Ännu en fråga om kedjesmörjning!

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Grödinge
Hoj
ZX7R 97:a
Tänkte att innan jag far iväg och köper massa smörjning på närmaste mc-butik så tänkte jag kolla en sak...
Har nämligen en burk med Würths klisterolja (högtrycksbeständig)
Är detta något man kan använda månne tro??? :confused:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Klisterolja funkar bra till kedjor!

Tycker du ska köpa kedjevax, så slipper man all olja över hela svingen och bakhjulet!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
loop skrev:
Tänkte att innan jag far iväg och köper massa smörjning på närmaste mc-butik så tänkte jag kolla en sak...
Har nämligen en burk med Würths klisterolja (högtrycksbeständig)
Är detta något man kan använda månne tro??? :confused:
kolla så att den funkar med o-ringar bara, vet att det var probs med en del smörjor för ngr år sedan.
Då var det väldigt noga med att köpa speciel "o-ringsolja".
Bara en tanke ifall burken stått ngr år på hyllan.
//Tobbe
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
cRoC skrev:
Klisterolja funkar bra till kedjor!

Tycker du ska köpa kedjevax, så slipper man all olja över hela svingen och bakhjulet!

Jag verkar aldrig hitta rätt. Jag frågade efter vax. Fick en sprayburk(har inte namnet) han påstod att det var vax. Jag var misstänksam och antog att vax är i någon annan form än på sprayburk? Blev till slut övertalad att det är vax :D Hur är det nu? Ska vax vara fast eller flytande? (spray)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
#Olsson# skrev:
Jag verkar aldrig hitta rätt. Jag frågade efter vax. Fick en sprayburk(har inte namnet) han påstod att det var vax. Jag var misstänksam och antog att vax är i någon annan form än på sprayburk? Blev till slut övertalad att det är vax :D Hur är det nu? Ska vax vara fast eller flytande? (spray)


Jag har bara sett vax på sprayburk :tummenupp
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
tobbeviking skrev:
kolla så att den funkar med o-ringar bara, vet att det var probs med en del smörjor för ngr år sedan.
Då var det väldigt noga med att köpa speciel "o-ringsolja".
Bara en tanke ifall burken stått ngr år på hyllan.
//Tobbe

Jo det var någon sorts olja, som väldigt sakta men säkert löste upp gummit, eller försämrade det så att oringarna till slut tvinades bort...Så det som rekommenderas är riktig Chain Lube Oil...:)
 

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
örebro
Hoj
Yamaha YZF R6-99
#Olsson# skrev:
Jag verkar aldrig hitta rätt. Jag frågade efter vax. Fick en sprayburk(har inte namnet) han påstod att det var vax. Jag var misstänksam och antog att vax är i någon annan form än på sprayburk? Blev till slut övertalad att det är vax :D Hur är det nu? Ska vax vara fast eller flytande? (spray)

De 2 burkar kedjevax jag köpt har varit spray och har inte sett något annat heller för den delen. Sedan tor jag inte killen i affären står och blå ljuger di rakt upp i ansiktet! eller vad tror du? är du alltid lika misstänksam??
 

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Ort
Torslanda
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Nån som fått problem med vanlig motorolja? Det använder jag.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
henq skrev:
Nån som fått problem med vanlig motorolja? Det använder jag.
Problemet är väl det att oljan inte sitter så länge där den ska, utan den brukar hamna precis överallt där den inte ska vara.
Sedan så är väl inte motorolja ngn varaktig smörjning av kedjan.
Motorolja försvinner snabbt från kedjan helt enkelt.
//Tobbe
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
henq skrev:
Nån som fått problem med vanlig motorolja? Det använder jag.

Vanlig motorolja är det scottoiler använder och i alla fall Suzuki rekommenderar till min hoj. D.I.D rekommenderar att du byter upp dig till växelådsolja SAE80W/90. Om man nu inte är så känslig för lite klegg på sving och bakfälg. Ingen risk för bakdäcket då hade både polarn och jag gått ikull flera gånger om.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Ljunghusen skrev:
691937
Tycker du ska köpa kedjevax, så slipper man all olja över hela svingen och bakhjulet!

Trådlyft, vart köper man denna produkt eller liknande som inte flyger åt alla håll och kanter?. Använder just nu nån chain lube jag köpte på en mack förra sommaren för typ 80kr...denna funkar la bra men skvätter lite för mycket för min smak :rolleyes:
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Pinky skrev:
2119063 Trådlyft, vart köper man denna produkt eller liknande som inte flyger åt alla håll och kanter?. Använder just nu nån chain lube jag köpte på en mack förra sommaren för typ 80kr...denna funkar la bra men skvätter lite för mycket för min smak :rolleyes:

I vilken mc-butik som helst.
/fredde
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Pinky skrev:
2119063 Trådlyft, vart köper man denna produkt eller liknande som inte flyger åt alla håll och kanter?. Använder just nu nån chain lube jag köpte på en mack förra sommaren för typ 80kr...denna funkar la bra men skvätter lite för mycket för min smak :rolleyes:
Jag kör med Castrol Chain Spray OR
Helsyntetisk kedjesmörjning baserat på kemiskt avancerade additiv som ger optimal smörjning av öppna kedjor med eller utan O- eller X-ringar.Fungerar mkt bra inget extra kladd på cykeln kostar (med reservation för variation) 119kr burken..
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Bel-Ray's Kedjesmörjning kan rekommenderas! Det enda jag provat som inte flyger av. :tummenupp
 

Sukke

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Bjärnum
Hoj
Aprilia Tuono rr -17 Suzuki GSXR 1100 -91 Honda VF750F -84
Kedjevax är inte alltid det bästa alternativet, då många kedjevax inte smörjer kedjan utan bara skyddar mot att smuts tränger in i den. Jag använder numera klisterolja istället för vax, man får rengöra fälgen oftare men kedjan håller längre.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Sukke skrev:
2119874 Kedjevax är inte alltid det bästa alternativet, då många kedjevax inte smörjer kedjan utan bara skyddar mot att smuts tränger in i den. Jag använder numera klisterolja istället för vax, man får rengöra fälgen oftare men kedjan håller längre.

Man SMÖRJER inte en o-ringskedja ! Hur ska man kunna det ? Det sitter ju o-ringar på varje pinne som kapslar in fettet som smörjer.
Det enda du gör är just det du skriver...Hindrar smuts ifrån att fastna ! Tränga in kan det omöjligt göra....
Det enda du "smörjer" är rullarna och sen sidorna , så inte kedjan rostar. Varför ska man ha skvättolja till det ??

Tror INTE att en kedja håller längre med olja än med vax. Det som är det största slitaget på ett drivpaket är att folk ofta spänner kedjan för mkt. Det resulterar i att man kröker pinnarna , så att kedjan inte kan leda sig riktigt på alla länkar o du får fenomenet att kedjan är "olika lång" när du snurrar på hjulet. O det har ingenting alls med smörjning att göra ! :fakta
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top