Dagens bild

Min post kunde kanske misstolkas.
Jag har inget emot polacker. Jag jobbar med dem ibland, har lärt mig några gångbara ord och fraser, och de allra flesta är bra människor.

Jag sålde själv en knippe med hojar för precis 2 åt sedan.

Jag fick dricks isf prutning.

View attachment 512674

Så långt allt frid och fröjd. Men, det jag vill peka på är något annat, större.

Dessa hojar skulle normalt sett sålts inom landet. De skulle gått billigt till en ny generation motorcyklister. De skulle bytts in hos en handlare mot en ny modell och genererar arbete och inkomster i flera led, och i slutändan skulle dom blivit en nostalgikittlare ute på träffar och fikaplatser. "Åh, kolla! En gammal Dragstar. Kommer du ihåg när...? "

Men så blir det inte. Hojarna försvinner, och motorcyklisterna med dem.

Det är inte bara trist. Det är allvarligt.
Det går ju inte byta in en gammal hoj. Handlare vill inte ha dom och blocket är ofta en mardröm, Facebook full av bedragare.

*Ämnesurspårning*

Jag kan bara ett ord på polska och det är inte ett fint ord. Förlåt, två ord. 🦫
 
Det går ju inte byta in en gammal hoj. Handlare vill inte ha dom och blocket är ofta en mardröm, Facebook full av bedragare.

*Ämnesurspårning*

Jag kan bara ett ord på polska och det är inte ett fint ord. Förlåt, två ord. 🦫


Ja jo men - jag menar en sund situation där vi har tillväxt i våra led, en vettig pyramid med typ 1,2 nya motorcyklister nya motorcyklister på väg in i gemenskapen fördelat på varje gubbe som redan kör.

Nu är det inte så. Det är precis tvärt om - leden glesas ut med en förfärande takt, och värre kommer det att bli.

Det är detta som är trist.
...och jäkligt ot.

Här kommer en bild som plåster på såren.

IMG_20250204_150515_795 (1).jpg

Från i februari, så den är OT den med.
So shoot me. :whip
 
Ja jo men - jag menar en sund situation där vi har tillväxt i våra led, en vettig pyramid med typ 1,2 nya motorcyklister nya motorcyklister på väg in i gemenskapen fördelat på varje gubbe som redan kör.

Nu är det inte så. Det är precis tvärt om - leden glesas ut med en förfärande takt, och värre kommer det att bli.

Det är detta som är trist.
...och jäkligt ot.

Här kommer en bild som plåster på såren.

View attachment 512680

Från i februari, så den är OT den med.
So shoot me. :whip
Men.....är det inte så enkelt som att jag säljer hojen till den som vill betala för den i en krångelfri äffär?
Istället för att sälja den till någon som inte vill betala för den i en tjorvig affär?

Om köparen kommer från Sverige, Polen eller Indien har väl ingen betydelse?

Kanske missuppfattade dig, men jag tänker att marknaden styr detta, och till sist tittar den enskilda individen i plånboken....och kanske är även den mentala hälsan en parameter.
 
Ja jo men - jag menar en sund situation där vi har tillväxt i våra led, en vettig pyramid med typ 1,2 nya motorcyklister nya motorcyklister på väg in i gemenskapen fördelat på varje gubbe som redan kör.

Nu är det inte så. Det är precis tvärt om - leden glesas ut med en förfärande takt, och värre kommer det att bli.

Det är detta som är trist.
...och jäkligt ot.

Här kommer en bild som plåster på såren.

View attachment 512680

Från i februari, så den är OT den med.
So shoot me. :whip
Ser ut som en gubbe i lådan 😆 Lättroad. På väg hem från jobbet och hungrig. Shoot me!
 
Men.....är det inte så enkelt som att jag säljer hojen till den som vill betala för den i en krångelfri äffär?
Istället för att sälja den till någon som inte vill betala för den i en tjorvig affär?

Om köparen kommer från Sverige, Polen eller Indien har väl ingen betydelse?

Kanske missuppfattade dig, men jag tänker att marknaden styr detta, och till sist tittar den enskilda individen i plånboken....och kanske är även den mentala hälsan en parameter.


Men åhhh - du fattar ju inte!

...alltså måste jag vara kass på att förklara. Omtag krävs!


Det finns inte nya motorcyklister nog i Sverige för att ta över alla gamla motorcyklar från den nu avgående generationen. Det är trist, men framförallt oroande för framtiden.

Att dom istället försvinner till exempelvis Polen spelar ingen roll ur ett motorcykelperspektiv, men väcker andra tankar på ett makroekonomiskt plan:
Polen går som tåget. Dom har politiker med visioner, och som tar landet framåt med sjumilakliv. Polens ekonomiska utveckling är häpnadsväckande.
Sveriges är...?


Samvetsbild för att hjälpligt hålla tråden:

20250403_190401.jpg

15 år gammal bild på en kul liten grushoj jag hade.
 
Ja jo men - jag menar en sund situation där vi har tillväxt i våra led, en vettig pyramid med typ 1,2 nya motorcyklister nya motorcyklister på väg in i gemenskapen fördelat på varje gubbe som redan kör.

Nu är det inte så. Det är precis tvärt om - leden glesas ut med en förfärande takt, och värre kommer det att bli.

Det är detta som är trist.
...och jäkligt ot.

Här kommer en bild som plåster på såren.

View attachment 512680

Från i februari, så den är OT den med.
So shoot me. :whip
Framdäcket vänt fel väg ? 😉
 
Framdäcket vänt fel väg ?

Ser rätt ut.

Men resonemanget kanske är lite fel väg.

Det säljs nya hojar varje år och antalet med nytagna A1/A2/A är högre än på decennier.

Jag minns ojandet strax efter EU-inträdet då många fina Volvo PV och Amazon exporterades till Belgien. Pga enormt utbud i Sverige (relativt) var priserna låga. En snorfin 444 Sport kunde säljas för 20.000. Ändå finns det fler PV kvar i Sverige än presumtiva ägare.

Likadant med hojar. Lek med tanken att väldigt många SR 250 exporteras till Polen. Är det nödvändigtvis ett problem?


Mvh
 
Men åhhh - du fattar ju inte!

...alltså måste jag vara kass på att förklara. Omtag krävs!


Det finns inte nya motorcyklister nog i Sverige för att ta över alla gamla motorcyklar från den nu avgående generationen. Det är trist, men framförallt oroande för framtiden.

Att dom istället försvinner till exempelvis Polen spelar ingen roll ur ett motorcykelperspektiv, men väcker andra tankar på ett makroekonomiskt plan:
Polen går som tåget. Dom har politiker med visioner, och som tar landet framåt med sjumilakliv. Polens ekonomiska utveckling är häpnadsväckande.
Sveriges är...?


Samvetsbild för att hjälpligt hålla tråden:

View attachment 512700

15 år gammal bild på en kul liten grushoj jag hade.
Ja, det är tråkigt. Har sålt en fireblade till norge och en klassisk gsxr1000 till finland senaste åren. Superfina originalhojar i nästintill nyskick.
Fast förra helgen sålde jag en fireblade till en 30-årig svensk tjej! 😃
 
Ser rätt ut.

Men resonemanget kanske är lite fel väg.

Det säljs nya hojar varje år och antalet med nytagna A1/A2/A är högre än på decennier.

Jag minns ojandet strax efter EU-inträdet då många fina Volvo PV och Amazon exporterades till Belgien. Pga enormt utbud i Sverige (relativt) var priserna låga. En snorfin 444 Sport kunde säljas för 20.000. Ändå finns det fler PV kvar i Sverige än presumtiva ägare.

Likadant med hojar. Lek med tanken att väldigt många SR 250 exporteras till Polen. Är det nödvändigtvis ett problem?


Mvh
Absolut NEJ
 
Just precis! Inte MC-relaterat alls.
Jag blir bara så förbannad!

IMG_20250404_185748_613 (1).jpg
IMG_20250404_185804_411 (1).jpg

300+(?)kg taklast på en jävla Vitto - fylld med barn som skolan ansvarar för.

Hur tänker folk?

"Oförklarlig olycka med minibuss.. "

Kom ihåg var ni läste det först.
 
Röjde idag i förrådet, hittade några klistermärken från ”förr”,
ännu oanvända :hihi

View attachment 512708
Måste kontra med dessa, nästan hojrelaterat...oljan är i alla fall där.
Var inte jättegammal när jag fick dessa, och fattar inte riktigt att jag hittade dom intakta för några år sedan i en gömma.
Bonuspoäng för årtalet :)

IMG_2439_resize.jpg
 
Just precis! Inte MC-relaterat alls.
Jag blir bara så förbannad!

View attachment 512771
View attachment 512772

300+(?)kg taklast på en jävla Vitto - fylld med barn som skolan ansvarar för.

Hur tänker folk?

"Oförklarlig olycka med minibuss.. "

Kom ihåg var ni läste det först.
Så bra som lasten är fastspänd så är väl farligheten störst för bakomvarande fordon innan första skarpa svängen............
 
Så bra som lasten är fastspänd så är väl farligheten störst för bakomvarande fordon innan första skarpa svängen............

Ja, det är obegripligt.
Men, ilska lägger sig och skolan har troligen en policy att alltid "hålla hastigheten" så då kan ju inget ont hända...

Detta är ju nu dessutom gårdagens bild, så vi går vidare med nattens kik i skyltfönstret till:

IMG_20250404_205620_598 (1).jpg

Husqvarnan finns kvar:

IMG_20250404_205627_817 (1).jpg

En CR 250 kring -80 blankt. Troligen sista året med slank-tank. Jätte-jättejättefin, nästan med en dragning åt överrenoverad - det är lite för blankt här och var. Framskärmen är inte original. Ledsen för nitplockandet. Jag har postat bild och kommentar på hojen härinne tidigare.
Den är verkligen snorfin.

Nytt för mig är en Suzuki GT 250 ca -74/-75. Ram Air-erans absoluta krön.
Ser bara välskött och undanställd ut.
IMG_20250404_205638_942 (1).jpg
Me like!

Brevid den, också ny för mig: en sen DT125a som osar "ny ur kartong".

IMG_20250404_205654_404 (1).jpg

Sant?
Ingen aning. Jag står mitt i natten och plåtar hojar genom en målarfirmas fönster i en trakt där man antingen heter just Marklund eller möjligen Lundmark, bär på en genetisk defekt som är uppkallad efter staden - men ändå slår ifrån sig om någon hävdar inavel.

De sista flöjttonerna från mannen som marscherade iväg med stadens sista sedelbuntar har just klingat ut och befolkningen undrar varför det inte är några stolar alls framsatta att sätta sig på när musiken tystnar. Vilken konstig lek...?

Kan det bli mer surreoabsurt?

Vidare! Dagen gryr.
 
Last edited:
Ja, det är obegripligt.
Men, ilska lägger sig och skolan har troligen en policy att alltid "hålla hastigheten" så då kan ju inget ont hända...

Detta är ju nu dessutom gårdagens bild, så vi går vidare med nattens kik i skyltfönstret till:

View attachment 512799

Husqvarnan finns kvar:

View attachment 512800

En CR 250 kring -80 blankt. Troligen sista året med slank-tank. Jätte-jättejättefin, nästan med en dragning åt överrenoverad - det är lite för blankt här och var. Framskärmen är inte original. Ledsen för nitplockandet. Jag har postat bild och kommentar på hojen härinne tidigare.
Den är verkligen snorfin.

Nytt för mig är en Suzuki GT 250 ca -74/-75. Ram Air-erans absoluta krön.
Ser bara välskött och undanställd ut.
View attachment 512801
Me like!

Brevid den, också ny för mig: en sen DT125a som osar "ny ur kartong".

View attachment 512802

Sant?
Ingen aning. Jag står mitt i natten och plåtar hojar genom en målarfirmas fönster i en trakt där man antingen heter just Marklund eller möjligen Lundmark, bär på en genetisk defekt som är uppkallad efter staden - men ändå slår ifrån sig om någon hävdar inavel.

De sista flöjttonerna från mannen som marscherade iväg med stadens sista sedelbuntar har just klingat ut och befolkningen undrar varför det inte är några stolar alls framsatta att sätta sig på när musiken tystnar. Vilken konstig lek...?

Kan det bli mer surreoabsurt?

Vidare! Dagen gryr.
Underbar text! Och fina hojar!
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top