Ännu en MC-firma i konkurs

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Norrlands MC har gått i konkurs.Detta är nog något som vi kommer att se mycket de närmsta åren.Handlare i de stora städerna och mälardalen kommer nog till viss del att överleva men i övriga område blir det nog tufft att hitta en motorcykelaffär.Orsakerna är nog många men internethandel och lågprisbutiker(typ:biltema,lidl osv) är nog bovar i dramat.Mc-handlarna kan helt enkelt inte matcha dessa lågpris-varuhus
(och låg-kvalitet)på ett bra sätt(dom saknar inköpskanaler).
Framtiden i Sverige kan bli som på kontinenten där en mc-butik är ett hål i väggen med bara hojar och inget annat.

Tips:Stöd er lokala hojhandlare om ni tycker de är värda att ha kvar,
kanske lite dyrare men kanske lite trevligare.

Vad tycker ni,skall bilhandeln ta över mc eller kanske rent av biltema:
Fråga inte om varan,betala i kassan.va,inbyte,nä det vill vi inte ha.

Vad är framtiden?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Som sagt...det här är generalagenternas fel, det och ockerpåslag genom hela ledet.

När man kan handla något från England (av vinstdrivande företag, även det via åf-led), inkl VAT (något lägre moms dock), inkl frakt och det ändå oftast är halva priset - då är det surt någonstans.

Man är akterseglad sedan länge, och med den yngre generationen som är vana att handla via internet så är det bara en tidsfråga, vill man vara med så får man nog se över sin prisbild...

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
Som sagt...det här är generalagenternas fel, det och ockerpåslag genom hela ledet.

När man kan handla något från England (av vinstdrivande företag, även det via åf-led), inkl VAT (något lägre moms dock), inkl frakt och det ändå oftast är halva priset - då är det surt någonstans.

Man är akterseglad sedan länge, och med den yngre generationen som är vana att handla via internet så är det bara en tidsfråga, vill man vara med så får man nog se över sin prisbild...

Det är lite större marknad i England därav kommer nog en del på påslaget

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Blir väl ungefär som elektronikhandlarna, serviceverkstäderna, järnhandlarna och allt annat.
Byn jag bor i håller på att förvandlas från stad till brukssamhälle i en rasande takt.
Just nu känns det som att vi kommer ha tre städer i Sverige om något decennium, resten är krisorter som påstås sponsras av dessa städer trots att nästan all mat, energi och råvaror kommer härifrån.

Malmö kommer vara landets motor, Stockholm dess förvaltning och Göteborg något annat.

Blir väl ungefär som elektronikhandlarna, serviceverkstäderna, järnhandlarna och allt annat.
Byn jag bor i håller på att förvandlas från stad till brukssamhälle i en rasande takt.
Just nu känns det som att vi kommer ha tre städer i Sverige om något decennium, resten är krisorter som påstås sponsras av dessa städer trots att nästan all mat, energi och råvaror kommer härifrån.

Malmö kommer vara landets motor, Stockholm dess förvaltning och Göteborg något annat.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Biltema och Lidl säljer väl inte motorcyklar när nu jämförelsen ägde rum med dessa.Ungefär som att påstå att Saab gick omkull för att Hobbex var billigare.
Nae. Men samtidigt så är det nog så att en mc-firma tjänar minst lika mycket på kläder och tillbehör som vad de gör på att kränga motorcyklar.

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Sned konkurens

Mindre marknad rättfärdigar inte 100% påslag.

Mja,handlarna brukar ha ca.35% rabatt på sina prylar,det ger ca.55% påslag,detta skall betala hyror,löner,momser,skatter och helst lite vinst(varför skall man annars driva firma).

Att det är så billigt i England beror på mängden kunder men huvudsakligen på att mc-kläder räknas som skyddsutrustning och därmed skatte och momsbefriat.Då skall dessa avgifter betalas i mottagarlandet men görs sällan(och då är man skattefuskare).

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
I min bransch, hemelektronik, har EU inneburit att de svenska general agenterna fått anpassa sina priser till resten av Europa. I början stretade de emot och trodde på allvar att de skulle kunna "skydda" sin marknad men det gick förstås inte.

Samma sak kommer att hända med MC-branschen. Feta marginaler och överpriser är snart ett minne blott och de handlare som inte kan anpassa sig kommer att gå under, med all rätt.

Att sitta och böla för att Lidl säljer billigare grejer är bara patetiskt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
ockrare brukar kursa förr eller senare!

Är Norrlands MC ockrare eller generaliserar du? Jag har aldrig varit där men kan tänka mig att det finns lite fler MC-butiker där i krokarna än vad det finns kundunderlag för.

Jag passerar Umeå ibland och har besökt både Two Wheels och Ride, men Norrlands MC kände jag inte ens till. Och det faller väl sig naturligt att den svagaste trillar bort först när konkurrensen ökar från bla Biltema.

Vore kul att höra vad infödingarna säger om Norrlands MC?

EDIT:
Att konkurrsen sker precis nu är nog inte så konstigt med det trista konjukturläget. Kanske inte någon slump att Two Wheels på samma ort haft rejäl höstrea. Det stora klädkedjorna rear redan ut vintersortimentet och skyller på den varma hösten... Jorå... det är höst i många bransher just nu.

Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Som tidigare sagts - Svenska handlare är slavar under de Svenska generalagenterna som har monopol på allt inkl att sätta vansinnespriser - handlare som försöker bryta sig loss blir utfrysta av importörena.

Jag handlar där det är som billigast - det är inte konsumenternas fel att Svenska marknaden håller på att dö ut - det är Generalagenterna som sakta men säkert håller på att strypa Svenska marknaden.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Mja,handlarna brukar ha ca.35% rabatt på sina prylar,det ger ca.55% påslag,detta skall betala hyror,löner,momser,skatter och helst lite vinst(varför skall man annars driva firma).

Att det är så billigt i England beror på mängden kunder men huvudsakligen på att mc-kläder räknas som skyddsutrustning och därmed skatte och momsbefriat.Då skall dessa avgifter betalas i mottagarlandet men görs sällan(och då är man skattefuskare).

Har aldrig påstått att handlarna täljer guld med smörkniv... det kanske inte distributörerna i Sverige heller gör... men när jag kan köpa samma vara från Tyskland inkl frakt (och då snabbare frakt än det oftast är från Sverige) för halva priset (mitt exempel handlar om hjälm och skinnställ och det var i stort sett på kronan halva priset) ja då är det något som är jäkligt galet.

Men jag stöder mina handlare jag gillar så gott jag kan... men jag tänker inte göra mig själv pank på kuppen.

Mitt senaste exempel (inte riktigt hojrelaterat dock) är när jag skall ha två länkarmar till racebussen, i Sverige kostar de 2026:-/styck på mekonomen, på ebay från en handlare i UK gick det på 1230:- inkl frakt för båda. Båda tar delarna från samma leverantör. Nu snackar vi alltså 25% av priset mot i Sverige! :död

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Svenska handlare får skärpa upp sin akt helt enkelt, inte ha dammiga förpackningar med ett förgylld örn försett Intruder -01 ryggstöd hängandes på hyllorna.

Eller solblekta tankpadar, eller eloxerade styrändar till en Suzuki -04 på bästa skyltplats...

Hur fan kan man kasta fram ett dekalkit till en åtta år gammal cross som "veckans tokpris" mitt framför kassan??

Osv osv

...Eller jo, en till.. En slutväxel och vänster skjuts-pinne till en Honda Rune:)

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
I mitt arbete brukar jag arbeta efter devisen "Be honest and do good shit". Jag tycker nog att den känns påpasslig även här. Är man ärlig och gör bra saker för sina kunder, klarar man sig.

Har alla handlare problem med sina generalagenter är mitt förslag att med enad front kräva bättre priser.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Är Norrlands MC ockrare eller generaliserar du? Jag har aldrig varit där men kan tänka mig att det finns lite fler MC-butiker där i krokarna än vad det finns kundunderlag för.

Jag passerar Umeå ibland och har besökt både Two Wheels och Ride, men Norrlands MC kände jag inte ens till. Och det faller väl sig naturligt att den svagaste trillar bort först när konkurrensen ökar från bla Biltema.

Vore kul att höra vad infödingarna säger om Norrlands MC?

EDIT:
Att konkurrsen sker precis nu är nog inte så konstigt med det trista konjukturläget. Kanske inte någon slump att Two Wheels på samma ort haft rejäl höstrea. Det stora klädkedjorna rear redan ut vintersortimentet och skyller på den varma hösten... Jorå... det är höst i många bransher just nu.

generaliserar!

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept