Ändrat träningsschema Anderstorp 26-27/4

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Eftersom du ställde upp dörren på vid gavel, kan man ju inte låta det passera.

Om jag tar fram en 125 standardhoj till B-racet på Sviestad. Kör du den?
Jag skall självklart bjuda på soppastålar, och anmälningsavgift. Och varför inte prispengar! Den här inbjudan gick förra året till Swedie....
Så nu bjuder vi in er bägge två.

Om ni inte smiskar dom här juniorerna. anser jag det självklart att ni bägge står över ett träningspass på nästa tävling, för att på ett naturligt sätt, se och lära.

Ja eller nej? :banana

Tror det blir 2 nykorade världsmästare i undanflykter, sedan kanske sången

Det var en kyckling som hette Gullefjun

passar
 

sandstream

Guest
Eftersom du ställde upp dörren på vid gavel, kan man ju inte låta det passera.

Om jag tar fram en 125 standardhoj till B-racet på Sviestad. Kör du den?
Jag skall självklart bjuda på soppastålar, och anmälningsavgift. Och varför inte prispengar! Den här inbjudan gick förra året till Swedie....
Så nu bjuder vi in er bägge två.

Om ni inte smiskar dom här juniorerna. anser jag det självklart att ni bägge står över ett träningspass på nästa tävling, för att på ett naturligt sätt, se och lära.

Ja eller nej? :banana
Skulle mer än gärna ställa upp och prova men jag hoppas du och flera andra förstod att det inte var mig själv eller någon i rookieklasserna jag avsåg när jag pratade om eliten. Jag kan nog lära mig en hel del av juniorerna men så länge de inte betalar mer än vad jag gör för att träna och tävla ska de inte få köra mer.

På B-racet lär jag ha fullt upp med mig själv men vid någon träning provar jag gärna en 125 :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Skulle mer än gärna ställa upp och prova men jag hoppas du och flera andra förstod att det inte var mig själv eller någon i rookieklasserna jag avsåg när jag pratade om eliten. Jag kan nog lära mig en hel del av juniorerna men så länge de inte betalar mer än vad jag gör för att träna och tävla ska de inte få köra mer.

På B-racet lär jag ha fullt upp med mig själv men vid någon träning provar jag gärna en 125 :)

Tror säkert du får FULLSERVICE på 125jr ala GP, startad hoj i pitlane och bara svinga upp benet och sedan ladda fullt.

Jag hinner köra 2st 2cylindriga 2takt och meka etc under racehelg, 3 klasser börjar bli lite jäktigt men med lite vilja går det.

4 heat och meka själv var gränsfall på mycket, mat kunde man glömma.


Låter som ett hederligt fall av svenska avundsjukan också, att de något år senare byter upp sig och hjälper till att hålla nere startavgifterna kanske inte gör något?
Livet är inte rättvist, inte mot någon och kommer inte bli.

Hörde en liknande grej när jag var i England och körde klubbmästerskap, en av engelsmännen var sur för att vi var där och 'tog' poäng av honom. När det var ett klubbmästerskap.
Han missade nog att man var tvungen att vara klubbmedlem för att köra, och vi hade löst medlemskap. Är vi inte värdiga att köra då?
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag kan nog lära mig en hel del av juniorerna men så länge de inte betalar mer än vad jag gör för att träna och tävla ska de inte få köra mer.

Får de det då?

Personligen tycker jag alla tränings- och tävlingsavgifter för 125jr ska tas bort helt och hållet. Vi behöver fler nya, unga förmågor.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Hörde en liknande grej när jag var i England och körde klubbmästerskap, en av engelsmännen var sur för att vi var där och 'tog' poäng av honom. När det var ett klubbmästerskap.
Han missade nog att man var tvungen att vara klubbmedlem för att köra, och vi hade löst medlemskap. Är vi inte värdiga att köra då?
Jag förstår faktiskt engelsmannen. Inte så kul med folk som löser medlemsskap för en enskild tävling om det är ett stängt klubbmästerskap.
Får de det då?
Nej, inte vad jag känner till.
Personligen tycker jag alla tränings- och tävlingsavgifter för 125jr ska tas bort helt och hållet. Vi behöver fler nya, unga förmågor.
Och de uteblivna intäkterna från juniorerna ska de andra tävlande hjälpas åt att betala eller hur hade du tänkt att det skulle finansieras?
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Skulle mer än gärna ställa upp och prova men jag hoppas du och flera andra förstod att det inte var mig själv eller någon i rookieklasserna jag avsåg när jag pratade om eliten. Jag kan nog lära mig en hel del av juniorerna men så länge de inte betalar mer än vad jag gör för att träna och tävla ska de inte få köra mer.

På B-racet lär jag ha fullt upp med mig själv men vid någon träning provar jag gärna en 125 :)


Absolut inte!
Ska du köra eller???
Varmkört, tankat och klart.

Vi gör så här, för att det är urbota korkat att stå bredvid för att se och lära. Du får köra alla träningar du med. MEN, vinnaren av 125 racet väljer ut en kostym på Lindex som, om du förlorar, måste knalla runt med i depån en dag. Vinner du får du utan snack klä upp mig från vilken butik du finner lämplig.
:rofl
 

sandstream

Guest
Absolut inte! Ska du köra eller??? Varmkört, tankat och klart. Vi gör så här, för att det är urbota korkat att stå bredvid för att se och lära. Du får köra alla träningar du med. MEN, vinnaren av 125 racet väljer ut en kostym på Lindex som, om du förlorar, måste knalla runt med i depån en dag. Vinner du får du utan snack klä upp mig från vilken butik du finner lämplig.
:rofl
Låter jättekul men jag tror som sagt att du missförstår mig lite.

Jag menar inte att juniorerna ska stå bredvid för att se och lära, självklart ska de också vara ute och köra. Däremot så tycker jag inte, till skillnad från Humlan, att juniorerna ska ha mer tid än någon annan och vi andra ska inte subventionera deras tid på banan. Det var inte värre än så.

Men visst, jag testar mer än gärna en 125:a på B-helgen om det är tillåtet och den klarar av 95 Kg vilande muskler :)
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Låter jättekul men jag tror som sagt att du missförstår mig lite.

Jag menar inte att juniorerna ska stå bredvid för att se och lära, självklart ska de också vara ute och köra. Däremot så tycker jag inte, till skillnad från Humlan, att juniorerna ska ha mer tid än någon annan och vi andra ska inte subventionera deras tid på banan. Det var inte värre än så.

Men visst, jag testar mer än gärna en 125:a på B-helgen om det är tillåtet och den klarar av 95 Kg vilande muskler :)

Helt OK.
Ett tag trodde jag du protesterade mot kläder från Lindex
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Och de uteblivna intäkterna från juniorerna ska de andra tävlande hjälpas åt att betala eller hur hade du tänkt att det skulle finansieras?


Det ska Rookie-förarna betala. :rolleyes:

EDIT: Hade jag kunnat tala om det bara sådär, hade jag kunnat vara finansminister.

Men det går säkert alldeles utmärkt. Sponsorer kanske, eller så får väl organisatören/Svemo helt enkelt tumma lite på sin vinst.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Men det går säkert alldeles utmärkt. Sponsorer kanske, eller så får väl organisatören/Svemo helt enkelt tumma lite på sin vinst.
I första hand måste det bli en sak för förbundet eller någon sponsor. RR i all ära, jag har varken ekonomi eller lust att subventionera någon annans körande.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Låter jättekul men jag tror som sagt att du missförstår mig lite.

Jag menar inte att juniorerna ska stå bredvid för att se och lära, självklart ska de också vara ute och köra. Däremot så tycker jag inte, till skillnad från Humlan, att juniorerna ska ha mer tid än någon annan och vi andra ska inte subventionera deras tid på banan. Det var inte värre än så.

Men visst, jag testar mer än gärna en 125:a på B-helgen om det är tillåtet och den klarar av 95 Kg vilande muskler :)

Klart att fjunisarna ska ha lägre startavgift! De är framtiden inom svensk RR, ska vi inte satsa på dom? På den nivån dom är i 125JR har dom inte mycket pengar och knappt några sponsorer. Många har pappa som enda sponsor, kan man kapa ett par hundra här och där tror jag att de flesta av oss gamla gubbar gott kan tåla några enstaka kronor extra i startavgift.

I första hand måste det bli en sak för förbundet eller någon sponsor. RR i all ära, jag har varken ekonomi eller lust att subventionera någon annans körande.

Vem tror du står för förbundets utgifter? Jo, licensavgiften! Menar du att du har råd med en K5:a, fullt racekittad, komplett verktygssats, däckvärmare, racebuss, allt extra junk som behövs för en racehelg, men inte har lust eller råd att lägga den extra hundring som behövs för att dom ska få lägre startavgift?

Hur har du det med försäkringar? Du vill väl inte vara med och subventionera nån annans olycka? I konsekvensens namn är väl det samma sak? Du betalar för att nån annan ska få det lite lindrigare....
 
Last edited:

sandstream

Guest
Klart att fjunisarna ska ha lägre startavgift! De är framtiden inom svensk RR, ska vi inte satsa på dom? På den nivån dom är i 125JR har dom inte mycket pengar och knappt några sponsorer. Många har pappa som enda sponsor, kan man kapa ett par hundra här och där tror jag att de flesta av oss gamla gubbar gott kan tåla några enstaka kronor extra i startavgift.
Men nu lär det väl inte röra sig om några enstaka kronor extra i startavgift?

ARC har ju gång på gång fått kritik för sina dyra avgifter och det lär knappast bli mindre kritik om de höjs för att juniorerna ska kunna åka billigare.
De flesta rookisar jag känner har inga sponsorer i ordets rätt bemärkelse utan får nöja sig med rabatter men det är en annan diskussion.
Om det är pappa som pröjsar lär han ha råd med ett par hundringar till.

Vem tror du står för förbundets utgifter? Jo, licensavgiften! Menar du att du har råd med en K5:a, fullt racekittad, komplett verktygssats, däckvärmare, racebuss, allt extra junk som behövs för en racehelg, men inte har lust eller råd att lägga den extra hundring som behövs för att dom ska få lägre startavgift?
Fullkittad i mitt fall innebär att oken är najade men det är väl principen vi ska diskutera, inte hurvida jag har råd eller inte?
Hur har du det med försäkringar? Du vill väl inte vara med och subventionera nån annans olycka? I konsekvensens namn är väl det samma sak? Du betalar för att nån annan ska få det lite lindrigare....
En försäkring är inte riktigt samma sak och jag har inte en föräkring för att subventionera någon annan så att de får de lindrigare utan istället för att skydda min egendom mot olyckor tex.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Klart att fjunisarna ska ha lägre startavgift! De är framtiden inom svensk RR, ska vi inte satsa på dom? På den nivån dom är i 125JR har dom inte mycket pengar och knappt några sponsorer. Många har pappa som enda sponsor, kan man kapa ett par hundra här och där tror jag att de flesta av oss gamla gubbar gott kan tåla några enstaka kronor extra i startavgift.

De har ju redan lägre startavgift, på LMS kör de för 700 i stället för 1800. De är också de enda som får låna transponder kostnadsfritt så subventionerat är det redan.

Varför är juniorernas pappor fattigare än den genomsnittlige utövaren? Det är väl inte barnen som betalar med veckopengen? Juniorer är dessutom mer "sponsorheta" än "over-the-hill"-förare just för att de är framtiden även om meriterna är ungefär desamma.

Jag tycker det är bra som det är, de får köra lika mycket som alla andra på SM-tävlingarna (viktigt för utvecklingen) och de har rejält lägre kostnader (vilket torde locka fler). Nog tycker jag att man gör en hel del för juniorerna redan nu.

Hur är det i andra sporter? De jag har insikt i så brukar man också ha lägre priser för juniorer men aldrig gratis.

EDIT: jag kanske missförstod, fick för mig att ena sidan förespråkade fullt pris alternativt mindre körtid och andra sidan kostnadsfritt.
 
Last edited:

FL

runt runt...
Gick med
30 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
R6
kollar på arc.nu och tiderna för träningen verkar vara uppdaterad senast idag och det set ut som det är 2 pass per klass. Vill inte kasta bränsle på den tidigare debatten om pass vs körtid etc men är det någon som vet om det är 2 eller 3 pass per dag? Försökte ringa ARC utan framgång dock.
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
I första hand måste det bli en sak för förbundet eller någon sponsor. RR i all ära, jag har varken ekonomi eller lust att subventionera någon annans körande.

Såja. Sansa sig lite.
Juniorerna har en subventionerad startavgift som förbundet står för.

Vad tror du att det kostar dig över ett år? 1 krona? en femma kanske? Du vet, förbundet lyder under RF. Där finns faktiskt stora summor, som varje år fördelas mellan olika förbund. Vart tror du t.ex. pengarna till handslaget kommer från. Dina licenspengar!!!

Någon sa en gång:
Hetsar man upp sig över små saker, så är man väl inte större, som person.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Men nu lär det väl inte röra sig om några enstaka kronor extra i startavgift?

ARC har ju gång på gång fått kritik för sina dyra avgifter och det lär knappast bli mindre kritik om de höjs för att juniorerna ska kunna åka billigare.
De flesta rookisar jag känner har inga sponsorer i ordets rätt bemärkelse utan får nöja sig med rabatter men det är en annan diskussion.
Om det är pappa som pröjsar lär han ha råd med ett par hundringar till.


När jag läst det du säger måste jag fråga: Du är väl inte avundsjuk på barn? :mad: För min del kan ARC strunta i funktionärsmat hela helgen. Jag kan ta med mig egen käk, lägg pengarna som blir över i juniorernas racekassa.

Jag kan dessutom bjuda dig på en korv så du inte känner dig utelämnad. :)
 
Last edited:

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Jag lovar att bjuda på kaffe både lördag och söndag morgon, till alla funktionärer. Kom förbi RR-Fabrikens tält. Kaffemaskin på kl. 7.00.

Vanligt kaffe. Latte. Capuccino. Kaffe med mjölk. Espresso. :hej

Sandis, du med!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top