finns.
I en motgång med ett längre strömavbrott(/andra probs) så bör ju affärsverksamhet få göra avsteg från "dosan" bara man för nån form av skriftlig kassabok. Så en lösning på ett litet problem är gjort, förutsett att kunderna har cash eller andra värdeföremål...........
Elverket till kassan i molnet eller frysen, knäckfråga.....
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |