Ännu en HD-mupp på sporthoj

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Tack för ditt välkomande.
Jag är ju värsta gubben inser jag, ingen koll på det här med bilder märker jag, alla mina bilder tycks vara för stora. Försökte minska ned de med numer känt resultat. Hur miskar man smartast ner en bild till de erfordrade 141 Kb eller var det är?
Mvh
J
poZ skrev:
Hmm vad händer med bilderna? :va

Har du sparat dem med ms paint eller? :)

Edit: Välkommen :hej
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jörgen Karlsson skrev:
Hej alla
Efter att ha läst ett år på sporthoj, (främst dragracing och turbo-forumet) så tycket jag att det skulle vara kul att bli medlem....

Mvh
Jörgen
Tjenare Jörgen.

Jag tror vi redan har träffats som hastigast i somras.
Iallafall var det en med likadan knarr som din, vid BBC i Tumba, en dag då det var stängt där.

Jag hade en svart/lila shovel-chopper, se bilder nedan.

Kul att du hittat hit iallafall.
 

Bifogat

  • HD1.JPG
    HD1.JPG
    88.7 KB · Visningar: 145
  • HD2.JPG
    HD2.JPG
    48.7 KB · Visningar: 176
  • HD D8.JPG
    HD D8.JPG
    63.4 KB · Visningar: 153

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu minns jag!
Tack!

Jag hade varit hos Acke R och köpt medbingare. Blev lite impad över din tomgång, (shoveln fick ju stå och dunka hela tiden) och att du körde i blåställ!
Men du var ju inte sååå förtjust i sportster minns jag! ;-)
Gillar din hoj, lite Captain America över den, "trots" shoveln;-)

War-psycho skrev:
Tjenare Jörgen.

Jag tror vi redan har träffats som hastigast i somras.
Iallafall var det en med likadan knarr som din, vid BBC i Tumba, en dag då det var stängt där.

Jag hade en svart/lila shovel-chopper, se bilder nedan.

Kul att du hittat hit iallafall.
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jörgen Karlsson skrev:
Nu minns jag!
Tack!

Jag hade varit hos Acke R och köpt medbingare. Blev lite impad över din tomgång, (shoveln fick ju stå och dunka hela tiden) och att du körde i blåställ!
Men du var ju inte sååå förtjust i sportster minns jag! ;-)
Gillar din hoj, lite Captain America över den, "trots" shoveln;-)
Närå... jag sa att jag inte gillar sporrar i allmänhet speciellt mycket, men just din var jävligt ball. :)
Var det XR100 eller liknande som förebilden kallades?

Att skyffeln fick stå å pumpa var för jag bara skulle kolla om dom hade öppet innan jag stängde av den.
Den är nämligen inte så kul att kicka igång om den bara varit avstängt en liten kort stund, det blir en någon djävulsk komp i den fan då.

Så stänger jag av den, så vill jag gärna låta den svalna en liten stund.

Du kan kolla in min icke nyuppdaterade sida om shoveln, där jag snackar om de förändringar som ska göras inför sommarn.
Finns även ett par bilder på min nya leksak längst ner.

http://hem.bredband.net/shovelhead/
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kollade in din hemsida. Dem är fin din jonne!!
Men trots att jag gillar bob-tanken så tycker jag ändå inte att den har pondus nog att skymma en så vacker motor. Tycker du ska unna dig att kunna betrakta cylinderlocken när du står vid ett rödljus! ;-)

Svar på din fråga: den legendariska flatrackhojen är ju XR 750: http://www.motosolvang.com/bike_windows/1972_har.html
Den har dock aldrig sålts som gathoj. Men fansen har ju alltid puffat på HD att göra så. De släppte då en större version som kallades XR1000 några få ex på 80-talet. Finns inte många sådana kvar på gatan idag dock, de flesta står hos samlare. Den har dock samma konfiguration som XR 750 med båda topparnas avgasportar vända framåt för att klara kylningen av den heta delen när de (750 XR) skränade på ovalbanan varv efter varv. Sportstermotorn är ju dock baserad på XR med sina 4 kamaxxlar äver om sportstern fått större slagvolym och hydraulyftare.
Sportster/xr-konfigurationen på kamaxeldrivningen har ju dock av prestandaskäl blivit den förhärskande i HD-dragracingvärlden pga av den rakare kraftlinjen mellan kamlob/lyftare/vippa.
War-psycho skrev:
Närå... jag sa att jag inte gillar sporrar i allmänhet speciellt mycket, men just din var jävligt ball. :)
Var det XR100 eller liknande som förebilden kallades?

Att skyffeln fick stå å pumpa var för jag bara skulle kolla om dom hade öppet innan jag stängde av den.
Den är nämligen inte så kul att kicka igång om den bara varit avstängt en liten kort stund, det blir en någon djävulsk komp i den fan då.

Så stänger jag av den, så vill jag gärna låta den svalna en liten stund.

Du kan kolla in min icke nyuppdaterade sida om shoveln, där jag snackar om de förändringar som ska göras inför sommarn.
Finns även ett par bilder på min nya leksak längst ner.

http://hem.bredband.net/shovelhead/
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Sååå var det ja...

Har ju läst om XR750'n förr, och även den mäktiga VR1000 som dom provade med (roadracinghojen).

Vad gäller min tank, så är det en av dom grejer jag gillar mest med hojen.
Dessutom brukar några kommentera stilblandningen på hojen, med lite High tech prylar, på en klassisk svensk chopper.
Men det är ju det som är kul, att man har sin egen stil & smak.

Impad över ditt effektuttag åxå... lär ju röra på sig. :Bugar
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det ser inte "fel" ut med din tank tycker inte ens jag. Jag bara gillar att se locken från ovan. Din strutmotor är ju ett monument idag, du kanske glömmer det.

Tack för effektutaget! Den går bra. Har inte kört något kit-trim på min motor.Alla de kunniga gubbarna: Långa lasse, Lasse Wahlberg, Cala, Charlie, Tassen, Jörgen på Supertwin mfl har alla fått jobba med min motor och ge mig råd så det är inte mitt "fel" att den går som den gör trots de milda kammarna.
Här har du kärran jag ska hänga i när ja blir rik och gubbsjuk och ska slå nippon på längre sträckor än rödljusen: http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=851&prod=1591
"if ju have friends who makes jokes about your sportster, this engine will put the jokes to rest..." &:-D
War-psycho skrev:
Sååå var det ja...

Har ju läst om XR750'n förr, och även den mäktiga VR1000 som dom provade med (roadracinghojen).

Vad gäller min tank, så är det en av dom grejer jag gillar mest med hojen.
Dessutom brukar några kommentera stilblandningen på hojen, med lite High tech prylar, på en klassisk svensk chopper.
Men det är ju det som är kul, att man har sin egen stil & smak.

Impad över ditt effektuttag åxå... lär ju röra på sig. :Bugar
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jörgen Karlsson skrev:
Det ser inte "fel" ut med din tank tycker inte ens jag. Jag bara gillar att se locken från ovan. Din strutmotor är ju ett monument idag, du kanske glömmer det.
Närå, det var faktiskt avsiktligt att det blev just en shovel, ville ha just den "vackraste" motorn, utan krombjäfset. Dock så tycker jag att tanken döljer den fula sidan, för nog är den snyggast från sidan alltid... iallafall tycker jag det.

Dessutom kanske det bara är bra att man inte sitter å glor ner på motorn hela tiden när man kör, kan ju vara bra att hålla ögonen på vägen. :D

Jörgen Karlsson skrev:
...Här har du kärran jag ska hänga i när ja blir rik och gubbsjuk och ska slå nippon på längre sträckor än rödljusen: http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=851&prod=1591
"if ju have friends who makes jokes about your sportster, this engine will put the jokes to rest..." &:-D
Hehe... mycket vill ha mer tydligen. :tummenupp

Nä, nu ere sovdags... gonatt så länge.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jörgen Karlsson skrev:
Kul att se en till Trippelkille, H1 minsann! Ebbe snackade jag mycket med förr. Ser att du har Ebos-grejer.
"Mammas" hoj såg ju fräck ut även om det inte är flattrack stuk. Du har nog mer broms än jag har. Kör med ISR runt om, men bara en enkel 320 med 4-kolvsok fram.
Har dock lättat en del, hojen väger ca 200kg. Bakkutsen har jag tex lagt upp i 8 lager 140 gram riktad matta och epoxy. Har dock inte vågad prova min plan att fästa en sugproppssockerbit på den för att kunna skjutsa vid hötidliga tillfällen. Men det går nog inte ändå pga av att man steker benen på de upplagda rören på styrbordssidan.
Provar att ladda upp lite bilder. Inte så van vid denna sidan, hoppas det funkar.
/J

Ja jo det står ett H1 objekt för montering...
Ska bita tag i det och få ut åket på vägen nån gång.
Det blir en klassisk caféräser.
Hade mycket kontakt med Ebbe när motrn byggdes för en 8-10 år sedan.
Sen dess har det inte hänt så mycket med den tyvärr.

Ja mamsen fick lite bromsar och väghållning.
Beslutade mig att bygga på lite överblivet material från min Fireblade när den fick Öhlinsgaffel mm mm.
Och Sportstergaffeln och bromsarna var ju inte mycket att förlita sig på.
Vid ett tillfälle fick gaffeln ett eget liv och hoppade runt på ett vägbygge med resultat att modern slog i backen.
Som den är nu så är den riktigt åkbar och kul att ladda på med.
Lite tung kanske.
Köpte skärmen av custom killarna i Väsby och den var ju inte direkt hitech.
tror det var 1,5 mm plåt med försärkningar... :lol
Jävlars så tung.
Motvikt till framskärmen som är en carbonskärm av lättaste modell.
Så skulle man börja lätta så finns det att plocka av.

Gillar suket på din hoj.
Riktigt busräseråkar stuk! :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inga bra maskiner att köra ifrån kalisen på, tripplarna, även om de går som tåget. Bara att följa cumulusmolnet..
Ebbe är skön. Kompromisslös kille.

Jag har en sällsynt showa HD-sportgaffel med ställbar "bump- och rebump" som racegubbarna säger, dessutom har jag plockat på HD-tillverkat parallellstag på den så jag får nog härda ut. Den är ju K-märkt. Professorn stirrade på den när han levde. Som nykokt spaggetti jämfört med din gaffel dock... 39 mm..
Ja, du förstår... Jag hoppas att allt löser med en styvare sving emellertid.
Har du sett de nya cylindrarna som tillverkas till H1/H2 nu, med reedventilhus!? Jag fryser på en H2 igen!

Kamikaze kid skrev:
Ja jo det står ett H1 objekt för montering...
Ska bita tag i det och få ut åket på vägen nån gång.
Det blir en klassisk caféräser.
Hade mycket kontakt med Ebbe när motrn byggdes för en 8-10 år sedan.
Sen dess har det inte hänt så mycket med den tyvärr.

Ja mamsen fick lite bromsar och väghållning.
Beslutade mig att bygga på lite överblivet material från min Fireblade när den fick Öhlinsgaffel mm mm.
Och Sportstergaffeln och bromsarna var ju inte mycket att förlita sig på.
Vid ett tillfälle fick gaffeln ett eget liv och hoppade runt på ett vägbygge med resultat att modern slog i backen.
Som den är nu så är den riktigt åkbar och kul att ladda på med.
Lite tung kanske.
Köpte skärmen av custom killarna i Väsby och den var ju inte direkt hitech.
tror det var 1,5 mm plåt med försärkningar... :lol
Jävlars så tung.
Motvikt till framskärmen som är en carbonskärm av lättaste modell.
Så skulle man börja lätta så finns det att plocka av.

Gillar suket på din hoj.
Riktigt busräseråkar stuk! :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jörgen Karlsson skrev:
Har du sett de nya cylindrarna som tillverkas till H1/H2 nu, med reedventilhus!? Jag fryser på en H2 igen!

Japp jag har sett dom...
Köpte ett set rejsfotpinnar av en kille i Sumpan som hade sådana.
Han hade byggt dom själv.
Jag får väl åka med mina antika historier när jag får tummen ur och sätter ihop den.
Har en H2 motor som jag tänkte göra nått riktigt skoj med nån gång.
Ev en egenbyggd ram i crommolly i orginallookalike stuk.
Sen en modern gaffel, sving och hjul samt bromsar...
Och då montera original tank sits och anksjärt.
Kan bli skoj...

Ska bara bygga ett garage först!
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Den där har man minsann sett fara omkr i sthlmstrakterna. Skönt ljud i den!
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
XR-1200a.jpg


Måste vara bland dom snyggare hojjarna jag sett på länge. Önskar bara att man hade lite mer pengar.

http://www.storzperf.com/xr1200.html
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det låter om ett kul bygge.
Ja garagefrågan blir allt värre, i synnerhet här inne i City. Jag är med i ett större hojgarage vid St Eriksplan där det meckas en del. Så skönt jämfört med tidigare, lite socialt om vardagskvällarna vilket är skönt för en evighetssingel som jag. Både hd, sporthojar, endurofolk osv. Alla lär nåt av alla.

Sådana där ramtankar har jag haft kring min HD också, bygga med samma geometri men styvare och lättare i krommollyrör. En vacker dag...

/Jörgen

Kamikaze kid skrev:
Japp jag har sett dom...
Köpte ett set rejsfotpinnar av en kille i Sumpan som hade sådana.
Han hade byggt dom själv.
Jag får väl åka med mina antika historier när jag får tummen ur och sätter ihop den.
Har en H2 motor som jag tänkte göra nått riktigt skoj med nån gång.
Ev en egenbyggd ram i crommolly i orginallookalike stuk.
Sen en modern gaffel, sving och hjul samt bromsar...
Och då montera original tank sits och anksjärt.
Kan bli skoj...

Ska bara bygga ett garage först!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jaså minsann! =)
Tack! Jo det är många som gillar ljudet. Brukar åka på Rörken ibland på måndagkvällar, det var lite kul när en av funktionärerna prompt ville att jag skulle dra ur den på rakan en gång så att han fick höra ljudet när effekten kom. De brukar ju annars ibland tycka tvärtom när det börjar gasas för mycket med bullriga hojar.

Jag har då troligen sett dig också! Skulle gärna vilja ha fler kompisar att åka med får jag erkänna, inga gamla hojpolare kvar och tycker det är kul att åka med sport- och motardhojar.

Kollade in din sida: Hur bar du dig åt för att etablera förbränningsprocessen även på hojens utsida?

/Jörgen


don_tomazo skrev:
Den där har man minsann sett fara omkr i sthlmstrakterna. Skönt ljud i den!

Tack!
Detsamma! Du verkar gilla att lägga ner lite tid på hojarna du med!
/Jörgen

Gabor skrev:
Välkommen, snygg hoj. :tummenupp
 

Bifogat

  • nymindre3.JPG
    nymindre3.JPG
    138.3 KB · Visningar: 141
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul att fler hittat till Storz! Ja deras satser är snygga tycker även jag! Det enda jag inte riktigt gillar är de kromade skorstenarna. Krom är inte race, det ska vara i tunnväggigt, borstat rostfritt som på de riktiga flattrack-hojarna. Som blir snyggt champagnefärgat när det blir hett. Men det är ju bara att avstå skorstenarna och beställa dem från suppertrapp istället.

Jag har inga storz-prylar på min hoj men har klämt och känt på deras delar, de håller hög kvalité.
Vore kul om det vart lite fler flattrack hojar byggda, man kan bygga till låg budget, i sportsterfallet dessutom få en hoj som kostar mindre än 3000:-/6 månader i helförsäkring. Många unga verkar ju matta på försäkringar och bygger motarder och billigare streetfighters istället. Vad kan då vara mer rätt i tiden än flattrackstuket som är lite både och.

Finns många som byggt lågbudget med billigare utgångsmaterial (speciellt i UK)än Harley.

/Jörgen
 

Bifogat

  • nymindre2.JPG
    nymindre2.JPG
    79.2 KB · Visningar: 96
  • nymindre.JPG
    nymindre.JPG
    92.8 KB · Visningar: 101
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag håller med. Här är fler bilder på ett annat engelskt lågbudgetbygge.
Tycker dock att det ser tårtigt ut med gjutna fälgar även om det säkert har förekommit på bana. En anna färg än pippigult på hjulen (rå aluminiumyta tex)hade kanske gjort mig lite välvilligare till de gjutna hjulen. Likaledes tycker jag att det ska var upplagda rör. Det skänker onekligen mycket flattrack-själ åt hojen när man som här monterar en stor nummerskylt fram och gömmer en liten projektorlampa i underkant, alternativt väljer ett lämpligt nr på skylten (som tex en 8:a, där lampan tex kan titta ut i någon av 8:ans två cirklar)Skicka även med en bild på "originalet": XR750.

Om man ska locka yngre att bygga flattrack idag ska man nog skapa en ny stil: använda en potent luftkyld storstånka, i rå aluminium, bort med ev original motorförg, breda trådekrade fälgbanor från motardvärlden etc. Det är nog mest vi äldre som tycker parallelltwin är coolt V-twin alternativ. En flattrack hoj med bra bromsar och däck är ju perfekt som stunthoj då de är lätta att handera, men det upptäckte ju Evil Knievel mfl för länge sedan. Min kan man både göra stoppies samt åka på bakhjulet med. Även om jag inte är ngt vidare på det.

Hade jag inte gillat HD hade jag nog tyckt att nya Bonnevillen hade varit ett lämpligt utgångobjekt, med 900 cc cylindrar, portat, kolvar och kam. Tex sälja originalhjulen. Ekra upp alubanor från Morad med 40 st rostfria ekrar till Talonnav. 18 tum fram 18 bak. Anpassa en snygg dirtrack alutank från Storz. Tillverka en egen kuts med Screamin Eagels flattrack-kuts som plugg/utgångsmaterial..
Köpa krökarna från Scramblern eller tillverka egna upplagda, sedan montera Supertrapps megafoner på dessa.

/Jörgen
 

Bifogat

  • xr 750.JPG
    xr 750.JPG
    33.1 KB · Visningar: 76
  • yamaha6501.JPG
    yamaha6501.JPG
    77.2 KB · Visningar: 61
  • yamaha6503.JPG
    yamaha6503.JPG
    62.8 KB · Visningar: 65
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top