Ännu en blinkersfråga! ? Blir galen

Sebno

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Haninge
Hoj
2000 Kawasaki zr7
Bra då vet vi det. För ibland när jag läser inlägg i blinkersämnet undrar jag om hur folk kopplar fel. Fungerar på ena sidan, inte på andra sidan osv.
Saknar helt tummar har jag tänkt ?
Men nu finns en naturlig förklaring till strulandet, dålig kontakt med Biltemas snabbkopplingar till motstånden !

Ja det vart lite mek med att få dom att få riktig kontakt, trodde nästan att jag skulle klämma av kabeln.
Tyckte faktiskt att jag gjort det ordentligt första gången.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Nu funderar jag vad som är olagligt :3freak
"Turn signals are required to blink on and off, or "flash", at a steady rate of between 60 and 120 blinks per minute (1–2 Hz)... It is also required that the vehicle operator be alerted by much faster- or slower-than-normal flashing in the event a turn signal light fails"
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
"Turn signals are required to blink on and off, or "flash", at a steady rate of between 60 and 120 blinks per minute (1–2 Hz)... It is also required that the vehicle operator be alerted by much faster- or slower-than-normal flashing in the event a turn signal light fails"

Låter som dom flessta nya bilar säljs olagliga med då :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är jag den ende som tycker att det är konstigt att ett så stort företag som Biltema säljer saker som är olagliga?

Bara olagliga på nyare fordon, inte på äldre än 2007.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_lighting#Side_turn_signals
källorna till texten är (7) och (18)
7
https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CFR-2004-title49-vol5/pdf/CFR-2004-title49-vol5-sec571-108.pdf
18
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r48r6e.pdf

En godbit i (7) är på sida 242
S5.1.1.25 Each turn signal lamp on a
motorcycle shall have an effective pro-
jected luminous lens area of not less
than 2258 square mm
motsvarande ca 4cm x 6cm.
Undrar hur många hojar som har blinkers som klarar detta? I original.
Ja i varje fall min Sprint RS gör det.
Förmodligen rätt gammal US text.

Tror att det i EU / Sverige är ersatt med ljusstyrka i candela för blinkers.
Ju närmare halvljuset dessto högre ljusstyrka på blinkers!
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nu är det väl kanske inte helt optimalt att titta på regler som gäller i USA när det diskuteras saker som säljs och används i Sverige.

Det är dock helt riktigt att fenomenet med för snabbt blinkande blinkers som "alla" miniblinkersmontörer råkar ut för är en planerad funktion. Den är där för att varna för när en lampa har gått sönder.

Enligt VVFS 2003:23 så gäller nedan. Har dock aldrig hört om någon som fått funktionen kollad. Och att sälja sakerna är inte olagligt, även om användandet skulle vara så.

64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §).

Körriktningsvisare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.

65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 +-30 blinkningar per minut.

71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar.
Kontrollampan bör visa grönt ljus.

http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr023.pdf
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
baggen1970 skriver
Låter som dom flessta nya bilar säljs olagliga med då :)
iceice skriver
Bryter de mot första eller andra meningen i citatet?

Svårt att avgöra. Mer än 50% av personbilarna har ju något fel på blinkers när man ser dem göra filbyten på motorväg. Om det är blinkersreläet som inte fungerar alls eller om det är blinkerslamporna som är sönder är ju svårt att avgöra.
Tydligt är det i varje fall att kontrollampan inte fungerar som den ska.
Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar.

Eller har man helt enkelt glömt att kryssa för Blinkersolja i extrautrustningen ? :va

Att jag själv bytt till LED i blinkers beror inte på att jag vill hojen ska bli snyggare utan på att jag vill att blinkers ska fungera. Inte helt plötsligt upptäcka IGEN under körning att en blinkerslampa är sönder.
Och att det är dags börja vifta med armarna för att signalera filbyte.
Tills det finns möjlighet att stanna säkert och byta glödlampa.
Fram blev det en LED-lampa i original blinkershus. Bak blev det E-godkända
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Blinkers-2-st-2000020436/
eftersom föregående ägare monterat Miniblinkers med "kolfiberlook" för glödlampa.

Och för att undvika fukt i
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Blinkers-2-st-2000020436/
så tätar jag kabelhålet med silikon och sedan förstärkning med krympslang utanpå sladdarna och 10mm gängan efter muttern.
Precis som jag gjorde på SV650S.
Efter jag fick 100% LED-blinkers på SV650S så var det aldrig mer trasig blinkers.

Anm.: På instruktionen till http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Blinkers-2-st-2000020436/
Står fortfarande 2016
OBS Vid byte av blinkers från original till LED upplever man ofta allt för snabb blinkfrekvens (beroende på mycket lägre Wattantal). Detta avhjälps enklast med ett lastoberoende relä. t.ex. Biltema art. 42-140.....
Det är ju nån tid sedan art. 42-140 var lastoberoende.....nu fodras två 21W lampor för att 42-140 ska ge rätt blinkfrekvens.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter som dom flessta nya bilar säljs olagliga med då :)

Ja och det är inte bara du och jag som märkt det, från dagens GÖTEBORGDIREKT (ny gratistidning i Gbg)
Sedan i februari har polisen haft en omfattande insats för att hitta värstingförare i trafiken i region väst. Totalt har 1000 förare rapporterats och främst handlar det om höga hastigheter, körning utan blinkers, och för korta avstånd till framförvarande bil.

Det betyder ca 4 st rapporter om dagen. Med tanke på att det är lätt hitta körning utan blinkers och fixa rapporter, låt oss säga 1 timme / per rapport. Så är en omfattande insats hos polisen 2 man i 4 timmar om dagen. Man åker väl fortfarande två i varje bil? Det är ju tråkigt jobba ensam.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jaha Nollvision påpekar att kan man inte från förarplatsen se alla blinkers så ska man ha varning i instrumentlampan för fel på blinkers. Jag kan se alla blinkers. Men varför inte försöka fixa varningsblink :)

Nu fungerar 2016 års Biltema 42-140 blinkrelä på så sätt att blinkerströmmen passerar ett motstånd av ståltråd på 30milliOhm (0,03 Ohm) och är spänningen över motståndet för liten (eller för stor, kortis i blinkers) så blir det snabbblink för varning.
30 milliOhm se Step 6, schematics
http://www.instructables.com/id/Automotive-electronic-flasher-rate-modification./?ALLSTEPS
Eftersom strömmen normalt ska vara från 21W+21W+5W=47W dvs strömmen är 47/12=3,9A så blir spänningen för normalblink 0,03x3,9=0,12Volt.
Mina LEDblinker drar fram 0,1A, bak 0,08A och instrument dioden gissning 0,02A, totalt 0,2A, för att få rätt spänning 0,12V borde motståndet vara 0,12/0,2=0,6 Ohm.
Vilket går att beställa från ELFA men original är en rostfri tråd. Så jag tänkte en tunn rostfri tråd borde lösa problemet. Hittade i "Bra att ha" en bromswire till Trampcykel. Pillade upp wiren och drog ut en en av trådarna. Mätte motståndet och kom fram till att 11cm borde bli 0,6 Ohm.
Lödde på ett par koppartrådar i ändarna och stoppade in allt i en gul krympslang och monterade in i 42-140.
Testade och det blev snabbblink, dvs för kort ståltråd, för litet motstånd. Gjorde ett andra försök med 14cm ståltråd från wiren och det fungerade
med normalblink med båda blinkers fungerande
med snabblink med den bakre blinkersen bortkopplad

OBS. För att 42-140 ska fungera måste det finnas ett vanligt motstånd på högst 3,3kOhm mellan + vid LEDblinkers och direkt till - / jord.
För att annars tänder inte 42-140, orsaken är att LED drar ingen ström alls innan spänningen är ca 9Volt över dom. Det gör ett vanligt motstånd, dra ström direkt.
Och det, ett vanligt 0,4W 1,5kOhm motstånd har jag monterat i framblinkershuset,
tog 1,5kOhm för lite marginal till 3,3kOhm.

Anm.: Redan för en tid sedan provade jag få blinkfrekvensen rätt med LED i 42-140 genom att ersätta 100kOhm SMD tidsmotståndet med ett 220kOhm axialmotstånd.
För att kunna använda blinkreläet till LED.
Nu med utbytt "strömmätningsmotstånd" fick jag ändra tillbaka till ett vanligt 100kOhm axialmotstånd.
SMD motståndet ligger väl i bästa fall dammsugaren.

Ståltråden till vänster på fotona är originalmotståndet på 30 milliOhm.
 

Bifogat

  • 1-TryLEDFlasher.jpg
    1-TryLEDFlasher.jpg
    291.6 KB · Visningar: 43
  • 2-InToThe Box.jpg
    2-InToThe Box.jpg
    267.8 KB · Visningar: 42
  • 3-FinalTryLEDFlasher.jpg
    3-FinalTryLEDFlasher.jpg
    407.8 KB · Visningar: 45
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top