Ännu en HD-mupp på sporthoj

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej alla
Efter att ha läst ett år på sporthoj, (främst dragracing och turbo-forumet) så tycket jag att det skulle vara kul att bli medlem.
Min hoj är en rätt uppskrämd HD 1200 sportster från -93. Den är ombyggd till att likna en 70-tals flattrackhoj. Motorn ger nu 100 hk på bakhjulet vid 7000 rpm och 120 Nm. Det är ISR-bromsar, akront-fälgar, ucc-nav, öhlinsdämpare mm mm. Motorn har igensvetsade förbränningsrum med 0.8 mm squish-höjd, 10:5 i komp, portade toppar och större insugsventiler, SE-Highperf-kammar med Jims-lyftare, HSR45, Dyna tändning, Supertrapp Dirt track system mm. Tror att det är reportage om min hoj i nästa nr av Mc-nytt om ngn är mer intresserad.

Har kommit på att jag helst och mest åker med sporthojar samt motarder när jag är ute och åker så det här känns som ett bättre ställe än customträsket. Hänger med till Tyresörakan på onsdagskvällar likväl som krokvägar en söndag.
Jobbar med skeppsteknik och bor i sthm. Lite motortokig och kommer nog mest att diskutera teknik här.

Mvh
Jörgen

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jörgen Karlsson skrev:
Hej alla
Efter att ha läst ett år på sporthoj, (främst dragracing och turbo-forumet) så tycket jag att det skulle vara kul att bli medlem.
Min hoj är en rätt uppskrämd HD 1200 sportster från -93. Den är ombyggd till att likna en 70-tals flattrackhoj. Motorn ger nu 100 hk på bakhjulet vid 7000 rpm och 120 Nm. Det är ISR-bromsar, akront-fälgar, ucc-nav, öhlinsdämpare mm mm. Motorn har igensvetsade förbränningsrum med 0.8 mm squish-höjd, 10:5 i komp, portade toppar och större insugsventiler, SE-Highperf-kammar med Jims-lyftare, HSR45, Dyna tändning, Supertrapp Dirt track system mm. Tror att det är reportage om min hoj i nästa nr av Mc-nytt om ngn är mer intresserad.

Har kommit på att jag helst och mest åker med sporthojar samt motarder när jag är ute och åker så det här känns som ett bättre ställe än customträsket. Hänger med till Tyresörakan på onsdagskvällar likväl som krokvägar en söndag.
Jobbar med skeppsteknik och bor i sthm. Lite motortokig och kommer nog mest att diskutera teknik här.

Mvh
Jörgen
Flattrack är frekkt. Välkommen, vi behöver fler balla twinnar på SH.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Välkommen. Tuff hoj! Jag känner redan av tendenser till rigor mortis så Jag ska nog ta och skaffa mig en harley Jag med snart...

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Välkommen! Har du bilder av hojen?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Tack alla för välkomnandet, kul att bli accepterad med HD på denna sida.
Roligt att fler gillar flattrackstuket. Kan tipsa om en sida om ngt vill inspireras att bygga liknande:http://www.storzperf.com/
Sportser, i synnerhet 883, är ju prisvärvärda (och enkla och billiga att konvertera till 1200 eller mer). Många bygger ju annars billigare flattrackstukade hojar av gamla japanska parallelltwinnar som yamaha 650 mm. Nya Bonnevillen kanske vore ett bra objekt till detta?

Men flattrackstuket är inte så vanligt i Sverige har jag märkt, (mest 40-talister som vet vad det är och kommer fram och snackar). Det är konstigt tycker jag, eftersom streetfighterstilen samt motarder är så poppis, en flattrackstukad gathoj (eg sk streetracker som de ofta kallas i england och usa) är ju faktiskt rent estetiskt som att korsa en Streetfighter med en Motard med sina breda trådekrade aluminiumfälgbanor etc

Tidigare, på 80-talet åkte jag japanskt Hade en kawatrippel 500 H1 från -73 som jag trimmade, svetsade expansionskammare till och körde mellan rödljus, blackrace och steetbikeklassen med. Sedan monterade jag en trimmad 750 H2-motor i den ramen och byggde nya kammare.
Hade inte bromsbänkar på den tiden men den gick på låga 11:eek:r. Inget att komma med idag förstås, men då -87 som 20 åring var det maffigt att rulla upp bredvid Katanorna med.

Att jag dröjde 1 år med att gå med på SH trots läsande varje vecka var har blott en enda orsak, det är den slentrianhomofobi som existerar på många inlägg här. Det är extra jobbigt för mig att läsa. Och jag känner inte igen mig kan jag säga. Har svårt att köpa rasismen också, det är ju samma sak.
Men jag insåg att det blott är en liten grupp inläggare bakom de flesta.

Till dig Avanti (Janne?) som ville se bilder på hojen så kan jag maila några om du är intresserad? Har ingen hemsida jag kan lägga upp dem på. Bättre på mekanik än datorer får jag erkänna. Du hade dock fina bilder på ditt tonnage såg jag. Jag har lite bilder som andra tagit har inte ens en digitalkamera! Haha!

Bor alldeles inpå biljardstället där SH-puben skulle vara imorgonlördag, kanske kvistar ner och kollar lite.

Nu ska jag till garaget och pyssla med min nybyggda vehusvent/catchcan, det sista av mina jobb på hojen denna vinter. Ska bli skönt att slippa bränna fast olja på rören i sommar!

Ha en trevlig helg alla och tack för ert välkomnande (från hela landet!).

Mvh
Jörgen

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Trevligt bygge Jörgen...

Finns det bilder?

Har själv snickrat lite Sportster 883 -90 till mamma... :D
Den har blivit lite sporthojs inspirerad med Fireblade gaffel + bromsar samt Blackbirds fälgar...
Gick att stå på lite bättre med den när den blev klar...

Mamma jublar :lol

Bifogat

• Kamikaze Davidson.jpg
    Kamikaze Davidson.jpg
    108.9 KB · Visningar: 493

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Klicka på bildgalleri i menyn överst så kan du ladda upp bilder.

JoeBar_G.GEGE.Gaas_Harley833.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Attsingen vad klen svingen ser ut att vara på en 883. Jag har aldrig ens tänkt på det tidigare.

Och välkommen förresten.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Kul att se en till Trippelkille, H1 minsann! Ebbe snackade jag mycket med förr. Ser att du har Ebos-grejer.
"Mammas" hoj såg ju fräck ut även om det inte är flattrack stuk. Du har nog mer broms än jag har. Kör med ISR runt om, men bara en enkel 320 med 4-kolvsok fram.
Har dock lättat en del, hojen väger ca 200kg. Bakkutsen har jag tex lagt upp i 8 lager 140 gram riktad matta och epoxy. Har dock inte vågad prova min plan att fästa en sugproppssockerbit på den för att kunna skjutsa vid hötidliga tillfällen. Men det går nog inte ändå pga av att man steker benen på de upplagda rören på styrbordssidan.
Provar att ladda upp lite bilder. Inte så van vid denna sidan, hoppas det funkar.
/J

Kamikaze kid skrev:
Trevligt bygge Jörgen...

Finns det bilder?

Har själv snickrat lite Sportster 883 -90 till mamma... :D
Den har blivit lite sporthojs inspirerad med Fireblade gaffel + bromsar samt Blackbirds fälgar...
Gick att stå på lite bättre med den när den blev klar...

Mamma jublar :lol

Bifogat

• Bild 059.jpg
    Bild 059.jpg
    8 KB · Visningar: 290
  • P1010981.JPG
    P1010981.JPG
    74.1 KB · Visningar: 507
  • P1010985.JPG
    P1010985.JPG
    75.8 KB · Visningar: 400

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja du slår huvidet på spiken. Den är klenare än en mopedsving. De ggr jag lyckas ta ngn vid rödsljusen säger de skrikande vid nästa att motorn vrider hela bakhjulet till typ 5 över 7 när det fäster. Jag ska installer en sving från Mechmatec enligt bilden. Det blir dock ca 7500-8000:- med frakt och allt så det blir nästa vinter. Vinters väghållningsinsatser är nya puppor samt en styrdämpare från LSL (Som jag faktiskt fann via en av firmorna här på SH, Bikeshop.Komplett med monteringsats till Sportster och allt Jag var helt övertygad om att jag skulle få bygga fästena själv!)
Tack för tipset om hur att lägga in bilder redbaron!
Nu måste jag dock tulta från jobbet till hojgaraget, det har blivit märkligt tyst här.. Time flies.
/J
Esquire skrev:
Attsingen vad klen svingen ser ut att vara på en 883. Jag har aldrig ens tänkt på det tidigare.

Och välkommen förresten.

Bifogat

• sportster2.jpg
    sportster2.jpg
    5.7 KB · Visningar: 242
Last edited:

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Hoj
CBR 600fs fighter
Hmm vad händer med bilderna? :va

Har du sparat dem med ms paint eller? :)

Edit: Välkommen :hej

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Och den är lika klen på 1200:an, samma sving. Min är ingen konverterad 883:a utan jag har bara 883:an tankdekal för att luras och för att få lite xr-stuk. Så min sving är alltså en original 1200-sving som du kan se. Mycket klen.
Brukar åka lite på bandagar ibland, längtar till en fetare sving då kan jag säga.
Tack för välkommandet.
/J
Esquire skrev:

Och välkommen förresten.

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Flattrack är verkligen fräsigt! Snygg hoj du har! Tänk om man hade en gammal KR eller WR, busigt värre :tummenupp

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...