Nyhet: Patentet för 2007 R1

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har redan känt till denna PDF ett tag, men tänkte nu kan det vara dags för er att få läsa lite om vad som komma skall från Yamaha. Det här är en PDF-fil som innehåller patent-beskrivning för 2007 års R1a. Är det någon här som kan presentera en bild av vad R1an kommer se ut. Galnade förslaget vinner en Sporthoj.com T-shirt!


Patentet: http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPODOC&IDX=EP1655464&F=0&QPN=EP1655464

Själv kan jag återberätta nu att det enligt patentet ovan BLIR en 4-valvig 4-cylinders MC med luftintag draget från vad jag uppfattade som 1 punkt och in i en nymodifierad luftburk med 1 intag i främre del.

Avgassystemet är även draget påminnande om 06 R6an.

Fly-by-throttle som på R6an.

Vi har en M1a på G! Byter Yamaha namnet från R1 till M1?
 

Bifogat

  • 2007r1motor.jpg
    2007r1motor.jpg
    24 KB · Visningar: 370
  • 2007r1motor2.jpg
    2007r1motor2.jpg
    23.6 KB · Visningar: 232
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Det nya jag kan se i patenter är den variabla trottelhalsen. Inte mycket att basera en designskiss på. Men de ska bli spännande att se iaf. :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ganska häftiga grejor, hur vet man att det kommer i produktion till -07?

Om det blir så att de stoppar i alla de där grejorna (tyckte det stod "might" på flera ställen) så kommer Sveriges DynoJet-centers att få gå "lite" nya kurser, ganska mycket att hålla reda på :)

Det här kan mycket väl vara slutet för "hemmamekare" :D

Så vad är siktet, först med 200hk NA enlitersmotor i sporthoj? :yoparty

Pejo skrev:
2180053 Vad är nytt? Vad är revolutionerande ?
Allt finns redan men allt finns inte på en 1000cc sporthoj.
Dubbla spridare, variabel insugshals, variabelt ventillyft.
Tillsammans är det ganska stor förändring :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det troliga med en 4-ventils baserad motor är att den får mer vrid att leka med. Troligen kommer den ha runtomkring samma toppeffekt som nu, fast biffigare genom hela registret... dock såklart med boost på topp via "luffarturbo" :rock
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fan, då blir det till att köpa en ny hoj nästa år igen :mad:
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kamikaze kid skrev:
2180223 Varför då? :va
Hehe, med "hemmamekare" så menar jag "normalskruvaren" f,ö tror jag man ska vara lite mer än halvbegåvad för att lyckas mappa alla dessa ECU-styrda prylar på motorn, OM alla de delarna som ingår i patentspecen kommer att ingå.

"No offense" men av frågorna mekforumet så verkar en och annan R1-skruvare inte ens kunna EXUPen så vad blir det då om de stoppar in ännu fler "finesser"? :)
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Swedie skrev:
2180127 Det troliga med en 4-ventils baserad motor är att den får mer vrid att leka med.
Fyrventilsmotorer är inte direkt häpnadsväckande...

Ozzian skrev:
2180076 Allt finns redan men allt finns inte på en 1000cc sporthoj.
Dubbla spridare, variabel insugshals, variabelt ventillyft.
Tillsammans är det ganska stor förändring :)
Låter som allt godis i samma burk.. Inget nytt, bara applicerat ihop. Variabel ventillyft är nog den viktigaste enskilda komponenten... eller?
 

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Variabel ventillyft är nog den viktigaste enskilda komponenten... eller?
Är det samma teknik som tex Toyota kör med in sina bilar?

Yamaha kommer ändå att vara lite efter, som vanligt :hihi
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Pejo skrev:
2180297 Fyrventilsmotorer är inte direkt häpnadsväckande...


Låter som allt godis i samma burk.. Inget nytt, bara applicerat ihop. Variabel ventillyft är nog den viktigaste enskilda komponenten... eller?

Japp, skulle jag nog också vilja säga.

Ang 4-ventil, tror inte det är något stall i MotoGP som kör med 5-ventil inte ens Yamaha (om man ska tro eurosportkommentatorerna).
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
sandstream skrev:
2180311 Är det samma teknik som tex Toyota kör med in sina bilar?

Yamaha kommer ändå att vara lite efter, som vanligt :hihi

Yama gör de klart mest kompletta hojarna. lite av sukkans pulver och lite av hondans kvalle.
Tar dom inspiration av R6 som de lär göra så BLIR det bra. Jag vill ha.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ozzian skrev:
2180289 Hehe, med "hemmamekare" så menar jag "normalskruvaren" f,ö tror jag man ska vara lite mer än halvbegåvad för att lyckas mappa alla dessa ECU-styrda prylar på motorn, OM alla de delarna som ingår i patentspecen kommer att ingå.

"No offense" men av frågorna mekforumet så verkar en och annan R1-skruvare inte ens kunna EXUPen så vad blir det då om de stoppar in ännu fler "finesser"? :)

Personligen tror jag detta skulle ge mer öppningar attmappa å leka med sprut å grejjor!
Eftermarknadsgrejs i mängder at koppla in! :hihi
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Spekulationerna börjar tidigt. Hoppas de är ute och cyckar :3freak
 

Bifogat

  • 2007_R1_01.jpg
    2007_R1_01.jpg
    38.5 KB · Visningar: 428
  • 2007_R1_cod.jpg
    2007_R1_cod.jpg
    27.7 KB · Visningar: 178
  • 2007_R1_cup.jpg
    2007_R1_cup.jpg
    29.7 KB · Visningar: 194

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kamikaze kid skrev:
2180368 Personligen tror jag detta skulle ge mer öppningar attmappa å leka med sprut å grejjor!
Eftermarknadsgrejs i mängder at koppla in! :hihi
Och fler parametrar att "fucka up", hehe
Nej du har rätt, det blir mycket mer möjligheter men också fler kombinationer som man inte kan strunta i (fulmappning).

Ang den variabla ventilmekanismen:
Så vitt jag vet så är inte Toyotas (eller Hondas) grejor det samma som Yamahas.
Toyota kör med två kamlober med olika lyft där den höglyftande kopplas in vid ett visst varvtal samt på de mer avancerade, även ett system som ändrar timingen på kammen. http://www.corollaperformance.com/TechInfo/VVTLi.html

Yamahas system kan ändra lyfthöjden steglöst med hjälp av en lös "vippa" samt en ställbar kam till den, som jag har fattat det vill säga :)
 

Bifogat

  • variablevalve.JPG
    variablevalve.JPG
    32.1 KB · Visningar: 159

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
robert77 skrev:
2180403 osäker men R1 är väl den vanliga men M1 är MotoGP versionen på R1an :va


M1 och R1 är två helt olika cycklar.

:3freak :död :brinnerup :näsblod
 

Bifogat

  • 1953_ctr_gr.jpg
    1953_ctr_gr.jpg
    84 KB · Visningar: 439

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
robert77 skrev:
2180403 osäker men R1 är väl den vanliga men M1 är MotoGP versionen på R1an :va


Hehe, nja, R1:an & M1:an har nog inte mycket gemensamt, snarare i så fall att R1 har lösningar hämtade från M1:an.

Ni vet vad beteckningen M1 står för va? :)
För er som inte vet: Mission 1.

Teo skrev:
2180419 M1 och R1 är två helt olika cycklar.

:3freak :död :brinnerup :näsblod

Ta bort den fula bilden :zpy
Det är ju den vedervärdiga spekulationsbilden på hur R1:an skulle se ut till i år.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top