Äldre kvinnor är de bästa bilförarna

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
Jag upplever det som att det i allra högsta grad är unga män och medelålders män som trängs och svinar.. Gamla damer och unga kvinnor sköter sig klart bättre..

Och hur svårt är det att köra om någon på ett sansat sätt när de håller 40 på 70-väg?

Problemet i trafiken är nog snarare testosteronstinna idioter som kör med prestige.
Det finns många problem i traiken. Ett av dem är folk som inte har reflexer/syn/mod/whatever nog för att köra upp till hastighetsgränderna. Det må vara att de är säkrare trafikanter, i bemärkelsen att de orsakar i färre olyckor, men bättre är de naturligtvis inte. I vart fall inte så länge man ger ordet "bättre" någon rimlig innebörd.

70-vägar är ofta smala och kurviga och det kan vara knepigt att komma förbi när man kör bil. Det är inte särskilt roligt att ligga i 50 km/h i en mil bakom någon som är paniskt rädd för varje kurva.

conno

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Såld
För min del så är jag lite mer oppservant när det är kvinnor, äldre, invandrare, som sitter bakom ratten. (om man ser dom innan dvs.)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
conno skrev:
För min del så är jag lite mer oppservant när det är kvinnor, äldre, invandrare, som sitter bakom ratten. (om man ser dom innan dvs.)

Fan oxå, där smög sig DOM [tm] in igen.
Nakcskåt :mad: på DOM [tm].

gladh

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Snip... Statistiken visar att äldre bilförare inte är vållande till fler olyckor än i andra åldersgrupper. Däremot är det fler äldre som skadas beroende på att de är skörare. Slutar de köra bil tar de moped eller cykel i stället och riskerar att dödas och skadas i mycket högre utsträckning än om de fortsätter köra bil. ...Slut Snip

Är det alltså bättre att dom sitter i en bil och krockar med nån annan som kanske blir alvarligt skadad?

V.v har jag slutat att tro på för länge sedan.
Att säga att äldre kvinnor är bra i trafiken är som att säga att åldersgruppen 4-6 år är säkra i trafiken för dom sällan sitter bakom ratten vid olyckor.
Som någon skrev så går det att lirka hur mycket som helst med statestik.
Det som är frågan är hur ofta är äldre kvinnor inblandade i olyckor förhållandevis till hur mycket dom kör.
Räkna om det på det viset så lovar jag att det inte kommer att komma fram samma resultat.

sandstream

Guest
Ugluk skrev:
Jag upplever det som att det i allra högsta grad är unga män och medelålders män som trängs och svinar.. Gamla damer och unga kvinnor sköter sig klart bättre..

Och hur svårt är det att köra om någon på ett sansat sätt när de håller 40 på 70-väg?

Problemet i trafiken är nog snarare testosteronstinna idioter som kör med prestige.

Har kört bil sen 89 och hoj sen 95 och aldrig haft några som helst problem med den gruppen av bilister/hojåkare. :D

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Det är klart att de äldre kvinnorna är de bästa förarna, det är därför motortävlingar nästan alltid vinns av den gruppen. :rolleyes:

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Kör invandrare sämre? Hur då? Finns det statistik över det eller.
Eller ja just det invandrare å pack måste man ge nakskÅt ju! :dummer

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
sandstream71 skrev:
Har kört bil sen 89 och hoj sen 95 och aldrig haft några som helst problem med den gruppen av bilister/hojåkare. :D
Det måste ju bero på att jag kör som en kärring och du som en idiot.. :tungan

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Maxxi skrev:

HAN tycker att invandrare kan köra sämre.
Läs först, för helvete.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Det beror väll på hur man ser det, "äldre kvinnor" som ni säger, kör ofta typ 10km/h under hastighetsbegränsningen på den vägen som dem kör på just då. Och det är ju självklart säkert för dem och kallas ju deffensiv körning.
Men sedan så när dem kör på det sättet så irriteras man väldigt lätt och gör att man ligger bakom en stund men sen tröttnar man nått oerhört och blåser förbi dem som tusan och är då fortfarande irriterad och det är då det kan hända olykor ju när man blir irriterad och okoncenterad.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Quaya skrev:
Det beror väll på hur man ser det, "äldre kvinnor" som ni säger, kör ofta typ 10km/h under hastighetsbegränsningen på den vägen som dem kör på just då. Och det är ju självklart säkert för dem och kallas ju deffensiv körning.
Men sedan så när dem kör på det sättet så irriteras man väldigt lätt och gör att man ligger bakom en stund men sen tröttnar man nått oerhört och blåser förbi dem som tusan och är då fortfarande irriterad och det är då det kan hända olykor ju när man blir irriterad och okoncenterad.
Visst, och så kan man ju alltid reta sig på dom ska skiter i trafikrytmen och bara håller 90 på 90-vägen, eller långtradare och husvagnar som ligger som nån dj*vla stoppkloss för att dom bara får hålla 80..

Hos vem ligger problemet egentligen? :rolleyes:

conno

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Såld
Maxxi skrev:

Det är vad jag tycker. ingen statistik, vet inte om det finns någon statistik.
DOM= kvinnor, äldre, invandrare= en grupp, så det var inte speciellt menat till invandrare. Och stavfelet får jag skylla på mitt tangentbord. :arsele

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Jag tycker att den 70 åriga damen som gjorde en vänstersväng utan att blinka över heldragen linje så hon korsade min körbana och körde rätt in i mig körde jättebra!!!

Däremot så verkade hon inte ha sån bra överblick, det enda hon sa innan ambulansen hämtade mig var "Jag såg dig inte", konstigt, jag var bara mitt framför henne i mötande körfält hela tiden, och onsynlighetsskinnstället hade jag lämnat in på kemtvätt den dagen.

Att invandrare kör dåligt vette fan, men det var en artikel i nån av lögnblaskorna nyss där det stod att albaner i svierge har svårt att anpassa sig till den svenska trafiken och därmed orsakar mycket olyckor..

Kan själv intyga att mina 7 månader i Kosovo gav mig en mycket stark bild av att de serber & albaner som bodde där inte följde vidare många regler, men å andra sidan var ju polisväsendet mer eller mindre obefintligt, och så skulle det säkert se ut i sverige om vi inte heller hade poliser.
Ärligtg? hur många här skulle inte strunta i alla dessa små modifieringar man måste göra för att kunna besikta? som sedan snabbt ändras tillbaks till "coolt stuk" om vi inte var tvugna att köra omkring med besiktad hoj för att slippa polisens tjat?

Nä, jag tror som tidigare skrivet, att äldre absolut inte kör BÄST, däremot kanske de inte orsakar så mycket olyckor, detta av den anledning att de inte kör lika mycket bil, och då de väl "krockar" sker det i så låga hastigheter att det inte alltid hamnar i statistiken..

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fler äldre får gärna köra bil för mig. Dock måste lämplighetskontrollerna intensifieras. De förare som jag inte vill se på vägarna är den typen som har varit nära på att ta livet av en annan genom att svänga rätt ut i vägen utan någon som helst normal reaktionsförmåga. De är fan värre än rattfyllerister.

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Ugluk skrev:
Visst, och så kan man ju alltid reta sig på dom ska skiter i trafikrytmen och bara håller 90 på 90-vägen, eller långtradare och husvagnar som ligger som nån dj*vla stoppkloss för att dom bara får hålla 80..

Hos vem ligger problemet egentligen? :rolleyes:

Men det var ju det som skulle fixas... anpassade hastigheter till för dom äldre så att dom hinner med... så räkna med 60 på 90 väg 80 på 110 så att det funka för alla :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA