Änglavakt, bogesund

ducc

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Olika
rfb skrev:
2218197 Låste bakhjulet?

Inte för att gnälla, men vilka använder bakbromsen, speciellt när man kör lite hårdare?

Riossi använder bakbromsen när han ställer upp hojen in för böjarna :pannkyss
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
79Andreas skrev:
2218221 Varför är det ett kors på en av bilderna?
Någon dödsolycka där tidigare eller?

Jaap - det var tidigara även en vsnligt stålräcke där - och det i kombination med den nypande kurva har flera liv på sin samvittighet!
Nu har VV varit så betönksamma att ersätta stålräcket, sen några år tillbaka, med en mjuk av åknings zone - utan en djubt dike - och på så sätt har man höjad trafiksäkerheten väsentligt - vilket jag vett en som är ganska tacksam för idag :)
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Chii skrev:
2218162 det där lär du komma ihåg och vara tacksam för resten av livet, mitt tips är att om du ska fortsätta köra hojj, lån en o far ut och åk, annars blir du rädd

Det är bra att vara rädd när man kör motorcykel!
 

Skyldig

West Coast Xtremes
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Shanghai
Hoj
ZXR, WR360, cr250, kx60, mini,
Man ser att han har låst upp bakhjulet på bilderna. Panik eller inte, värt att träna bort.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
ducc skrev:
2218303 Riossi använder bakbromsen när han ställer upp hojen in för böjarna :pannkyss
Och Hayden gör det inte. Han leder förövrigt motogp. Det är helt olika från person till person om hur man använder bakbromsen. Jag använder den aldrig när jag kör hårdare, ibland om man ska stanna för rött ljus i stadskörning kanske jag bromsar bak istället för fram lika hårt.
 

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
rfb skrev:
2218264 Ne, inte så begåvat att använda fram vid nerlägg heller, bara att jag aldrig använder bak vilket gör att inte ens vid "panik" så är man där och petar...

Förståeligt, frågade bara för det verkar vara ovanligt att den används...
Att använda båda bromsarna rätt är en konst som oftast måste tränas in ganska flitigt.. att panika och slå på båda i en sån situation är lätt hänt för vem som helst.
 

ducc

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Olika
Biifer skrev:
2218387 Och Hayden gör det inte. Han leder förövrigt motogp. Det är helt olika från person till person om hur man använder bakbromsen. Jag använder den aldrig när jag kör hårdare, ibland om man ska stanna för rött ljus i stadskörning kanske jag bromsar bak istället för fram lika hårt.

Rossi har vunnit ALLT och han använder bakbromsen :7peta
 

gixxer300

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
gsxr1000 k6
Nienna skrev:
2218396 Att använda båda bromsarna rätt är en konst som oftast måste tränas in ganska flitigt.. att panika och slå på båda i en sån situation är lätt hänt för vem som helst.
Yes, och nypa för hårt där fram är ju inte att tänka på....
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
gixxer300 skrev:
2218407 Yes, och nypa för hårt där fram är ju inte att tänka på....
Jag kan varmt rekommendera SMCs broms och kurvkurs. Där lär du dig att gasa hade hjälpt bättre än att bromsa. :tummenupp
skönt att du klarade dig så pass bra.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
ducc skrev:
2218303 Riossi använder bakbromsen när han ställer upp hojen in för böjarna :pannkyss
inte bara han,, utan alla andra "riktiga"förare också, men det finns ju värstingar här på SH som har läst i tidningar att man inte ska använda bakbromsen vid aktiv körning :hihi
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
UltraMarine skrev:
2218515 Kanske dags att lägga till "dont try this at home" till dina filmer...

Kanske dags att provköra dödsvägen fast med min tur blir jag väl överkörd av nån båt...

Haha! Ja då e man jeffligt otursförföljd! :lol

Men ta och häng på oss på nån repa då! :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
ducc skrev:
2218303 Riossi använder bakbromsen när han ställer upp hojen in för böjarna :pannkyss

Knappast!!!! Han växlar ner så att det blir en "motardsladd" :7peta

Biifer skrev:
2218414 Det är inte en "supermotard" sladd han gör då? D.v.s växlar ner och styr sladden med kopplingen?

Motardnissar använder kopplingen, men jag tror nog att det är gasen han "styr" sladden med.. :tummenupp
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Tur att det gick bra för dig men är lite förvånad över att du som tydligen har kört denna vägen ett antal ggr. tidigare inte tänker på att ta det lugnt just där...alla som kört bogan vet ju att det där är en lömsk kurva!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
UltraMarine skrev:
2218515 Kanske dags att provköra dödsvägen fast med min tur blir jag väl överkörd av nån båt...

Stanna hemma!

För typ 3 -4 år sidan, en sen fredags natt var några "ryske diplomat" ungdommer på kalass på Kabyssen i Vaxholm (sommerdisko på hotellets utebar..) och loaded med alkohol och droger i anselig mängd gick resan hem i daddy´s power boat mott Lidingö.

Kommer du från Vaxholm och ska mott stan är det faktisk möjligt att svänga av, för tidigt - och då hamner du vid bryggan som är mellom Vaxön och Bogesundslandet..

Omtalte natt, kom killerna ovan av för tidigt och med full speed i mörket går dom ind i vägen bredvid bryggan. Båtjäflen flygar över vägen och ner i vatnet på andra sidan. 1 kille brutar ryggen och båda får almänt mycket stryk..
Hade någon passerad på vägen hade man inte överlevad!

Det är första och enda gång som jag har set ett väg stålräcke som är böjd från fel sida......
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Skönt att höra att det gick bra med dej :)
Jag körde där ifjol, första gången & helt ovetande om den svängen. Den är inte kul, den nöp som fan & tog ju aldrig slut kändes det som. Killen som låg bakom mej berättade när vi kom fram till Vaxholm att han såg vägpinnen piska till mitt bakdäck & var övertygad om att det skulle gå åt h*te för mej. Jag var en bra bit ut men hade tur att klara mej.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top