Äga Ferrari, erfarenheter?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du själv specificerar åtminstone ett par modeller, gt2rs, 911 eller boxter. Du skulle inte vilja fisa runt i en gammal 924 bara för att det står porsche på bilen, korrekt?

Njaeaoo...

928-serien tilltalar mig inte alls, det är ingen "riktig" Porsche. Sen får den va hur potent som helst. Den skulle i så fall konkurrera med Nissan, Toyotas och annat bjäfs.

Däremot är det inte GT2, GT3 eller 997 Turbo S som krävs för att få mitt hjärta att slå. De är ju 3 prestandamonster som får vem som helst att få ha-begär.

Jag var för några år sen på jakt efter den andra generationens 911. Sent 70-tal nånstans med ballonghjul och 145 hk :D.. Definitivt ingen räser, förmodligen riktigt rutten väghållning osv. Men den är för mig som en manligare version av gamla MG eller andra engelska sportvagnar från ännu tidigare.

Ännu längre tillbaka, typ Porsche 356 speedster mf, är ju jättefina enl. många.. Men de har inte heller den där själen jag tycker att en Porsche ska ha. Det är hela 911-serien + Boxster som gäller för mig. Drivers cars!!

------------------------------

Så ur det perspektivet förstår jag helt märkeshysterin. Men jag håller med om att det verkar lite veligt och odefinierat från TS sida, även om det kanske är en del av jakten och trådsyftet :).

------------------------------

För att trådkapa och go OT lite så... Även om GT3 är betydligt bättre räsers än 911Turbo, så tror jag ändå att den senare blivit mitt val om jag haft pengarna. Den dag jag skulle lägga ned RR skulle jag kanske vända och vilja ha en bil för bana. Men bana både med bil och hoj känns för mkt. Jag skule i så fall vilja ha en busbil för gata, som man kunde ta för en weekend till Gbg eller Sthlm. Packa en resväska i och få plats med lite shoppingpåsar, åka hyfsat bekvämt med bra AC, stereo osv.. Lite amerikanskt alltså (skäms för att säga det) med 500 hk men inte den där riktiga finessen. Finess är för bana, på gata ska det bara va brutalt och "för mkt". ;)

En dag... :kär

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Men visst, du gör som du vill. Var bara ett tips...:hej

Jag tackar dig för att du tar dig tid och bemödar dig att ge mig tips.

Jag ställde min fråga här utan att uppge någon särskild bakgrund till mitt intresse för just märket.
Och självklart är det ett drömmärke, jag tycker att alla deras modeller är fantastiska.
Logiskt sett har du rätt, det finns massor av andra kärror att välja som säkert både är roligare och bättre och definitivt billigare (iaf säger fördomarna det). Och det vet jag naturligtvis om, fast det kan ju inte du veta, eftersom jag inte har skrivit det.
Jag äger en tvåsitsig Italiensk cab idag som jag funderar på att byta ut och när man drömmer om sportbilar så är det 2 märken i min värld som är mest mytomspunna och det är Porsche och Ferrari.
Och eftersom mina kompisar har kört Porschar i en massa år så känner jag mig lite mätt på det märket, därför kollar jag på Ferrari nu. Och varför skulle man inte prova detta mytomspunna märke. Men en förutsättning för att öht äga en Ferrari är att inte ägarkostnaderna är vad jag har hört att dom ska vara. Därför var det ett steg i min "undersökning" att ställa min fråga här på SH. Om ägarkostnaderna är för mig "rimliga" vilket jag tycker att dom borde kunna vara, så kommer jag att gå vidare och börja undersöka marknaden över modellerna jag nämnt tidigare. Kanske kommer man då uppleva att det är gammalt junk, kanske kommer man att tycka att det är riktigt sjysst. Det visar sig. Jag är villig att prova om drömmärket lever upp till myten.
Men vissa verkar nästan bli provocerade över att man visar intresse för att ev. köpa en Ferrari och antyder att man ska ha den till att visa upp sig i eller nått, så jag deklarerar här och nu: Jag är bara en vanlig entusiast som är intresserad av spännande fordon och jag använder inte mina hobbyfordon att åka till kiosken med. Som sagt så har jag fått en massa fina tips som jag uppskattar och jag skulle vara tacksam om diskussionen kunde fortsätta handla om Ferrari och inte Porsche eller Lancia..

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Äldsta ferrarin jag kört va en 355a från 95. Den va förvånansvärt rolig att köra för att va en så pass gammal bil. Gav helt klart ha begär!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...