Jag måste nästan kommentera det.
Även om jag omöjligen kan se detta för just Ferrari, men det är ju objektivt, så känner jag igen det lite grann.
Nu har inte jag ekonomi att prioritera roliga bilar öht, och kommer förmodligen aldrig att ha det så länge jag ha racingdrömmar på 2 hjul (the sky is the limit för den budgeten också).
Men jag har en grym förkärlek för Porsche. De har, ändå från början och till nu med 997 Turbo, GT3, GT2 osv andats "FUNKTION" och "våldta mig" på ett sätt inga andra märken gör för mig. Det finns många märken som bygger snabba häftiga bilar. Men precis som den här tråden berättar om Ferrari, att ingenting är överdimensionrat utan att man får räkna med att saker går sönder.. Så är Porschen lite tvärtom. Den kanske inte går lika bra som Ferrarin på pappret, men den kommer gå. De är liksom byggda för att ANVÄNDAS, inte stå välpolerade utanför ett café på Birger Jarlsgatan.
Även om jag har fel i sak, så är det vad den den sjöhästen i fronten symboliserar för mig. Och det gäller oavsett om jag skulle lägga miljoner på en GT2 RS eller 250´ på en gammal 911 från -78 eller en halvgammal Boxter.
------------------------------------
Däremot undrar jag lite, för TS verkar inte ens veta om han vill ha en potent sportbil, eller en klassiker som ser ball ut men från frånåkt av en modern tjej-Golf.
Det är precis det sista som gav upphov till mitt inlägg ovan, det enda TS har specificerat är märket.
Visst kan man ha en förkärlek till ett visst märke, jag personligen gillar yamaha då samtliga mina yammor varit roliga, trevliga att skruva samt att de har behandlat mig väl och besparat mig strul. Känns som väldyggda och genomtänkta hojar helt enkelt. Däremot skriver jag inte "yamaha" i sökfältet på blocket och tar första bästa (billigaste) när jag letar ny hoj, för det funkar inte riktigt så...
Du själv specificerar åtminstone ett par modeller, gt2rs, 911 eller boxter. Du skulle inte vilja fisa runt i en gammal 924 bara för att det står porsche på bilen, korrekt?
Jag skapade den här tråden för att jag hoppades få relevant input angående en bil av ett visst mytomspunnet fabrikat. Förhoppningen av att få det var inte så stor eftersom jag vet hur det kan spåra ur här på SH, men jag är glatt överraskad. Jag har fått bra respons med fin input från folk som har en massa erfarenheter.
Utom från dig, ditt inlägg var precis det som jag bad om att inte få, det tillför absolut inget av värde för mig. Ingen av mina frågor har rört vilken modell jag ska ha utan frågorna har varit helt relaterade till ägandedelen vilket är det största frågetecknet för mig. Jag har fått tips på modeller som jag har kommenterat mina reflektioner över och det är allt.
Du vet ju att du behöver inte skriva i tråden om det är något du stör dig på.
Jag vill passa på att tacka alla andra för fina tips.
Du missförstår mig. Jag stör mig inte på ditt sätt att tänka, jag bryr mig inte ens om det. Min kommentar var menad som ett genuint tips: Haka inte upp dig på märke utan leta efter en bil du gillar. Det finns gott om snygga, potenta, snabba, roliga bilar som inte kostar ferraripengar men som gott och väl kan utklassa ferarri på samtliga punkter sitt ringa pris till trots. Varför då stirra sig blind på en ferrari när du inte ens valt modell? Vad är det med märket som lockar egentligen, mer än namnet?
Det du säger är ju kort och gott att du vill ha en bil med rätt märke i fronten och att du inte bryr dig om hur den går eller ser ut så länge den är billig. Det är ju ungefär som att säga att att man vill ha ett par byxor av märket diesel och samtidigt skita blankt i huruvida de är gjorda av manchester, skaver i grenen och går sönder efter en vecka så länge de inte är för dyra (för att vara diesel då). Det enda som betyder något är att man kan få bära ett dyrt märke med bra rykte. Tyvärr finns det ju folk som faktiskt tänker så (bevisligen), men jag vill avråda extra starkt från det när det gäller bilköp. Som sagt, köp en replika med billigare komponenter men ändå lite hästar så får du ju en snygg bil som ser ut som det du vill ha men som samtidigt inte kommer ruinera dig. Lite som en Lite som en Rolexkopia, fast bättre (i och med att rolexkopior sällan fungerar hyfsat utan bara ser dugliga ut).
Du kan ta mitt råd på vilket sätt du vill, men det var som sagt inte menat som något annat än ett faktiskt tips. Stirrar man sig blind på märke får man mindre för pengarna och går miste om saker... Förklara gärna varför du just måste ha en Ferrari istället för att komma med något "Du tillför inget, ge fan i att skriva om du stör dig", man kan ju som ovan sagts ha en förkärlek till vissa saker. Men förkärlek brukar grunda sig på något, mer än bara "Åh, värsta feta märket, finns det något billigt skit jag kan köra runt och vara cool i?"... Vad vet jag, du kanske har något vackert barndomsminne från när morfar bjöd dig på en tur i sitt gamla italienska fullblod och är fast sen dess, men det var inte den typen av kärlek ditt första inlägg gav intryck av... Märkesfanatism är som sagt något jag avråder från, men jag stör mig mer på attityden bakom ditt inlägg än på folk som bara går på märke
Finns gott om andra bilar som berör (som du så vackert uttrycker det), många andra märken har själv och karisma. Kanske inte just porsche, men många andra... Gamla alfa/fiat, Lancia, Brittiska gamla cabbar, Morgan, finns massor av gamla små, lätta, snygga bilar med racehärkomst, vibrationer, bil-förarinteraktion och själ. Men visst, du gör som du vill. Var bara ett tips...