Ännu en MC-firma i konkurs

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Låg servicenivå och dyra priser går inte ihop..

Nu vet jag ju inte fallet med norrlands mc..

Bara att anpassa sig till marknaden.. Kunderna finns där, hur det ser ut utanför sverige är egentligen ointressant.. Och hur tror man att man skall konkurrera med utlandet och webbhandel?

Tillgänglighet? många har stängt på helgen.. har inte delar hemma på hyllan osv.. Då funkar ju internet minst lika bra.. tar ju lika lång tid att beställa från UK som till lokala shoppen om det inte finns på hyllan..

Tror det är många som drar igång småbutiker som inte har tänkt igenom sin affärsplan..

Surt sa räven.. E det nån kunkursutförsäljning kan det ju va intressant. :)
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Detta "stör" mig också. Vad är grejen?

Grejen är att tillverkarna självklart vill maxa sin vinst och därför prissätter sina produkter så högt som den lokala marknaden tål, varken mer eller mindre. En Volvo kostar i Norge ungefär dubbelt så mycket som i Sverige. Varför då? För att Volvo kan, eftersom norrmannen inte bryr sig nämnvärt utan glatt bladar upp 700 lakan för en ny men ändock vanlig standardbil.

Det är därför jag älskar internet. Det sätter det här svineriet ur spel och gör att man kan handla där det är billigast. Fast tyvärr inte på alla slags varor.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
det är inte volvo som höjer priset i norge.
det är alla skatter och avgifter som kommer till där.
 
Last edited:

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Fast hur tänkte du att det skulle gå ihop? Inte ens i Sthlm finns där underlag för att få sådana volymer att det går ihop. Oavsett pris så finns där ju en begränsad mängd kunder som är beredda att komma förbi med sina hjul.

Skall man vara realtistisk så är 10set däck om dagen rimligt. 100kr/fälg x2x10=2000/dag för krängverksamheten. Sedan skall du ha något att kränga på och 10% i vinstmarginal går inte om du skall hålla ett gäng märken och dimensioner i lager. Du får nog räkna med att du behöver 800kr i vinst per kund om du skall kunna betala räkningarna och ta ut en rimlig lön.

Däckbranchen är ingen jag hade givit mig in i. Finns gott om andra affärsmöjligheter i mc-branchen för den som är hungrig....

Jag vet inte hur du driver företag men ca 500kr/h borde väl va ett vettigt pris att ha som riktlinje att sikta på?
Att du som däckkrängare sen råkar ha 2kunder per dag betyder ju inte att du ska öka priset till 2000kr/kund för att få det att gå ihop, utan att du MÅSTE hitta andra sätt att dra in cash på. Det ena är vettigt och det andra är idiotiskt, om du nu vill kränga däck... Tyvärr så väljer ju dom flesta att ge sig på alternativ 1 och gråter sen ut för att folk handlar på nätet istället.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte hur du driver företag men ca 500kr/h borde väl va ett vettigt pris att ha som riktlinje att sikta på?
Att du som däckkrängare sen råkar ha 2kunder per dag betyder ju inte att du ska öka priset till 2000kr/kund för att få det att gå ihop, utan att du MÅSTE hitta andra sätt att dra in cash på. Det ena är vettigt och det andra är idiotiskt, om du nu vill kränga däck... Tyvärr så väljer ju dom flesta att ge sig på alternativ 1 och gråter sen ut för att folk handlar på nätet istället.

Och hur många däck klara du av att kränga på en timme?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag vet inte hur du driver företag men ca 500kr/h borde väl va ett vettigt pris att ha som riktlinje att sikta på?
Att du som däckkrängare sen råkar ha 2kunder per dag betyder ju inte att du ska öka priset till 2000kr/kund för att få det att gå ihop, utan att du MÅSTE hitta andra sätt att dra in cash på. Det ena är vettigt och det andra är idiotiskt, om du nu vill kränga däck... Tyvärr så väljer ju dom flesta att ge sig på alternativ 1 och gråter sen ut för att folk handlar på nätet istället.

500 i timmen för att hålla verkstad och personal? Har du nånsin drivit företag? Bara personalen kostar 300 kr i timmen inkl sociala avgifter.....
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
500 i timmen för att hålla verkstad och personal? Har du nånsin drivit företag? Bara personalen kostar 300 kr i timmen inkl sociala avgifter.....

Nu missförstår mig. Personal i ett företag tar man in när man har VÄXT tillräckligt för att kunna ha råd med det. Man startat inte upp ett företag på det viset...

Och det handlar inte om hur många fram/bakhjul man kan byta på en timme, utan ungefär vad man behöver för att driva sitt företag.

Så att ta mellan 399-500kr/uppsättning fram/bakhjul borde va ganska rimligt. Och kommer det in ett gäng med 5uppsättningar hjul så bör man kunna pressa ner priset per uppsättning rätt bra.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och det handlar inte om hur många fram/bakhjul man kan byta på en timme, utan ungefär vad man behöver för att driva sitt företag.

Så att ta mellan 399-500kr/uppsättning fram/bakhjul borde va ganska rimligt. Och kommer det in ett gäng med 5uppsättningar hjul så bör man kunna pressa ner priset per uppsättning rätt bra.

Jo, det spelar roll hur snabbt du kränger dina däck, jag trodde nämligen att du hörde till de som tyckte 100kr var lagom pris och då ska man med dina önskade 500kr/h kränga 5 däck i timmen samt hinna ta betalt också.

Men med det du skriver här så kränger du alltså ett framhjul samt ett bakhjul på ca 40-50 minuter plus några minuter för kunden att betala. Och om någon kommer med 5 uppsättningar så accepterar du en "rätt bra" nerpressning av din dagslön.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jo, det spelar roll hur snabbt du kränger dina däck, jag trodde nämligen att du hörde till de som tyckte 100kr var lagom pris och då ska man med dina önskade 500kr/h kränga 5 däck i timmen samt hinna ta betalt också.

Men med det du skriver här så kränger du alltså ett framhjul samt ett bakhjul på ca 40-50 minuter plus några minuter för kunden att betala. Och om någon kommer med 5 uppsättningar så accepterar du en "rätt bra" nerpressning av din dagslön.

Ja men du hade fel. :)

Jag tycker inte att 100kr är lagom för ett däcksbyte. Jag förväntar mig inte heller att en företagare kör däcksbyte enligt löpande band-principen bara för att jag vill komma undan så billigt som möjligt. Däremot så finns det sällan nåt som motiverar priset att gå upp mot 7-900kr för ett byte.

Min dagslön sjunker inte för att 5snubbar går ihop för att få bättre pris, tvärtom.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag vet inte hur du driver företag men ca 500kr/h borde väl va ett vettigt pris att ha som riktlinje att sikta på?
Att du som däckkrängare sen råkar ha 2kunder per dag betyder ju inte att du ska öka priset till 2000kr/kund för att få det att gå ihop, utan att du MÅSTE hitta andra sätt att dra in cash på. Det ena är vettigt och det andra är idiotiskt, om du nu vill kränga däck... Tyvärr så väljer ju dom flesta att ge sig på alternativ 1 och gråter sen ut för att folk handlar på nätet istället.

Vad i mitt exempel protesterar du emot?

Det är ett räkne-experiment där jag uppskattar att man kan kränga 20 däck om dagen. Det är min bedömning att det är en ungefärlig maxgräns för hur många du hinner med som egenföretagare om du dessutom skall syssla med kundmottagande,betalning,packa upp leveranser osv. Att då ta 100kr/däck är inte rimligt om man skall få det att gå ihop, även med sidoverksamhet blir det svårt att få ekonomi i det. Skall man dessutom som handlare binda upp flera 100kkr i däck som skall lagerhållas och säljas till ungefär samma pris som online så blir ekvationen ännu svårare att få ihop.

Kanske just därför finns det så få bra handlare för Mc däck i Sverige. Det krävs stort kundunderlag för att omsätta lager och få rimligt pris på krängningsjobbet och marginalerna pressas av internethandlare som inte måste ta några andra kostnader än en lagerlokal och några gymnasieungdomar som slavar i packeriet.

Vill man försörja sig på arbete i mc-branchen så finns där gott om andra uppslag med bättre marginaler....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min dagslön sjunker inte för att 5snubbar går ihop för att få bättre pris, tvärtom.

Ja, om du jobbar 5 timmar till reducerat pris så tjänar du natirligtvis mindre den dagen än om du skulle ha jobbat 5 timmar till full taxa.

Men du verkar utgå ifrån att du har svårt att fylla dina dagar med arbete och i så fall är det ju naturligtvis bättre att hitta 5 timmars arbete än att inte få jobba alls.

Är man nystartad, fine då får man räkna med att man kanske inte alltid har jobb, men har man varit i branshen ett tag och fortfarande har svårt att fylla sina dagar med arbete så kanske man ska fundera över om man verkligen passar i den bransh man är.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja men du hade fel. :)

Jag tycker inte att 100kr är lagom för ett däcksbyte. Jag förväntar mig inte heller att en företagare kör däcksbyte enligt löpande band-principen bara för att jag vill komma undan så billigt som möjligt. Däremot så finns det sällan nåt som motiverar priset att gå upp mot 7-900kr för ett byte.

Min dagslön sjunker inte för att 5snubbar går ihop för att få bättre pris, tvärtom.

7-900kr för ett byte där kunden kommer in med egna däck är bara en form av straffskattning från handlaren för att visa att man skall köpa deras däck. Finns där någon handlare som tar så mycket om de också säljer däcken?
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Ja, om du jobbar 5 timmar till reducerat pris så tjänar du natirligtvis mindre den dagen än om du skulle ha jobbat 5 timmar till full taxa.

Men du verkar utgå ifrån att du har svårt att fylla dina dagar med arbete och i så fall är det ju naturligtvis bättre att hitta 5 timmars arbete än att inte få jobba alls.

Är man nystartad, fine då får man räkna med att man kanske inte alltid har jobb, men har man varit i branshen ett tag och fortfarande har svårt att fylla sina dagar med arbete så kanske man ska fundera över om man verkligen passar i den bransh man är.

Reducerat pris? What? Vi tänker väldigt olika du och jag.... :)

Varför skulle 5timmar med rabbaterat pris va samma sak som 5h med reducerat pris? Du utför ju 4ggr så mkt arbete under i stort sett samma tid? Både du och kunderna tjänar ju på det...

Du jämför rabbaterat pris med missat jobb för resten av dagen eller vad snackar du om? Det ena går ju inte mot det andra, om nu inte alla dina kunder går ihop för att få betala mindre. Det ger mig å andra sidan mer tid över för annat, fritid eller arbete...så jag ser inte riktigt hur jag ska förlora på det.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Jadå handlaren är rena ockraren :va

Nu lever vi i Jantefolkmonarkin Sverige..

Import från utalndet som vanlig handlare är dyrt, krångligt och sedan ska du hitta någonstans att handla med. Finns massor av folk som säljer billiga importgrejor på blocket men dessa är ju kontoret på fickan och skulle nog anta att det myglas rätt friskt.

Alltid minst 100% påslag direckt! :va Fan man tardflinar som man vore nyknullad med 37% marginal. Sådant händer ju ungefär lika ofta :|

I detta land är du en jävla parasit om du dristar dig till att idka företagande eller arbete.. Tjänar du pengar är du fan en landsförrädare av rang.. Därav beskattningen och avgifterna.

Skrapar du hem ett par miljoner på nån jävla lott så är du en hjälte dock :va

Och till kidsen vill jag bara säga.. Stay in school .
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
7-900kr för ett byte där kunden kommer in med egna däck är bara en form av straffskattning från handlaren för att visa att man skall köpa deras däck. Finns där någon handlare som tar så mycket om de också säljer däcken?

Det kanske det inte gör, jag har inte kollat upp det så noga. :)
Däremot så drar dom ju in den "förlusten" med råge på däckspriserna istället.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Reducerat pris? What? Vi tänker väldigt olika du och jag.... :)

Varför skulle 5timmar med rabbaterat pris va samma sak som 5h med reducerat pris? Du utför ju 4ggr så mkt arbete under i stort sett samma tid? Både du och kunderna tjänar ju på det...

Du jämför rabbaterat pris med missat jobb för resten av dagen eller vad snackar du om? Det ena går ju inte mot det andra, om nu inte alla dina kunder går ihop för att få betala mindre. Det ger mig å andra sidan mer tid över för annat, fritid eller arbete...så jag ser inte riktigt hur jag ska förlora på det.

ok skriv inte "du" för jag klarar inte det! Men, du kränger alltså 8 däck på i stort sett samm tid som 2? Dig skulle jag verkligen vilja se i arbete.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nu missförstår mig. Personal i ett företag tar man in när man har VÄXT tillräckligt för att kunna ha råd med det. Man startat inte upp ett företag på det viset...

Och det handlar inte om hur många fram/bakhjul man kan byta på en timme, utan ungefär vad man behöver för att driva sitt företag.

Så att ta mellan 399-500kr/uppsättning fram/bakhjul borde va ganska rimligt. Och kommer det in ett gäng med 5uppsättningar hjul så bör man kunna pressa ner priset per uppsättning rätt bra.
Du svarade inte på frågan....

Man tar in personal när man växt så mycket att man behöver personal, men den tid en verkstad tar betalt för innan dess är inte billigare. En egen företagare måste ha så pass hög marginal att han kan ta ut en lön också, kan han inte det kan han ju inte heller växa så att han kan anställa senare.

Du blandar ihop rätt mycket i ditt resonemang. Det som i slutänden avgör ett pris är inte hur snabbt mekanikern kan kränga ett däck. Inte heller hur mycket du tycker är rimligt har något att göra med kundpriset. Det enda som avgör kundpris är tillgång och efterfrågan.
Så enkelt är det.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top