Dagens bild

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Min post kunde kanske misstolkas.
Jag har inget emot polacker. Jag jobbar med dem ibland, har lärt mig några gångbara ord och fraser, och de allra flesta är bra människor.

Jag sålde själv en knippe med hojar för precis 2 åt sedan.

Jag fick dricks isf prutning.

View attachment 512674

Så långt allt frid och fröjd. Men, det jag vill peka på är något annat, större.

Dessa hojar skulle normalt sett sålts inom landet. De skulle gått billigt till en ny generation motorcyklister. De skulle bytts in hos en handlare mot en ny modell och genererar arbete och inkomster i flera led, och i slutändan skulle dom blivit en nostalgikittlare ute på träffar och fikaplatser. "Åh, kolla! En gammal Dragstar. Kommer du ihåg när...? "

Men så blir det inte. Hojarna försvinner, och motorcyklisterna med dem.

Det är inte bara trist. Det är allvarligt.
Det går ju inte byta in en gammal hoj. Handlare vill inte ha dom och blocket är ofta en mardröm, Facebook full av bedragare.

*Ämnesurspårning*

Jag kan bara ett ord på polska och det är inte ett fint ord. Förlåt, två ord. 🦫

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det går ju inte byta in en gammal hoj. Handlare vill inte ha dom och blocket är ofta en mardröm, Facebook full av bedragare.

*Ämnesurspårning*

Jag kan bara ett ord på polska och det är inte ett fint ord. Förlåt, två ord. 🦫

Ja jo men - jag menar en sund situation där vi har tillväxt i våra led, en vettig pyramid med typ 1,2 nya motorcyklister nya motorcyklister på väg in i gemenskapen fördelat på varje gubbe som redan kör.

Nu är det inte så. Det är precis tvärt om - leden glesas ut med en förfärande takt, och värre kommer det att bli.

Det är detta som är trist.
...och jäkligt ot.

Här kommer en bild som plåster på såren.

IMG_20250204_150515_795 (1).jpg

Från i februari, så den är OT den med.
So shoot me. :whip

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Ja jo men - jag menar en sund situation där vi har tillväxt i våra led, en vettig pyramid med typ 1,2 nya motorcyklister nya motorcyklister på väg in i gemenskapen fördelat på varje gubbe som redan kör.

Nu är det inte så. Det är precis tvärt om - leden glesas ut med en förfärande takt, och värre kommer det att bli.

...och jäkligt ot.

View attachment 512680

Men.....är det inte så enkelt som att jag säljer hojen till den som vill betala för den i en krångelfri äffär?
Istället för att sälja den till någon som inte vill betala för den i en tjorvig affär?

Om köparen kommer från Sverige, Polen eller Indien har väl ingen betydelse?

Kanske missuppfattade dig, men jag tänker att marknaden styr detta, och till sist tittar den enskilda individen i plånboken....och kanske är även den mentala hälsan en parameter.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230

...och jäkligt ot.

View attachment 512680

Ser ut som en gubbe i lådan 😆 Lättroad. På väg hem från jobbet och hungrig. Shoot me!

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Men.....är det inte så enkelt som att jag säljer hojen till den som vill betala för den i en krångelfri äffär?
Istället för att sälja den till någon som inte vill betala för den i en tjorvig affär?

Om köparen kommer från Sverige, Polen eller Indien har väl ingen betydelse?

Kanske missuppfattade dig, men jag tänker att marknaden styr detta, och till sist tittar den enskilda individen i plånboken....och kanske är även den mentala hälsan en parameter.

Men åhhh - du fattar ju inte!

...alltså måste jag vara kass på att förklara. Omtag krävs!

Det finns inte nya motorcyklister nog i Sverige för att ta över alla gamla motorcyklar från den nu avgående generationen. Det är trist, men framförallt oroande för framtiden.

Att dom istället försvinner till exempelvis Polen spelar ingen roll ur ett motorcykelperspektiv, men väcker andra tankar på ett makroekonomiskt plan:
Polen går som tåget. Dom har politiker med visioner, och som tar landet framåt med sjumilakliv. Polens ekonomiska utveckling är häpnadsväckande.
Sveriges är...?

Samvetsbild för att hjälpligt hålla tråden:

20250403_190401.jpg

15 år gammal bild på en kul liten grushoj jag hade.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta

...och jäkligt ot.

View attachment 512680

Framdäcket vänt fel väg ? 😉

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Framdäcket vänt fel väg ?

Ser rätt ut.

Men resonemanget kanske är lite fel väg.

Det säljs nya hojar varje år och antalet med nytagna A1/A2/A är högre än på decennier.

Jag minns ojandet strax efter EU-inträdet då många fina Volvo PV och Amazon exporterades till Belgien. Pga enormt utbud i Sverige (relativt) var priserna låga. En snorfin 444 Sport kunde säljas för 20.000. Ändå finns det fler PV kvar i Sverige än presumtiva ägare.

Likadant med hojar. Lek med tanken att väldigt många SR 250 exporteras till Polen. Är det nödvändigtvis ett problem?

Mvh

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Men åhhh - du fattar ju inte!

...alltså måste jag vara kass på att förklara. Omtag krävs!

Det finns inte nya motorcyklister nog i Sverige för att ta över alla gamla motorcyklar från den nu avgående generationen. Det är trist, men framförallt oroande för framtiden.

Att dom istället försvinner till exempelvis Polen spelar ingen roll ur ett motorcykelperspektiv, men väcker andra tankar på ett makroekonomiskt plan:
Polen går som tåget. Dom har politiker med visioner, och som tar landet framåt med sjumilakliv. Polens ekonomiska utveckling är häpnadsväckande.
Sveriges är...?

Samvetsbild för att hjälpligt hålla tråden:

View attachment 512700

15 år gammal bild på en kul liten grushoj jag hade.
Ja, det är tråkigt. Har sålt en fireblade till norge och en klassisk gsxr1000 till finland senaste åren. Superfina originalhojar i nästintill nyskick.
Fast förra helgen sålde jag en fireblade till en 30-årig svensk tjej! 😃

lenlil

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2016
Hoj
Triumph Bonneville
Ser rätt ut.

Men resonemanget kanske är lite fel väg.

Det säljs nya hojar varje år och antalet med nytagna A1/A2/A är högre än på decennier.

Jag minns ojandet strax efter EU-inträdet då många fina Volvo PV och Amazon exporterades till Belgien. Pga enormt utbud i Sverige (relativt) var priserna låga. En snorfin 444 Sport kunde säljas för 20.000. Ändå finns det fler PV kvar i Sverige än presumtiva ägare.

Likadant med hojar. Lek med tanken att väldigt många SR 250 exporteras till Polen. Är det nödvändigtvis ett problem?

Mvh
Absolut NEJ

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Just precis! Inte MC-relaterat alls.
Jag blir bara så förbannad!

IMG_20250404_185748_613 (1).jpg
IMG_20250404_185804_411 (1).jpg

300+(?)kg taklast på en jävla Vitto - fylld med barn som skolan ansvarar för.

Hur tänker folk?

"Oförklarlig olycka med minibuss.. "

Kom ihåg var ni läste det först.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Röjde idag i förrådet, hittade några klistermärken från ”förr”,
ännu oanvända :hihi

View attachment 512708
Måste kontra med dessa, nästan hojrelaterat...oljan är i alla fall där.
Var inte jättegammal när jag fick dessa, och fattar inte riktigt att jag hittade dom intakta för några år sedan i en gömma.
Bonuspoäng för årtalet :)

IMG_2439_resize.jpg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Just precis! Inte MC-relaterat alls.
Jag blir bara så förbannad!

View attachment 512771
View attachment 512772

300+(?)kg taklast på en jävla Vitto - fylld med barn som skolan ansvarar för.

Hur tänker folk?

"Oförklarlig olycka med minibuss.. "

Kom ihåg var ni läste det först.
Så bra som lasten är fastspänd så är väl farligheten störst för bakomvarande fordon innan första skarpa svängen............

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...