Jaha Nollvision påpekar att kan man inte från förarplatsen se alla blinkers så ska man ha varning i instrumentlampan för fel på blinkers. Jag kan se alla blinkers. Men varför inte försöka fixa varningsblink
Nu fungerar 2016 års Biltema 42-140 blinkrelä på så sätt att blinkerströmmen passerar ett motstånd av ståltråd på 30milliOhm (0,03 Ohm) och är spänningen över motståndet för liten (eller för stor, kortis i blinkers) så blir det snabbblink för varning.
30 milliOhm se Step 6, schematics
http://www.instructables.com/id/Automotive-electronic-flasher-rate-modification./?ALLSTEPS
Eftersom strömmen normalt ska vara från 21W+21W+5W=47W dvs strömmen är 47/12=3,9A så blir spänningen för normalblink 0,03x3,9=0,12Volt.
Mina LEDblinker drar fram 0,1A, bak 0,08A och instrument dioden gissning 0,02A, totalt 0,2A, för att få rätt spänning 0,12V borde motståndet vara 0,12/0,2=0,6 Ohm.
Vilket går att beställa från ELFA men original är en rostfri tråd. Så jag tänkte en tunn rostfri tråd borde lösa problemet. Hittade i "Bra att ha" en bromswire till Trampcykel. Pillade upp wiren och drog ut en en av trådarna. Mätte motståndet och kom fram till att 11cm borde bli 0,6 Ohm.
Lödde på ett par koppartrådar i ändarna och stoppade in allt i en gul krympslang och monterade in i 42-140.
Testade och det blev snabbblink, dvs för kort ståltråd, för litet motstånd. Gjorde ett andra försök med 14cm ståltråd från wiren och det fungerade
med normalblink med båda blinkers fungerande
med snabblink med den bakre blinkersen bortkopplad
OBS. För att 42-140 ska fungera måste det finnas ett vanligt motstånd på högst 3,3kOhm mellan + vid LEDblinkers och direkt till - / jord.
För att annars tänder inte 42-140, orsaken är att LED drar ingen ström alls innan spänningen är ca 9Volt över dom. Det gör ett vanligt motstånd, dra ström direkt.
Och det, ett vanligt 0,4W 1,5kOhm motstånd har jag monterat i framblinkershuset,
tog 1,5kOhm för lite marginal till 3,3kOhm.
Anm.: Redan för en tid sedan provade jag få blinkfrekvensen rätt med LED i 42-140 genom att ersätta 100kOhm SMD tidsmotståndet med ett 220kOhm axialmotstånd.
För att kunna använda blinkreläet till LED.
Nu med utbytt "strömmätningsmotstånd" fick jag ändra tillbaka till ett vanligt 100kOhm axialmotstånd.
SMD motståndet ligger väl i bästa fall dammsugaren.
Ståltråden till vänster på fotona är originalmotståndet på 30 milliOhm.