Äga Ferrari, erfarenheter?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Synnerligen rå kärra.
Men 490hk:brinnerup.... Det är alldeles för mycket effekt..
Tänk på att jag är ju en gammal gubbe som kör Ducati Monster.:)

Eftersom du blandat pratat om klassiska Ferraris och rena prestandavagnar som Lotus mf så borde om inte annat Porsche finnas med i samma spalt som Lotus mf. Om du inte har något direkt EMOT Porsche vill säga, det är en annan femma som du har helt rätt till såklart. Men Porsche liksom Lotus har potenta, körglada bilar som är till för att köras och rullar mer än de står på verkstad. Själen kan vi ju släppa en sekund..

Menar bara att du pratat om två sidor av sportbilsmyntet, själen och prestandan. Och när det kommer till Porschen pratar du om själen (som är fel för dig), men vad är prestandan värd? Eller handlar Lotusen mf. också om själ och jag missuppfattade det?
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Eller handlar Lotusen mf. också om själ och jag missuppfattade det?

Exakt!
Första Lotus Elise hade 120 hk och vägde 720kg.
För mig är rätt känslan det viktiga. Effekt är ju inte oviktigt men det är sekundärt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Exakt!
Första Lotus Elise hade 120 hk och vägde 720kg.
För mig är rätt känslan det viktiga. Effekt är ju inte oviktigt men det är sekundärt.

Som statusvagn och om det är vad som får ditt hjärta att klappa så är ju Ferrari det enda rätta.

Men roliga bilar finns det ju tonvis av. Att Porsche känns mer realistiskt än en Supra är mest för att du verkar bry dig lite om premiumkänslan, och det finns ju inte riktigt där på en japs.

Men bilar finns det ju att välja på. Försök få provköra då, eller ta kontakt med klubbar från de olika lägrena och be att få åka med om det är kärvt med provkörningar.. Har du inte referenserna får du la skaffa dig dem :). Som med hojar, alla märken är ju bra, frågan är vilken som känns "rätt" när man väl testat.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag ska kolla närmre på 308/328/Mondial fram till modellbytet 348/Mondial T. Modelluppdateringarna som kom då med den längsmonterade motor, vilket gör att man får lov att plocka ut hela maskinen vid vissa servicejobb går bort . Hittills har jag utfört alla åtgärder själv på mina hobbyfordon och det tänkte jag även fortsätta med ifall jag köper en Ferrari därför att jag är intresserad av det och tycker att det är en del av min hobby.

Satsa på en 308/328 då. Mondial är ingen populär modell, vilket avspeglas i prisbilden. Med rätt kunskaper och verkstadshandböcker är det inget speciellt att skruva i en Ferrari. Finns som du sett en hel del information och tips att få på nätet för den händige.

Även de mest inbitna Porsche ägare har smutsiga tankar om att någon gång äga en Ferrari. Du kan fråga vem som helst om det.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Men vill du ha sportbil eller klassisk statusvagn?

Vad är sportbil och vad är statusvagn?

Men för mig så räknas körglädje och, som jag har tjatat om några gånger här nu, känslan. Enkelt, spartanskt, vibrationer, fast på rätt sätt:tummenupp, ljudet, "lätt i steget" osv.. parametrar som man känner men nödvändigtvis inte är mätbara.

Sedan om någon kallar det jag beskriver ovan för sportbil eller statusvagn, bryr jag mig inte om.
Jag är inte intresserad av status, jag är intresserad av att ha kul. Och det har man med i min mening med sportfordon, vare sig det är 2 eller 4 hjul.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad är sportbil och vad är statusvagn?

Jag vet inte...

Tror jag menar sportvagn = potent banbil = Lotus etc

Statusvagn = "känsla" = Ferrari, klassisk porsche, Lotus Elan etc.. De som "känns" rätt men egentligen inte är snabbare än en modern småbil :D
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Maserati 4200 är otroligt vacker. Kanske en av absolut snyggaste bilarna någonsin.

Men jag är inte ute efter varken någon GT "komfortbil" eller supersportbil.
Jag vill ha en spartansk sportbil som man känner allt i.
Lotus Elise eller 308/328 eller kanske en Mondial t.ex.

Skicka priset på hemmabyggda saker, sanslöst.

 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Skicka priset på hemmabyggda saker, sanslöst.

Jo, men det är säkert ändå mycket skoj för pengarna i körupplevelse i jämförelse med typ ferrari. Sen kanske det inte var de roligaste super seven som finns. En orginalare eller hemmabyggen med lite roligare motorer finns ju.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad är sportbil och vad är statusvagn?

Men för mig så räknas körglädje och, som jag har tjatat om några gånger här nu, känslan. Enkelt, spartanskt, vibrationer, fast på rätt sätt:tummenupp, ljudet, "lätt i steget" osv.. parametrar som man känner men nödvändigtvis inte är mätbara.

Sedan om någon kallar det jag beskriver ovan för sportbil eller statusvagn, bryr jag mig inte om.
Jag är inte intresserad av status, jag är intresserad av att ha kul. Och det har man med i min mening med sportfordon, vare sig det är 2 eller 4 hjul.

Jag tror att jag förstår vad du är ute efter.
Men jag skulle snarare rekomendera en ren räser.
Tror att det blir både roligare och billigare än att hålla en Ferrari i trafik.
Runk on:
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jo, men det är säkert ändå mycket skoj för pengarna i körupplevelse i jämförelse med typ ferrari. Sen kanske det inte var de roligaste super seven som finns. En orginalare eller hemmabyggen med lite roligare motorer finns ju.

Men för dom pengarna får man ju en elise, dino, tvr, nyare maserati osv.

Men det är klar, man hittar inga reservdelar på sierror till dom.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Men för dom pengarna får man ju en elise, dino, tvr, nyare maserati osv.

Men det är klar, man hittar inga reservdelar på sierror till dom.

Exakt. Så man har råd med att köra med den också. :tungan

En elise är rätt intressant också. Tar man ut en Ferrari på banan så är det frågan om man vågar gasa fullt med tanke på vad en avkörning skulle kosta i delar.
 
Last edited:

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag tror att jag förstår vad du är ute efter.
Men jag skulle snarare rekomendera en ren räser.
Tror att det blir både roligare och billigare än att hålla en Ferrari i trafik.
Runk on:

:lolHaHa... vilket ljud.. Det var ett helt dagsverke att köra ett varv och det händer absolut ingenting... Underbart!:tummenupp

Men någon räser blir det inte, jag har tröttnat på att harva fram och tillbaks till banor sedan jag åkte RR.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:lolHaHa... vilket ljud.. Det var ett helt dagsverke att köra ett varv och det händer absolut ingenting... Underbart!:tummenupp

Men någon räser blir det inte, jag har tröttnat på att harva fram och tillbaks till banor sedan jag åkte RR.

Prestanda ungefär som en exige (hk/kg mässigt).
Så lite händer det allt.
 

dub

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Dinon ligger väl i en helt annan prisklass

Jag hade som någon annan tipsat om att titta närmre på 308/328 som enligt hörsägen ska ha rimliga ägandekostnader i ferrarimått mätt
 
Last edited:

SixPack

Stolt socialist i egoismens tidevarv.
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Sverige
Hoj
Ny springare :-)
Hoppas att du såg även andra delen, där de kör bilarna på bana och i bromsbänk. :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=ew5cPCYuA9o

Å andra sidan ska man ta Top Gear för vad det är, som schysst underhållning så är det jättebra. men vill du ha ett test som på något sätt reflekterar sanningen så leta någon annan stans.

Har dom bestämt sig för att gamla italienska bilar är crap så blir det det. Har dom bestämt sig för att ingen av dom tre skulle klara deras "prov" så kommer dom inte göra det heller. Har ju tom blivit påkomma när dom trixat med tester (Tesla) och en av bilarna började ju gå dåligt för att senare krasch direkt efter deras amatör-service-på-tid
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag måste nästan kommentera det.

Även om jag omöjligen kan se detta för just Ferrari, men det är ju objektivt, så känner jag igen det lite grann.

Nu har inte jag ekonomi att prioritera roliga bilar öht, och kommer förmodligen aldrig att ha det så länge jag ha racingdrömmar på 2 hjul (the sky is the limit för den budgeten också).

Men jag har en grym förkärlek för Porsche. De har, ändå från början och till nu med 997 Turbo, GT3, GT2 osv andats "FUNKTION" och "våldta mig" på ett sätt inga andra märken gör för mig. Det finns många märken som bygger snabba häftiga bilar. Men precis som den här tråden berättar om Ferrari, att ingenting är överdimensionrat utan att man får räkna med att saker går sönder.. Så är Porschen lite tvärtom. Den kanske inte går lika bra som Ferrarin på pappret, men den kommer gå. De är liksom byggda för att ANVÄNDAS, inte stå välpolerade utanför ett café på Birger Jarlsgatan.

Även om jag har fel i sak, så är det vad den den sjöhästen i fronten symboliserar för mig. Och det gäller oavsett om jag skulle lägga miljoner på en GT2 RS eller 250´ på en gammal 911 från -78 eller en halvgammal Boxter.


------------------------------------

Däremot undrar jag lite, för TS verkar inte ens veta om han vill ha en potent sportbil, eller en klassiker som ser ball ut men från frånåkt av en modern tjej-Golf.

Det är precis det sista som gav upphov till mitt inlägg ovan, det enda TS har specificerat är märket.

Visst kan man ha en förkärlek till ett visst märke, jag personligen gillar yamaha då samtliga mina yammor varit roliga, trevliga att skruva samt att de har behandlat mig väl och besparat mig strul. Känns som väldyggda och genomtänkta hojar helt enkelt. Däremot skriver jag inte "yamaha" i sökfältet på blocket och tar första bästa (billigaste) när jag letar ny hoj, för det funkar inte riktigt så...

Du själv specificerar åtminstone ett par modeller, gt2rs, 911 eller boxter. Du skulle inte vilja fisa runt i en gammal 924 bara för att det står porsche på bilen, korrekt?

Jag skapade den här tråden för att jag hoppades få relevant input angående en bil av ett visst mytomspunnet fabrikat. Förhoppningen av att få det var inte så stor eftersom jag vet hur det kan spåra ur här på SH, men jag är glatt överraskad. Jag har fått bra respons med fin input från folk som har en massa erfarenheter.
Utom från dig, ditt inlägg var precis det som jag bad om att inte få, det tillför absolut inget av värde för mig. Ingen av mina frågor har rört vilken modell jag ska ha utan frågorna har varit helt relaterade till ägandedelen vilket är det största frågetecknet för mig. Jag har fått tips på modeller som jag har kommenterat mina reflektioner över och det är allt.
Du vet ju att du behöver inte skriva i tråden om det är något du stör dig på.:hej

Jag vill passa på att tacka alla andra för fina tips.

Du missförstår mig. Jag stör mig inte på ditt sätt att tänka, jag bryr mig inte ens om det. Min kommentar var menad som ett genuint tips: Haka inte upp dig på märke utan leta efter en bil du gillar. Det finns gott om snygga, potenta, snabba, roliga bilar som inte kostar ferraripengar men som gott och väl kan utklassa ferarri på samtliga punkter sitt ringa pris till trots. Varför då stirra sig blind på en ferrari när du inte ens valt modell? Vad är det med märket som lockar egentligen, mer än namnet?

Det du säger är ju kort och gott att du vill ha en bil med rätt märke i fronten och att du inte bryr dig om hur den går eller ser ut så länge den är billig. Det är ju ungefär som att säga att att man vill ha ett par byxor av märket diesel och samtidigt skita blankt i huruvida de är gjorda av manchester, skaver i grenen och går sönder efter en vecka så länge de inte är för dyra (för att vara diesel då). Det enda som betyder något är att man kan få bära ett dyrt märke med bra rykte. Tyvärr finns det ju folk som faktiskt tänker så (bevisligen), men jag vill avråda extra starkt från det när det gäller bilköp. Som sagt, köp en replika med billigare komponenter men ändå lite hästar så får du ju en snygg bil som ser ut som det du vill ha men som samtidigt inte kommer ruinera dig. Lite som en Lite som en Rolexkopia, fast bättre (i och med att rolexkopior sällan fungerar hyfsat utan bara ser dugliga ut).

Du kan ta mitt råd på vilket sätt du vill, men det var som sagt inte menat som något annat än ett faktiskt tips. Stirrar man sig blind på märke får man mindre för pengarna och går miste om saker... Förklara gärna varför du just måste ha en Ferrari istället för att komma med något "Du tillför inget, ge fan i att skriva om du stör dig", man kan ju som ovan sagts ha en förkärlek till vissa saker. Men förkärlek brukar grunda sig på något, mer än bara "Åh, värsta feta märket, finns det något billigt skit jag kan köra runt och vara cool i?"... Vad vet jag, du kanske har något vackert barndomsminne från när morfar bjöd dig på en tur i sitt gamla italienska fullblod och är fast sen dess, men det var inte den typen av kärlek ditt första inlägg gav intryck av... Märkesfanatism är som sagt något jag avråder från, men jag stör mig mer på attityden bakom ditt inlägg än på folk som bara går på märke:hej

Finns gott om andra bilar som berör (som du så vackert uttrycker det), många andra märken har själv och karisma. Kanske inte just porsche, men många andra... Gamla alfa/fiat, Lancia, Brittiska gamla cabbar, Morgan, finns massor av gamla små, lätta, snygga bilar med racehärkomst, vibrationer, bil-förarinteraktion och själ. Men visst, du gör som du vill. Var bara ett tips...:hej
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
En bekant hade en Ferrari 360 ett tag. Det som gjorde att han bytte den mot en Porsche var att han blev trött på att bilen inte höll hela vägen ner till Ringen:(. Sen när han skulle laga den så kostade det ofta ett par månadslöner.
Nu kör han en 911. Den har inte lika mkt själ men han vågar använda den och han sover tydligen bättre om nätterna.

Men jag håller med dig. Man köper bil med hjärtat. Se bara till att plånboken är laddad och att du har kollat upp ngn som kan leverera delar och att du har en ordentlig mekhandbok.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top