Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Vafan min som är tyskimporterad, jag hade inte tänkt behöva registera in den än (om alls?) :mad:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag fick brev från Honda MC Sverige om att jag var tvungen att ta hojen i trafik innan årsskiftet för att kunna ta den i trafik efter 2008. Jag har registreringsnummer och registreringsskylt men det räcker inte, den är bara sk förregistrerad. Den måste också ha varit tagen i trafik.

Näädu, du måste vänta på skattekvittot innan du kan ställa av hojen.
Det fick ialla fall jag göra, och det tog 1½ vecka att få skattekvittot.

//
Benny

Jag var rädd att det kunde vara något sådant, därför har jag mailat vv och frågat, innan jag ställer av den igen. Jag väntar fortfarande på svaret.

Last edited:

smell the smoke

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda CBR 600 RR
Enligt Honda Sverige så räcker det med att den HAR VARIT påställd, alltså teoretiskt 1 dag. Men glöm inte försäkring!!!

// T

Det finns en liten oenighet hur regelverket ska tolkas. Det går att tolka det som att hojen måste VARA påställd när nya reglerna börjar gälla. Det räcker alltså inte med att hojen har varit påställd.

Om den tolkningen går igenom innebär det att i samma sekund som du ställer av en EU2-hoj, så förblir den avställd... :huvet

Hoppas verkligen inte att det är den tolkningen som kommer att gälla... Kan bli lite intressant i vår annars.

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Registrerats, och ställas på, är väl två helt olika saker?

Min hoj är inregistrerad (jag har fått nummerskkylt) men aldrig påställd...

Alltså, inga problem..

Så tolkar jag det i alla fall.....

Kan ju inte vara meningen att alla motorcyklister i hela sverige måste ställa på sina cyklar över årsskiftet?

Tyvärr Macke, du måste oxå göra detta (eller borde).
Din hoj är bara föreggad. Inte samma sak som reggad.

Precis så illa är det... även för alla handlare. Det blir några hojar det...

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag hoppas att man inte tvingas betala skatten för ett helt år, för att sedan få tillbaks det överskjutande om ett år lr något sådant. Det är ju ett framdäck mindre till säsongen :näsblod

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Fordonsskatten får du tillbaka efter några veckor då du ställt av den...

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jag hoppas att man inte tvingas betala skatten för ett helt år, för att sedan få tillbaks det överskjutande om ett år lr något sådant. Det är ju ett framdäck mindre till säsongen :näsblod

Hur mycket betalar du i skatt då? Min kostar 215:- och jag tvivlar på att din är så värst mycket dyrare. Det räcker möjligen till ett framdäck till en eu-moppe.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Som jag tolkar det så har det igentligen inte så mycket med att fordonet varit påställt.

När man registrerar in ett fordon. Så måste det fordonet klara dom gällande krav som finns. Är en hojj oregistrerad 2008 och ska reggas in, så ska den klara dom krav som gäller 2008. Det är väl inte så konstigt.

Kommer det nya moderna avgaskrav mm så ska inte en tillverkare kunna hävda att det är bilar/hojjar som är av 2006 års modell och tillverkade 2006 och sen stått på lager.
Hur skulle det se ut om industrin började släppa fordon och säga att dom är från 50 talet bara för att slippa säkerhetsbälten, gällande säkerhets och miljökrav.
Det är när fordonet registreringsbesiktigas första gången som den ska klara gällande krav.

Därför gör man säkrast i att registreringsbesiktiga sitt fordon före 2008-01-01 för att kunna göra det med dom lättare kraven som gäller nu.

En förregistrering är något som man gör med ett fordon som man tex ska importera. Och det är för att såna där (gröna regskyltar) man kan låna eller hyra av en bilfirma ska gälla när man kör hem ett oregistrerat fordon.
Det är bara en pappersprossedur som inte gäller för så mycket annat än att just förflytta ett oreggat fordon.
Iof kan man säkert få en stöldförsäkring på ett förregistrerat fordon också.

Det var mina 50 öre

sandstream

Guest
Det verkar iaf vara sant men otroligt dåligt med info om detta då det berör rätt många.
Ja, det är riktigt uselt.
Båda mina hojar har varit i trafik så för mig är det lugnt men en del andra lär få bråttom till Bilprovningen (om hojen inte är regbesiktigad, tex importerade banhojar etc).

Last edited:

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
ny
Svaret jag fick utav vv var att det bara gäller om den någonsin ska kunna gå på gatan. Jag har inte tänkt att den ska blli reggad någon gång så skit samma.

CA

Team Krypton-Superbike rockar!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HONDA CBR 1000RR
import

Betyder detta att man inte kommer kunna importera hojar för gatbruk som är äldre än 2007 längre då?? <låter ju helt galet?

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Ja, det är riktigt uselt.
Båda mina hojar har varit i trafik så för mig är det lugnt men en del andra lär få bråttom till Bilprovningen (om hojen inte är regbesiktigad, tex importerade banhojar etc).
Jag finner detta mycket märkligt att en sådan sak som kan påverka så pass många står som nyhet på en organistations sida som jag iaf inte har hört talas om.Inte heller står det ngt på SMC`s sida.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Betyder detta att man inte kommer kunna importera hojar för gatbruk som är äldre än 2007 längre då?? <låter ju helt galet?

Bra fråga.

Eller fordon som säljs idag och som kommer fortsätta produceras 2008 (samma modell) , ska dom få nya uppdateringar inför 2008 för bättre avgaskrav etc.

Vad är anledningen till denna nya idiotregel som skapar mer problem ?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år