Änglavakt, bogesund

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Rasorblade skrev:
2218528 Knappast!!!! Han växlar ner så att det blir en "motardsladd" :7peta.
Tänkte väl det. Vore väl dumt att göra däcket platt inför varje kruva. Hojen skakar nog bra mycket redan som det är

Rasorblade skrev:
2218528

Motardnissar använder kopplingen, men jag tror nog att det är gasen han "styr" sladden med.. :tummenupp
Ok! :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ett antal tusenlappar åt h-e. Och rapporterades olyckan oxå så blir det en pinne till i sporthojsolycksstatistiken.

Tur du klarade dig bra, men räkna inte alltför hårt på änglarnas bistånd. Dom är nog lite väl otillförlitliga.
Bättre att själv se till att du håller dig på vägen.
/u
 

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Falköping
Hoj
GPZ 600R
Vad ska man försöka göra när man kommer in i sväng med för hög fart? Försöka lägga ner ännu mer?
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
skert skrev:
2219160 Vad ska man försöka göra när man kommer in i sväng med för hög fart? Försöka lägga ner ännu mer?

Ja, såvitt jag vet så slutar det oftast lyckligare än att bromsa
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sätt en lapp på styrkronan eller liknande: "Bromsa inte - lägg ner" :tummenupp

Visst, det är en generalisering. Men en pressad situation är det lätt att man nyper lite för hårt på bromsarna. Nyper man så hårt på bromsarna att de låser i en kurva när man har kraftig lutning på hojen, då hamnar man i diket.

Någon broms och kurv kurs från SMC eller liknande kan vara en god idé. Så fort du har tejpat ihop hojen.
 

sandstream

Guest
skert skrev:
2219160 Vad ska man försöka göra när man kommer in i sväng med för hög fart? Försöka lägga ner ännu mer?
Ja, att lägga ner mer är det enda rätta.
På gata ligger 99,99% av alla förare mil från gränsen av vad hojen och däcken klarar av.
Problemet är att man lätt drabbas av panik och istället rätar upp hojen, händer lite då och då på bandagar men utan större skador.
Om man inte drabbas av panik (vilket det flesta av oss gör) utan istället lägger ner mer så klarar man kurvan eller så gör man en lowsider, dvs kanar med hela hojen av vägen vilket hjälper till att ta ner farten.

Sen kanske det är dags att avliva myten om att man inte kan/ska bromsa med frambromsen i kurvor.
Det går utmärkt och man kan bromsa mycket längre och med mer nerlägg än man först kan tro.
(Att tvärbromsa mitt i en kurva är kanske inte att rekommendera men i början av kurvan ska bromsningen vara avklarad och hastigheten rätt, klarar man inte det bör man absolut fundera på vidareutbildning).
Ett bra ställe att öva detta på är på en bana och tex med SMC som annordnar kurser.

@kamikaze: Skönt att du klarade dig :tummenupp
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
sandstream skrev:
2219207 Ja, att lägga ner mer är det enda rätta.
På gata ligger 99,99% av alla förare mil från gränsen av vad hojen och däcken klarar av.

Kanske en dum fråga men om man ligger 3-4mm från klacken ( där anläggningsytan tar slut ) finns det så mkt kvar då, gör dessa mm så mkt?

Banåkare brukar väl karva bort skarven är det då gungningen börjar?
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Galne Dansken skrev:
2218547 Stanna hemma!

För typ 3 -4 år sidan, en sen fredags natt var några "ryske diplomat" ungdommer på kalass på Kabyssen i Vaxholm (sommerdisko på hotellets utebar..) och loaded med alkohol och droger i anselig mängd gick resan hem i daddy´s power boat mott Lidingö.

Kommer du från Vaxholm och ska mott stan är det faktisk möjligt att svänga av, för tidigt - och då hamner du vid bryggan som är mellom Vaxön och Bogesundslandet..

Omtalte natt, kom killerna ovan av för tidigt och med full speed i mörket går dom ind i vägen bredvid bryggan. Båtjäflen flygar över vägen och ner i vatnet på andra sidan. 1 kille brutar ryggen och båda får almänt mycket stryk..
Hade någon passerad på vägen hade man inte överlevad!

Det är första och enda gång som jag har set ett väg stålräcke som är böjd från fel sida......

Ingen dålig flygfärd de grabbarna gjorde, tragiskt med skadorna men vilken jäkla tur att INGEN passerade vägen precis. Det är tydligen inte bara bilister man skall betrakta som älgar längre......


Kan du fylla i meningen från TinaTjejen förresten, är nyfikan haha.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
crashtestdummy skrev:
2218422 Jag kan varmt rekommendera SMCs broms och kurvkurs. Där lär du dig att gasa hade hjälpt bättre än att bromsa. :tummenupp
skönt att du klarade dig så pass bra.

Jag gick broms och kurvteknikkursen i söndags och den var suverän!

Att bromsa med bakbromsen har jag provat i "panikögonblick" och det slutar med sladd varje gång. Att släppa gasen förändrar kurvegenskaperna negativt även det.

Harkla dig lätt, slappna av, ut med arslet och lägg ner så har du större chans att klara dig.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Bakbroms hit och dito dit. Vem kan ens nå bromsen mitt i en högerkurva?
Kan man det så kanske man borde svänga istället för att bromsa.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
En upprepning 3000 gånger är en reflex kan ju i en paniksituation vara lätt att trycka till på bakbromsen!

(Info från BKK)

Tur att det gick så bra trots allt :tummenupp
 

sandstream

Guest
Anderzzon skrev:
2219255 Kanske en dum fråga men om man ligger 3-4mm från klacken ( där anläggningsytan tar slut ) finns det så mkt kvar då, gör dessa mm så mkt?
Gå ut till din hoj och luta den tills 3-4 mm är kvar av anläggninsytan.
Luta sedan hojen tills sista delen av däcket ligger i asfalten.
Nu vet du skillnaden.
Anderzzon skrev:
Banåkare brukar väl karva bort skarven är det då gungningen börjar?
Nej, att baken blir orolig ut ur kurvor med gas beror på att gummit en bit in börjar bli dåligt.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
BostonGurka skrev:
2218348 Det är bra att vara rädd när man kör motorcykel!
Blir du rädd när du kör kör du för fort.
Största felet många gör när de kommer in för fort i en kurva är att bromsa och slå av på gasen. Vad som händer i detta ögonblick är att du lägger ännu mer tryck på ett redan hårt belastat framhjul Vilket faktist är det sista vi vill...
Det ökar ju risken för att framhjulet ska sticka....

Om vi nu tittar på hur en mc är konstruerad så ser man ganska fort att vi har ett bredare däck bak än fram... Rimligtvis har vi altså mer gummi i backen bak jmf med fram. I denna situation så vill vi altså föra över kraft från framdäcket till bakdäcket...
Hur beter vi oss då för att omfördela kraften?
Jo vi gasar mer... Med mjuk och följsamt acc. så gasar man mer genom kurvan. Det är det vi instruktörer mfl kallar gaskontroll. Och det är en av de saker vi lär ut på våra kurser...
Kurser vi håller för att få dig som motorcyklist att bli en bättre och säkrare förare...
Ni är mycket välkommna på dem.
 
Last edited:

Ducati for life

Guest
...den kurvan är en "klassiker"... klart lurig innan man vet hur den ska tas. Synd på hojjen men tur att du klarat dig...
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Tänk såhär.
Om du INTE hade använt bakbromsen så kanske du inte hade överlevt. Vem vet? Det kanske var hur tur som helst att du gled av där du gjorde just p.g.a. din bromsning. Tur att du klarade dig i alla fall.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
SENSEI skrev:
2220028Blir du rädd när du kör kör du för fort.

<snip-it>

Hur beter vi oss då? Jo vi gasar mer...

Om man kör full gas redan då? :va

Jag behöver mer hästar och en snabbare hoj. :mad:
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Grejen med den kurvan är ju att den nyper i slutet (från det hållet du kommer ifrån). Jag har bara kört på bogan 3ggr men den kurvan kommer jag ihåg. En som jag känner som åkt där lite mer frekvent sa att det e den kurvan som de flesta åker av i. Lurig böj.

fint att det gick bra iaf
 

sandstream

Guest
RoLLER skrev:
2220328 Om man kör full gas redan då? :va
Jag behöver mer hästar och en snabbare hoj. :mad:
:D
Skulle vilja se dig ta den kurvan med full gas, du får självklart välja växel själv :tummenupp
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
aLcATRAZ skrev:
2218149 Jag låg i precis samma situation förra året. Landade i gräset bakom, mjukt. Som tur var.

Din hojj såg bättre ut än min dock som låg nere i vattnet.


Tur att det gick bra.

(Det var en lång dag. 6 timmar körniing, och jag var ouppmärksam för en sekund i fel tidpunkt. Kurvan nyper till i slutet, och det syns knappt. Inge kul.)

/a
Känns det igen :7peta
 

Bifogat

  • dike01.jpg
    dike01.jpg
    127.6 KB · Visningar: 166
  • dike02.jpg
    dike02.jpg
    117.3 KB · Visningar: 132
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top