Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jodå - LF tecknar sedan 2003 ENDAST helår, även för TF... Folksam lär också ha vissa krav på klass 7 o hur länge de är påställda. (Iaf enligt den info jag fick för 1 månad sedan)/:rofl

Konstigt.... nu måste jag kolla, men jag har LF och dom sa att det inte var nått problem att avregga omedelbart.

Fick hjälp av en tjej på kundtjänst som kör RR.. så hon fattade på en gång vad jag behövde.

EDIT:

Nope, avreggad som den ska :tummenupp
Kommer att dubbelkolla imorgon med LF
//
B

Robz

Guest
Konstigt.... nu måste jag kolla, men jag har LF och dom sa att det inte var nått problem att avregga omedelbart.
Fick hjälp av en tjej på kundtjänst som kör RR.. så hon fattade på en gång vad jag behövde.
EDIT:
Nope, avreggad som den ska :tummenupp
Kommer att dubbelkolla imorgon med LF
//
B
Låter bra :tummenupp Förmodar att din hojj också ligger i klass 7?
Mitt problem är dock att jag vill ha den garageförsäkrad under avställningen (stöld) o det ingår ej i TF, kräver halvförs - men de sa för en månad sedan att även TF var helår för klass 7.
Numret till din tjej på LF som kör RR?? :D :tuttar

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Då blir min följdfråga: blir den påställd i samma ögonblick jag klickar i det på vägverkets hemsida? M.a.o vet jag att den varit påställd i minst ett dygn om jag klickar i den som påställd och sedan klickar den som avställd ett dygn senare?

ja i samma ögonblick. Du får ett mail i det ögonblick du ställer på (detta kan du skriva ut för att ha med dig att visa upp för farbror polis) . När du ställer av så gäller det från att du ser det på skärmen din.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Lite OT

ja i samma ögonblick. Du får ett mail i det ögonblick du ställer på (detta kan du skriva ut för att ha med dig att visa upp för farbror polis) . När du ställer av så gäller det från att du ser det på skärmen din.

Egentligen ska du inte behöva det med dig heller, om du inte råkar åka dit inom 60 minuter efter påställandet.

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Hoj
CBR 600rr-08
Shit vad detta verkar rörigt, är det nån som har stenkoll?

Mitt problem är följande, Har en importerad thundercat som är reg bes(har reg skylt) men hojen har aldrig varit på ställd i Sverige. Den står alltså som 0 ägare om man slår reg nr på vv.

Innebär detta att jag måste ställa på el är den godkänd att framföras iom att den är reg bes när den togs in??

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Robz

Guest
Shit vad detta verkar rörigt, är det nån som har stenkoll? Mitt problem är följande, Har en importerad thundercat som är reg bes(har reg skylt) men hojen har aldrig varit på ställd i Sverige. Den står alltså som 0 ägare om man slår reg nr på vv.
Innebär detta att jag måste ställa på el är den godkänd att framföras iom att den är reg bes när den togs in??
HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Här kommer just den kniviga frågan CA & Sandstream lyfte - hur med fordon som gått/varit påställda i andra länder.
I bästa fall, så är det lugnt om den varit påställd i annat EU-land.
I värsta fall, så skiter det sig för dig o alla framtida importer av äldre hojar.

I ditt fall hade jag kollat med VV, o sedan rapporterat det här... :D

Snackade med en MC-återförsäljare idag o frågade kring denna historia. DE har fått brev om vartenda fordon i sin park som måste "aktiveras" innan skumpan. Det var inte många, men några hojar har fått ställas på, och av...
"De som "missas" blir annars "skrot"" - sa de :gnissla
På min fråga om importmaskiner, kunde de inte svara.......

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Hoj
CBR 600rr-08
Här kommer just den kniviga frågan CA & Sandstream lyfte - hur med fordon som gått/varit påställda i andra länder.
I bästa fall, så är det lugnt om den varit påställd i annat EU-land.
I värsta fall, så skiter det sig för dig o alla framtida importer av äldre hojar.

I ditt fall hade jag kollat med VV, o sedan rapporterat det här... :D

Snackade med en MC-återförsäljare idag o frågade kring denna historia. DE har fått brev om vartenda fordon i sin park som måste "aktiveras" innan skumpan. Det var inte många, men några hojar har fått ställas på, och av...
"De som "missas" blir annars "skrot"" - sa de :gnissla
På min fråga om importmaskiner, kunde de inte svara.......

Ok ja jag får följa ditt råd och slå en signal till vv. Men det är som tidigare skrivet sjukt dålig info i ärendet. Hade det inte varit för denna tråd hade jag inte haft en aning så det tackar jag Swedie ödmjukast för!:Bugar

Robz

Guest
Hmmm... fortfarande osäkert ang. utlandshojar - endast "Lime" som uttalar att det är OK om "satt i trafik" i annat EU-land...
http://forum.svmc.se/showpost.php?p=14251&postcount=4

Ur SMCs/McRFs svar framgår detta ej.
""
Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet. Om detta inte görs kommer de aldrig att kunna komma in i systemet säger Per Johansson, VD för McRF.
""
VEMS system?? Sveriges eller EUs :va
Någon som kan hänvisa länk i importärendet?
Vad händer med hojar från icke EU land som t ex USA?

/Skönt att ha en EU3 hoj :D

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
Katana1100
Hugaligen

Registrerats, och ställas på, är väl två helt olika saker?

Min hoj är inregistrerad (jag har fått nummerskkylt) men aldrig påställd...

Alltså, inga problem..

Så tolkar jag det i alla fall.....

Kan ju inte vara meningen att alla motorcyklister i hela sverige måste ställa på sina cyklar över årsskiftet?

I den här cirkusen så måste du hinna med att ställa på den innan nyåret annars förblir den "obrukbar". Det räcker inte att du har fått den registrerad och har fått nummerplåt. Du måste ställa på den alltså, det är det som är grejen med det här jippot...Allt enligt min lokala handlare/verkstad. Tycker själv det liknar vansinne men dom säger att det är så i allafall. Alla ska inte ställa på utan det gäller alla som har som du i såfall, en hoj som är reggad men hittills aldrig varit påställd. Se första inlägget i tråden, läs om den texten igen...:tummenupp

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
då har man fixat det me min r6-06 .. jag var tvungen att göra detta på min :mad:

Pakko

Havre moped funkar oxå
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Kawasaki
Jag blir inte klok på detta. Har läst alla svar etc.
Jag har en R1 -06 köpt igår. Jag är andra ägaren, men den är köpt på YC med 0 mil på mätaren. En hoj som blivit över sen -06. På VV står de, Fordonsstatus: Avställd (2007-11-30)
Antal ägare: 2
I trafik första gången i Sverige: 2007-11-29
Innebär detta att jag e på de torra, eller behöver jag oroa mej ??
TACKSAM FÖR SVAR !!!!

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
varför??

jag sitter med en gsxr 1000-07 där det inte finns ibruktagardatum. försöker lista ut om jag måste ställa på hojen eller ej

har du haft den inne iår lr??
min har ju gått bana sen ja tog ut den så min chef ordnade detta

Jag blir inte klok på detta. Har läst alla svar etc.
Jag har en R1 -06 köpt igår. Jag är andra ägaren, men den är köpt på YC med 0 mil på mätaren. En hoj som blivit över sen -06. På VV står de, Fordonsstatus: Avställd (2007-11-30)
Antal ägare: 2
I trafik första gången i Sverige: 2007-11-29
Innebär detta att jag e på de torra, eller behöver jag oroa mej ??
TACKSAM FÖR SVAR !!!!

då är de nog lungt

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...