Älska 2-takt!

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Älska 2-takt!?

Bara problem säger vissa, andra tycker det är jättebra!
Hursomhelst så har jag bara haft problem med mitt 2-takts "monster". :huvet
Iaf till problemet: Har precis bytt cylinder och håller på att köra in den! Men, den går inte att varva ett dugg över 6-7k varv, den bara hackar och orkar inte. Utan växel går den att varva lite till men har inte vågat varva upp den till rött nu under inkörning. Den är mycket lättstartad och nästan problem annars! Frågade Guzzicenter i järfälla men har svårt att ta seriöst på vad dom säger från tidigare erfarenheter...
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
stoooffe skrev:
2231179 Avgasporten?

Funkar den som den ska, går lätt in och ut ur cylindern? Kopplat ihop kablarna?


Bara en tanke.


Men om det hade varit avgasporten hade han ju ha kunnat varva när den är i friläge :va
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
stoooffe skrev:
2231179 Avgasporten?

Funkar den som den ska, går lätt in och ut ur cylindern? Kopplat ihop kablarna?


Bara en tanke.
Jo fick de svaret hos guzzi också! Men ja förstår inte? Kan en strypt aprilia inte varva mer än 6k varv? Måste nästan vara någon annat! Den går annars bra under 6-7k varv.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Snubbben skrev:
2231187 Jo fick de svaret hos guzzi också! Men ja förstår inte? Kan en strypt aprilia inte varva mer än 6k varv? Måste nästan vara någon annat! Den går annars bra under 6-7k varv.


Jo det kan den. Vetefan vad det kan vara. Avgasporten kanske kan vara ett fel samtidigt som något annat spökar.

Sitter den på rätt håll? Jag vet inte hur den funkar på fel håll.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Alltså kör du in den är det inte meningen att du ska varva så högt eller ens försöka att få upp mätaren på rött :brinnerup :gnissla
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Probotector skrev:
2232027 Alltså kör du in den är det inte meningen att du ska varva så högt eller ens försöka att få upp mätaren på rött :brinnerup :gnissla

Inte för att låta dryg, detta är en seriös frågeställning.

Vad exakt skulle kunna gå sönder om man kör normalt/varvar ganska mycket(det är en varvvillig motor som är byggd för det)?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
tvålen skrev:
2232041 Inte för att låta dryg, detta är en seriös frågeställning.

Vad exakt skulle kunna gå sönder om man kör normalt/varvar ganska mycket(det är en varvvillig motor som är byggd för det)?

Inte gå sönder men maskineriet (gäller endast en helt ny motor), kolven, cylindern kan ta skada :(
Har man bytt kolv eller cylinder är det rätt viktig att man är extra försiktig, det lönar sig i längden :tummenupp
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Snubbben skrev:
2231177 Bara problem säger vissa, andra tycker det är jättebra!
Hursomhelst så har jag bara haft problem med mitt 2-takts "monster". :huvet
Iaf till problemet: Har precis bytt cylinder och håller på att köra in den! Men, den går inte att varva ett dugg över 6-7k varv, den bara hackar och orkar inte. Utan växel går den att varva lite till men har inte vågat varva upp den till rött nu under inkörning. Den är mycket lättstartad och nästan problem annars! Frågade Guzzicenter i järfälla men har svårt att ta seriöst på vad dom säger från tidigare erfarenheter...

Gäller det en helt ny cylinder + kolv?
Kan det vara så att det är en wisecokolv (smidd kolv) som är monterad i en cylinder med borrning för standardkolv (gjuten kolv)?
Det skulle kunna ge dom symptomen du beskriver, ovillig att varva, går helt normalt på låga varv.
Går den trögare ju varmare den blir?
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Probotector skrev:
2232056 Inte gå sönder men maskineriet (gäller endast en helt ny motor), kolven, cylindern kan ta skada :(
Har man bytt kolv eller cylinder är det rätt viktig att man är extra försiktig, det lönar sig i längden :tummenupp

Nej. Hur menar du att cylindern och kolven skulle kunna ta skada?
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
tvålen skrev:
2232128 Nej. Hur menar du att cylindern och kolven skulle kunna ta skada?

Ja, det är ett jävla tjat om det där med att man ska ta det lugnt... Körde min varm på tomgång för att låta lager och allt annat som jag bytt sätta sig lite, sen lät jag den svalna, körde 5 km sen gasade jag skiten ur den. Funkar bättre än någonsin. Toppar mer än medel-RDn.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Trashcan skrev:
2232179 Ja, det är ett jävla tjat om det där med att man ska ta det lugnt... Körde min varm på tomgång för att låta lager och allt annat som jag bytt sätta sig lite, sen lät jag den svalna, körde 5 km sen gasade jag skiten ur den. Funkar bättre än någonsin. Toppar mer än medel-RDn.
Man brukar säga att en cylinder som är "inkörd" på ditt vis har mer effekt men räcker inte fullt så länge som om man had kärt in den ett längre tag. Men då sumpar man också effekt.

Sen om detta är en skröna har jag ingen aning om.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Lundgren skrev:
2232187 Man brukar säga att en cylinder som är "inkörd" på ditt vis har mer effekt men räcker inte fullt så länge som om man had kärt in den ett längre tag. Men då sumpar man också effekt.

Sen om detta är en skröna har jag ingen aning om.

Då man kan ju fråga sig en annan fråga. Vad är det som gör att cylindern håller, vad är det som slits "så mycket mer" om man har mer effekt eller inte.

Jag menar, oavsett hur man kört in den så gasas det lika mycket dom resterande milen som cylindern ska gå oavsett om man tog det lungt i början eller ej.
 

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Ort
I ett hus
Hoj
Såld
Trashcan skrev:
2232179 Ja, det är ett jävla tjat om det där med att man ska ta det lugnt... Körde min varm på tomgång för att låta lager och allt annat som jag bytt sätta sig lite, sen lät jag den svalna, körde 5 km sen gasade jag skiten ur den. Funkar bättre än någonsin. Toppar mer än medel-RDn.
Helt rätt, så ska en hoj köras. :fakta
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Svenssson skrev:
2232413 Helt rätt, så ska en hoj köras. :fakta
Rengör luftfiltret hjälper inte det rengör förgasaren. Har troligen med att den inte får tillräkligt med luft/soppa för högre varv.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
tvålen skrev:
2232209 Då man kan ju fråga sig en annan fråga. Vad är det som gör att cylindern håller, vad är det som slits "så mycket mer" om man har mer effekt eller inte.

Jag menar, oavsett hur man kört in den så gasas det lika mycket dom resterande milen som cylindern ska gå oavsett om man tog det lungt i början eller ej.
Nej man undrar ju.
 

Dilidog

Devil is a Loser and he´s my bitch
Gick med
30 May 2006
Ort
karlskrona
Hoj
Aprilia rs 125 gp1
när ja hade bytt båfde cylinder och kolv och allt så sa ett roadracingteam i trelleborg att ja bara skulle starta den låta den gå på tomgång upp till 60 grader och stänga av och låta den svalna och sen göra samma sak 3 gånger till så är den inkörd som den ska sen och dom lär väl veta;)
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Trashcan skrev:
2232179 Ja, det är ett jävla tjat om det där med att man ska ta det lugnt... Körde min varm på tomgång för att låta lager och allt annat som jag bytt sätta sig lite, sen lät jag den svalna, körde 5 km sen gasade jag skiten ur den. Funkar bättre än någonsin. Toppar mer än medel-RDn.


va maxar din skit rd ?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top