Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
FYI:

Nytt regelverk, EU 3, inför 2008
EU 3 är ett nytt regelverk avseende emissioner för motorcyklar. Mopeder berörs inte av det nya regelverket.

I samband med årsskiftet 2007 - 2008 är övergångstiden för inträdet i det nya regelverket, EU3, slut. Detta kan till exempel få konsekvenser att motorcyklar som är tillverkade enligt EU 2, det regelverk som nu slutar gälla, ställs i trafik i december.

Det kan röra sig om motorcyklar som blivit kvar hos handlarna men också om sådana som av olika skäl ännu inte registrerats av köparen. Motorcykeln kanske används i tävlingssammanhang idag och ska säljas i en framtid men det kan också vara en samlare som ställt undan ett exemplar. Vilka skälen än är så kan det påverka registreringsstatistiken för december 2007.

- Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet. Om detta inte görs kommer de aldrig att kunna komma in i systemet säger Per Johansson, VD för McRF.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Ajdå det sänker ju priset på min med 5 lök direkt. Någon som tar den för 90? :D

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jag ställde på min igår av just denna anledning. Ska ställa av den idag igen.

Det finns en liten oenighet hur regelverket ska tolkas. Det går att tolka det som att hojen måste VARA påställd när nya reglerna börjar gälla. Det räcker alltså inte med att hojen har varit påställd.

Om den tolkningen går igenom innebär det att i samma sekund som du ställer av en EU2-hoj, så förblir den avställd... :huvet

Hoppas verkligen inte att det är den tolkningen som kommer att gälla... Kan bli lite intressant i vår annars.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det finns en liten oenighet hur regelverket ska tolkas. Det går att tolka det som att hojen måste VARA påställd när nya reglerna börjar gälla. Det räcker alltså inte med att hojen har varit påställd.

Om den tolkningen går igenom innebär det att i samma sekund som du ställer av en EU2-hoj, så förblir den avställd... :huvet

Hoppas verkligen inte att det är den tolkningen som kommer att gälla... Kan bli lite intressant i vår annars.

Klart det inte är så, då skulle majoriteten av alla EU2 hojar inte gå att köra med nästa år då 99% förmodligen är avställda för vintern nu!

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Klart det inte är så, då skulle majoriteten av alla EU2 hojar inte gå att köra med nästa år då 99% förmodligen är avställda för vintern nu!

Det är ju det som är hela grejen. Sverige är ganska ensamt med att ställa på och ställa av hojarna så det har liksom inte tänkts på när EU skapade reglerna. De 200.000 svenska hojar som kanske är avställda just nu spelar inte så jättestor roll för de övriga miljonerna hojar inom EU.

Tur att man kör BMW som alltid är påställd... och som f.ö. uppfyller EU3, så gammal den nu är.

sandstream

Guest
Ni som ställer på hojen, tänk bara på att ha en gilltig trafikförsäkring.
Min nya var påställd i 4 dagar utan försäkring och det kostade 915:- :3freak

Det är ju det som är hela grejen. Sverige är ganska ensamt med att ställa på och ställa av hojarna så det har liksom inte tänkts på när EU skapade reglerna. De 200.000 svenska hojar som kanske är avställda just nu spelar inte så jättestor roll för de övriga miljonerna hojar inom EU.
Oavsett vad EU säger eller gör har jag mycket svårt att se att 200.000 svenska hojar skulle bli obrukbara om de varit i trafik någon gång före 2008-01-01. Att racehojar etc måste ställas på ter sig mer troligt.

Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Att racehojar etc måste ställas på ter sig mer troligt.

Jo, där är alla överens. Motorcyklar som är klassade enligt EU2 måste in i registret innan 1 januari 2008, oavsett om det är nya-, lager- eller rejshojar.

Man kan göra ganska så bra klipp på 06 och 07:eek:r som står som lagervara just nu. Själv funderar jag på att bli Triumph-ägare. :D

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jo, där är alla överens. Motorcyklar som är klassade enligt EU2 måste in i registret innan 1 januari 2008, oavsett om det är nya-, lager- eller rejshojar.

Man kan göra ganska så bra klipp på 06 och 07:eek:r som står som lagervara just nu. Själv funderar jag på att bli Triumph-ägare. :D

Detta måste väl endast gälla cyklar som ej någonsin har tagits i trafik. En hoj som är registrerad hos vägverket ska väl knappast behövas ställas på för att fortsättningsvis få tillåtas köras med i framtiden. Det verkar ju för f-n helt orimligt annars.

sandstream

Guest
Detta måste väl endast gälla cyklar som ej någonsin har tagits i trafik. En hoj som är registrerad hos vägverket ska väl knappast behövas ställas på för att fortsättningsvis få tillåtas köras med i framtiden. Det verkar ju för f-n helt orimligt annars.
Det tycker jag också men vi har väl inte sett de värsta tokerierna från EU ännu...

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Om det nu är så att man måste ställa på så måste ju den informationen skickas ut tycker man. Det står ju att hojen måste vara inreggad och det är den ju även om den är påställd eller avställd. Alltså om man har ett regnr så ska det ju vara lugnt.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Näädu, du måste vänta på skattekvittot innan du kan ställa av hojen.
Det fick ialla fall jag göra, och det tog 1½ vecka att få skattekvittot.

//Benny

jag kunde ställa av hoj mha av bankid... när jag loggade in på vv.se med det så kunde jag ställa av utan den där skraplotten från VV...

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Om det är en importhoj som inte är inregad då :confused:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
I samband med årsskiftet 2007 - 2008 är övergångstiden för inträdet i det nya regelverket, EU3, slut. Detta kan till exempel få konsekvenser att motorcyklar som är tillverkade enligt EU 2, det regelverk som nu slutar gälla, ställs i trafik i december.

Det kan röra sig om motorcyklar som blivit kvar hos handlarna men också om sådana som av olika skäl ännu inte registrerats av köparen. Motorcykeln kanske används i tävlingssammanhang idag och ska säljas i en framtid men det kan också vara en samlare som ställt undan ett exemplar. Vilka skälen än är så kan det påverka registreringsstatistiken för december 2007.

Registrerats, och ställas på, är väl två helt olika saker?

Min hoj är inregistrerad (jag har fått nummerskkylt) men aldrig påställd...

Alltså, inga problem..

Så tolkar jag det i alla fall.....

Kan ju inte vara meningen att alla motorcyklister i hela sverige måste ställa på sina cyklar över årsskiftet?

Last edited:

sandstream

Guest
Vart kommer infon i första inlägget ifrån?
Måste ju finnas någon lagtext, regelverk etc man kan läsa.

Registrerats, och ställas på, är väl två helt olika saker?
Ja. För att ställa på måste fordonet vara regbesiktigat.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...