Dagens bild

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

7b690ec3464d32a553a07f5a15376f9e.jpg

Blev tvungen att fara på stan en snabbis.

Övriga hojar ut i morgon hoppas jag.

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet åt vilket håll din resa bär.....men jag klandrar dig inte.
Den är perfekt för snabba turer till "Apoteket Röda Näsan" :fyllisar

View attachment 512598

Den är förvisso ful, men till och med P-vakterna tror att det är en moped så man kan stå på cykelparkeringarna. Brukar backa in mot väggen bara så regskylten inte syns…

Mvh

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den är förvisso ful, men till och med P-vakterna tror att det är en moped så man kan stå på cykelparkeringarna. Brukar backa in mot väggen bara så regskylten inte syns…

Mvh

Rätt gjort, du har 1200 kr till godo att fulparkera från mig. Då jag hade brutitbenet 2019 parkerade jag på handikapplats vid Luleå Musik men tillståndet syntes tydligen inte nog bra. Åkte till polisstation och visade upp både mig på kryckor och mitt handikapptillstånd men kommunen var helt omedgörlig utan hävdade bara att tillståndet inte syntes vilket jag faktiskt tycker var småaktigt då man kunde visa upp giltigt tillstånd och att jag faktiskt hade problem att gå. Så du har mitt fulla stöd att fulparkera din vespa.

Kanske retade bilvalet vid "felparkeringen" kommun då den enda bilen jag kunde köra var min 60:a Cadillac som var ett utmärkt handikapp fordon med automat, stora dörrar och helsoffa vilket var smidigt med kryckorna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Rätt gjort, du har 1200 kr till godo att fulparkera från mig. Då jag hade brutitbenet 2019 parkerade jag på handikapplats vid Luleå Musik men tillståndet syntes tydligen inte nog bra. Åkte till polisstation och visade upp både mig på kryckor och mitt handikapptillstånd men kommunen var helt omedgörlig utan hävdade bara att tillståndet inte syntes vilket jag faktiskt tycker var småaktigt då man kunde visa upp giltigt tillstånd och att jag faktiskt hade problem att gå. Så du har mitt fulla stöd att fulparkera din vespa.

Kanske retade bilvalet vid "felparkeringen" kommun då den enda bilen jag kunde köra var min 60:a Cadillac som var ett utmärkt handikapp fordon med automat, stora dörrar och helsoffa vilket var smidigt med kryckorna.

Din Cadillac borde du få betalt för att parkera i stan. Utsmyckning.

Gjorde en gång på skoj en ”fransk parkering” med 2CV-n på trottoaren precis vid en uteservering. Jag sade till innehavaren av fiket att jag naturligtvis flyttar på bilen, det är bara på skoj. Han sade ”nej för fan, låt den stå - bättre reklam får jag aldrig!” :D

Mvh

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Önskar jag hade bilder från moppetiden. Bröt benet som 16-åring och blev helgipsad upp till höften. Tämligen låst hemmavid.
Illa, illa - speciellt som jag gick på körskola för MC-kortet!

...så jag köpte mig en risig flakmoppe. Det straka gipspaketet rakt fram på flaket, och dessutom visade det sig att man först kunde tvinga ner kryckornas handtag mellan spjälorna på flaket, så satt dom säkert.
Det ultimata handikappfordonet. För mig. Just då.

Körskolan fick för sig att dom skulle "ordna en tidig tid nästa år" men jag protesterade. Augusti fick det bli. Jag mörkade hur länge gipset skulle vara på, och fick en tid samma vecka som det skulle tas av. Gick på alla teorilektioner och hängde på körgården för att se andra köra övningarna

Min körlärare var schysst. Han hade sett mig köra en lektion innan benbrottet, och sade: "du förstår att jag inte kan släppa iväg dig till uppkörning med bara en lektion, eller hur?"

"Nä. Alltså - nej, jag förstår inte det. Jag kan köra!"

"Jag vet. Därför tar vi en dubbellektion i morgon med det viktigaste."

Jag fattade senare vilken uppoffring killen gjorde. Dubbellektionen låg på kvällen, efter de ordinarie tiderna. Vi tog en enda vända i körgården - som jag både var och är överjävlig på. Sedan var det bromsövningar under resten av tiden. På olika ställen av körgården. Där det var osopat. I kanten där asfalten rest sig pga underliggande trärötter. Diagonalt över de målade linjerna.

Ansättning, sekvens, moderering. Ansättning, sekvens, moderering. Ansättning, sekvens, moderering. Gång på gång på gång. Man använde sådana ord till tonåringar på den tiden, och dom förstod. Tydligen.
Utvecklingen har som bekant gått... ...sedan dess.

Hans resonomang var logiskt: "Jag tror aldrig dom godkänner dig i övermorgon. Du lär falla på något ute i trafiken. Men, det är ditt val att köra upp med det där spinkebenet. Om dom mot all förmodan släpper igenom dig, så vet jag att jag åtminstone att jag lärt dig få stopp på grejerna. "

Självklart klarade jag det, och självklart sitter korrekt bromsteknik som gjutet sedan dess. Jag kan lugnt säga att jag överlevt i min körning just tack vare en enda engagerad körlärares anstängning utanför ordinarie arbetstid.
Ansättning, sekvens, moderering. Som gjutet!

Själva uppkörningen var en ännu galnare historia, men - det slår mig plötsligt: vad heter tråden? "Handikappfordon jag haft"?

Inte det, nä. Sorry!

En 50 år gammal broschyrbild på övningshojen får det bli: en B6a.

588787382_2c15b4fe-b1c4-486a-a691-71d6cb8a755f.jpg

Flakmoppen, vad blev det av den?
Jo, köpt billigt och risig. Senare upputsad och tillfixad samt såld snordyrt till södra skärgården. Jag körde helt enkelt ut den till Saltholmen i fredagsrushen och ställde mig på bryggan vid båtarna med en skylt "Till Salu" på.

Det blev hysterisk budgivning. Jag fick betalt nog för att senare kunna använda pengarna som en substantiell grundplåt till min första nya/fungerande tävlingshoj.

76-125cr-2.jpg

...å på den vägen är det. Mitt gamla benbrott har följt mig genom livet genom dom hojar jag ägt, om man ser det lite grann från ovan.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Inte jag, men jag råkade på detta klipp nyss, för oss som inte ännu kört i norra Italien tidig vår. Jag menar inte att Italien är vackrare än norden, bara lite annorlunda.

Italy.jpg

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Så här ser dom ut, ekipagen som tömmer Sverige på hojar.

IMG_20250402_124258_426~4.jpg

Jag ser dom nästan varje vecka vår, sommar och höst. Andelen osäljbara customhojar är hög, men det är alla sorter ombord: cross/enduro, sporthojar och vanliga vardagshojar. Det som verkar bli kvar är stånkor och äventyrshojar. Antar att det är de enda två segmenten som det finns lite liv kvar i här hemma i Svedala.

N.B! Långt ifrån full ännu. Dom kör zig-zag över landet och fyller varje plats på sina ekipage innan man styr mot färjan - och sedan snabbt upp igen och hämta fler billiga hojar i KalleAnka-land.
8-10 hojar ryms på varje lass, beroende på typ av maskin.

N.B 2! Bilden visar den öppna verksamheten / en seriös aktör. Räkna med att typ lika mycket till lämnar landet i skåpbilar och trailers - där man kanske inte alltid hunnit fixa till ägarbytet...

Bildkvaliteten?
Det var självklart min odugliga praktikant som tog bilden. Slapp, slö, egensinnig och svår att få pli på.

Bild på praktikanten:

IMG_20250402_123231 (1).jpg

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230

View attachment 512625

Jag ser dom nästan varje vecka vår, sommar och höst. Andelen osäljbara customhojar är hög, men det är alla sorter ombord: cross/enduro, sporthojar och vanliga vardagshojar. Det som verkar bli kvar är stånkor och äventyrshojar. Antar att det är de enda två segmenten som det finns lite liv kvar i här hemma i Svedala.

N.B! Långt ifrån full ännu. Dom kör zig-zag över landet och fyller varje plats på sina ekipage innan man styr mot färjan - och sedan snabbt upp igen och hämta fler billiga hojar i KalleAnka-land.

N.B 2! Bilden visar den öppna verksamheten / en seriös aktör. Räkna med att typ lika mycket till lämnar landet i skåpbilar och trailers - där man kanske inte alltid hunnit fixa till ägarbytet...

Bildkvaliteten?
Det var självklart min odugliga praktikant som tog bilden. Slapp, slö, egensinnig och svår att få pli på.

Bild på praktikanten:

View attachment 512626
Polare har sålt två av sina hojar utomlands. Hyfsat betalt och inga problem. Till skillnad mot svenskar som kan vara totala rövhattar på Blocket så lockar problemfria utlänningar såklart. Prutar inte nämnvärt, kommer när dom lovar och betalar cash.

Din praktikant ser alldeles för avslappnad ut.

Bifogar en bild på spåntransport med klx 2301000018598.jpg

*Edit* Sist polare exporterade ringde faktiskt polisen för att kolla om allt stod rätt till. Då hade han fått alla dokument men ägarbyte i form av export var ju inte registrerat i deras system ännu då han sålde hojen sent en kväll. Så polisen har väl sina ögon öppna. Ibland iallafall.

Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

View attachment 512625

Bildkvaliteten?

Bild på praktikanten:

View attachment 512626
Sålde min KTM för någon månad sedan det tog kanske en timme efter annonsen kommit ut tills pengarna var på kontot. Sen till helgen kom en skåpbil dom bara rullade in den inte ens provstartade. Polacken som körde sa att han kör minst ett lass i veckan.

Gick väldigt smidigt. Men det hann komma några svenskar som försökte ge skambud. Ska man köpa något så får man vara ganska snabb. Hade 3 olika som hörde av sig inom en timme där den skulle gå på export.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Sålde min KTM för någon månad sedan det tog kanske en timme efter annonsen kommit ut tills pengarna var på kontot. Sen till helgen kom en skåpbil dom bara rullade in den inte ens provstartade. Polacken som körde sa att han kör minst ett lass i veckan.

Gick väldigt smidigt. Men det hann komma några svenskar som försökte ge skambud. Ska man köpa något så får man vara ganska snabb. Hade 3 olika som hörde av sig inom en timme där den skulle gå på export.
Var det han som har firma nere i Kristdala i Småland? Sålde min VStrom till honom i höstas. Samma förfarande. Mycket smidigt.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Min post kunde kanske misstolkas.
Jag har inget emot polacker. Jag jobbar med dem ibland, har lärt mig några gångbara ord och fraser, och de allra flesta är bra människor.

Jag sålde själv en knippe med hojar för precis 2 åt sedan.

Jag fick dricks isf prutning.

IMG_20230417_080349_020.jpg

Så långt allt frid och fröjd. Men, det jag vill peka på är något annat, större.

Dessa hojar skulle normalt sett sålts inom landet. De skulle gått billigt till en ny generation motorcyklister. De skulle bytts in hos en handlare mot en ny modell och genererar arbete och inkomster i flera led, och i slutändan skulle dom blivit en nostalgikittlare ute på träffar och fikaplatser. "Åh, kolla! En gammal Dragstar. Kommer du ihåg när...? "

Men så blir det inte. Hojarna försvinner, och motorcyklisterna med dem.

Det är inte bara trist. Det är allvarligt.

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i, Honda CBR600RR
Så nära en P3... Men nära räknas inte..
1742800184492.jpg
Positiv energi..

1742800186133.jpg
Fem meter saknas för en tredje plats..

1742800179579.jpg
Vad gör en fjärde plats.. Vi hade roligt och gemenskap..

Med hälsningar från en Svensk i Thailand.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...