Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet

sandstream

Guest
Betyder detta att man inte kommer kunna importera hojar för gatbruk som är äldre än 2007 längre då?? <låter ju helt galet?
Varför skulle man inte kunna det? Samma regler som gäller i Sverige gäller ju i övriga länder, dvs om hojen varit registrerad i tex Tyskland före 2008-01-01 så är det inga problem att ta in den i Sverige.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Svar från Per Johansson:

Hej Magnus
De hojar som berörs är sådana som aldrig varit ställda i trafik, och därmed aldrig varit inne i systemet, och är tillverkade enligt EU 2. Det kan ju knappast vara många konsumeter som berörs, även om jag vet att det förekommer. Kan vara någon hoj hos någon samlare eller någon hoj som går i roadracing eller liknande.

För branschen, leverantörer och handlare, är detta oerhört viktigt att hålla rätt på. Lagerhojar tillverkade enligt EU 2 måste vara inne i systemet före årsskiftet.

Konsumenthojar som varit i bruk, ställda i trafik tidigare, och som är avställda över vintern berörs inte. De finns ju i systemet även om de för tillfället är avställda.

Det räcker inte att hojen är det vi kallar förregistrerad, vilket en generalagent vanligtvis gör med de hojar som tas in. Hojen måsta vara, eller ha varit, ställd i trafik för att vara inne i systemet.

Den som ställer ett fordon i trafik ska vara medveten om att det krävs trafikförsäkring, detta är lagstadgat. Annars kan det bli onödigt dyrt.

Hoppas det är tydligt, annars är du välkommen att återkomma.

Hälsningar
Per Johansson
McRF

Har dock inte fått något officiellt svar från VV ännu.....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Vad är kraven för EU3?
Fan jag har en husa som måste reggas på kvickt som fan isånt fall.
R1'an har ju iaf tyska papper..

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nån som vet hur länge ett fordon måste vara påställt?

Om jag loggar in med min e-legitimation så kan jag ju ställa på hojen, och sen ställa av den 1 timme senare.
Då borde den ju finnas i registret sen?

Jävligt dålig information kring detta.....

Blir nog ett samtal till VV imorgon....

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Så det berör alltså bara de hojjar som ALDRIG gått gata i något EU land över huvud taget?

Om jag loggar in med min e-legitimation så kan jag ju ställa på hojen, och sen ställa av den 1 timme senare.

Skulle rekomendera minst ett dygn så de hinner få in den i systemet ordentligt.. man vet aldrig med vv

Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06

har för mig att du inte kan ställa av hojjen samma dag som du ställer på den, har någonstans i bakhuvet att jag ställde på hojjen före en SMC kurs i somras och skulle ställa av den på kvällen men det gick inte utan jag fick vänta till efter 24:00

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös

Jag undrar samma sak, jag ställde på min för 1.5 dygn sedan, skickade då en fråga till VV om just samma sak, hur länge måste jag vänta. Har dock inte fått svar, de verkar sega.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag undrar samma sak, jag ställde på min för 1.5 dygn sedan, skickade då en fråga till VV om just samma sak, hur länge måste jag vänta. Har dock inte fått svar, de verkar sega.

Hojen måste vara påställd minst ett dygn, man kan ej ställa av/på under samma dygn alltså.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Hojen måste vara påställd minst ett dygn, man kan ej ställa av/på under samma dygn alltså.

Då blir min följdfråga: blir den påställd i samma ögonblick jag klickar i det på vägverkets hemsida? M.a.o vet jag att den varit påställd i minst ett dygn om jag klickar i den som påställd och sedan klickar den som avställd ett dygn senare?

jtds

Yamaha
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2008 Yamaha R6 Blå
Jag reggade in min R6-02 nu i oktober
kollar man vägverket så står det
Fordonsstatus Förreg 2007-10-08 (Förreg)
Ursprungsbesiktning 2007-10-08 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång (020417)

Jag borde kunna sova lugnt väl?

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag blir så JÄKLA TRÖTT på all jävla skit!

Vart kollar jag om en Suzuki GSX-R600 -06 går under Euro2 eller Euro3?

/Liwa1

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Okej! Nu har jag suttit i telefon med VV i över en timme.....

Nu vet hur det är när man ska försöka få tag på nån som vet nåt i ett statligt bolag... :rolleyes:

Så här är det:

Regelverket EU3 har gällt sedan årsskiftet 2006/2007 för samtliga motorcyklar.

Men motorcyklar som sålts i mindre än 5000 ex. inom hela EU har fått dispens att köra ett år till med det gamla EU2 regelverket (gäller bl.a ett fåtal modeller av HD och ducati enligt den ansvariga på VV).
Det är den dispensen som upphör att gälla nu vid årsskiftet...

Har man en nyare sportmotorcykel så är den med allra största säkerhet redan klassad enligt EU3 normerna, och då behöver man inte göra någonting alls.

Men för att vara 100% säker, så ska ni kolla med generalagenten om just eran modell är godkänd enligt EU3.

Jag har kollat med Kawasaki som säger att ZX-10R -07, och ZX-6R -07 är båda godkända enligt EU3

Om motorcykeln INTE är godkänd enligt EU3, så måste den ha ett "I bruktagande datum" innan 2008-01-01.
Detta innebär i praktiken att den ska ha varit påställd någon gång innan årsskiftet. Enligt Per Öhlund på VV så räcker det att bara ställa på cykeln, och sedan direkt ställa av den. för att "Första ibruktagande datum" ska komma upp på registreringsbeviset. Och därmed är cykeln tagen i bruk under 2007, och det blir således inga problem att ställa på den igen sen.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...