Tjena hallå ALLA raceintresserade!
Honda kontaktade mig om det här att jag skulle fråga runt intresset för att beställa / köpa Hondas / HRC (Honda Racing Components) coola småhojar, NSF 100 samt NSR Mini.
Min ide jag pratat med Honda om vore att dra igång en Honda / Sporthoj.com-cup för stora som små där alla tävlar samma klass och rejsar mot varandra. Självklart om intresset är stort nog att man separerar upp tävlande utefter förmågor, ålder, hojar osv. Men initialt tror jag på 1 klass där alla rejsar mot varandra.
NSF 100 är en 4-takts maskin, medans NSR Mini är en 2-takt. Båda har samma vikt och snarlik maxeffekt.
Lite information om hojarna: (klippt från Hondas sida)
Syfte
Nöje för familjen eller den som vill få ut lite aggressioner i racing i lite lägre farter! Det kan även vara en grogrund för unga talanger som vill bli roadracingförare nån gång i livet, men vill testa på racing på en annan rolig nivå.
Enkelheten, släng in hojen i bagaget (om du har stor bil) åk och tävla och ha KUL! Det är ingen ersättning för roadracing, då det är en helt annan sak egentligen. Men det här kan bli en sorts hobby-racing som gör det möjligt för många fler att testa på tävlande på en mindre skala.
Tävlingsform
Fortarande endast i tankarna, men låt säga 5-10 tävlingar.
Liten anmälningskostnad för att täcka banhyra, omkostnader och viss ersättning till arrangören. I tanken, ca 500 kr för heldag med träningar och flera raceheat. Vinstpengar vid möjlighet till sådan. Allt beroende på antalet anmälda.
Tävlande sker på större gokartbanor, t.ex Tuvängen i Södertälje, Rörken i Uppsala. Det är banor de här hojarna passar perfekt på.
REGLEMENTE
I huvudsak standardracing för att få det så jämnt som möjligt. Slicks / regndäck tillåtet, möjligen slutpipan ändrad... men det beror på bullerkrav på de olika banorna.
REGLER
Helställ och CE-godkänd hjälm. Ryggskydd m.m. Inget behov av RR-licens. Öppet för alla. Åldersgräns att sättas senare.
VIKTIGT
Det är oerhört KORT tid på sig att bestämma sig för intresse. De vill ha bokningar redan den 20 September. Leverans sker till säsongen nästa år, alltså April/Maj.
Det kommer finnas exemplar på "på 2 hjul"-mässan i Januari nästa år.
Jag har tagit upp ämnet tidigare och många visade intresset, finns det fortfarande kvar? Är det frågor ni har, ställ dom här så ska jag försöka svara på dom.
Honda kontaktade mig om det här att jag skulle fråga runt intresset för att beställa / köpa Hondas / HRC (Honda Racing Components) coola småhojar, NSF 100 samt NSR Mini.
Min ide jag pratat med Honda om vore att dra igång en Honda / Sporthoj.com-cup för stora som små där alla tävlar samma klass och rejsar mot varandra. Självklart om intresset är stort nog att man separerar upp tävlande utefter förmågor, ålder, hojar osv. Men initialt tror jag på 1 klass där alla rejsar mot varandra.
NSF 100 är en 4-takts maskin, medans NSR Mini är en 2-takt. Båda har samma vikt och snarlik maxeffekt.
Lite information om hojarna: (klippt från Hondas sida)
PDF: http://www.hondamc.com/upload/10737/NSF100.pdf
NSF100 är en liten racer för stora som små pojkar och flickor. Utseendemässigt efterliknar den Hondas stora roadracinghojar. Levereras helt vit för att ägaren själv skall kunna lackera och dekalstripa.
Motor: luftkyld 1-cyl, fyrtakt på 99,2cc.
Effekt: 6,2 kW / 9500 rpm
Hjulbas: 1074 mm
Sitthöjd: 681 mm
Torrvikt: 73,6 kg
Pris: Rekommenderat cirkapris inkl. moms 39 900:-
Leveranstid: tidigast april 2007 för order innan 20 september 2006.
PDF: http://www.hondamc.com/upload/10737/NSR50R.pdf
NSR Mini hör också hemma på en bana för lite yngre förmågor och som vill kopiera roadracingstjärnorna de sett i verkligheten och på Eurosport. Eller så handlar det om vuxna som vill vara barn på nytt… Levereras neutralt vit, precis som NSF100.
Motor: vätskekyld tvåtaktare på 49 cc med reedventil.
Effekt: 5,3 kW
Hjulbas: 1085 mm
Hjul: 12”
Tändsystem: batterilös CDI
Fjädring: centralstötdämpare med justerering för dämpning och förspänning
Torrvikt: 73 kg
Pris: Rekommenderat cirkapris inkl. moms 31 900:-
Leveranstid: tidigast april 2007 för order innan 20 september 2006.
Tillbehör: Dataloggning finns för den som vill finjustera sin motor och analysera olika testresultat. Loggningen kan länkas till den egna datorn för analys.
Syfte
Nöje för familjen eller den som vill få ut lite aggressioner i racing i lite lägre farter! Det kan även vara en grogrund för unga talanger som vill bli roadracingförare nån gång i livet, men vill testa på racing på en annan rolig nivå.
Enkelheten, släng in hojen i bagaget (om du har stor bil) åk och tävla och ha KUL! Det är ingen ersättning för roadracing, då det är en helt annan sak egentligen. Men det här kan bli en sorts hobby-racing som gör det möjligt för många fler att testa på tävlande på en mindre skala.
Tävlingsform
Fortarande endast i tankarna, men låt säga 5-10 tävlingar.
Liten anmälningskostnad för att täcka banhyra, omkostnader och viss ersättning till arrangören. I tanken, ca 500 kr för heldag med träningar och flera raceheat. Vinstpengar vid möjlighet till sådan. Allt beroende på antalet anmälda.
Tävlande sker på större gokartbanor, t.ex Tuvängen i Södertälje, Rörken i Uppsala. Det är banor de här hojarna passar perfekt på.
REGLEMENTE
I huvudsak standardracing för att få det så jämnt som möjligt. Slicks / regndäck tillåtet, möjligen slutpipan ändrad... men det beror på bullerkrav på de olika banorna.
REGLER
Helställ och CE-godkänd hjälm. Ryggskydd m.m. Inget behov av RR-licens. Öppet för alla. Åldersgräns att sättas senare.
VIKTIGT
Det är oerhört KORT tid på sig att bestämma sig för intresse. De vill ha bokningar redan den 20 September. Leverans sker till säsongen nästa år, alltså April/Maj.
Det kommer finnas exemplar på "på 2 hjul"-mässan i Januari nästa år.
Jag har tagit upp ämnet tidigare och många visade intresset, finns det fortfarande kvar? Är det frågor ni har, ställ dom här så ska jag försöka svara på dom.
Last edited: