Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet

Pakko

Havre moped funkar oxå
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki
varför, hojen är ju eu 3.

i vilket fall, det är väl bara att registreringbesiktiga hojskräpet om det skulle strula sedan. så länge den är eu3 sås ka det inte vara några problem


Ja om den e EU3, men eftersom jag inte va 100% så va de lika bra å få de gjort. Visar de sej sen att de e EU2 så står folk å gråter för hojen e skrot å kan ej gatreggas... :mad:
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Ja om den e EU3, men eftersom jag inte va 100% så va de lika bra å få de gjort. Visar de sej sen att de e EU2 så står folk å gråter för hojen e skrot å kan ej gatreggas... :mad:


jaja, då fattar jag. r1 blev eu 3 redan 2004 så i ditt fall är det lugnt
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Om man under år 2008 importerar en gammelhoj från USA tillverkad på 70-talet, kommer den gå regga i Sverige ?

Den är ju inte tillverkad enligt EUR2 ??

Den frågan har fortfarande inte besvarats av denna mångordiga tråd.

Det går väl förmodligen under regelverket "import för eget bruk" som i grunden är ett dispensförfarande ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om man under år 2008 importerar en gammelhoj från USA tillverkad på 70-talet, kommer den gå regga i Sverige ?

Den är ju inte tillverkad enligt EUR2 ??

Den frågan har fortfarande inte besvarats av denna mångordiga tråd.

Det går väl förmodligen under regelverket "import för eget bruk" som i grunden är ett dispensförfarande ?

Så länge moppen har varit i bruk någon gång innan så är det inga problem.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Så länge moppen har varit i bruk någon gång innan så är det inga problem.

Även om det brukandet ägde rum i en annan världsdel ?


I så fall är det bara ett problem för MC som aldrig varit inreggade för gatbruk någonstans över huvud taget ?
 

sandstream

Guest
Även om det brukandet ägde rum i en annan världsdel ? I så fall är det bara ett problem för MC som aldrig varit inreggade för gatbruk någonstans över huvud taget ?
Jag ställer mig lite tveksam till att det räcker med att hojen varit i bruk någonstans. Känns mer logiskt att det ska vara i ett EU-land men för att vara på den säkra sidan bör du nog kontakta Bilprovningen, Vägverket etc.
Återkom gärna och berätta!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Om en 06ans svensksåld hoj inte varit påställd vad händer då nu?
Är det någon som vet säkert vad som krävs?
Åka en och göra en vanlig regbesiktning så är det klart?

(nej jag sitter inte i skiten men är nyfiken vad som gäller)
 

sandstream

Guest
Om en 06ans svensksåld hoj inte varit påställd vad händer då nu? Är det någon som vet säkert vad som krävs?
Det beror väl på om modellen uppfyller EU3 eller EU2.
Är det EU3 så är det lugnt, är det EU2 så kan hojen varken besiktigas eller ställas på om man ska tro det första inlägget i tråden.
Ring Bilprovningen :tummenupp
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Jodå - LF tecknar sedan 2003 ENDAST helår, även för TF... Folksam lär också ha vissa krav på klass 7 o hur länge de är påställda. (Iaf enligt den info jag fick för 1 månad sedan)
Jag vet att det är sent nu när årsskiftet redan är passerat men om man tecknar försäkring på nätet så gäller lagen om distansavtal (eller vad den heter) och då har man ångerrätt :tummenupp
 

El Maco

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Ort
Timrå
Hoj
Söker något annorlunda, gärna ett lämpligt cafe racer objekt - med karaktär...
lhlrkhsqw§eUITIIGGGGGGGGUHHHHNCJHYUCFUFUYHFIUH

Jag blir tvingad att ifrågasätta hur du med gott samvete kunde sälja din R6 -06 till mig då du visste att jag främst skulle använda den till gatkörning, samtidigt som du hela tiden vetat om dessa hutlöst idiotiska regler och trots det inte ställt på hojen innan årsskiftet!?

Det fanns dock ett tag då jag var glad över inköpet, då jag ända sedan nya R6:an kom ut velat ha en sådan. Efter att jag köpt hojen, hela vägen hem från GBG till S-vall, var jag så nöjd, och inte minst glad.

Men nu.... Nu är jag inte lika glad längre... :mad:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag blir tvingad att ifrågasätta hur du med gott samvete kunde sälja din R6 -06 till mig då du visste att jag främst skulle använda den till gatkörning, samtidigt som du hela tiden vetat om dessa hutlöst idiotiska regler och trots det inte ställt på hojen innan årsskiftet!?

Det fanns dock ett tag då jag var glad över inköpet, då jag ända sedan nya R6:an kom ut velat ha en sådan. Efter att jag köpt hojen, hela vägen hem från GBG till S-vall, var jag så nöjd, och inte minst glad.

Men nu.... Nu är jag inte lika glad längre... :mad:

Yamaha r6 -06 klarar ju Euro3 och är därmed inte berörd så vad gapar du för?
 

El Maco

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Ort
Timrå
Hoj
Söker något annorlunda, gärna ett lämpligt cafe racer objekt - med karaktär...
Yamaha r6 -06 klarar ju Euro3 och är därmed inte berörd så vad gapar du för?

Om det verkligen är som du säger ber jag naturligtvis Micke så hemskt mycket om ursäkt.

Men jag har talat både med Yamaha Sverige och min närmsta Yamaha Center-handlare och enligt de båda klarar den endast Euro2. Men jag hoppas som sagt att du har rätt. Vägverket kan inte ge mig något besked då Yamaha inte lämnat fullständiga uppgifter angående just detta.

Du må tro att detta är snurrigt.

Du säger att det är helt okej, Yamaha Sverige säger, sorry grabben! och Vägverket säger att de inte kan ge något besked pga ofullständiga uppgifter...

Det känns ändå som att Yamaha har rätt, men jag hoppas att det ändå finns ett ljus för mig i detta och de 2 jag talat med där angående detta har fel.

Men om det är som jag befarar, ser ju ut att vara så, är jag en rätt olycklig snubbe...
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Om det verkligen är som du säger ber jag naturligtvis Micke så hemskt mycket om ursäkt.

Men jag har talat både med Yamaha Sverige och min närmsta Yamaha Center-handlare och enligt de båda klarar den endast Euro2. Men jag hoppas som sagt att du har rätt. Vägverket kan inte ge mig något besked då Yamaha inte lämnat fullständiga uppgifter angående just detta.

Du må tro att detta är snurrigt.

Du säger att det är helt okej, Yamaha Sverige säger, sorry grabben! och Vägverket säger att de inte kan ge något besked pga ofullständiga uppgifter...

Det känns ändå som att Yamaha har rätt, men jag hoppas att det ändå finns ett ljus för mig i detta och de 2 jag talat med där angående detta har fel.

Men om det är som jag befarar, ser ju ut att vara så, är jag en rätt olycklig snubbe...

måste göra dig besviken den klarar bara euro2 kraven fick sj ställa på min
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om det verkligen är som du säger ber jag naturligtvis Micke så hemskt mycket om ursäkt.

Men jag har talat både med Yamaha Sverige och min närmsta Yamaha Center-handlare och enligt de båda klarar den endast Euro2. Men jag hoppas som sagt att du har rätt. Vägverket kan inte ge mig något besked då Yamaha inte lämnat fullständiga uppgifter angående just detta.

Du må tro att detta är snurrigt.

Du säger att det är helt okej, Yamaha Sverige säger, sorry grabben! och Vägverket säger att de inte kan ge något besked pga ofullständiga uppgifter...

Det känns ändå som att Yamaha har rätt, men jag hoppas att det ändå finns ett ljus för mig i detta och de 2 jag talat med där angående detta har fel.

Men om det är som jag befarar, ser ju ut att vara så, är jag en rätt olycklig snubbe...
I min lista över Euro3 cyklar står den med fast säger din yamaha handlare att den inte gör det så har de säkerligen rätt.
 

sliparn

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
göteborg
Hoj
R1 07
Om man under år 2008 importerar en gammelhoj från USA tillverkad på 70-talet, kommer den gå regga i Sverige ?

Den är ju inte tillverkad enligt EUR2 ??

Den frågan har fortfarande inte besvarats av denna mångordiga tråd.

Det går väl förmodligen under regelverket "import för eget bruk" som i grunden är ett dispensförfarande ?

innan 2000 e det tydligen skillnad ungefär som en bil innan 75 men det verkar som ingen riktigt vet,allt går att överklaga då inte tillräckligt tydlig info gått ut till alla som berörs innan det här fantastiska förslaget kom
 

sliparn

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
göteborg
Hoj
R1 07
Jag blir tvingad att ifrågasätta hur du med gott samvete kunde sälja din R6 -06 till mig då du visste att jag främst skulle använda den till gatkörning, samtidigt som du hela tiden vetat om dessa hutlöst idiotiska regler och trots det inte ställt på hojen innan årsskiftet!?

Det fanns dock ett tag då jag var glad över inköpet, då jag ända sedan nya R6:an kom ut velat ha en sådan. Efter att jag köpt hojen, hela vägen hem från GBG till S-vall, var jag så nöjd, och inte minst glad.

Men nu.... Nu är jag inte lika glad längre... :mad:

det e inget som blivit upplyst om bara dikussioner innan har gjort precis samma sak själv o det här måste gå att överklaga annars har staten ett gäng hojar att lösa eller har jag fel att vi som äger hojar som enbart varit reggade på oss som ägare o ej tagna i trafik ej har fått någon info omm detta?
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Det fanns dock ett tag då jag var glad över inköpet, då jag ända sedan nya R6:an kom ut velat ha en sådan. Efter att jag köpt hojen, hela vägen hem från GBG till S-vall, var jag så nöjd, och inte minst glad.
Klart vi ska fortsätta att vara glada, det är ju fredag! :)

Eftersom jag också äger en sådan där underbar Yamaha R6 som aldrig varit påställd fick jag för mig att prova detta idag. Gick in på www.vv.se och loggade in, klickade vidare på tekniska data och där kunde man läsa bla. följande:
T31AA AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2003/77/EC . CO 0,730 G/KM.
T31AB AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2003/77/EC . HC/THC 0,226 G/KM
T31AC AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2003/77/EC . NOX 0,089 G/KM.
T31AH AVGASUTSLÄPP VID TYP 2-PROVNING, DIREKTIV 2003/77/EC .
CO 0,02 % VOL

Euro3? :confused:
Provade iaf att ställa på hojen men det gick inte för "försäkring saknas". Ringde mitt försäkringsbolag (LF) och bad om billigaste försäkringen. Provade sedan igen att ställa på och se nu gick det finfint! :tummenupp M.a.o R6 -06 var då inga problem att ställa på, trots att det inte skulle gå efter årsskiftet... Synd bara att jag skickat iväg gaffeln och bakstötdämparen för vädret är fint och termometern visar "bara" minus 11, snö har vi också så vurpan bli mjuk...

Grattis till hojen föresten!
Syns i sommar!
/RJ
 

El Maco

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Ort
Timrå
Hoj
Söker något annorlunda, gärna ett lämpligt cafe racer objekt - med karaktär...
Klart vi ska fortsätta att vara glada, det är ju fredag! :)

Eftersom jag också äger en sådan där underbar Yamaha R6 som aldrig varit påställd fick jag för mig att prova detta idag. Gick in på www.vv.se och loggade in, klickade vidare på tekniska data och där kunde man läsa bla. följande:
T31AA AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2003/77/EC . CO 0,730 G/KM.
T31AB AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2003/77/EC . HC/THC 0,226 G/KM
T31AC AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2003/77/EC . NOX 0,089 G/KM.
T31AH AVGASUTSLÄPP VID TYP 2-PROVNING, DIREKTIV 2003/77/EC .
CO 0,02 % VOL

Euro3? :confused:
Provade iaf att ställa på hojen men det gick inte för "försäkring saknas". Ringde mitt försäkringsbolag (LF) och bad om billigaste försäkringen. Provade sedan igen att ställa på och se nu gick det finfint! :tummenupp M.a.o R6 -06 var då inga problem att ställa på, trots att det inte skulle gå efter årsskiftet... Synd bara att jag skickat iväg gaffeln och bakstötdämparen för vädret är fint och termometern visar "bara" minus 11, snö har vi också så vurpan bli mjuk...

Grattis till hojen föresten!
Syns i sommar!
/RJ

Jag provade att göra samma sak, och jadå, den blev påställd i trafik...

Men kan man vara säker??? Hux flux ska man ställa på den till sommaren och får beskedet att den ej får tas i bruk av ovanstående nämnd anledning, vad vet jag..?

Jag vet ju fortfarande att hojen är en EU2:a då jag talat med Yamaha och fått till svar att det är en Eu2:a och att man därmed inte kan ta den i trafik.

Vägverket däremot kunde ej ge mig svar då Yamaha inte lämnat fullständiga uppgifter på fordonet och jag tror att, om detta nu är okej, att Yamahas ofullständiga uppgifter på hojen är våran räddning...

Fortsättning följer, vet inte vad jag ska våga tro,
men jag vet vad jag hoppas på...

Naturligtvis har jag både skrivit ut, och tagit skärmdump,
på sidan där det står att den är påställd och i trafik....

Klart vi syns till sommaren! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top