Äldre maskiner?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
om inte jag mins fel så kom x et när 16 ventils motorerna kom :)

Menar du inte 4 ventiler/cylinder? 2-cylindriga hette också GSX men var 8-ventilade. Jag har för mig att det fanns maskiner i ffa 500/550-klassen som hette GSX här trots att de hade gamla 500-motorn med 2 ventiler/cylinder. Lillkatanan och GSX550E t ex, dock bara i europa. Annanstans hette de GS och fanns t ex i USA med 650 cc motor. Har jag fel får gärna någon med bättre på fötterna rätta mig. Det här är gamla minnesbilder från 80-talets BIKE.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Lite märkligt ändå det där med gs eller gsx. Söker jag på Bike är gs550 en helt annan hoj. Söker jag via Google hittar jag exakt samma hoj med bara den skillnaden att det står GS550 eller GSX550 på kåporna.

GS 550 E
17642_0_1_2_gs%20550%20e_Image%20credits%20-%20RICHARD%20MOWRY.jpg

GS 550 E
GS550E_85.jpg

GSX 550 E
imagesCAEIHAXB.jpg

EDIT: Hittar en del andra trådar angående detta och tydligen är det precis så som påpekats. GS = 2 ventiler. GSX = 4 ventiler.
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Detta borde vara rätt tråd för en 80-talsfråga! :)
Har ju en Suzuki GSX 550E men det finns även en GS550E. De ser identiska ut.
Någon som vet vad som skiljer dessa åt. Något måste det ju vara?

Lite olika styling. Lite osäker men min gsx750e 82 hade helt annan motor än gs750e som tydligen var hämtad från racingvärlden. TSCC hete det tydligen och var framtagit genom ett sammabete mellan suzuki och croswouth.. eller hur det nu stavas. Kanske gäller 550 också.

Rolig fakta. Min GSX750E drog jämnt med gsxr750r SRAD 98 bortsätt från att jag var tvungen att växla tidigare. Kände dock vilken ursinig kraft som lurade när man började gå in på rödmarkeringen innan varvstoppet hejdade en. Suzuki kunde bygga maskiner redan då.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Blev skjutsad på mc första gången när jag var 4-5 år av farsan.
En språjlans ny Honda CB750 :kär
Har haft ett gott öga till CB's sedan dess.
Så i år blev det en CB efter att ha tagit kortet i fjol! :)
Använd och älskad med Öhlins(!), toppbox i glasfiber och sidoväskor. :tummenupp

CB 650.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Blev skjutsad på mc första gången när jag var 4-5 år av farsan.
En språjlans ny Honda CB750 :kär
Har haft ett gott öga till CB's sedan dess.
Så i år blev det en CB efter att ha tagit kortet i fjol! :)
Använd och älskad med Öhlins(!), toppbox i glasfiber och sidoväskor. :tummenupp

View attachment 372865

I mina ögon ser din CB 650 så rätt ut!

Vårda den ömt, annars ska jag jaga dig med Permon!
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
2012-06-02 19.47.24.jpgDSC01236.jpgDSC01240.jpg

Bara tvungen att slänga upp några bilder :)

Min nuvarande CBX750. Den duger fint till vardagskörning och även tuffa på riktigt bra när man vill det.

Men saknar min GSX750E något enormt. Den gick som ett spjut och var i exemplariskt skick.

80talet is the shit!!! Allt är bara så billigt med 80tals hojar med. Har man bara en inkomst så har man råd att njuta av dräparna från the 80:is
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Har förresten en sjukt bra verkstadsbok till en GSX750E 80 talare. Har haft en del reperationsböcker men denna är klart den bästa med sprängskisser och logiska förklaringar som jag skulle kunna rea ut :fyllisar
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
View attachment 372869

Min nuvarande CBX750. Den duger fint till vardagskörning och även tuffa på riktigt bra när man vill det.


Hur går det med Hondan?

Var det bara att börja köra, eller var det lite meck innan (tänker på gaffelolja, bromsvätska/slangar, batteri å sånt)

Orsaken till att jag undrar är att jag har ju också två reliker ståendes som snart ska få lite kärlek!
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
En liten reflexion man gör när man läser denna tråden. Var tog allt krom och plåt vägen? :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top