Nyhet: Patentet för 2007 R1

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Kan tipsa om att Yamaha har gjort och fortfarande gör toppar åt Toyota.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Teo skrev:
2180414 Spekulationerna börjar tidigt. Hoppas de är ute och cyckar :3freak
mer och mer säger att den faktiskt kommer se ut snarlikt den där bilden.

Motorcycle News (MCN) i england har en artikel om nya R1an där den bilden används och en heldel detaljer gås igenom.

Jag köper den hursomhelst, för CHASSITs skull och att det är en Yamaha. Go Yamaha :rock

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Swedie skrev:
2180792 mer och mer säger att den faktiskt kommer se ut snarlikt den där bilden.

Motorcycle News (MCN) i england har en artikel om nya R1an där den bilden används och en heldel detaljer gås igenom.

Jag köper den hursomhelst, för CHASSITs skull och att det är en Yamaha. Go Yamaha :rock

Men Jag tror de kommer gå efter R6:ans stuk mer, den har ju vunnit priser för designen så Jag tror de kommer ha ett "mindre" stuk på hojen med liten framkåpa och kort/hogt arsle.

sandstream

Guest
Ozzian skrev:
Ang den variabla ventilmekanismen:
Så vitt jag vet så är inte Toyotas (eller Hondas) grejor det samma som Yamahas. Toyota kör med två kamlober med olika lyft där den höglyftande kopplas in vid ett visst varvtal samt på de mer avancerade, även ett system som ändrar timingen på kammen.
Det var VVT jag tänkte på, tack :tummenupp
Fungerar som en ketchupeffekt på vår Toyota vid ett visst varvtal och är ingen höjdare.
Yamaha har nog löst det bättre får man hoppas.
Swedie skrev:
2180792 mer och mer säger att den faktiskt kommer se ut snarlikt den där bilden. Motorcycle News (MCN) i england har en artikel om nya R1an där den bilden används och en heldel detaljer gås igenom.
Vi får hålla tummarna för att bilden inte stämmer, fronten var extremt full och tidigare R1:eek:r har ju sett bra ut.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
variabla kamlyft måste ju plocka bort visst behov av avgasventil då man kan minska överlappet vid låga varvtal, säkerligen en design för att fixa mer/samma effekt med mindre utsläpp på lägre och medelvarvtal. Är igentligen detta som VTEC gör.

Dr.Bike

Guest
Intressant!
Men (lagom skeptisk som man är) det ser ut att vara en hel del rörliga delar i ventilmekanismen... (sänker maxvarvet, och fler delar som kan gå sönder)
Fast vem vet - Yammis kanske har gjort grejerna i titan?

Och: Varför inte ta steget fullt ut med så mycket gafflar och släpor hit och dit, och göra den desmodromisk på en gång? (då sätter väl ducatisterna i halsen! ;))

Insug fram och blåsen bakåt verkar ju naturligt. Det har det iaf varit i Dragrace i många år, och de pöjkera vetla hur man hittar hästar. Lite varmt om ars.... ja.

Yamaha är och har alltid varit lite kluriga och gått sina egna vägar, både tekniskt och designmässigt. All heder åt dem för det!

MagnusK skrev:
2181026 variabla kamlyft måste ju plocka bort visst behov av avgasventil då man kan minska överlappet vid låga varvtal, säkerligen en design för att fixa mer/samma effekt med mindre utsläpp på lägre och medelvarvtal. Är igentligen detta som VTEC gör.

Jo - precis samma, men VTEC är mer "digitalt" d.v.s av/på då det skjuter in en liten kolv som låser en vippa så att en annan kamlob kommer i spel. Detta sker vid ett givet varvtal, så steglöst kan man knappast kalla det.
Yamahas nya här (och BMW´s gamla VANOS) är lite mer finess!

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Dr.Bike skrev:
2181053

Insug fram och blåsen bakåt verkar ju naturligt. Det har det iaf varit i Dragrace i många år, och de pöjkera vetla hur man hittar hästar. Lite varmt om ars.... ja.

Var ser du det? Kanske står i texten som jag inte orkat läsa..
Men på skisserna är allt vänt som vanligt, insug bak och utblås fram.
r107.png

Hade de fått bukt med kylningen så hade ju omvänt varit klart respektingivande!

Dr.Bike

Guest
xyx skrev:
2181089 Var ser du det? Kanske står i texten som jag inte orkat läsa..
Men på skisserna är allt vänt som vanligt, insug bak och utblås fram.

Hade de fått bukt med kylningen så hade ju omvänt varit klart respektingivande!

Jag har inte en aning faktiskt, utan utgick från Swedies principskiss!
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=145428
Såklart att det går att böja avgasrör in under motorn, men jag trodde som sagt att principskissen oxå var en layoutskiss på hur de ville ha át! :)

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Bb?

Big Bang månne? Det ska ju vara en "Sweet" motorkaraktär när man sladdar.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Detta är tydligen 2007 års R1 enligt mycket säkra källor!

Bifogat

• rocket-r1s.jpg
    rocket-r1s.jpg
    68.5 KB · Visningar: 317

Mam

mam
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
En blå gixxer K6
Redan förra året pratades det om big bang motor till 2007.. från folk som jobbade med Yamaha...

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Mam skrev:
2182769 Redan förra året pratades det om big bang motor till 2007.. från folk som jobbade med Yamaha...

Steglöst variabel lyfthöjd och bigbangmotor! Då åker gixxern! :näsblod

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...