Dålig erfarenhet av RG Brakes

Status
Ej öppen för fler svar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
äventyrliga historier om stora kontrakt med olika racingteam

Alla kan ha olika uppfattning om vad som menas med "stora kontrakt" och "racingteam", men i min bok finns inga racingteam som renoverar bromsskivor, oavsett om man kör på SM- eller VM-nivå. Om en bromsskiva är skev, slut eller skadad så att den inte kan användas, då ersätts den med en ny bromsskiva. Odiskutabelt. Har man inte budget för X antal bromsskivor per säsong, då har man inte heller något som kan kallas team och då är man definitivt inte i en position där man skriver stora kontrakt med näringsidkare.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ensamföretagare kallar sig ofta "vi" på sina siter och i olika marknadsföringssammanhang, även fast det bara är en person som sköter hela verksamheten. Det är en ganska gammal tradition. Ska ge intryck av att företaget är lite större och därmed mer trovärdigt och mer pålitligt.
.

De verkar iaf vara minst 2st:
Ny medarbetare på RG BRAKES "Micke" Gustafsson (min son). Efter ett antal lärotimmar har han blivit ett orakel på att fixa bromsskivor

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Helt rätt Boris!
jag har renoverat ett flertal skivor nu (endast brembo) på det sätt du beskriver, till en kostnad av ca 500:- /st + frakt, så visst kostar det, men betydligt billigare än nya skivor
// Jocke

Det finns bara ett bra sätt att renovera bromsskivor. Plocka ur nitarna och sätt upp skivan i svarven för bearbetning. När man är färdig i med nya nitar och kör vidare. Problemet är att en uppsättning nitar kostar för mycket för att det skall vara lönt att erbjuda tjänsten på kommersiell basis.

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Att RG Brakes inte hade alla kanariefåglar i buren har man förstått tidigare, men nu undrar man om det verkligen fanns en bur från början :gnissla :hihi

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hur går det för dig harboged ?? Hänt nått nytt? Jag kan ju tillägga att från början la RG-brakes ut ditt förnamn och efternamn, sedan tog de bort ditt efternamn och skrev J istället, men när jag kollar nu så har de lagt in efternamnet igen..

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Jag tycker sporthojs frågan för dagen - eller frågan för året kanske är mer korrekt - "Om du slutat köra MC, varför slutade du köra?" ska bytas ut mot

Skulle DU vilja portas av RG-Brakes

Svarsalternativen

- Ja
- Självklart
- Portas ? Det är inget straff, det är en belöning !
- Är redan portad :D

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Hur går det för dig harboged ?? Hänt nått nytt? Jag kan ju tillägga att från början la RG-brakes ut ditt förnamn och efternamn, sedan tog de bort ditt efternamn och skrev J istället, men när jag kollar nu så har de lagt in efternamnet igen..

Just nu väntar jag på besked från ARN gällande min anmälan. RG BRAKES har svarat på min anmälan och det är helt otroligt vad de (han) hittar på och slingrar sig. Jag har i min tur svarat på RG BRAKES svaromål så förhoppningsvis kommer det snart ett besked från ARN.

Jo, jag såg också att RG BRAKES har skrivit ut mitt efternamn och då fick jag rådet att anmäla dem för förtal...

harboged

Gick med
15 May 2008
Hoj
Jag kan ju iaf kommentera det som RG BRAKES har lagt upp på sin hemsida. De som har följt historien från början känner säkert igen sig i RG BRAKES försök att slingra sig ur det hela, men för nytillkomna läsare som kanske inte orkar läsa allt tänkte jag belysa ett par punkter som klart visar hur motsägelsefullt det de skriver är.

På hemsidan går det nu bla att läsa följande:
"Fall ett, vi fick in ett antal bromsskivor varav en var instabil som en blöt disktrasa i navet, men försökte att fixa den, men då det handlade om en bromsskiva med ”offset” noll så fick vi gå upp till 3 mm innan navet blev stabilt, och då mc:n hade radial monterade bromsok gick det inte att centerera oket med shims mellan fästöra och ok."

Här låter det ju minst sagt som en mycket problematisk bromsskiva men när jag frågade RG BRAKES efter renoveringen av min skiva om hur det hade gått så skrev han detta som kan läsas i den tidigare mailhistoriken:

"Det har gått bra med Era bromsskivor, men Du önskade få info hur de såg ut. “Guldskivan” skevade 0,55 mm. men efter rengöring av nitar skevad den 0,35. Det krävdes riktning av navet och slipning av bladet. Den slår nu 0,05 mm vilket är “spikrakt” jämfört med tillverkarnas garantigräns som är 0,30 mm"

Alltså, ingenting om ett nav som var som en blöt disktrasa och inget om att ett offset av skivan krävdes. RG BRAKES pratar om att navet inte var stabilt. Jag vet inte vad de känner till om instabilitetsproblem i strukturer men det brukar t.ex. handla om lokal buckling och knäckning vilket till största delen beror på hur slank en konstruktion är. Då detta är en bromsskiva som finns på flertalet motorcykelmodeller och gjord av en tillverkare som levererar till många mc-fabrikat så tror jag inte att just min bromsskiva utmärker sig vad det gäller instabilitet. Om RG BRAKES menar att navet inte var tillräckligt styvt så beror det bara på navets geometri samt materialets elasticitetsmodul. Såvida inte navet på min skiva skiljer sig i geometri eller material så har jag svårt att se att det skulle vara mindre styvt än någon annan bromsskiva av samma eller motsvarande modell. Och om RG BRAKES med "som en blöt disktrasa" menar att navet inte var hållfast nog så skulle alltså sträckgränsen på materialet i navet vara lägre än normalt, vilket också låter otroligt med tanke på de krafter som en bromsskiva får hantera vid körning. Jag tycker att det låter som en ren efterkonstruktion och ett försök till att bortförklara deras misstag.

Och som redan sagts så nämns det ingenstans, varken på hemsidan eller i deras email, att offset av skivan kan uppstå efter renovering. Likaså nämns ingenstans att beroende på konstruktionen av motorcykelns bromssystem så kan bromsskivan bli obrukbar. De skriver även att det går bra att shimsa skivan och det må stämma men för mig känns det olustigt att använda en så pass deformerad skiva där nitarna sitter snett. Frambromsarna är en av hojens viktigaste komponenter och då vill iaf jag att skivorna ska vara som de är tänkta att vara, inte deformerade.

Vidare kan man läsa:
"Det andra problemet med denna kund var att vi fått flera bromsskivor och vi försökte att lista ut till vilka skivor beläggen hörde."

Det borde inte vara så svårt att lista ut eftersom jag redan i det första mailet skrev att jag även skickade med mina bromsbelägg till min skiva som går att läsa i mailhistoriken: "Jag tänkte ta och skicka dig en bromsskiva som orsakar pulseringar vid inbromsning. Ska jag även skicka med bromsbeläggen till den skivan?" Men detta följer den röda tråden i RG BRAKES argumenterande - att försöka få det till att jag har varit otydlig med informationen, att min bromsskiva var i ett sånt dåligt skick att de försökte rädda den och att jag har försökt blåsa dem genom att köpa så dyra bromsbelägg (se nedan).

Vidare kan man läsa:
"Vi blev skyldiga kunden skivbelägg till ett bromsok, vi pratade med kunden och denne ville på eget bevåg köpa in ny belägg."

Antingen lever RG BRAKES i en egen värld eller så är det en ren lögn. Jag har aldrig uttryckt önskemål om att köpa beläggen utan det var de som sa åt mig att göra det, vilket tydligt kan läsas i mailhistoriken som har bifogats tidigare: "Köp nya och maila mig en kopia av kvittot så betalar vi dessa."

Vidare kan man läsa:
"Det känns som om att en kund vars bromsskiva inte gick att ”rädda” letar upp det absolut dyraste stället och sedan ställer kravet."

Detta stämmer ju inte heller, vilket kan läsas i mailhistoriken. Om jag hade velat beställa de dyraste beläggen som jag hittade så hade jag köpt dem från UK. De jag beställde var klart billigare och hade nästan kunnat hamna i paritet med dem som RG BRAKES lyckades hitta i Holland för 1200 kr. Tyvärr åkte jag på avgifter eftersom beläggen beställdes från USA men beläggen blev ändå inte dyrare än vad de var hos den auktoriserade mc-verkstan som jag kontaktade i Sverige angående prisuppgift.

Vidare kan man läsa:
"Det här är nästa ”snudd” på försök till bedrägeri."

Ja hur RG BRAKES kan anklaga mig för nästan snudd på försök till bedrägeri är väldigt märkligt då det är de som dels har gjort så att min bromsskiva inte bara blev sämre än innan utan helt obrukbar och dessutom slängde mina bromsbelägg och vägrar ersätta mig fullt ut.

rgbrakes8.jpg

harboged

Gick med
15 May 2008
Hoj
Denna missade jag förra gången:

Personen ”svartmålar” RG BRAKES och ibland så känns det som om att vi skall namnge personen som nu är ”portad” från RG BRAKES, t.ex. PXX JXXXXXXX Där PXX JXXXXXX står i klartext på hemsidan. Är detta någon av de i denna tråden inblandade? Extra jävla sopigt i sådana fall och med största sannolikhet olagligt men föga förvånande efter att ha läst tråden.

Edit: Självklart sopigt och olagligt även om det inte råkar vara någon i just denna tråden...

Edit2: En snabb googling på namnet visar att det nog är en viss person i tråden som är uthängd med fullständigt namn. Helt jävla horribelt!

Jo, det är jag.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Uttalar mig inte om bakomliggande historier men en sak iaf att Jag tycker att det är oerhört Oprofessionellt av RG-brakes att hänga ut namn och "olagligt"? Anmälan?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Just nu väntar jag på besked från ARN gällande min anmälan. RG BRAKES har svarat på min anmälan och det är helt otroligt vad de (han) hittar på och slingrar sig. Jag har i min tur svarat på RG BRAKES svaromål så förhoppningsvis kommer det snart ett besked från ARN.

Jo, jag såg också att RG BRAKES har skrivit ut mitt efternamn och då fick jag rådet att anmäla dem för förtal...

Nu har han tagit bort efternamnet igen, verkar som han kör typ varannan vecka för och efternamn och varannan vecka bara förnamnet hehe! Han har svårt att bestämma sig farbron!? Nu har han lagt in följande: ""Per fick inget gehör för sitt yrkande hos ARN. vad säger man???""

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Tråkigt att läsa att det blivt sådan vändning i ärendet.

Jag kan bara säga att RG Brakes fixade till mina skivor med ett lysande resultat, snabbt, smidigt och med ett proffsigt bemötande.

harboged

Gick med
15 May 2008
Hoj
Nu har han tagit bort efternamnet igen, verkar som han kör typ varannan vecka för och efternamn och varannan vecka bara förnamnet hehe! Han har svårt att bestämma sig farbron!? Nu har han lagt in följande: ""Per fick inget gehör för sitt yrkande hos ARN. vad säger man???""

Jag har sett att RG BRAKES skrev det där om ARN och det är ganska märkligt eftersom ARN inte är färdiga med anmälan...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE