Äldre maskiner?

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Är det inga här som vill snacka om äldre hojar?
Jag menar då 80-tal och äldre.

Jag har förstått at folk mest dyrkar nya hojar här, men som det ser ut finns heller inga svenska forum för äldre maskiner?

Jag snackar gärna om dem iaf, vi behöver ju inte bli så gamla som 60-tal.
Är ni bara nybakade killar eller har ni ingen nostalgi alls?

Saknar detta på forumet.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Visst brinner man för gamla hojar också! Diskussioner brukar dyka upp lite här och där, senast om cb1100r om jag inte minns fel ;)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Min brorsas första tunga hoj var en CB650 från -81, han köpte den ny för 15 500 spänn. När jag fick åka bakom honom så trodde jag att världen skulle sprängas, accet var så hårresande att det nästan blev ett akut kalsongbyte...

Nu fick jag möjlighet att köra en dylik mackapär i somras...en superfin originalhoj i kanonskick, välvårdad, välputsad och välservad:

1. Oavsett om den varvade 1500 eller 7000 varv så hände inte ett skit, den accelererade som en finlandsfärja som man glömt lossa från kajen...

2. Rakt fram gick det bra, men om man gick in i en sväng, hur flack den än var så började det att wobbla, en lågfrekvent svängade som det inte gick att göra ett skit åt...

3. Sen skulle jag bromsa...och jag bromsade, jag klämde i handtaget till knogarna vitnade men det var förgäves, det hände inte ett smack iallafall...

Summa summarum, det var inte bättre förr men det var en upplevelse i vilket fall, det kändes som en tidsresa och det var väldigt trevligt att sätta röven i sadeln på min egen hoj efteråt :)

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
hehehe, nu tar ni i.
Jag tänkte att en del åkta 80-talare här på forumet för att de tyckte de räckte till, förlåt mitt misstag.

Jag förstår behovet efter mer och mer effekt.
Jag förstår dessutom tat nån som är 20 år idag bara garvar åt våra gamla skrothögar.
Men fins det inget att få ur gamla slädar allas?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Poacher skrev:
hehehe, nu tar ni i.
Jag tänkte att en del åkta 80-talare här på forumet för att de tyckte de räckte till, förlåt mitt misstag.

Jag förstår dessutom tat nån som är 20 år idag bara garvar åt våra gamla skrothögar.

På dragracing strippen finns det många gamla 80-talare som spöar skiten ur nya hojar, effekten var nog inget problem, däremot stålramar med gångjärn på mitten :)

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Jo men mer än Suzukis gamla luftkylda maskiner finns (och då menar jag inget illa med den).
Man kan inte begära allt, men nog önskade man att vi kunde få snacka i en forumdel.
Suzuki gsx1100 var kung en gång, i en annan värld.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
P@trik skrev:
Det var min monark oxå en gång i tiden,tre växlar och en toppfart runt 80km/h.. respekt..

:cdevil
Ett misstag, den var inte en kung mer än för dig.
gsx1100 kickade Hondas CBX1000 av tronen så förstör inte verklig historia som jag tror har haft stor påverkan på hur det kom att se ut på hojmarknaden.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har en CB900f Boldór -82a i garaget. Har nästan kört hela sommaren på Hondan. Skit trevlig cykel som inte skrämmer skiten ur en varje gång man vrider på rullen. Skulle kunna åka europa runt på Hondan så trevlig är den.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gamla hojar har sin charm, jag säljer aldrig min Gammelgixxer trots att den är tung och klumpig, billig i drift och pålitlig.

Dessutom slår man dom flesta nya standardhojarna på strippen, på RR bana suger den dock fett och kräver en bestämd husse för att baxas runt med.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Poacher skrev:
Då förstår jag inte dina inlägg?
Men jag bryr mig inte, skratta du.

Missade det i ditt första inlägg,men ser nu att den va alldeles för gammal.
Så jag skarattar inte ,utan ställer tillbaka den i förrådet där den hör hemma..

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Poacher skrev:
hehehe, nu tar ni i.

Kan säga att jag diggar äldre hojar mer än nyare, de flesta iaf. LIte mer kult. En gammal fin caferäser är rikigt koolt! Katanan är ju en annan given favorit! Så snygg!! Synd bara att väghållningen slutar där vägen svänger... Men men... Men gissar väl att man får hålla på med offroadare ett ta till till man kommer upp i lämplig ålder för ngt najsare (offroadare gäller dock inte att äldre är "bättre"..)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag har haft 3 stycken 80-talsmotorcyklar, men det var inte såpass längesen så jag känner mig nostalgisk över dom än.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
MEN man får ju förstå deras svaga delar.
Självklrat har nåt hänt de senaste 20 åren är det gäller väghållning tex.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Min första hoj tror jag e rätt ovanlig. En Honda CB400 Four -75. Sexväxlad och 4-1 orginal. Den e fortfarande i livet nånstans i Stockholmstrakten...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept