Ännu en MC-firma i konkurs

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Nu missförstod du mig, eller så var jag otydlig.

Jag menade inte att handlare skulle köpa produkterna från en handlare i USA. Utan att produkten bör vara billigare här hemma om den kostar så pass lite i USA. Från bandet där produkten tillverkas bör priset vara samma oberoende av vart i världen den sen ska. Om priserna sen skiljer sig så är det bara omkostnader och påslag som kan vara annorlunda. Att skillnaden i omkostnader mellan att skicka en produkt till USA och att skicka den till Sverige skulle vara så stora ser jag som stört omöjligt. Skulle nu omkostnaderna, mot förmodan, skilja sig så ofantligt mycket så måste man se till att kapa i leden, inte låta slutkunden betala notan.

Spelar ingen roll om du köper av handlare eller amerikansk grossist. Det är fortfarande frakter, moms tull och moms på tullen samt transporter. Sedan lär inte Yamaha Amerika sälja något over seas iaf. Så det blir att försöka luska rätt på ev piratdelar från Asien eller liknande.

Slutkunden måste betala notan. Moms och sådant är inget som direkt försvinner för att man släpper det med generalagenter.

Det hela bygger på volymer kan man säga.. Generalagenten försöker införsälja grejer och går det bra tas det hem ett gäng prylar extra så det finns att komplettra med. Att försöka ta hem 20 par skor eller något från utlandet.. Nja. Tror knappast de skulle orka packa den ordern.

Syvende och sist. Sverige är för litet för att skippa generalagenterna och Sverige är även för litet för att kunna göra några revolutionerade prissänkingar tyvärr..

Du ska inte skälla på handlare och generalagenter. Du ska skälla på regeringen och dem som ställer upp spelreglerna. Det är ingen i ledet som har några jättemarginaler.. Förutom då staten.. Som får sin kaka i varje led så att säga.

Som handlare vill du ha en generalagent att stödja dig mot för tex reklamationer och dylikt. Att försöka lösa sådant via tillverkade i asien eller USA kan ta tiiiiiiiiiiiid..
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Spelar ingen roll om du köper av handlare eller amerikansk grossist. Det är fortfarande frakter, moms tull och moms på tullen samt transporter. Sedan lär inte Yamaha Amerika sälja något over seas iaf. Så det blir att försöka luska rätt på ev piratdelar från Asien eller liknande.

Slutkunden måste betala notan. Moms och sådant är inget som direkt försvinner för att man släpper det med generalagenter.

Det hela bygger på volymer kan man säga.. Generalagenten försöker införsälja grejer och går det bra tas det hem ett gäng prylar extra så det finns att komplettra med. Att försöka ta hem 20 par skor eller något från utlandet.. Nja. Tror knappast de skulle orka packa den ordern.

Syvende och sist. Sverige är för litet för att skippa generalagenterna och Sverige är även för litet för att kunna göra några revolutionerade prissänkingar tyvärr..

Du ska inte skälla på handlare och generalagenter. Du ska skälla på regeringen och dem som ställer upp spelreglerna. Det är ingen i ledet som har några jättemarginaler.. Förutom då staten.. Som får sin kaka i varje led så att säga.

Som handlare vill du ha en generalagent att stödja dig mot för tex reklamationer och dylikt. Att försöka lösa sådant via tillverkade i asien eller USA kan ta tiiiiiiiiiiiid..
Kör amerikanskt och delar till min hoj tillverkas i USA och kommer således skickas därifrån. De sänds ju till både Sverige och England för försäljning.

Ändå är priset för mig som slutkund 50% längre i England (inkl. alla kostnader) vilket ju gör att jag som kund inte kan se någon större idé att gynna återförsäljaren i Sverige framför den i England.

Dom är mer än villiga att skicka över prylarna också, så de kan ju inte handla om någon förlustaffär för återförsäljaren.

Idag har väl väldigt få återförsäljare grejor hemma utan beställer hem på kunds önskan. Allt för att inte ha lager som kostar pengar och ligger och samlar damm. Så i de fallen borde det ju vara motsvarande totalkostnad (inköp + frakt) som USA vill ha. Sen vill ju såklart återförsäljaren salta lite för att ta in för sina omkostnader, men att det kan skilja så pass begriper jag verkligen inte.

Antigen gör någon 50% förlust eller +50% vinst.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Tja.. Sitter inte inne med data för att exakt kunna återge exact vad som kostar men..

Verkar inte vara lönt att diskutera något mer.. Har inte heller orken ...

Men..
Inköp + frakt + inportavifter eu + importavgifter Uk + Generalagent + Engelsk ÅF + VAT = Utpris
Inköp + frakt + inportavifter eu + importavgifter Se + Generalagent + Svensk ÅF + Moms = Mer Utpris

Där i ligger det hela..

Sedan är ju Uk en långt större marknad med..

Sista inlägget i denna tråden :crash
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Spelar ingen roll om du köper av handlare eller amerikansk grossist. Det är fortfarande frakter, moms tull och moms på tullen samt transporter. Sedan lär inte Yamaha Amerika sälja något over seas iaf. Så det blir att försöka luska rätt på ev piratdelar från Asien eller liknande.

Slutkunden måste betala notan. Moms och sådant är inget som direkt försvinner för att man släpper det med generalagenter.

Det hela bygger på volymer kan man säga.. Generalagenten försöker införsälja grejer och går det bra tas det hem ett gäng prylar extra så det finns att komplettra med. Att försöka ta hem 20 par skor eller något från utlandet.. Nja. Tror knappast de skulle orka packa den ordern.

Syvende och sist. Sverige är för litet för att skippa generalagenterna och Sverige är även för litet för att kunna göra några revolutionerade prissänkingar tyvärr..

Du ska inte skälla på handlare och generalagenter. Du ska skälla på regeringen och dem som ställer upp spelreglerna. Det är ingen i ledet som har några jättemarginaler.. Förutom då staten.. Som får sin kaka i varje led så att säga.

Som handlare vill du ha en generalagent att stödja dig mot för tex reklamationer och dylikt. Att försöka lösa sådant via tillverkade i asien eller USA kan ta tiiiiiiiiiiiid..

Nu kan du omöjligt ha läst det jag har skrivit.
Jag skrev ju att dom INTE skulle handla från någon i USA.

I detta fallet med Yamaha så finns det ingen fristående generalagent, det är Yamaha-ägda bolag genom hela kedjan. Att det handlade om stora volymer för 10 år sen kan jag förstå. Idag är transporter så pass billigt att det behöver inte vara gigantiska volymer för att det ska bära sig och fortfarande inte med dom här skillnaderna i pris.

Jag tänker skälla på handlare och enbart handlare. Det är dom som säljer mig produkten till ett alldeles för högt pris. Har dom i sin tur leverantörer som är dyra så får dom skälla i nästa led. Så fungerar det i alla branscher och jag förstår inte riktigt varför mc-branschen skulle vara annorlunda.

Varför skulle det inte fungera med en "generalagent" för hela EU?
Vi har fri handel mellan länderna och transporter inom EU är i princip lika snabbt som transporter inom Sverige.

Att en handlare vill göra det lätt för sig är väl helt naturligt. Minsta motståndets lag, så fungerar dom flesta människor. Men det finns ju inte så många reklamationer att ta hand om om man inte säljer några produkter.
Sen är det inte otroligt jobbigt att prata med folk i USA och Asien, dom är människor precis som vi och det brukar lösa sig rätt smidigt.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Mc-handlarna och däckhandlarna har sänkt priset på mc-däck sen folk började handla från Tyskland och däckonline började.Nu får man ett set för ca 3000kr hos däckhandlaren för ca 5 år sen fick man nästan ge 3000kr för ett bakdäck
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Nu lägger Stigenbergs MC i Upplands-väsby av.Satsar på gymutrustning istället.Tack konjunktur och biltema.:gnissla
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förr eller senare får man ställa sig frågan var i kedjan felet ligger. Uppenbarligen fungerar inte de befintliga affärskoncepten på många håll.....

Heter lösningen diversifiering med försäljning av båtar, snöskotrar och annat eller skall man specialisera sig, satsa smalare och bli bäst i Sverige på RR tillbehör, enduro, offroad osv? Att sälja ett mc märke och ha lite tillbehör från Grahns och Duells är ju uppenbarligen ingen genväg till rikedom...
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Ironiskt nog gick Grahns i konkurs för något år sedan

Förr eller senare får man ställa sig frågan var i kedjan felet ligger. Uppenbarligen fungerar inte de befintliga affärskoncepten på många håll.....

Heter lösningen diversifiering med försäljning av båtar, snöskotrar och annat eller skall man specialisera sig, satsa smalare och bli bäst i Sverige på RR tillbehör, enduro, offroad osv? Att sälja ett mc märke och ha lite tillbehör från Grahns och Duells är ju uppenbarligen ingen genväg till rikedom...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top