Nsf 100/nsr Mini -cup 2007

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjena hallå ALLA raceintresserade!

Honda kontaktade mig om det här att jag skulle fråga runt intresset för att beställa / köpa Hondas / HRC (Honda Racing Components) coola småhojar, NSF 100 samt NSR Mini.

Min ide jag pratat med Honda om vore att dra igång en Honda / Sporthoj.com-cup för stora som små där alla tävlar samma klass och rejsar mot varandra. Självklart om intresset är stort nog att man separerar upp tävlande utefter förmågor, ålder, hojar osv. Men initialt tror jag på 1 klass där alla rejsar mot varandra.

NSF 100 är en 4-takts maskin, medans NSR Mini är en 2-takt. Båda har samma vikt och snarlik maxeffekt.

Lite information om hojarna: (klippt från Hondas sida)
nsf100.jpg

PDF: http://www.hondamc.com/upload/10737/NSF100.pdf
NSF100 är en liten racer för stora som små pojkar och flickor. Utseendemässigt efterliknar den Hondas stora roadracinghojar. Levereras helt vit för att ägaren själv skall kunna lackera och dekalstripa.
Motor: luftkyld 1-cyl, fyrtakt på 99,2cc.
Effekt: 6,2 kW / 9500 rpm
Hjulbas: 1074 mm
Sitthöjd: 681 mm
Torrvikt: 73,6 kg
Pris: Rekommenderat cirkapris inkl. moms 39 900:-
Leveranstid: tidigast april 2007 för order innan 20 september 2006.

nsrmini.jpg

PDF: http://www.hondamc.com/upload/10737/NSR50R.pdf
NSR Mini hör också hemma på en bana för lite yngre förmågor och som vill kopiera roadracingstjärnorna de sett i verkligheten och på Eurosport. Eller så handlar det om vuxna som vill vara barn på nytt… Levereras neutralt vit, precis som NSF100.

Motor: vätskekyld tvåtaktare på 49 cc med reedventil.
Effekt: 5,3 kW
Hjulbas: 1085 mm
Hjul: 12”
Tändsystem: batterilös CDI
Fjädring: centralstötdämpare med justerering för dämpning och förspänning
Torrvikt: 73 kg
Pris: Rekommenderat cirkapris inkl. moms 31 900:-
Leveranstid: tidigast april 2007 för order innan 20 september 2006.
Tillbehör: Dataloggning finns för den som vill finjustera sin motor och analysera olika testresultat. Loggningen kan länkas till den egna datorn för analys.

Syfte
Nöje för familjen eller den som vill få ut lite aggressioner i racing i lite lägre farter! Det kan även vara en grogrund för unga talanger som vill bli roadracingförare nån gång i livet, men vill testa på racing på en annan rolig nivå.
Enkelheten, släng in hojen i bagaget (om du har stor bil) åk och tävla och ha KUL! Det är ingen ersättning för roadracing, då det är en helt annan sak egentligen. Men det här kan bli en sorts hobby-racing som gör det möjligt för många fler att testa på tävlande på en mindre skala.

Tävlingsform
Fortarande endast i tankarna, men låt säga 5-10 tävlingar.
Liten anmälningskostnad för att täcka banhyra, omkostnader och viss ersättning till arrangören. I tanken, ca 500 kr för heldag med träningar och flera raceheat. Vinstpengar vid möjlighet till sådan. Allt beroende på antalet anmälda.

Tävlande sker på större gokartbanor, t.ex Tuvängen i Södertälje, Rörken i Uppsala. Det är banor de här hojarna passar perfekt på.

REGLEMENTE
I huvudsak standardracing för att få det så jämnt som möjligt. Slicks / regndäck tillåtet, möjligen slutpipan ändrad... men det beror på bullerkrav på de olika banorna.

REGLER
Helställ och CE-godkänd hjälm. Ryggskydd m.m. Inget behov av RR-licens. Öppet för alla. Åldersgräns att sättas senare.

VIKTIGT
Det är oerhört KORT tid på sig att bestämma sig för intresse. De vill ha bokningar redan den 20 September. Leverans sker till säsongen nästa år, alltså April/Maj.

Det kommer finnas exemplar på "på 2 hjul"-mässan i Januari nästa år.

Jag har tagit upp ämnet tidigare och många visade intresset, finns det fortfarande kvar? Är det frågor ni har, ställ dom här så ska jag försöka svara på dom.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det vore ju koolt.

Vad är det för toppfart? Hur många växlar?

Jo, jag kan googla men är lat.

Edit: Okej, femväxlat på fyrtaktarn.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har pratat med Honda tidigare om priset när det låg på 49kkr. Att jag lyckats tjata ner det 10k genom mina punkter m.m är ändå ett framsteg som heter duga :)

Jag märker i bakgrunden (redan fått samtal osv) att det är stort intresse på det här...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Visst, det är hyfsat mycket pengar för en tämligen enkel hoj.
Men det kanske vägs upp av att man (eller åtminstone jag) inte behöver åka land och rike runt för att köra med den. För det är väl den här cupen som var tänkt att gå i mellansverige, va? Jag kan tänka mig att åka till Sviestad för att köra på gokartbanan där som längst. Det vore ju koolt med en deltävling på Stäketbanan också.

Jag är intresserad, men jag vill helst inte vara ensam på banan. Kom igen nu!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Mattias! Har du sett Tuvängen i Södertälje? Den är megaball! Sjukt perfekt för den här hojen. Möjligen att uppförsbacken blir lite tung, men då får man ta höjd och satsa. Kommer nerförsbacke med chikan sen... :hihi

Allt beror ju på vart intresset inbefinner sig. Är det så att flest köper i Stockholm, ja då blir ju chansen den att det lätt koncentreras häromkring. Men såklart ska även deltävlingar kunna gå i andra delar av landet.

Det antal som behövs för att det ska bli OK tävlingsform är 10-15 deltagare.

Alla som köper, skapar jag ett kontaktnät åt där vi alla kan diskutera och snabbt och enkelt dra ihop tävlingar på kort tid. Antingen mailinglista, eller ett forum här... eller både och. :)

Ska vi skapa en lista på intressenter + extra info?

Jag börjar: (kopiera endast listan)

1) Swedie - 1 hoj
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Jätte kul och bra ide, men det är för mkt pengar tycker jag. Annars så hade jag gärna varit med.
Det borde väl finnas andra små min hojar som är biligare men ändå lika roliga...
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Varför börjar man inte med minimoto/moppe race istället? Billigare o det finns redan tävlingar.
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
OK hur sitter man på en sån om man är 190+ cm lång? :va

30k är mkt för en minimoto.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jocks skrev:
2426370 Varför börjar man inte med minimoto/moppe race istället? Billigare o det finns redan tävlingar.

självklart får du börja med minimoto/mopperacing om du vill.
Det finns redan massor med saker för de som vill köra sånt.

Det här är "riktiga" racehojar, det kan bli riktigt skoj!

jag kommer ta med mig info härifrån till LMS månadsmöte, kanske något för LMS RR Ungdom att försöka satsa på nästa år.

Mvh Håkan
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite för dyrt.

Kan ju köpa en beggad motard och sladda runt på gokart banorna iställe...

Kul idé, men för mkt för en sån liten leksak.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jocks skrev:
2426370 Varför börjar man inte med minimoto/moppe race istället? Billigare o det finns redan tävlingar.
Det är ingen minimoto, samt det här är anpassat för större banor.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
REGLER
Full mundering, ingen ingegralhjälm. Ryggskydd m.m. Inget behov av RR-licens. Öppet för alla. Åldersgräns att sättas senare.

Är det integralhjälm du menar? Isf, varför inte?
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Eftersom de här hojarna var snordyra borde det finnas nåt annat alternativ, tex. Yamha YSR 80. Förvisso är de ganska gamla, men de borde väl ändå gå att köra med i samma klass, om det nu blir någon cup.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
KalleNorton skrev:
2426483 Eftersom de här hojarna var snordyra borde det finnas nåt annat allternativ, tex. Yamha YSR 80. Förvisso är de ganska gamla, men de borde väl ändå gå att köra med i samma klass, om det nu blir någon cup.
Jag kämpar med Honda just nu...

Mattias, Johan och Jag får rejsa. Vi får visa hur kul det är. Sätter er in i det lite. Se på bilder i PDF-dokumenten
 

Bifogat

  • pdfnsf.jpg
    pdfnsf.jpg
    42.5 KB · Visningar: 820

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Verkar kul och lättillgängligt! Frågan är om det blir så lätt att boka go-kartbanorna? Är inte de ganska fullbokade redan?

Har funderat lite, lite på en TZ 250. En sådan skulle man kunna hitta för ungefär de pengarna. Men som sagt, det är inte lika lättillgängligt.

En liten fråga: Bygger även Yamaha sådana där minimaskiner? :rolleyes:
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Äh, vill jag köra fullstor hoj så skall den ha effekt. Däremot skulle jag gärna köra en SH cup med MiniMoto.
 

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
tramp
Jag är skitsugen på att åka något litet på bana i vinter och gärna nästa sommar (dock inte minimoto, är inget fan av 2-takt och tycker dom är FÖR små).
Kan nästan tänka mig köra vad som helst bara det är bana, med hoppet om att komma ifrån läskigt långa transporter till banor (säger som mattias, linköping absolut max), dyr inköpskostnad, dyra kostnader för reservdelar/vurpor, osv.

Har därför köpt mig en fiddy som ska krängas på slicks i nästa vecka.
Där ser du en kostnad "ready2race" på mellan 10-15k, reservdelar är skitbilligt, effektmässigt ungefär samma som dessa små från Honda, funkar kanon på små kart-banor, samtidigt som du lätt drevar om dom till större banor på några minuter.

Hade trist igår kväll och satt och läste igenom nyhetsarkivet och hittade denna "artikel":
http://www.sporthoj.com/article.php?aid=144
Varför inte göra något av detta istället?

Vill inte vara negativ, ser bara inte vad fördelarna som motsvarar den fyrdubbla pengen i inköp. Borde dessutom vara lättare att få med sig många dom det är billigare. The more the merrier!
Är det något jag har missat i resonamanget så säg till.
Är skitsugen! Tycker bara att det är lite för dyrt.

Hur är det f.ö. med reservdelar till dessa? (tillgänglighet, pris)


Mvh en rejs-sugen Nicklas.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top