Nyhet: Patentet för 2007 R1

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Mam skrev:
2182769 Redan förra året pratades det om big bang motor till 2007.. från folk som jobbade med Yamaha...

Big Bang (tända två cyllar sammtidigt) ger tappad toppeffekt men lättare att köra på gränsen och minskat däcksslitage vad jag förstår.
Kan inte tänka mig att någon som inte ligger på gränsen hela tiden vill ha moment pulserna. Alltså på en vägmaskin kan det inte vara någon fördel.

Kul att Yamma slänger in all cool teknik på samma hoj. Risken är väll bara att något alltid kommer att krångla!
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
triple skrev:
2186249 Big Bang (tända två cyllar sammtidigt) ger tappad toppeffekt men lättare att köra på gränsen och minskat däcksslitage vad jag förstår.
Kan inte tänka mig att någon som inte ligger på gränsen hela tiden vill ha moment pulserna. Alltså på en vägmaskin kan det inte vara någon fördel.

Kul att Yamma slänger in all cool teknik på samma hoj. Risken är väll bara att något alltid kommer att krångla!
Jag hörde ökad toppeffekt och att det var därför det användes?
Har du nån bra sida där det står lite mer utförligt?
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
sandstream skrev:
2180994 Det var VVT jag tänkte på, tack :tummenupp
Fungerar som en ketchupeffekt på vår Toyota vid ett visst varvtal och är ingen höjdare.
Yamaha har nog löst det bättre får man hoppas.

Den vanliga VVT-i:n (Variable Valve Timing-intelligent) påverkar som namnet antyder endast lyft-tiden och inte själva lyfthöjden. VVT-i systemet är adaptivt och styrs av bilens dator på basen en massa parametrar. Det sker inget speciellt vid något speciellt varvtal utan justeringen sker på basen av körstil o dyl. Ketchupeffekten i VVTL-i (Variable Valve Timing and Lift-intelligent) beror just på att den hörgre kamnocken träden in vid ett visst varvtal liksom på Hondas VTEC-maskiner.

Det man bör komma ihåg är att dessa mojänger endast sitter på insugssidan och alltså inte påverkar avgasventilerna över huvudtaget, de styrs på det "normala gammalmodiga" sättet. BMW har ju sitt dubbel VANOS-system i många motorer och i dessa är även kamtiderna på avgasventilerna variabla. Toyota har ett motsvarande system (Dual VVT-i) som återfinns i t.ex. nya Lexus IS250...

Även Yamahan lär väl få nöja sig med variabla insugstider...man kan ju undra vad variabla avgasstider kunde åstadkomma på en hojmotor. Blir alla dessa avgasrörsventiler o dyl överflödiga eller? Det skulle ju i så fall betyda större möjligheter för tillverkare av öppnare racesystem o dyl....
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top