Ännu en bilköpsrådstråd....

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Sist jag kolla så finns det ingen bil som går på 0,47 i 130-140km/h och hård körning. Den skrönan köper inte jag i vilket fall. Där måste någon överbevisa innan jag tar det som seriöst. Sen säger man att det snittades 0,7 det är 50% mer än 0,47.

Nu kör inte jag en 320d men en 525d och den snittar jag 0.55 med på mina 100-pendlarmil i veckan. Då ligger jag alltid med moms på skyltarna. Snålaste jag har kört med den är 0.48 men då höll jag begränsningarna hela tiden. Så nog tror jag 0.45 är möjligt med 320'in.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Opel brukar vara löjligt utväxlade i förhållande till motorstorlek.
Det tar en stund att komma upp i fart men åas drar de inte så mycket sås.

När det kommer till driftsäkerhet så verkar vissa ha problem med allt och andra ingenting.
Konstigt nog oftast personer som får problem med allt oavsett vilken bil de kör.
Komforten är väl däremot inte i toppklass.

Angående bmw så upplever jag att det inte är någon större skillnad på (x)20/25d.
De ligger cirkus 0.5-0.6 vid normal körning.

Mina högst personliga åsikter.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Nu kör inte jag en 320d men en 525d och den snittar jag 0.55 med på mina 100-pendlarmil i veckan. Då ligger jag alltid med moms på skyltarna. Snålaste jag har kört med den är 0.48 men då höll jag begränsningarna hela tiden. Så nog tror jag 0.45 är möjligt med 320'in.

Och min 530d står just nu på 0,58 enligt datorn. :tummenupp All möjlig körning inkluderad där, dock inte nollställd på ett bra tag.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Vag 1,9 tdi. Löjligt bra motor och sjukt billiga delar från tyskland!

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Känns som att alternativen nu efter lite mera tanke är
BMW e46 320d eller VW golf 1,9tdi..

Båda har fördelar och nackdelar.. Tack för alla bra svar.. Fortsätt gärna komma med tankar och inspel..

Ni som kört billigt med e46 320, har ni kört 5 eller 6 växlade? Känns ju som att det kan spela stor roll..

Snowman89

Guest
Vag 1,9 tdi. Löjligt bra motor och sjukt billiga delar från tyskland!
Farsan hade en sån. Köpte den när den hade gått runt 15k mil och sålde den när den hade gått 44k mil. Enda han bytte var glödstift och lite diverse grejer i framvagnen. Gick på 0,5 på autobahn med 5personer i bilen samt fullastad :) När han sålde den började kopplingen bli lite trött, men med tanke på att det var den som satt i från när bilen var ny så var det väl ganska okej.. :)

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Kör min passat 170hk 4wd och dsg på 0,53 i snitt. Då kör jag enligt skyltar och mycket. Men vid hård körning kan jag även få den dra 1,2L/mil. Så ja 0,47 är möjligt med en 320 eller passat. Men inte med hård körning.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Bilen drog 0.47 på den körningen. Och ja det gick fort då det var nattetid. :fakta

Hur många extraljus? Nedförsbacke, hemlängtan, medvind och Mcd vid målet.
Eller:
Glömde glasögonen hemma, så du körde max 80 var en liten detalj som försvann eftersom du var stupfull och 50Km/h kändes som 200 blås. :)

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Pegueot 407 1.6 diesel. Veckopendlade själv med en sådan under ett år. Brännde ett par tusen mil i den bilen.

Fördelar:
- Är en billig bil att köpa, mycket billigare än tex Volvo
- 1.6 dieseln är samma motor som Volvo använder = driftsäker
- Grymt stor bil som går att lasta mängder i (om man tar kombin som jag hade)
- Man åker sjukt bekvämt. 407: an har en fjädring som är helt underbar. LÄNK
- Full pot i NCAP krocktest (viktigt om man bränner mycket mil)
- Förbrukningen är grymt bra om man kör på farthållaren. Körde på 0.45 L/mil när jag körde Växjö/Sthlm T/R
- Grymt bra standardutrustning. Panoramatak och kylning i handskfacket är standard tex.

Nackdelar:
- Har tendens att få lacksläpp på bakluckan. Kolla noga innan köp
- Acceleration. 1.6:an är liten i en sån bil. Det gäller att man plannerar omkörningarna noga!

Som pendlarbil var det få som kunde matcha sig med denna. Jag kollade länge. :)

Lycka till.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det flesta dieslar går bra och snålt. Finns dock några fallgropar.
Vw 105HK 1,9Tdi är väl en utav dom sista dieslarna(eller var den på 110?). Där karaktären är diesel och ljudet är diesel. Snåla som få även med plattan i mattan på autobahn.
Dagens är för inspererade utav bensin motorer och mycket effekt, typexempel är Vw som älskar att varvas:3freak
Min gamla 130hk 2,4D femma från volvo hade ganska god sång och ekonomi. Dom senare med partikelfilter mm blev törstiga kärror hört skrönor på 0,85L/mil inte är en ovanlig siffra på moderna D5or. Ådis 3,0a TDi (kan varit en 3,2a)i en A6a skulle ha 0,85/mil. Sjuka siffror på en diesel.

Dagens dieslar är bara snåla med ägg under pedalen, dom gamla kunde man köra hur som och det var endå samma snitt förbrukning. 0,55L/mil var en siffra det flesta äldre dieslar gick på, Passater, Golfar, A4or. Idag kan man köra 0,4-1L/mil beroende på gaspådrag.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
- 1.6 dieseln är samma motor som Volvo använder = driftsäker

PSA Peugeot Citroën, det var ju den motorn jag hyllade tidigare i tråden. Som snålaste och bästa idag. Vad som sker i morgon är en annan sak. 24k mil på kamrems byte.

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Hur många extraljus? Nedförsbacke, hemlängtan, medvind och Mcd vid målet.
Eller:
Glömde glasögonen hemma, så du körde max 80 var en liten detalj som försvann eftersom du var stupfull och 50Km/h kändes som 200 blås. :)

Fan vad du är smart. Jag skulle vilja ha din autograf. :Bugar

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Saab 93 04 och uppåt har en trevlig utväxling för långåka, i mitt tycke mycket bil för pengarna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
PSA Peugeot Citroën, det var ju den motorn jag hyllade tidigare i tråden. Som snålaste och bästa idag. Vad som sker i morgon är en annan sak. 24k mil på kamrems byte.

Men volvos egenutvecklade motorstyrning gör att motorn går som bäst i en volvo.
Bra motor i vilket fall som helst.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Fransk bil har jag haft en gång.... Det misstaget gör jag inte om. Det hade fan vart billigare att åka taxi....

Saab är inte heller något alternativ i min värld....

Ska försöka hitta en e34 320d och provköra så även en golf 1,9tdi. Svårt att få en uppfattning av en bil utifrån vad man kan läsa...

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Nu har jag inte läst allt men tänk på att du oftast inte sparar pengar förns runt 2500+ mil / år.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fransk bil har jag haft en gång.... Det misstaget gör jag inte om. Det hade fan vart billigare att åka taxi....

Kört massa mil franskt och alltid varit nöjd och utan bekymmer. Passaten jag har nu ska in på sin första service, i förtid för att åtgärda lite saker.
Ac trasig, stereon blinkar när det är mörkt, tänder upp full belysning ibland. Den smäller i antingen låda eller drivlina, när man drar med bilen. Allt detta på 2600mil. Verkar vara bra bilar dom där Vw.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...