Nsf 100/nsr Mini -cup 2007

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
WilleZL skrev:
2426504 Verkar kul och lättillgängligt! Frågan är om det blir så lätt att boka go-kartbanorna? Är inte de ganska fullbokade redan?

Har funderat lite, lite på en TZ 250. En sådan skulle man kunna hitta för ungefär de pengarna. Men som sagt, det är inte lika lättillgängligt.

En liten fråga: Bygger även Yamaha sådana där minimaskiner? :rolleyes:
Alla tävlingar behöver inte ske på helger, utan det kan ske under loppet av en eftermiddag! Det är det som skulle vara så fantastiskt med det här. Det är skalan över minimoto. För min del är minimoto oerhört jobbigt att köra och jag ser större möjligheter med dessa mitteemellanhojar.

Yamaha har en gammal YSF-80 hoj. Vet inte om de kan tillåtas i samma cup. Vore kanske lite av en Honda-cup, men varför inte.

Farstamannen skrev:
2426521Vill inte vara negativ, ser bara inte vad fördelarna som motsvarar den fyrdubbla pengen i inköp. Borde dessutom vara lättare att få med sig många dom det är billigare. The more the merrier!
Är det något jag har missat i resonamanget så säg till.
Är skitsugen! Tycker bara att det är lite för dyrt.

Hur är det f.ö. med reservdelar till dessa? (tillgänglighet, pris)

Mvh en rejs-sugen Nicklas.

jag kämpar med det här.. tro mig. Honda borde kunna se fördelarna i att få ut MER hojar, än att säljare färra med större vinst. Får man ut 30 hojar för 20.000 kr så är det lika bra för honda som att sälja 5 st för 40.000kr. Ja nästan iaf. Grejen blir ju då den att honda istället får än större möjligheter på förtjänster via reservdelsköpen. För det lär det ju kunna bli lite av.

Precis som för att köpa hojen, så köper man det genom sin lokala MC-handlare (som troligen i detta skede inte kommer veta vad du pratar om).

Last edited:

DANIJEL

JUGGOSLAVEN
Gick med
3 Mar 2004
Hoj
Från en 1000rr-954-600rr,R1 99:a,NU en kanonfräsch 954 03:a
1) Swedie - 1 hoj
2) Johan - Intresserad
3)Danijel- 1st om det är NSF100 och max 10000kr som gäller?
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
DANIJEL skrev:
2426583
3)Danijel- 1st om det är NSF100 och max 10000kr som gäller?

Hörru, det är stor skillnad på kinamoppar och hrc-moppar. Det här är på sätt och vis tävlingsmaskiner, fast som 100cc och aningen behändigare och definitivt hållbarare format.

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
tramp
Kanon, kolla om Honda kan göra ytterligare på priset.
För som det är idag så kan iaf inte jag motivera kostnaden på 40k för hojen. Speciellt då jag inte ser några fördelar mot motsvarande Cup med motard-fiddys på slicks.
Kommer det ner i 20k så kan jag tänka mig, även om det fortfarande är en riktigt gränspuck (än en gång, vad är fördelarna med dessa gentemot minimotard-cup?).

Men det är klart, blir det bra uppslutning (vilket jag inte tror det blir om dessa kostar 40k, men mycket större chans om dom kostar 20k) så är det riktigt intressant för 20k.

Även om jag nästan hellre ser en seriöst satsning på en Mini-motard Cup med fiddys. Av dom anledningarna jag nämnde i tidigare inlägget:
"Ready2race"-kostnad på mellan 10-15k, reservdelar = skitbilligt (gissar på att detta INTE blir fallet på Honda-hojarna), effektmässigt ungefär samma som Hondas, funkar kanon på både små och stora kart-banor, inga kåpor som kostar när du krashar (lär bli mycket av det :D).

Alternativt låta det köras med både Hondas hojar och Fiddys i klassen för att få bättre uppslutning :D.
Även fast jag inte kan tänka mig att Honda kommer gå med på det (kanske rädda för att deras hojar kommer bli frånåkta ;)).

Mvh Nicklas.

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Gixxer 1000
Swedie skrev:
2426523
jag kämpar med det här.. tro mig. Honda borde kunna se fördelarna i att få ut MER hojar, än att säljare färra med större vinst. Får man ut 30 hojar för 20.000 kr så är det lika bra för honda som att sälja 5 st för 40.000kr. Ja nästan iaf. Grejen blir ju då den att honda istället får än större möjligheter på förtjänster via reservdelsköpen. För det lär det ju kunna bli lite av.
.

Sölja 15st för 40=oms 600 000 Vinst =420
Sälja 30st för 20=oms 600 000 Vinst =240

Om de sänker priset till 20 000 från 40 000 och vi antar att tillverkningskostnaden är 12 000kr/st.

Med de förutsättningarna behöver vi/ni få ihop 52 beställningar för att Honda rent ekonomiskt skulle gå break even jämfört med deras ordinarie pris på 40 000.

Bara att samla ihop 52 gubbar å pressa dom lite.:tummenupp

Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
håkan skrev:
2426385 självklart får du börja med minimoto/mopperacing om du vill.
Det finns redan massor med saker för de som vill köra sånt.

Det här är "riktiga" racehojar, det kan bli riktigt skoj!

jag kommer ta med mig info härifrån till LMS månadsmöte, kanske något för LMS RR Ungdom att försöka satsa på nästa år.

Mvh Håkan

Så en Metrakit är inte en "riktig" racehoj då?

Sen så undrar jag vad svemo säger om det här? Blir det inte svartrace om dom inte är inblandade. Föräkringar o dyligt då? Finns nog inte en banägare som släpper in fordon eller personer som inte har försäkring så dom får ryggen fri.

/Pär. (som drar till Borås nu för att räjsa mopperacing i helgen)

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
sleven skrev:
2426657 Så en Metrakit är inte en "riktig" racehoj då?

Sen så undrar jag vad svemo säger om det här? Blir det inte svartrace om dom inte är inblandade. Föräkringar o dyligt då? Finns nog inte en banägare som släpper in fordon eller personer som inte har försäkring så dom får ryggen fri.

/Pär. (som drar till Borås nu för att räjsa mopperacing i helgen)

Metrakit är en riktig race hoj, inget snack om det!
Varför inte försöka lägga denna cup i samband med www.70racing.se ? Då finns publik och folk som får upp ögonen och byter från minimoto till denna billigare och enklare cup?

Bara en tank från en som åker till Borås i helgen för att vinna..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Honda har för närvarande sagt nej till sänka priset. De verkar inte ha något bra pris själva faktiskt. Men preliminärt, med stort KANSKE, så om Jag drar ihop en cup och får bra med deltagare så finns det möjlighet att vinsten är en NY motorcykel från Honda!!! Damn!!! :rock DET vore väl nice! Fast det blir att diskutera vidare med Honda om.

Mr. Dante skrev:
2426698 Metrakit är en riktig race hoj, inget snack om det!
Varför inte försöka lägga denna cup i samband med www.70racing.se ? Då finns publik och folk som får upp ögonen och byter från minimoto till denna billigare och enklare cup?

Bara en tank från en som åker till Borås i helgen för att vinna..
Bra ide och teama med annan om det känns som ett behov. Annars egen cup.

Last edited:

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Att starta en egen cup är svårt, dyrt och lockar sällan någon större publik.
Vi testade i Göteborg under några år med en Scooter cup som efter en tid lockade lite publik, men som senare dog ut, pga av att det inte finns banor så det räcker (För få som vill hyra ut till 2 hjulingar.. Tror att alla brötar som en 650cc Supermotard utan ljuddämpare)

Ang. priset så är det ingen hoj som Honda tjänar pengar på, så att sänka den till 20k är helt omöjligt.
Detta är en hoj som HRC bygger i japan och ingen Kina kopia.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Dante, känner till det. Vet inte huruvida huvudfokus vore att få det till en kassako med massa publik. Utan mer en grogrund för nya förare på ett annorlunda sätt... samt en riktigt rolig hobby som inte behöver kosta en "massa" pengar (mer än då första inköpet...).

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Swedie skrev:
2426769 Dante, känner till det. Vet inte huruvida huvudfokus vore att få det till en kassako med massa publik. Utan mer en grogrund för nya förare på ett annorlunda sätt... samt en riktigt rolig hobby som inte behöver kosta en "massa" pengar (mer än då första inköpet...).

Fördelen med publik och en befintlig tävling är ju mer att det inte behöver kosta lika mycket att hyra banan, säg att det blir 20st startande, då blir det ganska hög banhyra/fordon.

Jag kan hålla med om att 40k är ganska mycket pengar, men det är grymt roligt, det kostar inte mycket pengar i underhåll, nästan inget skruvande och ett bra andrahands värde om cupen växer.

Det är dock inte ens hälften av vad min CRF50 kostar och samma med min 70R, så alla andra små klasser kostar också. (Liksom stora..)

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Coola Hondor..

Om hojen kostar närmare 20' än 40' så är jag med.:tummenupp

Trim/standard?
Däck?
Däckvärmare?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
JV skrev:
2426860 Om hojen kostar närmare 20' än 40' så är jag med.:tummenupp

Trim/standard?
Däck?
Däckvärmare?
Kommer inte ske tyvärr. Men Honda KANSKE lockar med en vinst där vinnaren får en MC från Hondas stall... :) bara snack hittills!

Angående trim m.m. Läs "reglemente" i första inlägget. Däckvärmare, självklart.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Varför skulle inte Honda tjäna några pengar på att sälja dessa? Ser dom produktionen som en god gärning?

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
:tummenupp

Det här vore väl bra för barn/ungdoms satsning!!!?
Swedie, presentera detta för Svemo!

Dom kör ju ngt liknande i Danmark tror jag.'

.

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
CBR600RR -08
Alltså jag vill inte verka negativ på något sätt men detta finns redan! 70cc och 20HK och körs på gokartbanor. Hojarna är hemmabyggen, Derbi eller Metrakit. Prata med Thomas Adbring hos Kalmar MK han är Mr 70cc, RM vinnare ett antal gånger i 70cc, gammal A-förare och idag även en hyfsat snabb ERF förare i Team Kolboda Racing.
Lägg märke till att detta är RIKTIGA racehojar och har inte längre något gemensamt med gamla tiders mopperacing. Jag har själv provat Thomas racer på Skogstorp banan i Kalmar och det är grymt skoj och inga problem att köra med knäskrap. Tävling sker i Borås i helgen och sedan den 16-17 september i Kalmar.
Så innan hjulet uppfinns på nytt så är det kanske lämpligt att ni kollar upp det som redan finns.

flykay76 skrev:
2426920 :tummenupp

Det här vore väl bra för barn/ungdoms satsning!!!?
Swedie, presentera detta för Svemo!

Dom kör ju ngt liknande i Danmark tror jag.'

.

Last edited:
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Många olika
nsf 100

Swedie skrev:
2426232 Tjena hallå ALLA raceintresserade!

Honda kontaktade mig om det här att jag skulle fråga runt intresset för att beställa / köpa Hondas / HRC (Honda Racing Components) coola småhojar, NSF 100 samt NSR Mini.

Min ide jag pratat med Honda om vore att dra igång en Honda / Sporthoj.com-cup för stora som små där alla tävlar samma klass och rejsar mot varandra. Självklart om intresset är stort nog att man separerar upp tävlande utefter förmågor, ålder, hojar osv. Men initialt tror jag på 1 klass där alla rejsar mot varandra.

NSF 100 är en 4-takts maskin, medans NSR Mini är en 2-takt. Båda har samma vikt och snarlik maxeffekt.

Lite information om hojarna: (klippt från Hondas sida)

Syfte
Nöje för familjen eller den som vill få ut lite aggressioner i racing i lite lägre farter! Det kan även vara en grogrund för unga talanger som vill bli roadracingförare nån gång i livet, men vill testa på racing på en annan rolig nivå.
Enkelheten, släng in hojen i bagaget (om du har stor bil) åk och tävla och ha KUL! Det är ingen ersättning för roadracing, då det är en helt annan sak egentligen. Men det här kan bli en sorts hobby-racing som gör det möjligt för många fler att testa på tävlande på en mindre skala.

Tävlingsform
Fortarande endast i tankarna, men låt säga 5-10 tävlingar.
Liten anmälningskostnad för att täcka banhyra, omkostnader och viss ersättning till arrangören. I tanken, ca 500 kr för heldag med träningar och flera raceheat. Vinstpengar vid möjlighet till sådan. Allt beroende på antalet anmälda.

Tävlande sker på större gokartbanor, t.ex Tuvängen i Södertälje, Rörken i Uppsala. Det är banor de här hojarna passar perfekt på.

REGLEMENTE
I huvudsak standardracing för att få det så jämnt som möjligt. Slicks / regndäck tillåtet, möjligen slutpipan ändrad... men det beror på bullerkrav på de olika banorna.

REGLER
Helställ och CE-godkänd hjälm. Ryggskydd m.m. Inget behov av RR-licens. Öppet för alla. Åldersgräns att sättas senare.

VIKTIGT
Det är oerhört KORT tid på sig att bestämma sig för intresse. De vill ha bokningar redan den 20 September. Leverans sker till säsongen nästa år, alltså April/Maj.

Det kommer finnas exemplar på "på 2 hjul"-mässan i Januari nästa år.

Jag har tagit upp ämnet tidigare och många visade intresset, finns det fortfarande kvar? Är det frågor ni har, ställ dom här så ska jag försöka svara på dom.

Priset är svindyrt,i japan kostar dom bara en bråk del,men det är väl som honda 125 racer,honda sverige vill ha 140000,- men i japan kostar dom
63000,-.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...